PDA

View Full Version : Martin D18 gemaakt door Levin



synapse
25 maart 2007, 21:36
Begin jaren 80 heb ik bij Staffhorst in Utrecht een Martin D18 gekocht, met alle officiële papieren erbij.
Laatst heb ik een op de Martin site gekeken of ik iets over mijn gitaar kon vinden.
Blijkt dat mijn serienummer met een L begint. Dit komt niet voor in de serienummers van Martin.
Bij het doorlezen van de site kwam ik te weten dat Martin aan het einde van de jaren 80 de Levinfabriek heeft gekocht en dat daar diverse modellen zijn gemaakt.
Ik vraag mij uiteraard af of mij Martin een door Levin geproduceerde gitaar is.
Ik heb hierover meerdere mailtjes aan Martin gestuurd, maar nog steeds geen respons gekregen.
Weet iemand op dit forum hier wat van?

--=HANS=--
25 maart 2007, 21:43
Ik kan je geen antwoord geven op deze vraag maar weet wel dat een antwoord vanuit Martin maanden op zich kan laten wachten.
Ik kocht een nieuwe Martin en had een vraag over de lak, ik was al helemaal vergeten dat ik de vraag gesteld had toen ik na een week of 10 een antwoord kreeg van de customerservice.

Succes.

chris c
25 maart 2007, 22:09
Ik heb er even mijn "Acoustic Guitars illustrated encyclopedia" bijgehaald. Daarin staat dat Martin in 1973 Levin gekocht heeft, en dat vele D-18 in Gothenburg gemaakt zijn. Die gitaren dragen een kleine stempel "C.F. Martin Sweden". De productie in Zweden heeft geduurd tot in 1979.

Voor informatie kun je misschien terecht op het Unofficial Martin Guitars Forum. Daar zul je wel sneller een "onofficieel" antwoord krijgen.

northernlake
26 maart 2007, 09:32
Zoals Chris al aangeeft is http://www.umgf.com de place to be voor alles dat met Martin te maken heeft. Ik heb even voor je gekeken in de FAQ maar daar is niets te vinden over de Levin/Martins.

Maar, post je vraag daar en je zult ongetwijfeld snel een antwoord krijgen.

synapse
26 maart 2007, 10:59
Bedankt iedereen voor de reacties.

Overigens,
Als mijn gitaar een Levin zou zijn, betekent dit dan dat de kwaliteit anders (minder) zou zijn en de gitaar ook minder waard zou zijn?

Liefhebber
26 maart 2007, 14:05
Bedankt iedereen voor de reacties.

Overigens,
Als mijn gitaar een Levin zou zijn, betekent dit dan dat de kwaliteit anders (minder) zou zijn en de gitaar ook minder waard zou zijn?

Het verhaal Levin is een van de minder mooie hoofdstukken in de geschiedenis van Martin.
Levin was een oud Zweeds familie bedrijf dat bekend stond om zijn zorgvuldige keuze van klankhout(oud, oostenrijks sparren en sitka spruce). Ze exporteerden veel naar de VS. Zij werden door Martin gezien als een concurrent en in 1973 overgenomen. Martin ging in de fabriek in Gothenburg D-18's bouwen. Er werden ook nog Levins gebouwd maar Martin ging rotzooien met de merknaam Levin door ze op goedkope gitaren te plaatsen. Het personeel had grote problemen met de policy van Martin en vertrok massaal, kortom een doodlopende zaak! In 1979 stopte de productie in Gothenburg en na 1982 werd de merknaam Levin niet meer gebruikt.
Met dit in gedachte is het duidelijk dat deze D 18' s bij kenners met enig argwaan worden bekeken.
Blijft natuurlijk altijd staan: hoe klinkt je gitaar?

synapse
26 maart 2007, 14:25
Mijn gitaar heeft vanaf het begin dat ik hem had geweldig geklonken.
Dat vind ik niet alleen zelf, maar zeer veel anderen die er op gespeeld hebben.
Die anderen waren vaak bezitters van kwaliteits gitaren, die altijd de bespeelbaarheid en de klank zeer positief beoordeelden.

Ik heb nog eens terug zitten rekenen, maar ik denk dat ik hem in het voorjaar van 1978 heb gekocht, hetgeen tegen einde van het bestaan van de fabriek is geweest.
Doordat Martin geen info geeft over de datering week ik niet of hij een van de eerste of een van de laatste Levin/Martins is.

Liefhebber
26 maart 2007, 15:13
Mijn gitaar heeft vanaf het begin dat ik hem had geweldig geklonken.
Dat vind ik niet alleen zelf, maar zeer veel anderen die er op gespeeld hebben.
Die anderen waren vaak bezitters van kwaliteits gitaren, die altijd de bespeelbaarheid en de klank zeer positief beoordeelden.

Ik heb nog eens terug zitten rekenen, maar ik denk dat ik hem in het voorjaar van 1978 heb gekocht, hetgeen tegen einde van het bestaan van de fabriek is geweest.
Doordat Martin geen info geeft over de datering week ik niet of hij een van de eerste of een van de laatste Levin/Martins is.
Natuurlijk geeft Martin geen info over de datering! Slecht voor het imago wat ze daar in Zweden hebben gedaan! Dit soort dingen hebben ze trouwens veel vaker geflikt!
Maar ik ben blij dat hij zo goed klinkt, hebben die Zweden toen toch nog hun best gedaan!!

synapse
26 maart 2007, 16:01
Overigens voel ik mij met terugwerkende kracht toch wel belazerd door de winkel. Ik vind dat ze destijds hadden moeten zeggen dat het geen amerikaanse Martin was. Het was toen een tamelijk dure gitaar, die ze niet elke dag verkochten.
Uiteraard heb ik een gitaar gekocht die kwa klank en bespeelbaarheid doet wat ik wil, voor de verkoopwaarde maakt het uiteindelijk wel uit of het een goede, onder toezicht gefabriceerde kopie is, of dat het een origineel is.

zoon van Piet
26 maart 2007, 16:09
Levin maakte in haar zelfstandige bestaan prima gitaren, die bij de vintageliefhebbers nog altijd goede prijzen doen. In de VS werden Levins vooral verkocht door een importeur die de merknaam Goya (http://goyaguitars.tripod.com/) hanteerde.


Helaas werd de naam inderdaad door M. verkwanseld, door hem op goedkope aziatische gitaren te plakken. Laatst een voor mn nichtje gekocht: leuke gitaar voor 75 euro.

Ik heb nooit Zweedse Martins gezien. Maar probeer het eens bij deze Zweedse vintagehandelaar (http://www.vintage-guitars.se/) . erg aardige vent, die je vast van info kan voorzien.

synapse
26 maart 2007, 16:32
Voor alle duidelijkheid:
Op het serienummer dat wordt voorafgegaan door een "L" na, zie je geen enkel verschil met de amerikaanse D 18. Hij is voor mij als leek zeer goed afgewerkt en klinkt zoals een Martin dient te horen.
Het waardeverschil is ook meer iets voor mijn kleinkinderen aangezien ik hem nooit zal verkopen, en mijn kinderen die erg met muziek bezig zijn ook niet.

Feit blijft dat ik er met toeval achter ben gekomen dat het geen amerikaanse is en ik vind dat ze mij dat hadden moeten vertellen toen ik hem kocht.
(Hoewel, als ik een strat ga kopen vertelt men mij dan dat die goedkope uit Mexico komt? Dat weet ik dank zij internet vaak zelf wel.)

zoon van Piet
26 maart 2007, 17:18
maar je weet nog steeds niet zeker of het een zweedse is, toch?
Kan die L niet gewoon staan voor 'Limited'?

synapse
26 maart 2007, 17:27
Inderdaad, zou kunnen.
Dan maak ik me om niets "druk".
Helaas lijkt het zo te zijn dat Martin minimaal een half jaar achterstand heeft bij het beantwoorden van email vragen, zo oud is mijn eerste mailtje hier over.

Liefhebber
26 maart 2007, 18:04
Inderdaad, zou kunnen.
Dan maak ik me om niets "druk".
Helaas lijkt het zo te zijn dat Martin minimaal een half jaar achterstand heeft bij het beantwoorden van email vragen, zo oud is mijn eerste mailtje hier over.
Zeker allemaal vragen over de kwaliteit in relatie tot de prijs! Zie topic "Dure Noord Amerikanen"!

Liefhebber
26 maart 2007, 18:31
maar je weet nog steeds niet zeker of het een zweedse is, toch?
Kan die L niet gewoon staan voor 'Limited'?
Als die L staat voor "limited" dan is dat "limited in Zweden"!

chris c
26 maart 2007, 20:03
Ik denk dat Martin je geen info over de datering geeft omdat ze dagelijks honderden mails krijgen, niet omdat ze "beschaamd" zouden zijn over een paar jaar in hun geschiedenis. Ik hou niet zo van "bashing" op om het even welk merk, Amerikaans of niet.
En als ze klinkt zoals een Martin dient te horen, is alles OK. Ik durf te wedden dat sommige verzamelaars een Zweedse Martin zelfs hoger gaan inschatten dan een Amerikaanse.

synapse
26 maart 2007, 20:32
Ik zie dit niet als Bashing.
Ik vind het irritant dat mails niet beantwoord worden; ik heb deze ervaring overigens niet alleen bij Martin, maar ook bij Fender. Alleen Gibson beantwoordt mijn mails snel, maar die hebben een nederlandse site, misschien dat het daardoor wel wat zorgvuldiger gaat.

Daarnaast vind ik dat de winkelier had dienen te vertellen dat het hier niet om een Amerikaan ging.

Je hebt gelijk als het gaat om de kwaliteit van het instrument. Die is na bijna 30 jaar nog steeds super. Ik voel mij wat dat betreft ook zeker niet bekocht.

-Yves-
26 maart 2007, 21:19
Tja, over Martin en hun "customer service" heb ik nog een paar lelijke verhalen. Helaas allemaal zelf meegemaakt. Ik sta er dus nix van te kijken dat ze je mails niet beantwoorden. Maar laten we daar nu maar niet dieper op ingaan.
Ik heb nog nooit gehoord van Martins die door Levin gemaakt zouden zijn. Mag je deze gitaar dan als een échte Martin beschouwen? Ik ben dan ook benieuwd welke informatie je nog bij elkaar krijgt over je D18.

chris c
26 maart 2007, 21:22
@ Synapse :
Neen, ik weet wel dat jij dat niet als bashing bedoelde.
Misschien eens proberen te bellen ? Per mail zul je waarschijnlijk een nietszeggend standaard antwoord krijgen. Of zoals gezegd het UMGF forum, daar zitten heel wat kenners.