PDA

View Full Version : Switchen van elementen tijdens solo's



Yamhammer_71
25 maart 2007, 20:58
Dag gitaar-luitjes,

Switchen is altijd een belangrijk onderdeel tijdens het spelen van bijvoorbeeld solo's. Nu heb je een hardrock nummer, ga je door de bakkenherrie heen een solo spelen met een kick op het volume-pedaal. Is het normaal om de brugpickup te verkiezen boven de halspickup? Een brugpickup kan goed door het lawaai komen, zodat de tonen nog duidelijk hoorbaar zijn....de halspickup is dan te warm ofzo. Is dit normaal? Wat is jullie ervaring met switchen tijdens solo's?

Tho
25 maart 2007, 22:14
Dag gitaar-luitjes,

Switchen is altijd een belangrijk onderdeel tijdens het spelen van bijvoorbeeld solo's. Nu heb je een hardrock nummer, ga je door de bakkenherrie heen een solo spelen met een kick op het volume-pedaal. Is het normaal om de brugpickup te verkiezen boven de halspickup? Een brugpickup kan goed door het lawaai komen, zodat de tonen nog duidelijk hoorbaar zijn....de halspickup is dan te warm ofzo. Is dit normaal? Wat is jullie ervaring met switchen tijdens solo's?

Als ik soleer doe ik dat over m'n brugpickup, maar het gebruik van een 2e mastervolume, of een soloboost is altijd fijn. Als je soleerd over je brug, en de andere gitarist staat even hard, en hij speelt een slagpartij, valt de solo vaal alsnog weg

Fenndangoband
26 maart 2007, 15:02
Net zoals Tho zei: brug PU + boostertje = solootjes bovenop de rest van muziek

Kim Wilson
26 maart 2007, 15:07
Solo's moeten altijd een stapje harder dan wanneer je een slagpartij speelt. Een truc die ik zelf gebruik, is de volumeknop van de gitaar gebruiken. Standaard staat ie op 7, en als ik dan een beetje extra nodig heb kan ik hem een stuk opdraaien. Ook heb ik een overdrive én een GE-7 met een beetje extra level liggen.

robzilla
26 maart 2007, 15:08
Ik gebruik meestal mn neckpup, klikt veel warmer.. Als ik niet hoorbaar ben trap ik gewoon mn fuzzfactory in en dan wil het wel ;)

Een boostertje is inderdaad een goede oplossing voor dit probleem..

Yamhammer_71
26 maart 2007, 16:10
Als ik soleer doe ik dat over m'n brugpickup, maar het gebruik van een 2e mastervolume, of een soloboost is altijd fijn. Als je soleerd over je brug, en de andere gitarist staat even hard, en hij speelt een slagpartij, valt de solo vaal alsnog weg

Maar dan heb je hem nog niet hard genoeg staan volgens mij...
Dat is gewoon het moeilijkste om er bovenuit te komen en dan ook de goede toon van de gitaar te horen, zonder dat het een woelige achtergronds-brei wordt.....
Maar de tips helpen me in ieder geval een stuk verder!
Zal deze week eens een paar opties uitproberen....

Yam

Gitaro
26 maart 2007, 17:55
Live gaat het bij mij helemaal om de mix, daarom speel ik al m'n leads op het brugelement! Het publiek hoort die bepaalde kwaliteit van je neckpickup toch niet/amper, wah klinkt vaak bagger op nekpickup, en hey, in de mix klinkt een brugsolo ook best goed! De nek gebruik ik wel als ik wat opneem ofzo.

De relevantie van dit verhaal loopt waarschijnlijk gelijk met de clean- of rustigheid van de muziek.

Soulflyhigh
27 maart 2007, 18:01
Ik vooral op m'n nek element lekker warm en vol geluid. Voor runs of stukken met veel harmonics m'n brug element. Booster moet ik nog even kopen. Ik viel flink weg laatst met het spelen met m'n band

Tho
27 maart 2007, 18:55
Ik vooral op m'n nek element lekker warm en vol geluid. Voor runs of stukken met veel harmonics m'n brug element. Booster moet ik nog even kopen. Ik viel flink weg laatst met het spelen met m'n band

Je viel inderdaad erg hard weg! Ik hoorde je zelfs totaal niet. Vooral erg leuk was het moment dat je je solo wou spelen, en je plug eruit vloog :D

Elixir
27 maart 2007, 19:13
Je viel inderdaad erg hard weg! Ik hoorde je zelfs totaal niet. Vooral erg leuk was het moment dat je je solo wou spelen, en je plug eruit vloog :D

Dat heb ik ook een keer gehad. Op dat moment weet je gewoon niet hoe hard je je moet schamen :P

Tho
27 maart 2007, 19:46
Dat heb ik ook een keer gehad. Op dat moment weet je gewoon niet hoe hard je je moet schamen :P

hahaha, ik bleef de backing netjes spelen, maar ik kwam niet meer bij van het lachen! Die droge kop van hem er bij, en rustig alles weer aansluiten :satisfie:

vulvasonic
28 maart 2007, 00:46
Een solo moet qua volume de zang overnemen (vind ik). Als de zang flink op de muziek gemixd wordt, dan moet de solo minstens even hard doorkomen. Op zo'n niveau maakt het geen bal uit (qua volume dan) welk element je kiest. Zeker niet als de elementen op elkaar goed staan afgestemd.

Ik vind het lekker om tijdens een solo een paar keer te schakelen van element. Even er vanuit gaande dat ik gebruik maak van een gitaar met twee humbuckers, dan speel ik regelmatig vanuit de tussenstand (beide aan). Speel ik een passage die wat extra bite nodig heeft dan zet ik 'm op het brugelement en wil ik dat het gaat rollen dan kies ik het halselement, waarbij ik de tone regelmatig nog een tandje terug draai.

Dit gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik het schakelen veeeeel te vaak domweg vergeet. Terwijl het echt een toegevoegde waarde heeft.

Negative K3 fan
28 maart 2007, 01:00
de beste gitaristen zijn hier echt meesters in en doen dit echt puur vanwege de toon... ik noem een eric johnson, een SRV.......

10Man
29 maart 2007, 14:13
+1
laag op de hals gebruik ik meestal het brug-element en hoog op de hals het hals-element (ala SRV)
en dan kun je op een strat ook nog het middelste element gebruiken als compromis
posities 2 en 4 van een 5-switch gebruik ik meestal voor rhythm