PDA

View Full Version : Verschil tussen Boss autowah en wahpedaal



hugo123
25 maart 2007, 13:52
De titel zegt het al, wat is het verschil tussen zoŽn wah pedaal:
http://img414.imageshack.us/img414/2020/autowah6uy.jpg

of zoŽn wah pedaal
http://www.bluesbooster.nl/vox.jpg

Dat wou ik altijd al weten, en ik ben ook van plan een wah te kopen, ik dacht zelf aan een Vox maar welke, en zijn die goed?



Hugo

Dastard
25 maart 2007, 14:05
Om het heel simpel te zeggen.
De bovenste is een Auto Wah, dus die genereert de sweeps.
De onderste is een normale Wah, dus die bedien je zelf door je voet op het pedaal heen en weer te bewegen.

hugo123
25 maart 2007, 14:12
Maar veert zoŽn wah pedaal dan wel terug, of niet, en ik las in een ander topic dat je wah achter je overdrive een schelle toon maakt maar ik haal mijn distortion uit mŽn versterker, krijg ik dan ook een schelle toon?

Rormo
25 maart 2007, 14:54
Het is gebruikelijk om je wah voor je andere pedalen te zetten als eerste in je chain. En zo'n pedaal veert niet terug nee, je moet zelf omhoog en omlaag bewegen met je voet. Autowah vind ik helemaal niets omdat je niet altijd uithalen krijgt op het moment dat jij net die ene noot raakt of bend maakt waar je meer accent op wilt leggen.

rhcp_schipper
25 maart 2007, 15:12
Het is gebruikelijk om je wah voor je andere pedalen te zetten als eerste in je chain. En zo'n pedaal veert niet terug nee, je moet zelf omhoog en omlaag bewegen met je voet. Autowah vind ik helemaal niets omdat je niet altijd uithalen krijgt op het moment dat jij net die ene noot raakt of bend maakt waar je meer accent op wilt leggen.


Maar is een auto wah niet meer gemaakt voor die funky slagjes? Dan vind ik het wel echt super klinken!

hugo123
25 maart 2007, 15:52
Maar is dat wel handig dat je dat zelf met je voet moet doen, want als je nou een solo speelt met wat wah erdoor , dan sta je dus op het podium de hele tijd moet je voet op en neer te bewegen , is dat niet moeilijk?



Hugo

Dastard
25 maart 2007, 15:58
Dat moet je gewoon leren, je kunt beter de vraag stellen, welke voet je moet gebruiken :-)
Ik gebruik altijd mijn linkervoet, vraag me niet waarom maar ik vind dat gewoon makkelijker.

By the way, er zijn wel pedalen die terugveren als je ze intrapt, ik geloof dat de Bad Horsie II dat doet.

Valoosj
25 maart 2007, 18:10
Desnoods steek je er zelf een veertje in, Maar ik zie daar niet echt het nut van in. Rechtshandige gitaristen zullen eerder met linkervoet de wah bedienen, kwestie dat met je rechtervoet, je je gitaar mee laat bewegen. Ik toch in alle geval.

Ik heb ooit een autowah gehad, die van Boss, en het is rommel.
Om met funky slagjes dat geluid te krijgen, kan je beter wat oefenen om dat me je normale wah te doen. Daar is veel meer mee te doen.
In het begin is het natuurlijk goed oefenen, maar dat komt wel in orde.

hugo123
25 maart 2007, 18:18
Oke, en welke wah is goed, Ik heb alleen niet veel geld, dus geen dure dingen van 200 euro want die kan ik niet betalen.


Hugo

Dirk_Hendrik
25 maart 2007, 18:38
By the way, er zijn wel pedalen die terugveren als je ze intrapt, ik geloof dat de Bad Horsie II dat doet.

De Dunlop 95Q doet het ook.

Voor de TS,
De absolute kracht van een wah is niet het geluidje op zich maar het feit dat je het ding mee laat werken op wat jij doet. Een autowah als die boss is ontzettend grappig maar lang niet zo expressief als een voetbediende wah en daarmee maar heel beperkt bruikbaar. Een veer in je wah helpt voor niets anders dan om te zorgen dat het ding in de hielpositie staat als je em loslaat. De enige reden om em in die positie te hebben staan is dat hij dan automatisch uitgaat (wat ik persoonlijk wel echt heel handig vond). De nadelen zijn echter groter. Neem voorbeelden als "Money for nothing" van de Dire Straits, Surfing with te Alien van Stariani, Smooth van Santana, vele Metallica solo's evenzoveel Michael Schenker solo's. Allemaal voorbeelden van je wah intrappen en in een vaste positie laten staan. Met een veer kan dat niet. De reden dat er zo weinig wah's met veer zijn is omdat de meeste gitaristen dat niet willen. Die selecte club die het wél wil kiest daar heel bewust voor en kent de nadelen van die veer.

Dirk_Hendrik
25 maart 2007, 18:39
oke, en welke wah is goed, IK heb alleen niet veel geld,dus geren dure dingen van 200 euro want dat kan ik niet betalen.


hugo
Scoor een simpele crybaby op marktplaats o.i.d. Kost je een euro of 50.

ps,
Ik heb je topictitel even aangepast.

hugo123
25 maart 2007, 18:46
Ja ik dacht al, oke bedankt zijn alle crybaby's hetzelfde want ik zag dat er verschillende waren.
Er staat nu een Dunlop CryBaby op marktplaats zijn die goed, of zit er geen verschil tussenn de CryBaby's
hugo

Dirk_Hendrik
25 maart 2007, 19:59
Er zijn 10tallen verschillende crybabies. Alléén, als je nog nooit gewah't hebt ga je daar vrij weinig van merken.

hugo123
25 maart 2007, 20:43
oke, ik zal eens rondkijken naar een crybaby ik heb nun net een mailtje naar ded verkoper gestuurd.
hebben wah pedlaen echt zoveel tone suck als ze niet zijn gemod naar tb

hugo