PDA

View Full Version : Gitaar importeren, geen kosten-vraag!!



jplm
25 maart 2007, 09:23
Hallo.

Dit topic zal al wel een paar keer voorbij gekomen zijn, maar ik vroeg me iets anders af dan de gebruikelijke vraag over de bijkomende kosten.
Ik heb namelijk wel eens een (Warmoth)hals uit Amerika laten komen, dus ik weet een beetje wat er aan extra geld bij komt. Maar, je krijgt ook een rekening van een of ander bedrijf dat voor jou (ongevraagd) de invoer en de douaneformaliteiten regelt, nu is mijn vraag of je op een of andere manier kunt aangeven dat je van die dienst geen gebruik wilt maken, dus dat je zelf naar Schiphol komt om het ding af te halen. Aan de andere kant, die hals bleek destijds in Hamburg de EU binnengekomen te zijn, dus, weet je wel waar je gitaar heen gestuurd wordt (anders sta jij op Schiphol, en ligt je gitaar in een ander land bij de douane)?

Groet, Jan.

fred dons
25 maart 2007, 09:41
dat kun je helaas vergeten dat je hem zelf mag inklaren, dan zal je namelijk eerst zelf aan de andere kant van de landsgrens moeten zijn om hem in ontvangst te nemen
warmoth verzend via UPS en die zijn gelukkig nog snel en betaalbaar, als je met USPS (en in nederland de gewone post) laat verzenden kost het veel meer en ben je zo 2 weken verder.

zjanke
25 maart 2007, 09:44
Dat kan wel, maar dan moet je met de afzender reglen dat hij door-to-airport verstuurd en als DDU (delivery duty unpaid) wil aanmerken. Meestal wijkt dat voor hen af van wat ze standaard doen, dus dat wordt al lastig.

Het is niet zo dat je dan naar de douane loopt en aangeeft dat je pakket X wil hebben, afrekent en met de hals onder je arm naar huis loopt. Je moet de papierwinkel die bij de inklaring hoort regelen met de transporteur ( zij moeten als vervoerder namelijk kunnen aantonen dat het spul binnen 5 dagen wordt ingevoerd of het "in entrepot" zetten wat ook weer geld kost), aangifte doen bij de douane, als je pech hebt komen ze kijken (maar die kans zal klein zijn) of de omschrijving overeenkomt met de inhoud, terug naar de transporteur om je spullen op te halen en pas dan kun je naar huis. In mijn ogen weegt de (ongeveer) 10-15 euro administratiekosten niet op tegen het werk wat je moet doen als je het zelf wil regelen, zelfs al weet je exact hoe het moet en waar je moet zijn. De extra kosten tov de aankoopwaarde lijken inderdaad uit erg hoog, maar het is gewoon een vast bedrag (wat wel verschilt per vervoerder).
Mooier kunnen ze het niet maken, wel veeeeeel makkelijker

fred dons
25 maart 2007, 09:51
of je kunt het zelf regelen FOB (free on board) waarbij je dhl het pakje laat ophalen maar ik weet wel zeker dat Warmoth daar niet in meegaat

FreeGee
25 maart 2007, 10:08
Ik kies juist bijna altijd voor USPS. Bij kleine pakketjes (pick-ups, boeken, kleine gereedschappen e.d.) meestal binnen twee weken thuis. Gewoon afgeleverd door postbode. Heel vaak geen btw, invoerrechten hoeven betalen!! Soms wel, maar dan geen extra inklaringskosten of zo.

Via UPS betaal je altijd de btw, invoerrechten en nog eens inklaringskosten. Het is wel sneller en traceerbaar, wat belangrijk kan zijn bij erg kostbare zendingen.

Gert-Jan.

GuitarMaster
25 maart 2007, 11:49
Ik kies juist bijna altijd voor USPS. Bij kleine pakketjes (pick-ups, boeken, kleine gereedschappen e.d.) meestal binnen twee weken thuis. Gewoon afgeleverd door postbode. Heel vaak geen btw, invoerrechten hoeven betalen!! Soms wel, maar dan geen extra inklaringskosten of zo.

Via UPS betaal je altijd de btw, invoerrechten en nog eens inklaringskosten. Het is wel sneller en traceerbaar, wat belangrijk kan zijn bij erg kostbare zendingen.

Gert-Jan.

Via USPS is inderdaad ook vrij snel, en vaak zonder kosten, maar alleen als je voor Global priority mail kiest, waarbij je je spullen niet kan verzekeren en niet kan tracen. Heb laatst een pedaaltje verzekerd/traceerbaar met USPS laten verzenden en dat duurde >3 weken voordat hij hier was.

Valoosj
9 juni 2007, 12:07
welk bedrijf is nu best om een gitaar met koffer te laten verzenden van amerika tot België?

liefst eentje dat op 10 dagen de job gedaan krijgt. invoerrechten zit ik toch aan vast, dus ik wil een verzekerde zending, en ik zet dan ook de volledige waarde van het spul op de buitenkant, want als het kwijt geraakt, en ik had er 50 dollar op laten zetten heb ik niets aan de verzekerde zending, omdat ik goeiekoop wou doen om invoerrechten te ontlopen.

Pepe
9 juni 2007, 12:46
Hallo.

nu is mijn vraag of je op een of andere manier kunt aangeven dat je van die dienst geen gebruik wilt maken, dus dat je zelf naar Schiphol komt om het ding af te halen. Groet, Jan.

ja, dat dacht ik ook
Oude tokai laten overkomen via UPS uit Tokio, via het trackingsysteem wist ik dat hij op schiphol was gearriveerd. Ik er naar toe -nog een hele klus om die loods te vinden- en dan kom je in een wachtkamer met een loketje. Ambtenaar ziet mij binnenkomen -verder niemand- zegt door het luikje "ik kom zo bij u" en gaat vervolgens nog 15 minuten door met leuteren met een collega. Afijn, ik geef uiteindelijk het nummer op, ambtenaar verdwijnt en na 10 minuten komt ie weer aansloffen... "misschien kan u even meelopen, ik kan het niet vinden". We gaan de opslagruimte in en gelijk zie ik tegen een muur mijn gitaar staan. "Jaa.." zegt de pet, maar daar moet u voor tekenen he, dan kunnen wij de rekening sturen". "Geen probleem" zeg ik, ik heb cash en een paspoort bij me. "Jahaa, zo werkt dat niet, dat gaat via de collega's van TNT"...
Dus na 2 weken (gitaar was in 2 dagen van Tokia naar Schiphol) krijg je dan een berichtje dat er een pakketje voor je op het buurtpostkantoortje ligt. Na nog 2 weken een rekening van invoerrechten en afhandelingskosten.

Die afhandelingskosten is gewoon biznis, net zoals een groothandel niet aan particulieren zelf gaat leveren want de handel beschermt zichzelf.

zjanke
9 juni 2007, 15:36
welk bedrijf is nu best om een gitaar met koffer te laten verzenden van amerika tot België?

liefst eentje dat op 10 dagen de job gedaan krijgt. invoerrechten zit ik toch aan vast, dus ik wil een verzekerde zending, en ik zet dan ook de volledige waarde van het spul op de buitenkant, want als het kwijt geraakt, en ik had er 50 dollar op laten zetten heb ik niets aan de verzekerde zending, omdat ik goeiekoop wou doen om invoerrechten te ontlopen.

DHL, UPS, Fedex of TNT doen het snel, het transport is te volgen via internet en de kosten ontlopen elkaar niet zoveel. Ook doen deze maatschappijen in 99% van de gevallen het gehele transport zelf.
USPS heeft ook opties om het transport te kunnen volgen, is wat goedkoper, maar geeft altijd het laatste stuk transport uit handen omdat ze in europa geen vestigingen hebben.
Van elke vervoerder zijn positieve en negatieve verhalen te vinden, ik heb zelf een slechte ervaring met USPS, de vervoerder (GLS) die het laatste stuk en ook de inklaring moest regelen heeft 6 weken (!) geprobeerd om een fax naar mijn telefoon te sturen om goedkeuring te krijgen voor de inklaring. Niemand die op het idee kwam om gewoon eens te bellen....