PDA

View Full Version : Staalsnarig akoustisch gitaar versterkt



jaspernl
25 maart 2007, 01:09
Hey,

Ik ben op zoek naar een staalsnarige gitaar die op het podium versterkt warm en vol klinkt en in staat is door het dikke geluid van de band te breken. Daarnaast zeer belangrijk dat hij hanteerbaar is als je aan het spelen bent en dus niet de grootte van de normale western (waar ik nu mee speel, maar waar ik ook merk dat o.a. door de feedback buster dat de warmte en volheid van het geluid minder wordt). Heb gekeken naar de Ovation celebrity series (dat is ook de prijsklasse die ik zoek) maar de cc24 vond ik bijvoorbeeld toch nog te groot. en daarnaast moet die ook nog met een buster afgedekt worden. Moet ik bijvoorbeeld zoeken naar gitaren in de stijl van de Gibson Chet Atkins? Wie helpt mij verder???

Eko
25 maart 2007, 10:10
In de praktijk is een gitaar zoals een Yamaha APX serie het makkelijkst. Ook fender heeft een duurdere versie van de stratocoustic die zeer weinig feedback heeft. Als je de toonregeling goed gebruikt kun je er een volwassen geluid mee creeren.
Een vol geluid zoals van een echte fullbody is inderdaad lastig goed te houden op een podium. Dat kan alleen echt goed als je het volume op het podium laag weet te houden. Geen monitors maar een in-ear systeem is een enorme verbetering. Je gitaar direct in het mengpaneel is de andere methode, dan kun je hem in de mix er door laten komen. Met een zwaar monitorsysteem heb je snel de problemen waar je het over hebt.
De laatste tijd speel ik met een kleine band en doen we heel veel acoustisch. De truc die wij gebruiken is bijna zonder monitoring spelen. Laag wattage voor de P.A. en kleine zalen spelen ( cafe`s). Ik heb m`n ColeClark versterkt via een AER. Deze gaat via de D.I. naar het mengpaneel en de AER zelf is gelijk mijn monitor. Tweede voordeel is dat je heel weinig materiaal op en rond het podium hebt.