PDA

View Full Version : schallerbridge met outputje?



orreltak
24 maart 2007, 15:27
heb een LP bridge van schaller(piezo) binnen gekregen maar der zat een stroomdaadje met een klein outputje aan.
ben misschien een retard maar waar gaat die heen en dient die voor?

Minda
25 maart 2007, 10:08
Waarschijnlijk zit er dan een piezo element in, dan kan je het 'akoestische' geluid van de gitaar (via een voorversterkertje) naar je versterker sturen. Welke type brug heb je?

orreltak
25 maart 2007, 13:53
schaller gtm-p LP bridge piezo om precies te te wezen

Mitchel_12000
25 maart 2007, 15:40
Dan heb je waarschijnlijk nog een preamp en een batterij houdertje nodig om de boel te kunnen laten werken.

Ik zit er zelf ook aan te denken om een piezo brug in mijn zelfbouw project te zetten. Kun je me laten weten hoe het geluid bevalt als je hem eenmaal geinstalleerd hebt?

greetz,
Mitchel

charlotte
26 maart 2007, 15:37
Hey Luitjes :)

Ik heb op mijn eerste zelfbouw LP ook een piezo brug van Fishmann geplaatst, en er moet idd ook een pre-amp bij, anders wordt het niks.
Op mijn website kun je e.e.a. terugzien, ook staat er een geluidsfragment van de piezo brug.
Wat geluid betreft benaderd het het acoustische gitaar geluid, en in combinatie met je gewone elementen, krijg je een helderder, meer sparkling geluid, denk bij voorbeeld aan Slash ( Guns 'n Roses ) het begin stukje cleane gitaar in knockin'on heaven's door.

groetjes Charlotte :lp:

Johannes
26 maart 2007, 16:35
Wel vreemd dat je een piezo brug koopt en je vervolgens afvraagt waar de output van die brug voor dient :S ? Maargoed, het is al gezegd, je kunt de output aansluiten alsof het een regulier element betreft. Je zult wel ervaren dat een piezo bij passief gebruik een beetje blikkerig en onnatuurlijk klinkt. Beter is dan om er een pre-ampje bij te plaatsen, hierdoor wordt het geluid wat natuurlijker en komt het volume in de buurt van de magnetische elementen.

kassie
26 maart 2007, 16:49
Wat geluid betreft benaderd het het acoustische gitaar geluid, en in combinatie met je gewone elementen, krijg je een helderder, meer sparkling geluid, denk bij voorbeeld aan Slash ( Guns 'n Roses ) het begin stukje cleane gitaar in knockin'on heaven's door.

groetjes Charlotte :lp:

Toen had slash nog geen piezo brug. Pas bij zijn nieuwe signature LP model van een paar jaar terug. Een beter voorbeeld zou het begin stukje van het nummer "fall to pieces zijn''. Live vind ik het altijd mooi om te zien hoe hij met die knoppen aan het prutsen is. Wel een mooie geblende toon met de solo trouwens.

Waar had je trouwens die fisman piezo brug vandaan charlotte? Heb nederlandse en duitse winkels afgezocht maar tot dusver kan ik er alleen eentje via ebay bemachtigen. En dat doe ik niet graag.

charlotte
26 maart 2007, 19:13
Hey Kassie :)

Dat van Slash wist ik niet, maar het geluid komt wel aardig overeen.
Ik heb mijn brug gewoon bij mijn muziekzaak besteld ( Udense muziekhandel )
en na enige levertijd deze dus ontvangen.


groetjes Charlotte :lp:

orreltak
28 maart 2007, 20:17
maar charlotte(of iemand anders),die bridge sluit je toch als eerste aan die powerchip?dat gebeurt toch niet met die output.toch eerder solderen,neem ik aan?

charlotte
28 maart 2007, 21:01
Hey orreltak,

De brug komt rechtstreeks op de powerchip, vanaf je normele elementen komt er een draadje naar de powership, en als je er dan nog een 3 stdn schakelaar op aansluit,kun je kiezen uit alleen elementen, aleen de brug, of een mix van beide.
De output komt trouwens ook op de powership aangesloten.

als je er meer van wilt weten kijk dan op de site van Fishmann, staat alles duidelijk beschreven, ook kun je de manual downloaden.


groetjes Charlotte :lp:

Mattia
29 maart 2007, 07:47
Joh, het is een pickup. Daar heb je draadjes voor, die behandel je als iedere ander super-low output pickup, dus: aansluiten op preamp, verder doorwiren. Output er gewoon afknippen en verdergaan.

Mitchel_12000
29 maart 2007, 08:37
Misschien een domme vraag, maar is een batterij noodzakelijk om een preamp te laten werken?

sickpunk
29 maart 2007, 08:57
ja, anders kan ie niet versterken.... een normale potmeter is "cut-only" en pre-map is meestal "boost/cut" om die boost te kunnen maken heb je stroom nodig(je moet immers je originele signaal versterken.)

orreltak
29 maart 2007, 16:45
Joh, het is een pickup. Daar heb je draadjes voor, die behandel je als iedere ander super-low output pickup, dus: aansluiten op preamp, verder doorwiren. Output er gewoon afknippen en verdergaan.

kijk,van dat afknippen moest ik even zeker weten.dank