PDA

View Full Version : Slagpatroon 3 kwarts maat



Blend
24 maart 2007, 14:36
't klinkt weer als 'n beginnersvraagje, maar het valt opzich mee.
3 kwartsmaten, af-en-toe om gek van te worden! Ik krijg er bij de meeste nummers geen behoorlijk patroon uit! (behalve als ik tokkel) heeft iemand tips?

Richwoodje
24 maart 2007, 15:13
één twee-uh drie-uh ligt nogal voor de hand met een driekwartsmaat, maar veel verder kom ik ook niet.

Toevallig gisteren in een driekwartsmaat bezig geweest maar dat ging uiteindelijk ook niet helemaal soepel

-=JEROEN=-
24 maart 2007, 15:16
welk nummer/stuk?

Blend
24 maart 2007, 16:15
welk nummer/stuk?
Niet 1 specifiek stuk, maar gewoon die maten in het algemeen.

peter_heijnen
24 maart 2007, 16:36
Drie kwarts maat is niet zo moeilijk:
-1, 2, 3- (in kwarten).
-1 ne, 2 je, 3 je- (in achtstes).
-1 te ne te, 2 te ne te, 3 te ne te- (in zestiendes).
Er is niet zoveel verschil met 2 of 4 kwarts maten wat betreft up en downstrokes van je recherhand (als je rechts bent...)

Lastiger wordt het, en ik denk dat je dat bedoelt, als iedere kwart of tel van een maat onderverdeeld is in drieen:
-1, 2, 3- (in kwarten)
-1 te ne, 2 te ne, 3 te ne- (in achtste triolen)

Als je in dit patroon een doorgaand ritme moet spelen zul je met je slaghand het accent dat de puls bepaalt de ene keer met een downstroke en de andere keer met een upstroke moeten spelen. Veel doen is zoals altijd weer de remedie.

Speel een 4kwartsmaat in 8e triolen, dus speel op iedere kwart/tel 3 aanslagen. Laat de aanslaghand consequent afwissellend up en downstrokes slaan en geef iedere kwart een accent.

Als dat lekker loopt kun je gaan varieren met de vele mogelijke combinaties van accenten. Maar voel altijd de puls en je kunt niet fout gaan.

Daarna kun je de slag ook omdraaien: begin de hele slag met een upstroke ipv downstroke.

ReinoutV
28 maart 2007, 10:27
Goede opmerking van Peter hierboven. Om een driekwartsmaat iets hipper te laten klinken kan je er ook voor zorgen dat je niet iedere kwart hoort, bijvoorbeeld:


1 e 2 e 3 e
x x x x
n n v v (slagpatroon)

-=JEROEN=-
28 maart 2007, 12:45
ik speel deze 2 heel veel

1 e 2 e 3 e
n n v n

1 e 2 e 3 e
n n v n v
wat is trouwens eigenlijk het verschil tussen 2 x een 3/4 of 1 x een 6/8?

ik heb dit nooit goed begrepen

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:02
Een 3/4 speel je op drums anders dan een 6/8. Ik denk dat in opvatting een duidelijk verschil zit...

intGod
28 maart 2007, 13:02
wat is trouwens eigenlijk het verschil tussen 2 x een 3/4 of 1 x een 6/8?

ik heb dit nooit goed begrepen

Heb ik ergens anders al uitgelegd. Wiskundig gezien is er geen verschil. Gevoelsmatig wel. Een 6/8e gaat voor het gevoel sneller dan een 3/4e. Dat klopt ook, want de onderverdeling zijn achtsten en geen vierden. Een achtstegevoel is anders dan een vierdengevoel. Bij 3/4 is het gevoel echt 1 2 3 ofte "HOEM PA PA" terwijl bij een 6/8e het gevoel meer is van 1 e 2 e 3 e ofte "pannenkoekenlepel" ...

intGod
28 maart 2007, 13:04
Een 3/4 speel je op drums anders dan een 6/8. Ik denk dat in opvatting een duidelijk verschil zit...

Dat hoeft niet. Bij zowel 3/4 als 6/8 kan de drum hetzelfde spelen. Een metrum is niet hetzelfde als het rythme.

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:08
Een 3/4 speel je (let wel, over het algemeen):
1 2 3 1 2 3
b-s-s-b-s-s- (b=bass, s=snare).

Een 6/8 gaat zo:
1 2 3 4 5 6
b-----s----- (b=bass, s=snare).
h-h-h-h-h-h- (hihat of ride)

intGod
28 maart 2007, 13:11
Een 3/4 speel je (let wel, over het algemeen):
1 2 3 1 2 3
b-s-s-b-s-s- (b=bass, s=snare).

Een 6/8 gaat zo:
1 2 3 4 5 6
b-----s----- (b=bass, s=snare).
h-h-h-h-h-h- (hihat of ride)

Zoals ik zei, het kan, maar het hoeft niet. Je kan een 3/4 evengoed bhhshh spelen net als je een 6/8e evengoed bssbss kan spelen met de hi-hat in achtsten erover heen.

Kortom: we hebben allebei gelijk ;)

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:13
Daar lijkt het wel op ja. :)

Maar dan klopt het ook wat Jeroen zegt, dan is één van beiden weer overbodig. Volgens mij is het toch de bedoeling dat je voor een 3/4 de hoempapa-benadering vasthoudt. Ik zou anders ook niet weten waarom het onderscheid er is.

intGod
28 maart 2007, 13:19
Daar lijkt het wel op ja. :)

Maar dan klopt het ook wat Jeroen zegt, dan is één van beiden weer overbodig. Volgens mij is het toch de bedoeling dat je voor een 3/4 de hoempapa-benadering vasthoudt. Ik zou anders ook niet weten waarom het onderscheid er is.

In beide gevallen spelen de drums hoempapa. Als je dit speelt merk je toch dat het gevoel van het nummer anders is.



6/8e

1 ' 2 ' 3 '|
6|------------|
5|------------|
4|------------|
3|------------|
2|------------|
1|5-5-5-3-2-1-|

3/4e

1 ' 2 ' 3 '|
6|------------|
5|------------|
4|------------|
3|------------|
2|------------|
1|5---5---2---|

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:21
Maar dat is in beide gevallen een 3/4.

intGod
28 maart 2007, 13:23
Maar dat is in beide gevallen een 3/4.

Neen. Het eerste is een 6/8e, het tweede is een 3/4e.

Het is echt heel moeilijk uit te leggen over een geschreven medium. Het gaat niet om wat er staat, het gaat niet over wat de drums spelen, het gaat om het gevoel. Zoals ik al zei, METRUM is niet hetzelfde als RITME.

Het ritme bepaalt de accenten, het metrum bepaalt het gevoel.

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:26
Nee, die eerste is een 3/4 met achtste noten. Een 6/8 heeft namelijk 6 tellen in een maat.

De drums geven de maatsoort aan, niet de gitaar.

intGod
28 maart 2007, 13:31
Even anders uitleggen.

De hoofdletters moet je hardop uitspreken, de rest op normaal volume.

Elke lettergreep bepaalt het metrum.
Elk accent wat je legt door een lettergreep hardop te zeggen bepaalt het ritme.

de MAN van MA drid
KINderKOPjes
HOEM PA PA
PAnnenKOEKenLEpel

Hmmm ... niet de indruk dat het echt duidelijk wordt, zo ...

intGod
28 maart 2007, 13:32
Nee, die eerste is een 3/4 met achtste noten. Een 6/8 heeft namelijk 6 tellen in een maat.

De drums geven de maatsoort aan, niet de gitaar.

Neen, dat is niet waar :) Een maatsoort c.q. metrum is niet hetzelfde als het ritme. De drums geven het ritme aan, niet het metrum ;)

intGod
28 maart 2007, 13:33
Wellicht beter om hier een apart topic over te openen, toch? Topic is weer behoorlijk gekaapt op deze manier.

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:35
Nee, niet echt. :D

Laat ik nog een poging doen, dan.
Een 6/8ste maat duurt twee keer zo lang als een 3/4 maat. In de popmuziek gebruikt men eigenlijk nooit een 3/4, altijd een 6/8. Alleen worden beide maatsoorten nog wel eens door elkaar gehaald, zoals hier. Maar een 6/8 gaat van 1-2-3-4-5-6-, een 3/4 van 1-2-3-. Dat zijn twee verschillende dingen.

intGod
28 maart 2007, 13:43
Nee, niet echt. :D

Laat ik nog een poging doen, dan.
Een 6/8ste maat duurt twee keer zo lang als een 3/4 maat. In de popmuziek gebruikt men eigenlijk nooit een 3/4, altijd een 6/8. Alleen worden beide maatsoorten nog wel eens door elkaar gehaald, zoals hier. Maar een 6/8 gaat van 1-2-3-4-5-6-, een 3/4 van 1-2-3-. Dat zijn twee verschillende dingen.

Dat is dus niet waar ;) De duur van een maat wordt aangegeven door het TEMPO, niet door het metrum ... Grrrr ...

Kim Wilson
28 maart 2007, 13:47
Ja, een 6/8 gaat over het algemeen idd sneller, d.w.z. je telt sneller, maar in een 6/8 zitten er 6 tellen in een maat, en een 3/4 heeft er maar 3. Als je 6 keer aanslaat in een maat, wil dat niet zeggen dat je een 6/8 speelt. Je zou dan namelijk ook 8ste noten in een 3/4 spelen.

intGod
28 maart 2007, 13:48
Hier even een uitgebreide tekst over de verschillen tussen tempo, ritme, metrum, articulatie etc.



1. - Tempo: het tempo in de muziek is een gegeven dat in eerste plaats door de komponist als aanduiding in de partituur wordt gegeven. Het behoort tot de notatie en hoeft in die zin absoluut niet overeen te stemmen met het 'tempo' zoals een luisteraar dat waarneemt bij het beluisteren van een gegeven muziekstuk. Het tempo komt overeen met het metronoomgetal op de partituur, of een equivalente aanduiding terzake. Een tempo veronderstelt periodiciteit. Een tempo kan niettemin ook gemoduleerd voorkomen, zoals bij accelerandos en ritardandos en in het rubato. In de twee eerste gevallen hebben we lineaire modulatie van het tempo en blijft periodiciteit gegarandeerd. Bij rubato blijft het tempo alleen intakt, wanneer de rubato modulatie niet te diep is en wanneer zij een zekere voorspelbaarheid kent. Is aan deze voorwaarden niet voldaan, dan vervalt het tempo. Het tempo vervalt eveneens in muziek waarbij bvb. elke maat een andere indeling heeft en bovendien een andere tempoaanduiding. Dergelijke muziek kunnen we alleen 'kronometrisch' uitvoeren. Zij kent wel een 'noten'-dichtheid die groot of klein kan zijn, maar niet zoiets als een tempo.

2.- Maat: Maat is eveneens een eigenschap van de notatie, van de partituur en dus niet van de muziek zelf. De maat levert aan de uitvoerende muzikus een soort raster, waarbinnen de duur-instrukties eigen aan de muziek liefst zo leesbaar mogelijk worden genoteerd. De maat is als dusdanig niet waarneembaar. Binnen ons bekende stijlen nochtans, kunnen we op grond van traditie vaak wel de maat achterhalen op grond van het metrum (zie verder). Elk willekeurig stuk kan met diverse maatcijfers worden genoteerd zonder dat dit bij uitvoering ook maar tot het geringste waarneembaar verschil aanleiding geeft. Komponisten moeten bij de keuze van een maatsoort en indeling steeds uitgaan van het leeskomfort van de uitvoerende muzikus. Een notatie in 4/32 bij een tempo van 32noot = 240 is dan ook te verwerpen, ten voordele van een notatie in 4/8 met achtste=240 of, best, 2/4 met vierde=120.

3.- Metrum: Metrum is een door onze hersenen bij het luisteren naar muziek ontstane abstraktie, een waargenomen vorm in de tijd. Opdat een metrum zou kunnen geabstraheerd worden is een zekere herhaling -en , via induktie, voorspelbaarheid- noodzakelijk. Het metrum kan volkomen samenvallen met de genoteerde maat, wanneer bvb. in 4/4 alleen vierde noten worden gespeeld. Musici moeten het metrum uit de partituur afleiden. Het is de taak van de komponist, hen deze afleiding zo eenvoudig en eenduidig mogelijk te maken. Vanuit de luisteraar bekeken zouden we het metrum, metaforisch, kunnen omschrijven als de ossatuur (het gebeente) van het ritme.

4.- Ritme: Ritme noemen we de figuur die op een bepaald moment in een muziekstuk binnen het metrum wordt gespeeld of gehoord. Op grond van abstraktie van een reeks ritmische figuren zijn we in staat daaruit een metrum als gestalt af te leiden. Een ritme kan doorlopend gevarieerd worden zonder dat er ook maar iets aan het metrum verandert. Anderzijds is het ook best mogelijk dat ritme en metrum perfekt samenvallen: bij simplistische muziek zonder onderverdelingen van de pulsen (beats) enerzijds, en anderzijds bij muziek die volledig is opgebouwd vanuit een enkele obstinate ritmische figuur.

5.- Artikulatie: menselijke uitvoerders spelen nooit de ritmes zoals die genoteerd staan in een partituur exakt. Bepaalde notenwaarden worden wat ingekort, andere wat uitgelengd. Deze afwijkingen worden bepaald door technische beperkingen (grote intervallen, positiewisselingen...) enerzijds, maar ook door interpretatieve ingrepen van de uitvoerende muzikus. De artikulatie behoort tot het exklusieve terrein van de uitvoerder. Het behoort niet tot de taak van de komponist, aanduidingen te geven tot op dit niveau. Alleen wanneer de komponist afziet van het gebruik van uitvoerders, wordt het zijn verantwoordelijkheid er desgewenst voor in te staan dat zijn muzikale realisatie (elektronisch of door gebruik van muziekautomaten) wel degelijk een artikulatieniveau kent. Het is uitgerekend hier dat luisteraars het verschil menen te kunnen horen tussen mensen en machines... De evaluatie van dat verschil is een diskussiepunt waar we hier niet verder willen op ingaan.

-=JEROEN=-
28 maart 2007, 17:10
ja lekker duidelijk, hahaha

als het tempo 120 bpm is dan duurt één 3/4 maat 6 seconde, en één 6/8 maat ook 6 seconde, maar 6/8 klinkt 2 x zo snel omdat je 6 x 1/8 telt, ipv 3 x 1/4

voor zo ver ik het ooit begrepen heb:

3/4 = 1 2 3 1 2 3
6/8 = 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6

de dik gedrukte tellen krijgen een accent

in dezelfde tijd dat je 1 2 3 telt in 3/4, tel je 1 2 3 4 5 6 in 6/8

een 6/8 wordt overigens vaak gespeeld met een 4/4 feel, je telt 1 2 3 4, maar speelt 123 456 123 456

bij een 3/4 tel je dus duidelijk 1 2 3 1 2 3

intGod
28 maart 2007, 17:18
ja lekker duidelijk, hahaha

als het tempo 120 bpm is dan duurt één 3/4 maat 6 seconde, en één 6/8 maat ook 6 seconde, maar 6/8 klinkt 2 x zo snel omdat je 6 x 1/8 telt, ipv 3 x 1/4

voor zo ver ik het ooit begrepen heb:

3/4 = 1 2 3 1 2 3
6/8 = 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6

de dik gedrukte tellen krijgen een accent

in dezelfde tijd dat je 1 2 3 telt in 3/4, tel je 1 2 3 4 5 6 in 6/8

een 6/8 wordt overigens vaak gespeeld met een 4/4 feel, je telt 1 2 3 4, maar speelt 123 456 123 456

bij een 3/4 tel je dus duidelijk 1 2 3 1 2 3

Wat je uitlegt met die accenten, heeft te maken met ritme en niets te maken met het metrum.

Ik snap jullie wel, het heeft mij ook letterlijk uren gekost voor ik het verschil in zag ...

joanna
28 maart 2007, 17:25
ja lekker duidelijk, hahaha

als het tempo 120 bpm is dan duurt één 3/4 maat 6 seconde, en één 6/8 maat ook 6 seconde, maar 6/8 klinkt 2 x zo snel omdat je 6 x 1/8 telt, ipv 3 x 1/4

voor zo ver ik het ooit begrepen heb:

3/4 = 1 2 3 1 2 3
6/8 = 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6

de dik gedrukte tellen krijgen een accent

in dezelfde tijd dat je 1 2 3 telt in 3/4, tel je 1 2 3 4 5 6 in 6/8

een 6/8 wordt overigens vaak gespeeld met een 4/4 feel, je telt 1 2 3 4, maar speelt 123 456 123 456

bij een 3/4 tel je dus duidelijk 1 2 3 1 2 3

Even iets dat door mijn hoofd schoot maar heb geen flauw idee of het ook klopt:
Accentueer je 1 niet harder dan 4?

gorgasm
28 maart 2007, 17:46
Even iets dat door mijn hoofd schoot maar heb geen flauw idee of het ook klopt:
Accentueer je 1 niet harder dan 4?
kan je.
als je de 1 net zo hard als de 4 gaat benadrukken zla t klinken als een 3/4.

Ik moet nu n stukkie spelen dat in 4/4 staat, makkelijk... maar het is een fast swing, 2 achtste noten = een triool van een kwart en een achtste noot

makkelijk!!:chicken:

intGod
28 maart 2007, 17:49
Even iets dat door mijn hoofd schoot maar heb geen flauw idee of het ook klopt:
Accentueer je 1 niet harder dan 4?

Dat hoeft niet, dat kan, dat hangt af van het ritme. In een normale 6/8e zal je de 4 harder accentueren. boem boem boem TAK boem boem boem boem boem TAK boem boem ... Maar dat kan je omdraaien ...

intGod
28 maart 2007, 17:50
Gerelateerde oefening: is de Bolero van Ravel in 4/4e, 3/4e of 6/8e volgens jullie gevoel/kennis?

-=JEROEN=-
29 maart 2007, 01:02
volgens mij hangt dat van het instrument af

sommige spelen in 3/4, andere spelen in 4/4

maar nou is mij nog niet duidelijk wat 6/8 dus precies is

weten jullie niet 2 duidelijke praktijk voorbeelden, waarbij het dus overduidelijk gaat om een 3/4 of een 6/8?

de bolero is niet echt duidelijk/makkelijk :listen:

Jimi Hendrix
29 maart 2007, 08:56
3/4: andré rieu / wals
6/8: Need Your Love So Bad - Fleetwood mac

Overigens is het in veel culturen normaal om 3 en 2 door elkaar te spelen, behalve in de westerse klassieke muziek. Oftewel kwartenkwartolen in een driekwartsmaat of kwartentriolen in een tweekwartsmaat.
Met dank aan een paus Gregorius (11e eeuw?) die elke maatsoort gebaseerd op 2 tempus imperfectum en gebaseerd op 3 tempus perfectum noemde en vervolgens decreteerde dat die twee niet door elkaar gebruikt mochten worden. Of in elk geval iets van die strekking.
Dit is dezelfde kerel die de kerktoonladders heeft vastgelegd (waardoor de kwarttonen eruit gingen) en dus in feite daarmee de basis legde voor de westerse klassieke muziek/getempereerde stemming.

peter_heijnen
29 maart 2007, 09:27
volgens mij hangt dat van het instrument af

sommige spelen in 3/4, andere spelen in 4/4
Van het instrument hangt het dus zeker niet af.

Hoempapa is zo'n mooie duidelijke 3/4 met "1-2-3" met een enigszins lompe maar o zo duidelijke accentuering op de 1. Zou je daarbij ook kiezen voor nog een klein accentje op de 3 in de aanloop naar de nieuwe 1, dan zal dat accentje voor iets meer "diepte" zorgen in die steeds terugkerende frase (die we dus driekwartsmaat noemen). Die "uitdieping" van die frase draagt bij tot de uiteindelijke "swing", "groove", "beat", "feel", enz. Het maakt uiteindelijk het verschil tussen "rechttoe rechtaan" of met gevoel. Net als dansen of neuken..... :)

6/8 is een "samengestelde" driedelige maatsoort: hierbij heb je twee groepen van drie tot je beschikking. Hierdoor kun je extra diepte creëren door de twee afzonderlijke groepen van drie tegen elkaar afzetten, en dat doe je ook weer door accentuering. Een van de mogelijkheden is het voorbeeld dat Kim Wilson geeft in post#11. Het eerste groepje van drie krijgt een flinke "boem" met de kikdrum, en de tweede groep een iets kleinere "tik" met de snare. Daarmee speel je twee onderling iets verschillende groepen van drie. Ieder groepje van drie heeft dan zijn eigen, door onderlinge accentuering bepaalde "diepte", en de beide groepen van drie zet je tegen mekaar af dmv onderlinge accentuering van de beide maatdelen.

En dan niet te vergeten de 2/2, 2/4, en 12/8, enz......... :)

Uiteindelijk gaat het om de muziek, waarbij ritmiek/puls/metrum dus worden bepaald dmv de onderlinge accenten. En als je die goed speelt maakt het allemaal niet zoveel meer uit hoe je het wilt noemen. Als ik bijv een 12/8 moet noteren kijk ik van tevoren eerst wat er allemaal echt nodig is om het stuk goed (=voor de praktijk!!!) te noteren. Als het dan makkelijker kan om het in 4/4 op te schrijven, doe ik dat gewoon. Iedere achtste van de 12/8 vervang ik dan gewoon door een 8e triool in de 4/4.

En het liefste noteer ik het niet, maar dan moet je weer zoveel onthouden......

intGod
29 maart 2007, 09:45
Uiteindelijk gaat het om de muziek, waarbij ritmiek/puls/metrum dus worden bepaald dmv de onderlinge accenten.

Metrum wordt niet bepaald door de accenten.

Wat je zegt over notatie klopt. Heel veel klassieke partituren zijn an sich zonder metrum aangegeven. Het metrum dient door de dirigent dan wel uitvoerder afgeleid te worden uit de partituur. Door het afleiden van het metrum uit de partituur ontstaat een soort natuurlijk ritme. Dit zal bij een Strausswalsje de typische HOEMpapa of HOEMpaPA zijn, bij Toccate e Fuga is het dan weer anders.

peter_heijnen
29 maart 2007, 09:55
Metrum wordt niet bepaald door de accenten.
ALLES wordt bepaald door accenten.

Jimi Hendrix
29 maart 2007, 11:18
6/8 is een "samengestelde" driedelige maatsoort

2-delig toch? twee groepjes van 3?
dat is ook het grote verschil: 3/4 voel je in drieën, 6/8 in tweeën.

peter_heijnen
29 maart 2007, 11:35
2-delig toch? twee groepjes van 3?
dat is ook het grote verschil: 3/4 voel je in drieën, 6/8 in tweeën.
Idd: 2-delig mbt samenstelling van de hele maat, en driedelig mbt de maatdelen.

Maar 6/8 kan natuurlijk ook driedelig (oost europa bijv), alleen leek het me voor mijn verhaal beter om het daar nog maar niet over te hebben.

Jimi Hendrix
29 maart 2007, 13:08
Maar 6/8 kan natuurlijk ook driedelig (oost europa bijv)

kun je daar een voorbeeld van geven?

wat ik wel weet is in 7en: normaal gesproeken 2+2+3, maar op z'n bulgaars: 2+3+2.

gorgasm
29 maart 2007, 13:14
je hoort geen verschil in 6/8 en 3/4de?
verschil tussen 4/4de en 3/4de is dat 3/4 imo een duidelijke wals heeft.
Bepaalde stukjes die ik moest spelen(in 3/8) was er duidelijk EEN-twee-drie in te horen

peter_heijnen
29 maart 2007, 13:31
kun je daar een voorbeeld van geven?

wat ik wel weet is in 7en: normaal gesproeken 2+2+3, maar op z'n bulgaars: 2+3+2.
Niet concreet, maar 6en in 2+2+2: accent op iedere 1e van 2.

intGod
29 maart 2007, 13:38
ALLES wordt bepaald door accenten.

Hoe wordt een metrum bepaald door accenten? Dat snap ik niet hoor, kan je dat even toelichten?

peter_heijnen
29 maart 2007, 14:36
Hoe wordt een metrum bepaald door accenten? Dat snap ik niet hoor, kan je dat even toelichten?
Het metrum is de structuur, de blauwdruk, waarin een muziekstuk "ingebed" ligt. In de meeste lichte muziek is het metrum heel makkelijk te herkennen door het vaste tempo waarin die muziek gespeeld wordt. Maar ook zonder -vast- tempo is de structuur van dat stuk altijd wel te volgen: ahv melodie, harmonie, en ritme. Ritme zonder vast tempo? Kijk maar naar symfonische muziek of rubato gespeelde stukken.

Zie het anders als de rol bij een draaiorgel: die rol is het metrum. Het tempo waarmee de orgelman draait, bepaalt niet het metrum, maar de snelheid waarmee het metrum wordt afgedraaid. En ook al is er helemaal geen vast tempo, het metrum ligt er nog steeds. Dus al stopt de orgelman er opeens helemaal mee...., als ie opeens weer begint te draaien weet jij meteen weer waar het stuk zich bevind. Ahv de noten dus die je nu hoort, tov de noten die je hoorde voordat de orgelman stopte.

De enige manier om deze noten tov elkaar te laten onderscheiden, is door ze tov elkaar te accentueren. Dat accentueren gebeurt dmv alle mogelijke combinaties van toonhoogte, toonlengte, toonopeenvolging, toonvolume, en toonsamenklank. En zelfs al zou een stuk uit één héle lange toon bestaan en verder niets, zelfs dan bestaat het stuk uit twee accenten -begin en eind van de toon- en deze accenten bepalen dan het metrum van het stuk.

-=JEROEN=-
29 maart 2007, 16:10
Hoempapa is zo'n mooie duidelijke 3/4 met "1-2-3" met een enigszins lompe maar o zo duidelijke accentuering op de 1. Zou je daarbij ook kiezen voor nog een klein accentje op de 3 in de aanloop naar de nieuwe 1, dan zal dat accentje voor iets meer "diepte" zorgen in die steeds terugkerende frase (die we dus driekwartsmaat noemen). Die "uitdieping" van die frase draagt bij tot de uiteindelijke "swing", "groove", "beat", "feel", enz. Het maakt uiteindelijk het verschil tussen "rechttoe rechtaan" of met gevoel. Net als dansen of neuken..... :)

6/8 is een "samengestelde" driedelige maatsoort: hierbij heb je twee groepen van drie tot je beschikking. Hierdoor kun je extra diepte creëren door de twee afzonderlijke groepen van drie tegen elkaar afzetten, en dat doe je ook weer door accentuering. Een van de mogelijkheden is het voorbeeld dat Kim Wilson geeft in post#11. Het eerste groepje van drie krijgt een flinke "boem" met de kikdrum, en de tweede groep een iets kleinere "tik" met de snare. Daarmee speel je twee onderling iets verschillende groepen van drie. Ieder groepje van drie heeft dan zijn eigen, door onderlinge accentuering bepaalde "diepte", en de beide groepen van drie zet je tegen mekaar af dmv onderlinge accentuering van de beide maatdelen.
juist, zo begrijp ik het ook, de accenten bepalen de maatsoort, de accenten maken het verschil tussen 3/4 en 6/8

Van het instrument hangt het dus zeker niet af.
dus wel, het ene instrument kan duidelijk met een 3/4 hoempapa feel spelen, en het andere instrument met dus een 6/8 feel

peter_heijnen
29 maart 2007, 16:32
dus wel, het ene instrument kan duidelijk met een 3/4 hoempapa feel spelen, en het andere instrument met dus een 6/8 feel
Zoals je wil.......

449
29 maart 2007, 20:20
Een 3/4 wordt in jazz ook vaak in 2en gespeeld.
Klinkt het in ieder geval veel minder hoepapa.

In popmuziek speelt men 4/4 juist weer met 6/8 feel, zoals al eerder genoemd Fleetwood mac-Need your love so bad.

v.b.
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=441415&songID=3281960

Gitaro
29 maart 2007, 20:33
In 6/8, 3/4, triolen etc. speel ik het liefst kwartnoot, achtse achtste achtste. Dus als je het als een slagje speelt in 8e-noten ritme, neer, neer op neer op.

En dan af en toe variëren

intGod
6 april 2007, 12:07
De enige manier om deze noten tov elkaar te laten onderscheiden, is door ze tov elkaar te accentueren. Dat accentueren gebeurt dmv alle mogelijke combinaties van toonhoogte, toonlengte, toonopeenvolging, toonvolume, en toonsamenklank. En zelfs al zou een stuk uit één héle lange toon bestaan en verder niets, zelfs dan bestaat het stuk uit twee accenten -begin en eind van de toon- en deze accenten bepalen dan het metrum van het stuk.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik bekeek de term "accenten" te nauw, namelijk als een louter rithmische aangelegenheid.

gorgasm
30 april 2007, 22:18
als ik hier ff nog iets op mag posten
metrum = je tempo waar mee je je stuk speelt(metronoom bv)
ritme = wat er gebeurd in je stuk(bv 8sten en 16en in 4/4)
daarin heb je 2 soorten ritme, bij ons wordt het metrisch ritme vaak gehanteerd:maw op de zware en de midzware(juist?) tel komt een accent van drum bv.

zit ik juist?

chennie
1 mei 2007, 21:30
misschien een hele rare benadering, maar drie kwarts maat onderscheid ik van de "normale" vier kwarts maat als dat de drie kwarts maat een soort swing heeft. Als een soort wals of zon Rock roll jump en jive op z'n langzaam uit de jaren 60 of iets.

Oftewel, ik krijg een hele ander gevoel bij. Vervolgens tik ik met dat gevoel mee met mn hoofd of voet of klop ik mee op de body van de gitaar en vervolgens speel ik het zo goed.

Nah tegenwoordig is het een beetje raar, maar zo heb ik het opgepikt