PDA

View Full Version : LinksHANDIG??



Pirlala
23 maart 2007, 22:40
Vandaag ben ik bij de Feedback in Eindhoven gaan kijken voor een gitaar. Nu werd mij verteld dat het onmogelijk is om een western gitaar om te zetten naar linkshandig. Is dat zo? Anders zou het voor mij onmogelijk zijn om een linkshandige western gitaar te kopen. Kan dit alleen met nylonsnarige gitaren? Die man zei dat het meteen duur zou worden voor een linkshandige gitaar. Wie heeft ervaring met dit "omzetten"?

Grtz, Maurice

Yanniick
23 maart 2007, 22:47
Naja bij western met een cutaway lijkt het me inderdaad niet echt een goed idee om hem om te zetten, maar of het bij geen enkele western gitaar niet kan weet ik niet zeker.

Wel weet ik dat je echt wel aan een linkshandige western kan komen, je bent daarmee wel ietsje duurder uit dan rechts en je hebt ook minder keuze. Maar het is wel mogelijk":P.

Ik wacht ook nog steeds tot me Dean performer E binnen is.

patricia
23 maart 2007, 22:48
ja hoor,

is absoluut geen probleem.
ik heb drie western gitaren van rechts naar links laten maken.
bij dijkmans in breda (bob)doen ze dat wel voor je.
anders is patrick koopman ook een optie..deze kunstenaar is echt een kei
in dat soort dingen.
reken op een 50 / 60 euro.

LaurentB
23 maart 2007, 23:29
Belangrijk is hoe het zadel (dat witte stukje plastic of been op de klankkast) geplaatst is. Vaak staat dit bij staalsnarige gitaren schuin, op een manier dat deze bij de lage snaren verder naar achteren staat dan bij de hoge. Als je op zo'n gitaar de snaren omkeert krijg je hem niet goed zuiver. Sowieso is dat zadel altijd hoger bij de lage snaren, maar als-ie recht gepositioneerd staat (zoals bij een nylonsnarige gitaar) kun je dat oplossen door hem eenvoudigweg om te raaien.
Ook zal altijd de topkam omgedraaid moeten worden, omdat de groeven van de lage snaren breder en ondieper zijn dan die van de hoge.

Pirlala
23 maart 2007, 23:32
Ja klopt, hij zij idd dat het niet kon met een schuine zadel. Maar heeft dat ook iets met de prijs te maken of het schuin of recht staat?

patricia
23 maart 2007, 23:44
dat kan dus wel....al is tie nog zo schuin.

neem anders contact met boven genoemde mensen,en overtuig jezelf!!

Pirlala
23 maart 2007, 23:50
Dank je wel voor de reacties! Kan ik toch een western gitaar aanschaffen!! :D :D Was best wel teleurgesteld toen ik de winkel verliet.

Effe wat anders: Weet iemand of luchtvaartmaatschappijen moeilijk doen om gitaar als handbagage mee te nemen? Hoe hebbe jullie dit opgelost?

-Yves-
24 maart 2007, 00:11
Ik ken iemand die een Martin D35 linkshandig heeft laten maken. Slagplaat verplaatst, nut vervangen en uiteraard is het schuine zadel ook omgekeerd gezet.
Dit is ondertussen al 10 jaar geleden en voor zover ik weet is er nix mis met de gitaar. Het is duidelijk dat de x-bracing dan ondersteboven zit en dat dit niet de bedoeling kan zijn. Maar ik denk niet dat de gitaar daar al te veel last van ondervindt. Misschien klankgewijs?
Ik weet ook niet wat dit grapje gekost heeft.

heinz3110
24 maart 2007, 00:27
..En doodleuk linkshandig nieuw kopen is ook te doen hoor. Effe wat meer zoeken, maar is zeker te doen. Ik denk dat mijn mede-forum-linkspoten-genoten dat wel kunnen beamen:)

Pun
24 maart 2007, 00:29
Kijk eens naar Blueridge. Ik ga morgen er eentje halen, en die is links even duur als rechts (ik ben zelf ook linkspoot). Klinkt geweldig, zeker voor de prijs en speelt ook zeer fijn :)

Tupelo
24 maart 2007, 01:21
Morgen al ja? :o

AgileGhost
24 maart 2007, 13:46
Je kunt ze ombouwen maar veel westerngitaren zijn ook wel linkshandig te vinden. Zeker als je op marktplaats kijkt.

(Ik heb er zelf ook nog wel eentje die je misschien kunt kopen, is in nieuwstaat. Je kunt altijd even PM-en.)

Pun
25 maart 2007, 00:02
Morgen al ja? :o

Vandaag bijna m'n hele maand salaris er weer doorheen gegooid :S