PDA

View Full Version : Geloso G227A wat is dit



tully
23 maart 2007, 19:24
Er zit iets in mijn Geloso en ik weet niet wat het is. Het is gesoldeerd aan pin 3 van de fasedraaier, de gele draad gaat naar de weerstand/condensator.

http://i166.photobucket.com/albums/u116/platanen/Gelosoat.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u116/platanen/Gelosoat.gif

Chris Winsemius
23 maart 2007, 19:29
Afgaande op de 2e link: tegenkoppeling.

Frits van Mourik
24 maart 2007, 00:06
Bedoel je nou dat instelpotje?

'66 special
24 maart 2007, 10:34
Ik sluit mij bij Chris aan, het is ws om de tegenkoppeling te kunnen regelen.
Zelf heb ik ooit een on/off switch gemonteerd om het effect van tegenkoppeling in een bepaalde versterker te onderzoeken.

tully
24 maart 2007, 11:18
Bedoel je nou dat instelpotje?
Ja, inderdaad, dat instelpotje.

Chris Winsemius
24 maart 2007, 11:21
Kun je het hele schema posten?

tully
24 maart 2007, 11:38
Heb ergens iets gelezen en omdat ik deze versterker voor mondharmonica ga gebruiken dacht ik aan zoiets.

"How to stop feedback and fatten the tone: In a self-balancing phase inverter, a resistor common to both circuits goes to ground. Weber found in using a potentiometer to determine the resistor value that when set to a value yielding a non-symmetrical waveform it fattened the tone for harp, and he found that if he wired the speaker reverse polarity to which half of the waveform is bigger that it significantly increased the feedback threshold, even at high volume levels. So he left the pot in as a control to fatten the tone plus reduce feedback when cranking it."

http://i166.photobucket.com/albums/u116/platanen/GelosoG227A.gif

'66 special
24 maart 2007, 11:47
Dat dacht ik al: mondharmonica
Ken je dit artikel:
http://www.jt30.com/jt30page/weber/Guitar51.htm
Ik heb voor een bevriende mondharpist een versterker aangepast, alleen punt 1 t/m 3 aangehouden en het werkt geweldig.

tully
24 maart 2007, 12:21
Ken ik ja. Heb op dit moment te weinig kennis om deze mods door te voeren. Het is de bedoeling dat ik de Geloso gebruik om van alles op uit te proberen en t.z.t. dit met mijn Fender Pro Junior te gaan doen. Ben zeer tevreden over de Fender, lekker licht, goeie sound, maar kan natuurlijk altijd beter. Grootste probleem vind ik toch wel het volume, 15 watt gaat hard maar omdat je snel feedback krijgt kan je deze watts niet echt benutten.

'66 special
24 maart 2007, 13:38
Ah, juist. Heb je al kennis gemaakt met een volle condensator ? :D

Het lijkt mij niet eenvoudig om de Pro Junior te modificeren (printplaat) maar het kan wel.

Heb je al de luidspreker fase verkeerd aangesloten? Zou iets moeten helpen met de feedback.

Die Geloso zou een hele fijne versterker kunnen worden.

jacky
16 juni 2009, 16:56
Even een mega oud topic bumpen omdat ik tegen zon amp opgelopen ben (service technisch gezien)

Ik zit alleen te prutsen met de uitgangs trafo weet iemand hoe dat werkt mij italiaans is nl wat matig ..........

Las ook dat er iemand een gebruiks aanwijzing in het nl heeft die zou ik ook zeer graag even inzien.

Groetjes Jacky

Chris Winsemius
16 juni 2009, 17:00
Weet het niet uit m'n hoofd maar probeer iig. 'n schema te pakken te krijgen.

Er zitten veel taps op die op diverse manieren gebruikt/gecombineerd kunnen worden.

Geluidskwaliteit OTs is niet denderend imho, de PTs geven meestal vrij lage voedingsspanningen af.

jacky
16 juni 2009, 17:21
Weet het niet uit m'n hoofd maar probeer iig. 'n schema te pakken te krijgen.

Er zitten veel taps op die op diverse manieren gebruikt/gecombineerd kunnen worden.

Geluidskwaliteit OTs is niet denderend imho, de PTs geven meestal vrij lage voedingsspanningen af.

schema stond toevallig in dit zelfde topic

geluidskwaliteit matig kan een pre zijn is nl voor harmonica ook die lage PT sp zijn dan niet verkeerd ;-)

Chris Winsemius
16 juni 2009, 18:30
schema stond toevallig in dit zelfde topic

geluidskwaliteit matig kan een pre zijn is nl voor harmonica ook die lage PT sp zijn dan niet verkeerd ;-)

:) alleen hifi amps mogen goeie trafo's hebben :)

Lage spanningen kunnen idd. voordelig zijn voor harp-amps, OT is ok maar niet bijzonder imho.

Anyway: maak er wat leuks van.

Misschien heb ik nog wat aanduidingspaneeltjes van Geloso's liggen, met wat zoekwerk kon ik meestal wel aansluitingen vinden om 'n bepaalde impedantie uit te zoeken.

jacky
16 juni 2009, 18:34
Voor de liefhebbers een foto van het aansluitpaneeltje

Ik denk dat ik ergens wat aan aarde moet gooien of zo

Als iemand een helder moment heeft gaarne spuien

http://community.webshots.com/album/573050652WQjzNW?vhost=community

FF knippen plakken en je ziet de foto

Schema met dank aan de eerste poster

http://i166.photobucket.com/albums/u116/platanen/GelosoG227A.gif


Jacky

Chris Winsemius
16 juni 2009, 18:44
Ok, met bijna 100% zekerheid:

impedantie uitkiezen uit linker rijtje

+ en - speaker-aansluiting 2e rijtje
3e en 4e rijtje: aansluitingen die doorverbonden moeten worden

PIZZA! :D

jacky
16 juni 2009, 18:50
Ok, met bijna 100% zekerheid:

impedantie uitkiezen uit linker rijtje

+ en - speaker-aansluiting 2e rijtje
3e en 4e rijtje: aansluitingen die doorverbonden moeten worden

PIZZA! :D

OK ik neem ff 5 ohm sluit de speaker op 2 en 3 aan en verbind 1 met 4 terwijl 4 nog een vierkantje heeft (ook nog aan aarde soms ??????)

don marco
16 juni 2009, 20:15
Heb een gitaaramp met zo'n OT

Linea ai morsetti = + en - van de speaker hieraan.. (gelijk chris zegt)

Unire tra loro i morsetti = onderling verbinden

vierkantje (vertaling) = verbinden aan de aarde is noodzakelijk voor lange draden die een hoge impedantie dragen..

Bilangiata betekent stabiel..

jacky
17 juni 2009, 08:51
Heren ben er redelijk uit zo.

Ben nog niet blown away van het vermogen dat deze amp levert maar daar kom ik al zoekende nog wel achter.

De aansluitingen zijn in iedergeval goed en begrijpelijk nu

Dank voor de inzet.

ps nog niet vaak een amp met el34 gezien die 300V b+ had maar goed mischien is dat maar een ervarings kwestie ...of een zeer matige PT .


Groetjes en nogmaals mijn dank

Chris Winsemius
17 juni 2009, 10:03
vermogen + 2 x EL34 + 300V......................

nee dus ;)

jacky
17 juni 2009, 11:42
vermogen + 2 x EL34 + 300V......................

nee dus ;)

klopt maar meer dan een watje of 13 zou hij toch wel moeten geven

zit ook wel een hele scheve set eindbuizen in dus begin daar maar.