PDA

View Full Version : Les Pauls eind jaren 70.



kassie
23 maart 2007, 15:47
Hallo,

Wat zijn jullie meningen over de kwaliteit, sound, bespeelbaarheid van de gibson les pauls die gemaakt zijn in de jaren 70? en dan bedoel ik specifiek de jaren 78, 79 en 80. De cherry sunbursts standards zijn gemakkelijk te herkennen omdat niet alleen de top een sunburst motief heeft maar ook de hals, de achterkant van de body en de achterkant van de stemkop. Het 'openboek' motiefje van de stemkop heeft ook iets scherpere puntjes bij dit model. Ik ken iemand met standard uit 79 en alhoewel hij hem helemaal afgeragd heeft (over de bar getrokken, tegen de muur aan, getodeerde hals) speelt hij nog subliem. Een wereld van verschil als je hem bijvoorbeeld vergelijkt met de hedendaagse 'fadeds' om maar een voorbeeld te noemen. Veel zwaarder, steviger, en betere action. Terwijl het toch allebei een standard is.

Weet iemand nog vergelijk sites waar les pauls uit verschillende bouwjaren met elkaar vergeleken worden?

Groeten Kassie.

Agent_Smith
23 maart 2007, 17:48
Zelf deel ik de jaren 70 qua LPs altijd in tweeen: vóór en na '75. Persoonlijk ben ik groot fan van de LPs van vóór '75 (waar ik ook de meeste van heb/heb gehad) en wat minder van na '75. Al staan er nog wel een paar laat 70er jaren LPs op m'n verlanglijstje (tobacco std en pro deluxe).
Anyway, jaren 70 LPs worden vaak zwart (en dan bedoel ik niet de kleur) gemaakt maar ik vind dat totaal onterecht. Ik prefereer jaren '70 LP absoluut boven de gemiddelde jaren '80 en '90 LP. Ze hebben een eigen karakter en spelen over het algemeen ontzettend gemakkelijk met een superlage actie.
Meestal zijn ze wel wat zwaarder qua gewicht en wat agressiever van geluid en pure (hard-)rock monsters.
Kortom: het is allemaal heel persoonlijk en smaakgebonden. Ga er eens één (of liever een paar) proberen en kijk/luister/voel wat je er van vind.

kassie
23 maart 2007, 18:44
ja. ik vond hem ook al super spelen. maar ik heb er nog maar 1 bespeeld uit de jaren 79. Maar die vind ik heerlijk spelen. Een erg stevige gitaar. Daarom ook mijn vraag of dat kenmerkend is voor de les pauls uit die tijd. maar zo te zien zijn ook daar de meningen over verdeeld.

zoon van Piet
23 maart 2007, 19:46
De zeventigerjaren LP's wegen niet niks, dat is zeker. Overigens was de sunburst-nek ook in de vroege jaren zeventig al gebruikelijk. Ik had een 72'er DeLuxe met zo'n nek.
70's LP's hadden een driedelige top, waaraan je ze makkelik kan herkennen - als ze tenminste niet gedekt gespoten zijn. Persoonlijk heb ik dat nooit mooi gevonden, maar het is wel apart. Ik heb tenminste nog nooit een imitatie-Lp gezien met driedelige top, waardoor fake uitgesloten is.
Eind zeventiger jaren - ik meen 79- kwam de eerste reissue van de standard op de markt. Die had dan weer een tweedelige tijgerstreepjestop...

Orgasmocaster
23 maart 2007, 19:56
Geen goed onderwerp voor mij :angry: heb vorig jaar een Deluxe (zoeen met mini's) Goldtop uit 72 laten schieten voor slechts $800.. bah

Oh en Agent Smith,
It was a joy that joyce brought to me

Agent_Smith
24 maart 2007, 09:23
Oh en Agent Smith,
It was a joy that joyce brought to me

Haha, ja! En weet je wat het mooiste nog is: in mijn geval is het nog echt waar ook ! :D

Luca P
24 maart 2007, 11:58
Harry heeft er 1 uit 78 als ik het goed heb. En hij is er redelijk geil op.
Ik had er ook een uit 78 en dar zat helemaal niks in. Zo dood als een pier.
Met gevolg dat ik van eind 70's Les Paul's afblijf.
Maar eerder omdat ik geen geld meer genoeg heb om een klassieker aan te schaffen..

Harry
24 maart 2007, 12:19
nou ja, geil....... :seriousf:


ik denk (!) dat ik wel een goeie heb, klinkt lekker, speelt prima enzo. En ziet er ondertussen behoorlijk relic uit.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet vaak meer op speel sinds ik mijn DeArmond heb.

Orgasmocaster
26 maart 2007, 20:46
Haha, ja! En weet je wat het mooiste nog is: in mijn geval is het nog echt waar ook ! :D

Haha, het is me nooit gelukt om Ulysses uit te lezen:)
Maar Black Rose doet me nog altijd denken aan een fantastiese 7 jaar in Dublin!! En dan vooral aan die keer dat ik de eer had om Philomena to mogen Kussen en Huggen!! Wat een geweldige vrouw!
ik krijg ook nog steeds kippevel van Emerald en vooral Blood of emeralds ..
oops sorry heeft niks met dit onderwerp meer te maken