PDA

View Full Version : True Temperament Necks voor gitaar



intGod
23 maart 2007, 14:22
http://www.truetemperament.com/

Ik kwam dit vandaag tegen via een link op een andere site. Nu heb ik de laatste tijd wel wat gelezen en onderwezen gekregen over stemmingen en hoe dat werkt.

Nu vraag ik me 2 dingen af.

a) Heeft iemand dit al geprobeerd of in huis en is het in dat geval mogelijk om een stukje te spelen op een gewone neck EN daarnaast op een TT neck zodat ik het verschil kan horen?
b) Hoe accuraat is dat hele verhaal wat ze houden? Ergens zeggen ze zelfs dat de Wohltemperierte stemming van Bach eigenlijk verloren is gegaan. Maar zover ik weet zijn zowat alle Westerse instrumenten nou net op die stemming gebaseerd ...

bass blom
23 maart 2007, 14:56
interessant, ziet er niet uit, maar zou het ook wel eens willen horen.

Veekeren
23 maart 2007, 14:59
Ziet er iig bizar uit... Van een neck als in dit filmpje (http://www.truetemperament.com/images/media/anders256.wmv)zou ik gek worden denk ik...

The Underdog
23 maart 2007, 15:14
Volgens mij kun je dan alleen met één dikte snaren erop spelen.

Gitaro
23 maart 2007, 15:19
Ziet er iig bizar uit... Van een neck als in dit filmpje (http://www.truetemperament.com/images/media/anders256.wmv)zou ik gek worden denk ik...

Wow, daar zitten echt een paar frets tussen... hoe moet je daar in godsnaam de B-snaar op benden?

Ik vind dit echt onzin, een gitaar is een gitaar, en hoelang klinkt de elektrische gitaar al goed? Ik zeg: 'if it ain't broke, don't fix it', ook als het maar ever so slightly broken is :)

Wat zouden hier de voordelen van zijn? Perfect kunnen samenspelen met een piano, ofzo?

bert k
23 maart 2007, 15:43
Nu vraag ik me 2 dingen af.

a) Heeft iemand dit al geprobeerd of in huis en is het in dat geval mogelijk om een stukje te spelen op een gewone neck EN daarnaast op een TT neck zodat ik het verschil kan horen?
b) Hoe accuraat is dat hele verhaal wat ze houden? Ergens zeggen ze zelfs dat de Wohltemperierte stemming van Bach eigenlijk verloren is gegaan. Maar zover ik weet zijn zowat alle Westerse instrumenten nou net op die stemming gebaseerd ...
Ik ken dit nog niet, ik ken wel een simpeler systeem waar alleen de G een rare bocht in de fret heeft. Op zich ziet het er wel logisch uit (en spectaculair!) maar ik neem toch aan dat ze naar de gelijkzwevende stemming willen, idd die van Bach. Dat is nog steeds het beste compromis om in alle toonsoorten redelijk zuiver te klinken.

Lenweë Míriel
23 maart 2007, 16:10
He maar het oog wil toch ook nog wat.
als je echt zuiver wil spelen moet je volgens mij gewoon fretloos gaan spelen want dan heb je geen probleem van fretten meer.
Alleen kan je dan nog wel een normaal akkoord aanslaan?

Negative K3 fan
23 maart 2007, 17:59
ik vind het er heel vet uit zien en het is waarschijnlijk erg praktisch.

maar het is zeker geen uniek systeem, fretwaves is ook zoiets, bert heeft het al beschreven, daar zijn slechts 2 frets een beetje gekromd. Mitch op dit forum heeft het op zn gitaar, bij fretwaves zijn de krommingen wat hoekiger, maar volgens mitch vormt ook dat geen probleem bij bends of vibrato's.

Daarnaast heb je het buzz feiten systeem (bekend van oa Steve Vai) en de earvana nut.

Het lijkt me persoonlijk best wel praktisch, want bij normale gitaren is het onmogelijk om ze zo te stemmen dat zowel een open E als een open A zuiver klinken, het is altijd een compromis.

Negative K3 fan
23 maart 2007, 18:04
Ziet er iig bizar uit... Van een neck als in dit filmpje (http://www.truetemperament.com/images/media/anders256.wmv)zou ik gek worden denk ik...

het klinkt zuiver, maar wat een kuttoon in dat filmpje, om te huilen bijna.

Rinze
23 maart 2007, 19:36
Ik heb gehoord dat ze er onlangs achter zijn gekomen dat Bach het hele verhaal over de wohltemperierte stemming anders heeft bedoeld. Ze hebben uit het originele manuscript opgemaakt dat hij nooit bedoeld heeft dat de stemcompromissen over alle registers gelijk verdeeld moesten worden. Hij schijnt dat juist maar in een vrij beperkt deel van het toonbereik gewild te hebben.


Mijn gitaarleraar vertelde me dit verhaal een jaar of twee geleden, dus ik weet het niet precies meer. Het zou dus betekenen dat de muziek van Bach eigenlijk anders klint dan we tot nog toe altijd hebben aangenomen :D Nou lig ik als cultuurbarbaar daar niet wakker van, maar voor een echte liefhebber is dat wel een shock, denk ik zo.

The Underdog
23 maart 2007, 19:38
Het lijkt me persoonlijk best wel praktisch, want bij normale gitaren is het onmogelijk om ze zo te stemmen dat zowel een open E als een open A zuiver klinken, het is altijd een compromis.

Tenzij je een earvana topkam gebruikt. Een goeie gewone kam lukt ook.

jplm
23 maart 2007, 20:04
Mijn mening: alweer een prachtige oplossing voor een probleem dat er helemaal niet is :sneaky:.

Groet, en veel plezier ermee, Jan.

Negative K3 fan
23 maart 2007, 20:22
als je vindt dat dat probleem er niet is hbe je geen oren aan je kop... hoe erg je het vind is een tweede en hangt van de situatie af

intGod
26 maart 2007, 09:50
Ik heb gehoord dat ze er onlangs achter zijn gekomen dat Bach het hele verhaal over de wohltemperierte stemming anders heeft bedoeld. Ze hebben uit het originele manuscript opgemaakt dat hij nooit bedoeld heeft dat de stemcompromissen over alle registers gelijk verdeeld moesten worden. Hij schijnt dat juist maar in een vrij beperkt deel van het toonbereik gewild te hebben.


Mijn gitaarleraar vertelde me dit verhaal een jaar of twee geleden, dus ik weet het niet precies meer. Het zou dus betekenen dat de muziek van Bach eigenlijk anders klint dan we tot nog toe altijd hebben aangenomen :D Nou lig ik als cultuurbarbaar daar niet wakker van, maar voor een echte liefhebber is dat wel een shock, denk ik zo.

Mwah ... Dat verhaal gaat gepaard met de uitvinding van een Bach-gestemd orgel terwijl Bach helemaal niets heeft geschreven wat betrekking heeft op WTK en orgel ...

Feit is dat het zeker geen mathematische verdeling is geweest zoals bij een gitaar. Maar goed ... Of het nou "volledig" anders is ...

almarvk
26 maart 2007, 10:02
Tenzij je een earvana topkam gebruikt. Een goeie gewone kam lukt ook.

Laat ik die nou 's hebben op m'n LTD :)

dunnoaname
26 maart 2007, 13:06
vreemd dat ie in dat filmpje hendrix speelt terwijl hendrix het volgens mij echt geen f*ck kon schelen of zijn gitaar wel perfect gestemd was.