PDA

View Full Version : Dynacord Eminent ll



blindmouse
23 maart 2007, 13:29
Ben bezig met een fuse blowing Dynacord Eminent ll. Bleken twee gelijkrichter diodes defect. Vervangen. Geen doorgeslagen zekeringen meer. Wel 700V op een van de multican elco's. Max. 550V. Lijkt mij een beetje overdreven. Is het de can (origineel - plus-minus 1975) of zou het iets anders kunnen zijn?

Jan

Chris Winsemius
23 maart 2007, 14:16
Probeer zowiezo ook even 'n andere meter.
Indien geen beter resultaat: andere diodes proberen, dubbelcheck ook even de gloeidraad spanning.

Succes!

zoon van Piet
23 maart 2007, 14:57
Da's toevallig: ik kreeg gisteren van een amptechneut een heel verhaal om mijn oren over ouwe dynacords en hoe die ( vooral Eminents) problemen hadden door de tand des tijds...

Alleen ben ik net zo technisch als jouw tante...

Maar als ik me goed herinner vertelde hij over trimpots die de de eindbuizen biassen of zo ( 'werkpunt' of 'nulpunt') die open koolstofdingen vergaan tot gruis en dan krijg je vuurwerk, schijnt het...

(disclaimer: aan mijn verhaal mag geen enkele technische waarde toegekend worden. Ga niet op basis van mijn verhaal aan de slag met de soldeerbout! Het dient enkel als mogelijk startpunt van een vakmatige technische discussie: misschien krijgt iemand aan de hand hiervan een 'oja, natuurlijk!' gedachte...)