PDA

View Full Version : Ohmages en powerbraeaks/soaks/hotplates



Pickslide
23 maart 2007, 11:53
Als het goed is ben ik na vanmiddag trots bezitter van een JCM 800 MK II uit 1987. Dit model heeft dus geen volumeknop, dus moet ik aan de powerbreak. Nou heb ik een beetje draadjes zitten lezen op het forum maar een paar dingen zijn me toch nog niet helemaal duidelijk. In principe lijkt me een THD wel een prima bak aangezien je dan nog een beetje met het geluid kan kloten. Maar met dat ding kan je dus geen ohmages instellen, is dat niet vervelend als je alleen je top meeneemt naar een gig? Dan moet je dus afhankelijk van of daar het ohmage van het cab dat daar staat je eigen meesjouwen.
En wat bepaald nou welk ohmage je nodig hebt je amp of je cab?

Chris Winsemius
23 maart 2007, 12:12
Jouw Marshall kan als het goed is 4, 8 en 16 ohm aan. Het ohmage v/d powersoak/plate is afhankelijk v/d gebruikte box... dus dat kan per keer verschillen en je zou dan meerdere soaks nodig hebben.... vrij prijzig dus.

Heeft jouw JCM800 1, 2 of 4 ingangen aan de voorkant?

'n Goeie MV lijkt mij 'n betere en zelfs meer betaalbare oplossing. Ik heb zelf al 'n aantal keren meegemaakt dat klanten na het installeren v/e MV hier dezelfde avond hun soak/plate te koop zetten op marktplaats.

Email me anders ff.

Franc
23 maart 2007, 12:27
Helemaal eens met Chris.

Chris heeft mij aan de MV geholpen toen ik een crappy powersoak had en ik wil niets anders meer dan deze MV!!

Negative K3 fan
23 maart 2007, 18:18
een goeie MV doet wondere bij marshalls en als jij je amp soakt dan maakt de impedantie van de cab die je weer aan die powersoak hangt niet meer uit... het is dus van belang dat je de impedantie van je amp en attenuater op elkaar afstemt en dan kun je zonder veel problemen elke cab eraan hangen. Dit komt doordat de powersoak de belasting voor zijn rekening neemt. Voorwaarde is wel dat er wat 'gesoakt' wordt.

Pickslide
25 maart 2007, 15:37
Ok tnx.
@Negative K3 fan: maareh hoeveel moet je ongeveer soaken dan om een cab niet op te blazen. Ik speel in de oefenruimte nu ook al over een JCM 800 MKII met een powerbreak (marshall). Maar ik merk dat ik toch over het algemeen slechts 2 trappen soak.

@Chris Winsemius: Het is eentje met 4 inputs (die ik uiteraard doorlus). Maar hoe werkt zo'n MV mod dan precies ik neem aan dat dit niet "gewoon" een volumeknop is. Er moet toch één of andere manier weestand worden vergroot of niet?

Negative K3 fan
25 maart 2007, 15:47
2 trappen is genoeg

Negative K3 fan
25 maart 2007, 15:47
@Chris Winsemius: Het is eentje met 4 inputs (die ik uiteraard doorlus). Maar hoe werkt zo'n MV mod dan precies ik neem aan dat dit niet "gewoon" een volumeknop is. Er moet toch één of andere manier weestand worden vergroot of niet?

het gaat hier om een volume knop die erg laat in de signaalketen zit, dus echt vlak voor de eindbuizen, bij heel veel amps heeft dat het gewenste resultaat en werkt dan zelfs beter dan een soak.

Pickslide
25 maart 2007, 15:50
Tjong..... Ik dacht dat soaks juist zo goed klonken (tov. van bijv. volume pedaaltjes) omdat de eindbuizen dan voledig op hun donder kregen maar dat zie ik dus verkeerd???

Negative K3 fan
25 maart 2007, 15:53
dat zie je in principe goed, maar veel mensen denken dat je bij oudere marshalls de eindbuizen op hun flikker wilt geven, terwijl het eigenlijk de fase draaier is. De fase draaier wordt niet 'meegepakt' bij normale master volumes, maar wel bij PPIMVs (post phase invertor....)

yhcmarc
25 maart 2007, 17:21
Ik heb ook een PPIV master volume in mijn jcm800 1959 MKII superlead en ben er echt super tevreden mee. De volume knop zit in een van de input die ik niet gebruik. Mocht je in de buurt van Beverwijk/Velsen wonen kan je mijn top wel een keer komen uitproberen.

http://www.ymondhc.com/marc/guitars/marshallhead.jpg

yhcmarc
25 maart 2007, 17:23
Ow .. je woont in groningen haha .. nou kom ik daar nog wel eens in de buurt dus ik kan je ook een keer een bericht sturen als ik daar ben.

AutoStatic
25 maart 2007, 17:51
Marc, dat patchkabeltje hè wat je gebruikt om door te lussen, haal die er nou eens uit, pak de twee uiteinden vast en trek het kabeltje eens strak.

Krijg je van mij een nieuwe. Een goeie wel te verstaan ;)

Wat betreft de PB-100 van Marshall die de TS waarschijnlijk ook heeft, ik "soak" ook maar twee trappen, daarna is het niet echt meer te doen qua geluid.

yhcmarc
25 maart 2007, 18:08
hehehe, ik heb ook nog een andere kleinere liggen die er origineel ook in zat .. maar die vergeet ik steeds weer terug te doen.

Jan-Willem
25 maart 2007, 19:18
Misschien een stomme vraag maar wat is een MV?

AutoStatic
25 maart 2007, 19:31
MasterVolume

Pickslide
25 maart 2007, 22:45
Ik heb ook een PPIV master volume in mijn jcm800 1959 MKII superlead en ben er echt super tevreden mee. De volume knop zit in een van de input die ik niet gebruik. Mocht je in de buurt van Beverwijk/Velsen wonen kan je mijn top wel een keer komen uitproberen.

http://www.ymondhc.com/marc/guitars/marshallhead.jpg

Gehehe die bak van jouw heb ik vaak genoeg gehoord :D. Omission wel een keertje of 5/6 gezien denk ik.... Klote dat jullie kappen trouwens..

yhcmarc
25 maart 2007, 22:49
Aah ok, ik ben trouwens de bassist van Omission, maar een van de gitaristen speelt 9 v/d 10 keer op deze marshall idd ;) .. tja, zeker klote dat we kappen, een van de 2 afscheidsshows gaat trouwens in groningen plaatsvinden ;)

Pickslide
26 maart 2007, 00:26
cool, tot dan dan

The_Darkness
26 maart 2007, 10:05
misschien een hele stomme vraag maar waarvoor dient dat patch kabeltje in die versterker?
Ik zie dit vaker en steeds weer vraag ik het me opnieuw af.

yhcmarc
26 maart 2007, 10:15
Het is een 1 kanaals amp, maar met 2 inputs, low en bright (clean en overdrive) met ieder een eigen volume, met het doorpatchen kan je dus beide inputs tegelijk gebruiken en een extra gain stage creeeren. Feitelijk maak je je overdrive sound gewoon een stuk warmer en vetter ;)

pe_10
26 maart 2007, 11:48
@AutoStatic: Wat bedoel je met aan dat kabeltje trekken?

AutoStatic
26 maart 2007, 12:21
Die goedkope vrolijk gekleurde patchkabeltjes zijn van zulke inferieure kwaliteit dat je ze zonder al te veel kracht uit elkaar kan trekken. En dan breken ze niet af bij de jacks, nee, gewoon midden in het kabeltje. Daar durf ik het podium niet meer mee op.

Franc
26 maart 2007, 12:26
Die goedkope vrolijk gekleurde patchkabeltjes zijn van zulke inferieure kwaliteit dat je ze zonder al te veel kracht uit elkaar kan trekken. En dan breken ze niet af bij de jacks, nee, gewoon midden in het kabeltje. Daar durf ik het podium niet meer mee op.

Beetje overdreven, of niet. Ze zitten tussen de inputs van je amp, hoeveel risico loop je nou helemaal dat er fysiek spanning op komt te staan en ze uit elkaar getrokken worden....?

AutoStatic
26 maart 2007, 12:31
Als ze in je amp zitten maakt het inderdaad niet zoveel uit.
Wel als je ze als patchkabeltjes voor je effecten gebruikt. En dan zonder pedalenbord.

tijs12
26 maart 2007, 18:11
Kan je ipv een patchkabeltje ook geen buffer ( met een aanuit knop) aansluiten want nu zit je altijd met die overdrive als je nu wat minder wil... of werkt dit niet?

yhcmarc
26 maart 2007, 19:26
Kan je ipv een patchkabeltje ook geen buffer ( met een aanuit knop) aansluiten want nu zit je altijd met die overdrive als je nu wat minder wil... of werkt dit niet?

spelen zonder overdrive ? ben je wel lekker bij je hoofd ? ;) .. ik zou er idd een schakelaar tussen kunnen zetten, maar of dat nou zo heel veel nut heeft vraag ik me af. Ik heb zelf trouwens gewoon een true bypass pedaaltje gemaakt met een volume en een tone potmeter om de volume + tone op mijn gitaar na te bootsen en gebruik die voor evt. cleane stukjes.

tijs12
26 maart 2007, 19:31
Klinkt idd wel ok ! ben zelf ook pedaaltje aan het maken , maar ben nog niet zeker welke ik zal proberen een cloon van de distortion + of wel een Double muff fuzz

yhcmarc
26 maart 2007, 20:29
Ik heb ooit zo een fuzz pakketje gekocht van newtone online, na 2 keer deed die het al niet meer, ik kan niet vinden waar het fout is gegaan :(

tijs12
26 maart 2007, 20:32
Ja ik ga ongeveer de zelfde layout gebruiken als die van newtone maar dan met 2 fuzz's ipv 1 maar ik ga ook zelf een printlayout maken denk ik om zeker te zijn:)