PDA

View Full Version : Barréprobleem



Polarbear
22 maart 2007, 20:13
Barrés, ik krijg ze op mn akoestische (steelstring) gitaar maar niet goed voor elkaar. Op mijn elektrische gaat het prima, vooral als ik zit, maar op mn akoestische klinkt de helft van de snaren zo dood als een pier. Natuurlijk is het logisch dat elektrisch makkelijker gaat, omdat de snaren soepeler zijn. Maar zelfs nu ik .11 snaren (.13 zijn een hel) op mn gitaar heb liggen, wil het nog niet vlotten.

Iemand tips om het wat makkelijker te maken of moet ik gewoon mn hals blijven fijndrukken?

Droffie
22 maart 2007, 20:16
Barrés, ik krijg ze op mn akoestische (steelstring) gitaar maar niet goed voor elkaar. Op mijn elektrische gaat het prima, vooral als ik zit, maar op mn akoestische klinkt de helft van de snaren zo dood als een pier. Natuurlijk is het logisch dat elektrisch makkelijker gaat, omdat de snaren soepeler zijn. Maar zelfs nu ik .11 snaren (.13 zijn een hel) op mn gitaar heb liggen, wil het nog niet vlotten.

Iemand tips om het wat makkelijker te maken of moet ik gewoon mn hals blijven fijndrukken?


Hmmm...ik weet niet hoelang je gitaar speelt maar barrés zijn altijd lastig in het begin op akoestische gitaren..gewoon blijven doen op gegeven moment gaan ze goed klinken, tis ook een kwestie van de druk goed verdelen over alle snaren zodat je met minder kracht een barré kunt indrukken.
my 2 cents...succes

Spitfire
22 maart 2007, 20:54
Oefenen, oefenen, oefenen...

Enige remedie, na verloop van tijd krijg je steeds meer kracht in je vingers/handen en zal alles makkelijker gaan.

-Yves-
22 maart 2007, 20:55
Doorbijten!
Blijven volhouden!
Niet opgeven!
Volharden!
Mega veel oefenen!

Ik weet het, allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik denk dat ik voor iedereen hier spreek wanneer ik zeg dat die vervelende barchords in het begin voor iedereen f****n' moeilijk zijn. En omdat het bespelen van een akoestische gitaar heel wat fysieker is, heb je automatisch meer problemen om de dingen er goed/zuiver te laten uitkomen.

Succes nog!

LaurentB
22 maart 2007, 23:40
Tip: probeer je wijsvinger een beetje op z'n linkerkant te draaien, dan hoef je de snaren door minder vlees heen te drukken, dat scheelt. Maar het is ook gewoon doorbikkelen in het begin, echte krachttraining.

kornelius
23 maart 2007, 08:42
en even kijken of je snaren niet misschien een stuk te hoog staan. dat barre't een stuk minder.

Harald
23 maart 2007, 08:59
Zorgen dat de gitaar goed afgesteld staat maakt bij akoestisch echt veel verschil uit. En als de afstelling goed is is ook 013 best nog te doen zolang je niet gaat opduwen. En het kost wat meer kracht dan een vederlichte elektrische met 009, maar moet wel te doen zijn.

Polarbear
23 maart 2007, 16:58
Dankjewel allemaal! Ja hij staat goed afgesteld. Gewoon door blijven oefenen dus

LaurentB
23 maart 2007, 17:02
Zorgen dat de gitaar goed afgesteld staat maakt bij akoestisch echt veel verschil uit. En als de afstelling goed is is ook 013 best nog te doen zolang je niet gaat opduwen. En het kost wat meer kracht dan een vederlichte elektrische met 009, maar moet wel te doen zijn.

Ik vind alles onder 010 eng aanvoelen...

Laser
23 maart 2007, 17:30
Oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
En oefenen.
Tot je vingers eelt krijgen en verrot pijn doen.
Volgende dag weer.
Je krijgt het wel te pakken.

HAMMAR
23 maart 2007, 20:18
Ik heb ook zoiets, maar dan anders.
Ik had besloten om mijn Yamaha CPX5 nu eens te voorzien van een medium snarenset i.p.v. de light set die ik altijd had. Geluid wordt een stuk voller en mooien maar............damn, het lijkt wel of ik weer opnieuw moet leren spelen!!

Pais
23 maart 2007, 20:20
:D Grappig, dat is presies de reden waarom ik vanaf begin af aan op High Tension snaren heb gespeeld (nylonsnarig).
Laatst had ik perongeluk een setje Medium Tension meegenomen, die er nu op staan. Mn linkerhand is blij (mn rechterhand minder).

Kia
23 maart 2007, 20:38
Ik heb echt ook altijd moeite met die barré akkoorden. Vooral als een heel liedje in barré staat krijg ik altijd kramp in m'n hand. Niet echt fijn dus :confused: Nu heeft mijn gitaarleraar al aangegeven dat mijn snaren te hoog staan en aangezien ik binnenkort een nieuwe aan wil schaffen (waarbij ik erop ga letten dat de snaren wel op de juiste hoogte staan ;) ) hoop ik dat het dan toch een stuk makkelijker gaat!