PDA

View Full Version : Ervaringen met PC scopes



Franc
22 maart 2007, 19:48
Ik vroeg me af of er hier mensen onder de bouwer zijn die ervaring hebben met PC Scopes. In het bijzonder de PicoScope.

Een tijdje geleden gaf mijn Philips dubbelstraals scope de geest en vanochtend heb ik hem bij het grofvuil gezet :(

Een elegante (en niet te vergeten: voordelige) oplossing lijkt me een scope aan de PC. Ik gebruik toch ook mijn laptop voor het genereren van inputsignalen dus waarom niet ook als meetinstrument.
Het scheelt me in ieder geval weer een enorm apparaat op de werkbank.

Ik heb mijn oog laten vallen op de goedkoopste PicoScope, de 2202.
USB kastje, 2 inputs en software. Probes heb ik nog.

Bereik is 2MHz als ik het goed heb.

Is dat wat om een buizenbak mee door te lichten?

aad
22 maart 2007, 21:54
Ik vroeg me af of er hier mensen onder de bouwer zijn die ervaring hebben met PC Scopes. In het bijzonder de PicoScope.

Een tijdje geleden gaf mijn Philips dubbelstraals scope de geest en vanochtend heb ik hem bij het grofvuil gezet :(

Een elegante (en niet te vergeten: voordelige) oplossing lijkt me een scope aan de PC. Ik gebruik toch ook mijn laptop voor het genereren van inputsignalen dus waarom niet ook als meetinstrument.
Het scheelt me in ieder geval weer een enorm apparaat op de werkbank.

Ik heb mijn oog laten vallen op de goedkoopste PicoScope, de 2202.
USB kastje, 2 inputs en software. Probes heb ik nog.

Bereik is 2MHz als ik het goed heb.

Is dat wat om een buizenbak mee door te lichten?

Persoonlijk vind ik: nee maar anderen kunnen daarin van mening verschillen natuurlijk. Daartegenover is iets beter dan niets. :D

Franc
22 maart 2007, 23:04
Okeee.....want? Onderbouwing?

Hier kan ik niet zo veel mee.

aad
23 maart 2007, 00:03
Okeee.....want? Onderbouwing?

Hier kan ik niet zo veel mee.

Okee ja misschien wat kort door de bocht. Wat ik gezien heb van PicoScope heeft mij niet echt overtuigd. 2MHz is niet indrukwekkend zeg maar.
Een schakelglitch zul je niet goed kunnen zien (alhoewel je hem wel kunt horen) dus ja.... waar komt-ie nou vandaan? Scope erop? uhuh. Niet dus.

Zoiets? Denk erover na.
Eigenlijk verwacht je van een scope toch het een en ander. Het is aan jou natuurlijk om te beslissen of je het hiermee gaat redden.

Verder wel leuk spul hoor!

Franc
23 maart 2007, 11:10
Okee, maar waar ligt het probleem dan volgens jou. Het feit dat het digitaal is? Of moet ik gewoon een duurdere PicoScope versie hebben.

Ik vind een ouderwetse scope zo'n enorm ding op mijn werkbank, daar wil ik eigenlijk van af.

Het is maar net om te zien of het signaal netjes door alle trappen gaat, of de PI een beetje symmetrisch werkt, dat soort dingen.

aad
23 maart 2007, 15:32
Okee, maar waar ligt het probleem dan volgens jou. Het feit dat het digitaal is? Of moet ik gewoon een duurdere PicoScope versie hebben.

Ik vind een ouderwetse scope zo'n enorm ding op mijn werkbank, daar wil ik eigenlijk van af.

Het is maar net om te zien of het signaal netjes door alle trappen gaat, of de PI een beetje symmetrisch werkt, dat soort dingen.

Als 8 bits resolutie genoeg is okee. Persoonlijk vind ik dat niet genoeg (voor de meeste signalen die ik wil zien.
Als je wilt zien of een signaal netjes ergens doorheen gaat zul je toch denk ik een hogere resolutie willen. Bij 8 bit moet er nogal gefilterd worden aan je signaal om er een redelijke output van te maken. Bovendien vraag ik mij af wat de sample-rate is van die dingen.

hadv
23 maart 2007, 22:42
Ik heb sinds een paar maanden een Voltcraft, werkt prima.
Waar je wel op moet letten is de maximale ingangsspanning die het apparaat kan hebben, die van mij is bv max 35 Volt ac/dc en dat is aan de lage kant voor buizenversterkers.
het feit dat je de meetwaarden kunt opslaan en opnieuw kunt bekijken vind ik echt fantastisch. verder snap ik heel goed dat je die grote bak kwijt wilt, dit is lekker elegant klein.
de mogelijkheden verschillen nogal per scope, dat is gewoon een kwestie van uitzoeken.
in september 2005 heeft elektuur een onderzoek gedaan naar een aantal betaalbare usb-scopes, als je dat wilt hebben moet je maar even pm-en

Franc
23 maart 2007, 22:47
Hoi, Voltcraft ken ik niet, ik zal eens Googlen.

Ik heb 100:1 probes dus die ingangsspanning zal geen probleem zijn
Die PicoScope kan max 50V aan dus ik kan dan tot 5000V meten.

Ik zie dat die Voltcraft bij Conrad maar 199 incl BTW is, dus dat is nog eens goedkoper ook.... verleidelijk :)

Franc
24 maart 2007, 07:33
Nou, ik heb er een nachtje over geslapen en de DSO220 van Voltcraft (ik neem aan dat jij die ook hebt?) verslaat de PicoScope op papier op alle fronten. Betere specs en een nog lagere prijs.

Voor 199 euro kan ik eigenlijk niet tobben. Ga hem vandaag maar bestellen :D

Bedankt voor de tips!

EDIT: of het zo zou moeten zijn: ik heb gisteren een bon van Conrad met de post gekregen voor 5% korting :D
Druk ik bijna op de verzendknop, zegt mijn vrouw: hier, de post van gisteren, iets van Conrad :seriousf: