PDA

View Full Version : pedalboard



Gearjunkie
5 januari 2003, 18:39
Ik ben van plan mijn effectpedaaltjes in een koffertje te zetten zodat ik ze makkelijk kan meenemen.

Wat is een normale manier om ze vast te zetten? Pedaaltjes worden aangesloten op het lichtnet.

tanx

Lucky
5 januari 2003, 18:46
klitteband tape werkt perfect bij mij

of je kunt luxe gaan en 3m dual lock kopen.
dat spul daar kun je een flatgebouw aan ophangen

piezo
5 januari 2003, 19:04
Wat is dat? Ben net bezig met pedaalkoffertje en dus belangstellend. Kun je het ook gemakkelijk weer LOS maken als je er snel een pedaaltje tussenuit wil halen omdat er iets mis is? Want als de pedaaltjes dicht bij elkaar zitten heb je soms de ruimte niet om de pluggen er uit te trekken.

Lucky
5 januari 2003, 19:14
ja hoor dat gaat prima....
Ik gebruik zelf dat goedkope spul en ik kan de pedalen er uit halen en los gebruiken als ik dat wil.
Je moet alleen wel de voetjes van je pedalen halen....

zorg ook voor een goede powersupply (de goedkope brommen soms nog erger dan de adaptertjes) dan hoef je nooit iets los te kopelen. pedalpower2 of zo...

Gearjunkie
5 januari 2003, 19:20
Ik gebruik zelf een gestabiliseerd Ibanez adaptertje met een vijf-weg verdeelsnoertje

is dat goed?

piezo
5 januari 2003, 19:24
Merci.
Bestaan er ook goede powersupplies die diverse AC/DC voltages geven? Ik zie al wel dat ik in mijn koffertje geen ruimte meer heb om er een stekkerblok en al die rotadapters in mee te nemen. Als die fabrikanten er nou eens toe over zouden gaan om slechts 1 type en spanning te gebruiken.

Lucky
5 januari 2003, 19:26
zou het niet weten...als je het zelf maakt dan neem ik aan dat je er iets vanaf weet (in ieder geval meer dan ik)...:smile:
Het meeste gezeur heb je met Powersupplies en wah pedalen. De rest heeft er meestal niet zoveel problemen mee.

Ik heb een klein flightcaseje laten maken waarvan ik als het ware de deksel als pedalboard gebruik. dus ik ben klaar, zet de "bodem" (het diepe gedeelte) op de deksel...en klaar is kees
wat maak jij?

piezo
5 januari 2003, 19:26
Ik lees op internet altijd veel goeds over Furman powersupplies. Zijn die er ook voor pedalboards?

Lucky
5 januari 2003, 19:28
Ik dacht dat de pedalpower 2 wel wat mogelijkheden biedt....
ruimte voor stroomvoorziening is heel belangrijk op je board..houw daar rekening mee...

er is niets zo vervelend als een prachtig boardin elkaar te timmeren om er vervolgens achter te komen dat je nog een benda aan snoertjes er naast moet leggen.

Lucky
5 januari 2003, 19:30
Op 2003-01-05 19:26, schreef piezo:
Ik lees op internet altijd veel goeds over Furman powersupplies. Zijn die er ook voor pedalboards?


ik dacht het niet....in ieder geval nooit iets van gehoord
.........................

Ik heb nog even op hun site gekeken maar ik zie niets staan....
wel een compleet pedalboard met alles d'r op en d'r aan... :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lucky op 2003-01-05 19:37 ]</font>

piezo
5 januari 2003, 19:43
Op 2003-01-05 19:26, schreef Lucky:
zou het niet weten...als je het zelf maakt dan neem ik aan dat je er iets vanaf weet (in ieder geval meer dan ik)...&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Het meeste gezeur heb je met Powersupplies en wah pedalen. De rest heeft er meestal niet zoveel problemen mee.

Ik heb een klein flightcaseje laten maken waarvan ik als het ware de deksel als pedalboard gebruik. dus ik ben klaar, zet de "bodem" (het diepe gedeelte) op de deksel...en klaar is kees
wat maak jij?


Ik heb gewoon zo'n pseudo-aluminium gereedschapskoffertje gekocht, vooral omdat ik ontdekte dat mijn gitaarsynth daar netjes (dus zonder rondrammelen) in paste. Vervolgens ontdekte ik dat het deksel ervan een laag genoege rand had om als pedalboard te dienen. Het oppervlak is echter wel wat klein, al hoef ik er niet zo veel in kwijt. Ik heb de scharnieren inmiddels vervangen door loshaalbare.
In aansluiting op jouw flightcaseje (moeilijk hoor, engelse woorden verkleinen) heb ik nog het volgende. De gitaarsynth paste ook mooi tussen 19" montagerails dus ik heb ooit bedacht dat je pedalboardlades zou kunnen maken, die je zó in je rack zou kunnen schuiven, met bijna alle kabels nog vast.
In mijn pedalenbakje moeten een Q-tron+, een Boss TU 2 tuner, een compressor/sustainer pedaaltje (toekomst), een Crybaby, een stereo volumepedaal en iets als een zelf te maken schakelkastje/patchbay.

Gearjunkie
5 januari 2003, 19:56
Da's een slim idee!

Maar moet je wanneer je een patchbay gebruikt toch niet al die kabeltjes loshalen?
(ik neem aan dat je ook een pedaal-lade los wil kunnen gebruiken)

piezo
5 januari 2003, 20:06
Ja, ik wil hem ook los kunnen gebruiken, daarom ben ik ook niet doorgegaan met het compleet uitdenken van die lade. Ik ben ook eens bij iemand het slimme idee tegengekomen om alle powersupplies achter in je rack te laten en je pedalboard dan via een multikabel te voeden (lekker klein), maar ook dat is alleen zinvol als je altijd je rack meeneemt. In mijn complete setup komt weliswaar een behoorlijk groot rack, maar ik wil ook zonder kunnen.

sash
5 januari 2003, 20:09
Op 2003-01-05 19:28, schreef Lucky:
er is niets zo vervelend als een prachtig boardin elkaar te timmeren om er vervolgens achter te komen dat je nog een benda aan snoertjes er naast moet leggen.


Alleen al de manier waarop je het zegt blijkt dat je uit ervaring spreekt :grin:

daron_kurt
5 januari 2003, 20:27
kan iemand mij uitleggen hoe zo'n powersupply dan precies werkt??? je moet tog wel gewoon alle pedalen met elkaar verbinden d.m.v. snoertjes en je moet ze tog ook allemaal een (meestal) 9 volt adapter in de kont steken??? (tenzij batterijen.)....???

piezo
5 januari 2003, 20:47
Een belangrijke eigenschap van een algemene (dus niet speciaal voor effecten) powersupply is dattie gestabiliseerd is. Je wilt gewoon niet weten hoe vreselijk de netspanning in kroegen (en soms poppodia) fluctueert. Sommige apparaten kunnen daar niet tegen:
- versterkers gaan raar doen, of gaan zelfs kapot
- de adapters zijn soms te krap gedimensioneerd, waardoor het effectpedaaltje niet meer goed werkt
- bij digitale spullen zijn ineens je zorgvuldig geprogrammeerde patches weg of veranderd of ze geven het helemaal op

Lucky
5 januari 2003, 21:08
Op 2003-01-05 20:09, schreef sash:


Op 2003-01-05 19:28, schreef Lucky:
er is niets zo vervelend als een prachtig boardin elkaar te timmeren om er vervolgens achter te komen dat je nog een benda aan snoertjes er naast moet leggen.


Alleen al de manier waarop je het zegt blijkt dat je uit ervaring spreekt &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


In zoverre...ik had een mooi board met meer dan voldoende ruimte voor stroom.
Toen kwam ik erachter dat er een enorme brom in het board zat dat enkel opgelost kon worden door de PS buiten het board te leggen....dat schoot dus niet echt op.

vinni
5 januari 2003, 22:32
Mijn ervaringen met pedalboards....

Heb ook gewerkt met klitteband. Werkt goed.
Heb ook wel eens schroefdraad getapt in de onderkant van effecten (wees wel voorzichtig) en dan door de onderkant van het board in de effecten. Muurvast natuurlijk. Heb ook bij Muzik Produktiv ringetjes gezien van het merk nobel. Je bevestigd die met gebruik van de schreven van de bodemplaat van je effect aan de andere kant zit ook een ringetje waardoor je een schroef doet die je in het board draait.

Oh ja....powersupply.....
Wat een mooie constructie is....op je board een powercon aansluiting met hierop een geregulkeerde powersuppoly van Juice Goose, Voodoo Labs of Carl Martin. Daarnaast kan je natuurlijk ook de boss supply gebruiken voor enkele boss effecten. De Carl Martin combinator heeft ook voor alle effecten 9V aansluitingen aan boord. Let er ook op dat 9V niet standaard is!!!! er zijn genoeg effecten die hebben een ander voltage nodig...of zitten kern en mantel omgedraait (+ en - dus)

Groet,
Vinni

Gearjunkie
6 januari 2003, 21:57
Ik denk dat ik het met klitteband ga proberen.

Ik voorkom het voeding probleem door met een adapter te werken, dus geen gebrom bij de pedaaltjes (hoop ik)

@iro
6 januari 2003, 23:36
Ik ga morgen ook m'n pedalcase maken ik heb terstrak velcro strips gaan kopen :grin:

FunkyR
29 april 2003, 19:45
ik ben ook bezig met een pedalboard. Vandaag bij mn gitaarwinkel geweest. En een voodoo lab power supply (pedal power) is natuurlijk wel erg mooi, maar kost daar 295 euro. zijn er goedkopere oplossingen? alvast bedankt

zZoRgO
3 mei 2003, 09:31
Op 2003-01-05 18:46, schreef Lucky:

of je kunt luxe gaan en 3m dual lock kopen.
dat spul daar kun je een flatgebouw aan ophangen


weet iemand waar die 3m dual lock te koop is?

m'n klitteband komt redelijk makkelijk los..