PDA

View Full Version : electronica vraagje



zonniewiw
22 maart 2007, 13:02
ik heb mijn zelfgebouwde strat model met holle kamers en toonregeling en deze klinkt lekker warm

pu´s hot strat live wire set (100K volume en tone pots)

een andere gitaar van me heeft dezelfde pu set en maar enkel een volume pot (ook 100K)

maar de deze klinkt erg kill - koud heel weinig laag erin

veel zal liggen aan de holle kamers in de strat en het hout verschil van beide gitaren. + de mensuurlengte

is het mogelijk om de kille gitaar enigsinds warmer te gaan laten klinken door er een of andere weerstand tussen te solderen ?

kwil namelijk geen extra pots voorzien in dit instrument

orreltak
22 maart 2007, 16:12
tis een manier om met je geluid te experimenteren maar of ie er warmer van gaat klinken dat is aan jou om er achter te komen.het vervelende van strats is dat je niet even een weerstandje vervangt zonder je halve gitaar te demonteren(als je tenminste een pickguard heb en een dichte achterkant).

zonniewiw
22 maart 2007, 16:36
tis een manier om met je geluid te experimenteren maar of ie er warmer van gaat klinken dat is aan jou om er achter te komen.het vervelende van strats is dat je niet even een weerstandje vervangt zonder je halve gitaar te demonteren(als je tenminste een pickguard heb en een dichte achterkant).


deze is langs achter bereikbaar dus dat is het probleem niet , maar met welke waardes van weerstanden expirimenteer ik ??

no 1 hops
22 maart 2007, 20:41
als je een 150Kohm of iets wat in die buurt zit er in serie bij plaatst telt de waarde op bij de potmeter waarde ( maar je hebt niet hetzelfde regelbereik als een normale 250Kohm.
voor test is het een manier.
maar hoe was het ook alweer, een strat heeft van zijn eigen (single coil) al meer hoog dan een humbucker.
humbucker krijgt daarom 500Kohm met meer ruimte voor het hoog, de strat 250Kohm en word zo wat geknepen

je warme strat heeft een waarde dat een bepaalde rekensom is van het totaal aantal pots
(piezo weet daar vast meer van)
dus eenhogere waarde zal je meer schelheid opleveren.

ik denk persoonlijk dat je moet zoeken in afstelling van pickup hoogte.
soms lijkt het om een bepaalde freq weg te krijgen , dat je de pup verder van de snaren af moet halen.
maar het kan ook wel eens andersom werken.
juist door misschien dichter op de snaren te zetten of verder af haal je bep freq weg of juist erbij in het totaal beeld.
daar moet je dus een uurtje of wat voor gaan zitten

zonniewiw
23 maart 2007, 02:10
als je een 150Kohm of iets wat in die buurt zit er in serie bij plaatst telt de waarde op bij de potmeter waarde ( maar je hebt niet hetzelfde regelbereik als een normale 250Kohm.
voor test is het een manier.
maar hoe was het ook alweer, een strat heeft van zijn eigen (single coil) al meer hoog dan een humbucker.
humbucker krijgt daarom 500Kohm met meer ruimte voor het hoog, de strat 250Kohm en word zo wat geknepen

je warme strat heeft een waarde dat een bepaalde rekensom is van het totaal aantal pots
(piezo weet daar vast meer van)
dus eenhogere waarde zal je meer schelheid opleveren.

ik denk persoonlijk dat je moet zoeken in afstelling van pickup hoogte.
soms lijkt het om een bepaalde freq weg te krijgen , dat je de pup verder van de snaren af moet halen.
maar het kan ook wel eens andersom werken.
juist door misschien dichter op de snaren te zetten of verder af haal je bep freq weg of juist erbij in het totaal beeld.
daar moet je dus een uurtje of wat voor gaan zitten

kben daar nie echt in thuis , ik heb op beide gitaren hot strat live wire sets en 100K pots affin op de ene warme strat tome & volume pots en op de andere de koude alleen een vol pot

tis dus de koude die ik een face lift en een warmere klank wil geven de andere doet zijn ding

no 1 hops
23 maart 2007, 07:46
maar heb je al met pickup hoogte geexperimenteerd?