PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups Fender Stratocaster



Fender75
22 maart 2007, 12:01
Ik wil mijn American Fender Strat voorzien van nieuwe elementjes om er wat meer uit te halen qua geluid. Muziek die gespeeld wordt is voornamelijk rock en blues. Nu zitten er nog standaard elementen in. Ik wil in ieder geval een humbucker bij de brug, en een ander element bij de hals.

Nu de grote vraag: Wat zijn goede pick-ups voor deze gitaar bij dit soort muziek?

En 2: Als er een humbucker geplaatst wordt, moet de body dan ook niet aangepast worden? Er zit nu een schuin geplaatst element in...?

Kim Wilson
22 maart 2007, 12:04
Voor blues hoef je je iig niet druk te maken om het brugelement, aangezien je die eigenlijk nooit gebruikt. Voor rock wel, dus zou ik op zoek gaan naar een lekkere pu voor rock.

Sommige gitaren hebben onder de slagplaat voldoende ruimte voor een HB, maar het zou kunnen dat je wat ruimte moet maken met de bovenfrees.

a darker shade of grey
22 maart 2007, 12:09
Niet gewoon een TexMex setje van fender? Of hoe heten die dingen. Van die extra output singlecoils. Zijn niet eens zo duur meen ik. En dan een SD JB op singlecoil formaat in de bridge?

Kim Wilson
22 maart 2007, 12:13
Geen JB, zou ik zeggen. Dan eerder een Lil '59. Dat zijn ook mooie elementen. Lekker veelzijdig, en passen gewoon op je huidige plek.

Het schijnt dat Fender Custom pickups ook erg goed zijn voor blues...

Ibanez RuleZ
22 maart 2007, 12:46
als je ruimte hebt: neem een full sized hb... heb je meer keuze.

voor rock hoef je geen botte pu te hebben, gewoon een medium output HB will do the trick... voor zover ik kan beoordelen hebben die ook een bredere sound en meer dynamiek dan hoge output elementen.

voor een sc: tja, neem een wat hoger output sc geval... ik zou zelf zeggen, kijk eens naar een customcustom van Seymour Duncan.

je kan ook een SC in de brug houden, ik heb in mn strat een quarterpounder van SD en die klinkt uitgesproken vet voor rock. humt wel als een idioot, maar ja, het is dan ook een "true singlecoil"

Harrald

rocker_71
22 maart 2007, 16:37
Geen JB, zou ik zeggen. Dan eerder een Lil '59. Dat zijn ook mooie elementen.

Ben ik het grotendeels mee eens. Is ook afhankelijk van hoe heavy je speelt. Je hebt blues en je hebt blues.
Vergelijk bv Robert Cray eens met Julian Sas. :D

De 59 is wat meer vintage a la PAF. De JB is wat ruiger en veelzuidiger.

Kim Wilson
22 maart 2007, 16:38
Ben ik het grotendeels mee eens. Is ook afhankelijk van hoe heavy je speelt. Je hebt blues en je hebt blues.
Vergelijk bv Robert Cray eens met Julian Sas. :D

De 59 is wat meer vintage a la PAF. De JB is wat ruiger en veelzuidiger.
De JB is denk ik veel te schel in een strat.

Fender75
22 maart 2007, 18:08
Net ff geluisterd op de site van Seymour Duncan. IK moet zeggen dat ik voor het brug element de SJBJ-1 jb jr het mooist vind klinken, en voor het hals element de SL-59 Little 59....Maar die soundbites zijn ook niet alles natuurlijk!

The Underdog
22 maart 2007, 18:28
Net ff geluisterd op de site van Seymour Duncan. IK moet zeggen dat ik voor het brug element de SJBJ-1 jb jr het mooist vind klinken, en voor het hals element de SL-59 Little 59....Maar die soundbites zijn ook niet alles natuurlijk!
Ik denk dat dit een goeie combo is voor jouw soort muziek .

Fender75
23 maart 2007, 09:18
Dat gaat helemaal goedkomen dan....! Inderdaad de stevigere variant van de blues zal mooi klinken met deze elementen

G.G.
23 maart 2007, 09:24
De JB is denk ik veel te schel in een strat.
Full size JB klinkt weel heel lekker in een strat (zo'n beetje mijn favorite humbucker voor een strat, wel is een vereisde dat de strat een rosewood toets heeft.

Kim Wilson
23 maart 2007, 09:24
Vergeet niet dat er weinig meer van je stratsound overeind blijft, als je in brug én nek een HB plaatst. Als je ook blues speelt, ook voor stevige bluesrock a la Walter Trout, zou ik kiezen voor een set sc's met een hogere output en een Lil '59 in de brugpositie. IMO blijft er dan meer van je strat over qua geluid, wat voor blues erg mooi is. Ik blijf van mening dat een JB in de brug echt veel te schel is in een strat. Ik heb die in een Epi LP gehad, en zelfs daarin vond ik hem te schreeuwerig. Laat staan als je hem in een strat gooit...

Maar het blijft jouw keuze, natuurlijk. :)

Tristan
23 maart 2007, 11:28
Tsja, er komt bij jouw een ouderwetse Marshall achtige amp binnen, dus je hoeft echt geen heavy output pickups te kopen om een vette Rock en Blues sound te krijgen...
Ik zou gaan voor Fender Customshop '54's, dat blijven echt de mooiste elementen voor een Strat i.m.o.
Ze hebben gewoon veel meer dynamiek en klinken veel opener dan de meeste andere elementen, veel meer karakter, heel veel punch en ballen...
Voor de brug zou je dan kunnen overwegen om een wat meer overwound singlecoil te nemen, een beetje a la P90 of een Tele Broadcaster achtig pickup...
Wat ook heel vet is, is zo'n TV Jones Filtertron, dat Rockt echt als een gek, is wel een beetje rauw maar echt helemaal te gek, denk AC/DC en dan de slagsound van Malcolm Young zeg maar...
Wat betreft hogere output elementen, het kan natuurlijk, misschien dat het erg geschikt is voor de meer Walter Trout/Julian Sas achtige sound, ik weet het niet...
Ik zou in ieder geval het halselement singlecoil laten en niet te overwound, het is zo'n klassieke sound en zo geschikt voor Blues dat ik denk dat iets anders je gitaar alleen maar minder veelzijdig zal maken...
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je gitaar akoestisch klinkt, klinkt hij open of juist een beetje rauw, heeft hij een maple neck of een rosewood neck?
Ik heb het idee dat als je elementen kiest die het karakter van je gitaar verder weergeven je meestal het beste resultaat bereikt...
Over het algemeen vind ik die modernere high output elementen niet echt lekker werken i.c.m. een goede ouderwetse amp, maar dat is mijn persoonlijke mening/smaak...
Kan je anders niet wat beter omschrijven wat voor klank je gitaar heeft en wat voor klank je zoekt?

nopster
23 maart 2007, 11:42
Ik heb een tijdje die 'lil 59 gehad en die is op zich ook nog altijd schel. Als je toch je gitaar open moet gooien, verbind dan mss die pup met 1 vd tone-knoppen...

Voor ritme vond ik die 'lil 59 heel geslaagd, mooie open sound. Je kunt al zwaar rocken als je wil. Voor lead vond ik het wat minder. Het was nogal fel, een beetje het alles of niets gevoel.

Orpheo
23 maart 2007, 11:51
De JB is denk ik veel te schel in een strat.

jep. agreed. ik zou gaan voor een air norton van dimarzio in de brugpositie. hetzij de fullsized of de singlecoil sized. lang leve air norton!!

The Underdog
23 maart 2007, 12:59
Scheller dan een strat pickup in de brug kan niet é, daarom vind ik de jb jr een goede keuze.

nopster
23 maart 2007, 13:00
Ik zou niet weten waarom dat niet kan.

The Underdog
23 maart 2007, 13:02
^Omdat stratpickups enorm schel zijn. Zo'n jb jr klinkt heel warm in vergelijking ermee.

nopster
23 maart 2007, 13:15
Zo'n JB junior mss wel, maar als je een hb in sc-formaat gebruikt die feller omwonden is, dan zal het nog scheller zijn.

Tristan
23 maart 2007, 13:34
Het is mijn ervaring dat wat meer overwound pickups over het algemeen juist scheller klinken dan non-overwound pickups, misschien dat de laatste wel wat meer hoog hebben, maar dat zorgt voor een open en dynamische klank...
Het verschil zit met name in het (hoog)middengebied, dat is bij non-overwound pickups veel warmer en minder schel en stijf heb ik het idee...