PDA

View Full Version : Cubase noob



happynjitram
21 maart 2007, 23:13
Ok het zou vast wel een hele stomme vraag zijn... :dontgeti:

Maar als ik mijn gitaar op mijn computer zou willen aansluiten, zou dat gewoon met een kabeltje kunnen, of moet ik daar iets duurs voor aanschaffen?? Het lijkt me niet dat het plug and play is :P Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven!

Met vriendelijke groet

Martijn

rjong999
22 maart 2007, 00:16
het kan gewoon met een verloopkabeltje naar de mic in, mijn vader doet dat al jeren zo (maar die speelt dan ook op een jazzbak). Iets sjieker is een verloopplug naar USB, die kosten een tientje of 4, en hebben een ingebouwde A/D converter.

Reel Big Fish
22 maart 2007, 00:23
Of koop Guitarport/Toneport/Pod XT. Is wel wat duurder natuurlijk, maar dan heb je wel wat!

Ic3gl0vE
22 maart 2007, 00:59
Nou als je cubase wilt gebruiken, dat is wel duur ja.

kokeleko
22 maart 2007, 07:12
Behringer UCA202, 39 euro.

Rooftop
22 maart 2007, 07:58
Gebruik gewoon je Multieffect of gewone
sluit aan in de groene poortje in je pc ik weet even niet meer hoe dat heet
Ik doe het al jaren zo en ik gebruik ook Cubase (Cubase SX) :D

harrie-beton
22 maart 2007, 09:20
In de FAQ staat ook geschreven dat een belangrijk deel van je "sound" wordt gemaakt in je versterker en je speakers. Als je direct een gitaar in een pc wilt steken is modeling een leuke uitvinding.
Een goedkoop dingetje is de Zoom G2. In mijn faq site staan 3 samples. Dat ding kost 99 euro.

Guitarport is veel mooier en toneport nog mooier maar veel duurder.

High end modeling is met de zoom 2.1, podxt, gt8 of tonelab.
Iets van 400 euro en meer.

Totaal andere benadering is een microfoon. Als je erg tevreden bent over het geluid uit je amp kun je dat proberen te "vangen" met een echte goede microfoon. Dus geen sm57 :-)

happynjitram
22 maart 2007, 18:19
ontzettend bedankt!! ik kan dus gewoon mijn gitaar direct in mijn computer steken? Want mijn versterker staat in een andere kamer.

Han S
22 maart 2007, 18:52
Ik doe het al jaren zo
:D

Je bent hardstikke grappig, weet je dat

:D :D

amon
22 maart 2007, 20:01
huh.......? :D:D:D

Mr.Bluesbreaker
22 maart 2007, 20:02
Als je erg tevreden bent over het geluid uit je amp kun je dat proberen te "vangen" met een echte goede microfoon. Dus geen sm57 :-)

Sinds wanneer is dit geen goede microfoon om gitaar mee op te nemen?
(voor een scheuramp dan)

Waanzinnig geluid krijg ik met een MD421 en een SM57 (beta) wanneer je slagpartijen dubbelt. Natuurlijk is een Neumann U87 een betere en duurdere microfoon, maar dat vind ik in de context overstuurde gitaarsounds niet mooi.

bert k
22 maart 2007, 21:28
Hm, die discussie is hier al 1423745 keer gevoerd...

Rooftop
22 maart 2007, 21:49
Je bent hardstikke grappig, weet je dat

:D :D
ooh hoezo ben ik grappig? :D
nou jaren... half jaar dan:P

artnaz
11 mei 2007, 01:19
Een goedkoop dingetje is de Zoom G2. In mijn faq site staan 3 samples. Dat ding kost 99 euro.

Guitarport is veel mooier en toneport nog mooier maar veel duurder.

High end modeling is met de zoom 2.1, podxt, gt8 of tonelab.
Iets van 400 euro en meer.
Ik heb de Zoom G2.1u, de opnamekwaliteit is best goed, maar vind het eigenlijk te dof/weinig sustain/synthetisch. Ja, dat zal wel gedeeltelijk aan de moddeling liggen en het feit dat ik zo gek op mijn buizen ben... Maar toch denk ik dat het beter kan.

Nu dacht ik aan zo'n Toneport (ook omdat hij compacter is en ik toch niet zo veel trap). Maar jij noemt de Toneport "heel mooi" en de Zoom "high end". Dus wil je zeggen dat de Zoom beter is dan de Toneport?

Overigens dacht ik dat de gewone G2 geen USB-out had en je ermee dus niet kon opnemen, maar dat terzijde...

sjoerd5
11 mei 2007, 07:31
Is Cubase zo'n gratis programma??Zo ja waar vind ik het??

artnaz
11 mei 2007, 09:21
Is Cubase zo'n gratis programma??Zo ja waar vind ik het??Volgens mij is het best duur... Die van mij zat bij de Zoom in...

rjong999
11 mei 2007, 09:52
De 'gewone' G2 heeft geen usb poort om mee op te nemen. Ik vind de G2 beter klinken dan de Toneport (de ZFX3-chipset van de G2 is dezelfde die ook in de high-end G9.2tt zit, en een stuk moderner dan die van de toneport). Het gebrek aan warmte is een kwestie van instellen: ik ken mensen met een G2 die er een geweldig mooi, warm, natuurlijk geluid uit gehaald hebben, je moet maar eens wat experimenteren met het Fender Twin model en dan de gain niet gelijk op 100, en dan wat met de EQ spelen: echt geweldig, je kunt je haast niet voorstellen dat het uit zo'n klein kastje komt.
Cubase zit als Lite versie bij de Zoom, en daar kun je zeker je eerste opname-behoeften prima mee bevredigen. Wil je meer dan zijn er verschillende versies van Cubase, die zijn niet goedkoop.

Han S
11 mei 2007, 09:57
ooh hoezo ben ik grappig? :D
nou jaren... half jaar dan:P

Ja, als iemand van jouw leeftijd zegt: ik doe het al jaren zo, dan vind ik dat grappig, niet lullig bedoeld hoor. :D

artnaz
11 mei 2007, 10:28
De 'gewone' G2 heeft geen usb poort om mee op te nemen. Ik vind de G2 beter klinken dan de Toneport (de ZFX3-chipset van de G2 is dezelfde die ook in de high-end G9.2tt zit, en een stuk moderner dan die van de toneport). Het gebrek aan warmte is een kwestie van instellen: ik ken mensen met een G2 die er een geweldig mooi, warm, natuurlijk geluid uit gehaald hebben, je moet maar eens wat experimenteren met het Fender Twin model en dan de gain niet gelijk op 100, en dan wat met de EQ spelen: echt geweldig, je kunt je haast niet voorstellen dat het uit zo'n klein kastje komt.
Cubase zit als Lite versie bij de Zoom, en daar kun je zeker je eerste opname-behoeften prima mee bevredigen. Wil je meer dan zijn er verschillende versies van Cubase, die zijn niet goedkoop.Hmm... Dus toch geen Toneport voor mij dus?

Ik vind de Zoom ook wel super klinken hoor, had ik absoluut niet verwacht. Alleen gebruik ik de Marshall DSL-modulatie veel, en het klinkt ook wel geweldig, maar als ik de opnames terughoor heb ik het gevoel dat het niet goed genoeg is. Warmte, sustain, maar ook reageert het niet goed op dynamiek, mijn aanslag.

Ach, misschien moet ik er maar genoegen mee nemen. Ooit koop ik wel een mic om het helemaal goed te doen...:D

Ic3gl0vE
11 mei 2007, 16:19
Is Cubase zo'n gratis programma??Zo ja waar vind ik het??


Hier vind je het (http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-198467.html)
Die is wel even andere koek dan wat je bij zo'n zoom ding krijgt hoor ;)

harrie-beton
12 mei 2007, 09:09
@artnaz,

De zoom heeft een hogere bitrare dan de toneport en qua technische mogelijkheiden en een paar demo's die ik gezien heb is de zoom g2.1 iets beter dan een toneport. Wel of geen USB vind ik minder van belang, het gaat vooral om de sounds toch?

Persoonlijk vind ik dat die modeling machines die er nu zijn weinig voor elkaar onderdoen en dat het vooral wordt bepaald door de persoon die er mee werkt. Ik weet na 22 jaar gitaarspelen inmiddels zo veel over sounds dat ik ook op mijn oude spullen een betere sound zou krijgen dan vroeger.

rjong999
12 mei 2007, 09:37
USB is in dit geval wel van belang want TS wil opnemen met zijn pc. Hoeveel ervaring je hebt is voor TS ook niet relevant, want die zal het met z'n eigen ervaring moeten doen. ;-)
De meeste modellers hebben nu wel zo min of meer een OK geluid en dus ga je dan toch wat verder kijken, prijs en features, en dan kom ik bij de zoom uit. Die heeft dan ook nog eens het meest natuurlijke geluid, dat is mooi meegenomen.

Het wachten is natuurlijk op een nieuwe V-Amp met alle features en de kwaliteit van een Zoom 7.1ut voor onder de 50 euro...

artnaz
12 mei 2007, 09:43
Hmm... Ja, dan zal ik maar wat meer moeten klooien he :D!

artnaz
12 mei 2007, 09:46
Trouwens...:

Zoom G7.1ut (http://muziek.marktplaats.nl/effecten/92625167-zoom-g7-1ut.html?return=eJwVyVsKgzAURdG5CPqnaTRGiUixM0ntFY N5Ya7UWjr3Jj%2BHtTlSUPFV4jYEQTkX2XN37wDDiugFIZvzYC sj9w29lhJDZTUxx6VgK8GWygbcDwMWwRJYFpgT5o6xakWj76ce afEKI7q8mWjePHScqav7xDqRsUSMvJRPPCNr3rK%2BS%2FWJxT reNm0sF1Q6Cz%2FSbPj9ATfGOOw%3D&df=1&p=1&fta=eNpNksGOAiEMQP%2BFg%2Be2lAIlfouZxM1mEjaaHdfVNf 77DqADR17a0td2UtHHokHNz3c%2BXKe8mLSoWDW3vMfdcdlfTo opo3oKKZN65pQv%2BjefU74piePgU74re3HWpdMyK%2B3Oeyxl WM15%2BvwwaV5LLLoWnY9r%2FUkt6GNWSPXjSMLIQO%2BwFwJh Log2ZCNHKMh2JCg1ijdEwYIryA2IohQkHfmAoSA%2FIE9YUOjI cYwFxQGh%2BNoqjIwbw4FBS8UuQOxfcd2ALEDtDQcFtFxFcXAA Ly1ukACkKoHdAoOEaoFdAy3EOiXsHohrcp1v90AQV%2FsjHBhR 9aDuAd6HtpvuARyw5XYPsBZtZW5gGBp7eyBbZ6Hldg%2Bg2OZH 3QMwurpa2jxc9FDqPReNar6m26Fc3HpkR3UliNRMv%2BUWQY15 va%2Fb%2B%2FkPL0K4qA%3D%3D) ;)