PDA

View Full Version : Cubase LE - MIDI geeft geen geluid



artnaz
21 maart 2007, 22:21
Ik ben nu een beetje met Cubase LE aan het klooien i.c.m. mijn Zoom G2.1u, maar ik krijg de volgende dingen niet voor elkaar:

1) Als ik aan het opnemen ben, hoor ik via de pc niet wat ik speel. Bovendien wordt al het geluid (dus ook van andere programma's) uitgeschakeld als de G2.1u aangesloten is.
2) Als ik MIDI importeer (bijv. een begeleiding van de gitaar), hoor ik niets als ik het afspeel... Ook zou het handig zijn dat ik deze begeleiding hoor tijdens het opnemen. En als ik het omzet naar mp3, wordt het er niet beter op.

Het zullen vast hele domme vragen zijn met een heel simpel antwoord, maar een broekie als ik heeft het er dus moeilijk mee... Dus alvast mijn excuses daarvoor...;)

En ja, ik heb de handleiding doorgebladerd, en een hele tijd met Cubase en de geluidsinstellingen van de pc geklooid.

Alvast enorm bedankt!

armageddon
21 maart 2007, 23:16
Hmm...

Even een korte vraag:
Wat denk je dat midi is? Geluid?

Ic3gl0vE
21 maart 2007, 23:28
je moet de midi kanalen toewijzen aan VSTs of aan de midigeluiden van windows en dan linken aan de juiste output van je geluidskaart


iets makkelijker:

laadt een midispoor, kijk links bij 'out' en selecteer hier wat je nodig hebt. Als je nog een VST moet laden druk je eerst op F11, kies je een VST uit de lijst en daarna zal deze te zien zijn bij 'out' helemaal links.

nautic3l
21 maart 2007, 23:32
Om op je eerste vraag antwoord te geven, waarschijnlijk heb je je Zoom aangesloten via USB. Dan wordt de Zoom de audio interface en komt het geluid uit je Zoom en niet uit je audiokaart van je PC. Dus een koptelefoon aansluiten en je hoort je gitaar. Check ook ff of Cubase je Zoom als audio interface ziet.
Om op je 2e vraag antwoord te geven, verwijs ik je naar dit draadje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=89037).

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet van de Naut

artnaz
22 maart 2007, 14:49
Bedankt jongens! Ik ga het even goed uitzoeken. Nu moet het vast wel lukken...:D

TIMBER
27 maart 2007, 14:10
Bedankt jongens! Ik ga het even goed uitzoeken. Nu moet het vast wel lukken...:D


Ja al is de korte vraag van Armageddon wel wat diepzinniger dan je nu ff snel over heen leest. Want het begrijpen wat MIDI nu precies is dan zal dit het oplossen van je probleem een stuk makkelijker maken.

armageddon
27 maart 2007, 17:03
Ja, nogal een simpele korte vraag van me. Maar het komt bijna wekelijks voor dat iemand een midi vraag heeft en denkt dat het geluid is.


Voila:
http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface

TIMBER
27 maart 2007, 20:50
Idd... men denkt al snel dat het een bestandsformaat is alla WAV of MP3.

artnaz
4 april 2007, 21:26
Sorry voor de late reactie... Ja, ik weet wel wat MIDI is, maar ik had verwacht dat er automatisch een geluid aan werd toegewezen...

Maar ik heb nu een ander probleem, en het lijkt of ik alles al heb geprobeerd...:( Ik heb bijv. een begeleiding voor de gitaar gemaakt in MIDI, dan heb ik de gitaar opgenomen. Klinkt allemaal oké. Maar exporteer ik het naar mp3, en dan zit er helemaal geen begeleiding meer in! Uitsluitend mijn opgenomen gitaar!

armageddon
4 april 2007, 22:57
Sorry voor de late reactie... Ja, ik weet wel wat MIDI is, maar ik had verwacht dat er automatisch een geluid aan werd toegewezen...

Maar ik heb nu een ander probleem, en het lijkt of ik alles al heb geprobeerd...:( Ik heb bijv. een begeleiding voor de gitaar gemaakt in MIDI, dan heb ik de gitaar opgenomen. Klinkt allemaal oké. Maar exporteer ik het naar mp3, en dan zit er helemaal geen begeleiding meer in! Uitsluitend mijn opgenomen gitaar!

In welk programma exporteer je, en hoe?

artnaz
5 april 2007, 14:51
In Cubase LE zelf. Exporteren als "Audio Mixdown".

Kan het ook anders? Want het programma geeft de melding dat ik nog maar 16 keer kan exporteren naar mp3. Op zich kan ik het dan naar wav exporteren en dat dan naar mp3, maar dat is ook zo'n gedoe elke keer...

Trouwens, als ik bijv. een backing track importeer, een audio file dus, heeft mijn opgenomen stuk een vertraging. Dat zal vast aan mijn pc-capaciteiten liggen... Maar kan ik die vertraging niet rechtzetten? Als ik de "balkjes" verplaats, verplaatsen ze meteen een hele seconde ofzo...:(

armageddon
5 april 2007, 16:43
Hmm, je exporteerd wel goed. Het lijkt me sterk dat het een limitatie van LE is.

Wat betreft die vertraging. Als het een mp3-tje is klopt dat, aangezien een piepklein stukje van het mp3-tje geen muziek is, maar meta-data (titel, auteur etc) maar Cubase interpreteert dit als geen signaal.

artnaz
5 april 2007, 17:46
Hmm... Die vertraging is vandaag wel weg trouwens...

Maar de MIDI-kan ik nog steeds niet horen in audio-bestanden... En de limitatie is toch het geval. Maargoed, die wav-files kan ik nog altijd omzetten naar mp3...

Ic3gl0vE
5 april 2007, 21:57
waar speel je je midi mee af? als je een extern apparaat gebruikt (een synth bijvoorbeeld) zul je eerst het audiosignaal weer op moeten nemen. Bij een VST synth (software) worden de klanken als het ware gerenderd door cubase tijdens exporteren en moet je het geluid gewoon krijgen.

Wat je dus kunt doen:
Synth via midi en audio aansluiten op je computer, midi track maken in cubase, audio signaal van de synth opnemen in cubase en dŕn exporteren.

Dit is geen limitatie van Cubase maar een algemene limitatie van midi en externe apparaten.

Han S
5 april 2007, 22:26
Ik weet niet wat je allemaal van Midi verwacht, maar het enige wat er gebeurt als je op een keyboard met Midi speelt is dat de sequencer, in dit geval waarschijnlijk Cubase, registreert welke toetsen je indrukt, hoe hard je dat doet en wanneer je ze weer loslaat.

En als je dan de midi out van de sequencer aansluit op de midi in van je keyboard en een geluid toewijst aan het kanaal wat die sequencer er uit stuurt (er zijn er 16), dan speelt die sequencer dat zelfde stuk gewoon net als jij het deed.

Het voordeel is dat je geen sporen nodig hebt (dit was met taperecorders verdomd handig), dat je alles kunt editen en verbouwen, quantizen, legato of staccato maken, copiëren, transponeren, verschuiven etc. Ook een groot voordeel is dat je later nog andere geluiden kunt kiezen.

Zo kun je drummen op de piano en piano spelen op je drumstel, allemaal met midi en je kunt van de grootste kutdrummer nog iets maken, allemaal dankzij de digitale revolutie.

Vroeger moest je fokking alles goed kunnen spelen. :D

artnaz
6 april 2007, 19:00
Sorry, ik heb het niet goed uitgelegd denk ik.

Ik heb in Guitar Pro een MIDI-begeleiding gemaakt, en deze als MIDI-geëxporteerd. Daarna in Cubase geďmporteerd om als begeleiding te dienen voor mijn gitaaropname.

Misschien hebben jullie het antwoord al deels gegeven, maar ik ben echt nieuw op dit gebied...:(

Han S
6 april 2007, 19:05
Tja, Midi is een digitaal mannetje die je partijen voor je afspeelt. Je moet hem wel de instrumenten geven.

artnaz
6 april 2007, 19:09
Ja, ik dat is ook wel gelukt. Nogmaals, ik heb dus wel geluid als ik het afspeel in Cubase, maar als ik het exporteer naar een audio-bestand, niet!

Ic3gl0vE
6 april 2007, 19:43
Dat geluid dat je krijgt als je 'm afspeelt moet je nog opnemen zodat het audio wordt.

Als je de interne midigeluiden van windows of je geluidskaart gebruikt, moet je deze ook eerst opnemen naar audio voor je het kunt exporteren.

Wat je dus kunt doen:
1) maak een audio stereospoor aan
2) zorg dat dit spoor opneemt wat jij afspeelt
3) speel je complete miditrack 1 keer af terwijl je opneemt op het stereospoor
4) file-->export-->audio mixdown
5) klaar :cooler:

artnaz
6 april 2007, 20:00
Aah... Duidelijk! Bedankt!!! :D