PDA

View Full Version : Hoe doet ie dat?



Henkie spenkie
21 maart 2007, 21:54
Een tijd geleden speelde ik vaak "Whereever I lay my head" van Paul Young. Niet echt mijn smaak nummer, maar wel een leuke baspartij.
Alleen 1 ding blijft voor mij echt een raadsel bij dat nummer: Wat doet Pino Palladinos als het nummer ongeveer bij 0:59 minuten is??!
( http://www.youtube.com/watch?v=JeEcW1R57Ew bij 0:37 minuten )

Die hoge toon erin... het klinkt haast als een flagiolet met een slide naar beneden..maar dat KAN dus niet. En hij speelt t live ook dus er moet een andere techniek zijn.

Ik ken 1 manier waarop het eventueel zou kunnen. Dat is door (in geval van rechtshandige bas) de noot die hij speelt (een C) ingedrukt houden met je linkerhand en tegelijk met de wijsvinger van je rechterhand op de snaar te leggen (zoals je dus bij een flagiolet doet maar dan met je aanslaghand) t.p.v. het octaaf van die C (op de zelfde snaar dus). Vervolgens moet je met je pink die snaar aan slaan. Als je dan de wijsvinger van je aanslaghand van de snaar af haalt kun je sliden met een soort flagiolet geluid.

Dit is de manier waarop ik het doe, maar krijg toch steeds meer en meer het idee dat dit niet klopt. Het klinkt anders (ook omdat ik geen fretloze bas heb, maar volgens mij ook zoiezo) bovendien zie ik hem op dat filmpje van youtube niet sliden. En ik vind het een beetje klinken alsof hij daar 2 noten tegelijk speelt en dat zou met deze wijze vrij onuitvoerbaar zijn denk ik?

Iemand een idee?? :confused:

Equalizer
22 maart 2007, 00:28
Bedoel je niet op 00:36? Het is inderdaad een flageolet met een slide naar beneden, en dat kan wél gewoon! Je slaat eerst op de normale manier een flageolet aan, dan duw je de snaar tegen de toets/frets aan en ga je sliden. Op een fretloze bas is dit heel makkelijk en klinkt het ook het vetst, maar op een gefrette is het ook best wel mogelijk. Succes ermee!

FC Spoiler
22 maart 2007, 06:04
Is het geen kunstmatige flageolet? Gefrette toon en met de rechterhand je wijsvinger op het flageolet punt, dan met de middelvinger aanslaan. (als je in de eerste positie fret, dan veranderd de "flageoletpositie" van de 12e naar de 13e fret)
Een gewone flageolet is direct "dood" als je de snaar aanraakt...
Met een kunstmatige flageolet kun je alle tonen pakken en sliden.

Equalizer
22 maart 2007, 23:51
Het lukt mij toch echt op allevier mijn bassen op de manier die ik beschreef (fretloos het best, zoals gezegd). Kunstmatige flageolet is wel handig om op elke gewenste noot te kunnen beginnen inderdaad. ;)

Henkie spenkie
25 maart 2007, 22:44
Dat kunstmatige flagiolet bedoelde ik eigenlijk met het verhaaltje bovenaan (wist alleen niet dat het zo genoemd werd, weer wat geleerd :D ).
Die andere methode klinkt toch anders, maar dat kan komen doordat ik geen fretloze bas heb denk ik?
Ik (en mijn basleraar trouwens ook volgens mij) meende alleen dat hij 2 noten tegelijk speelt daar..ook nog iets van een octaaf ofzow, en dat zal wel erg lastig worden met kunstmatig flagiolet..

iig bedankt! misschien toch maar een keer een fretloze bas proberen(A)

bert k
27 maart 2007, 16:20
Equalizer heeft gelijk, ik ken de truc ook. Hij gaat zowel omhoog als omlaag.

FC Spoiler
27 maart 2007, 16:55
Ik kan het me haast niet voorstellen...
Als je de snaar langzaam fret, slaat hij direct dood en als je het snel doet heb je toch gewoon een hammer-on en geen flageolettoon meer?
Ik heb ook een fretloze bas gehad waar ik ook van dat soort flageolet dingen heb geprobeerd, maar sliden lukt me alleen met de kunstmatige flageoletten.
Degene die dit voor mijn ogen kan doen, krijgt een pilsje! ;)

Henkie spenkie
27 maart 2007, 19:42
Krijg nou wat! Ik heb het nog eens een paar keer geprobeerd en je kon nog wel eens gelijk hebben ook! Ik dacht ook dat, wanneer je een flagiolet speelt en indrukt je gewoon een hammer on krijgt en dus een gewone slide. Bij een losse E snaar klinkt het ook wel zo. Maar na flink vaak te proberen lukt het toch echt! ongelovelijk :hippie: Wel vreemd dat het me niet bij elk flagiolet lukt. Het lukt mij vooral goed bij een C gespeelt op de g snaar. Maar als ik daar bijvoorbeeld een D speel lukt het weer niet:S Zal misschien wel een kwestie van oefenen zijn. Naast het flagiolet is die hammer on toch ook nog wel hoorbaar, maar feit is wel dat hiermee meteen die 2e toon is geidentificeerd! :D Nog een paar keer goed geluisterd (op cd want youtube is te slechte kwaliteit) en dan lijkt dit er toch wel erg sterk op!

Thanx ik ben helemaal blij :D

FC Spoiler
27 maart 2007, 21:49
Yep, ik heb hem nu ook :)
Best geinig idd en ik krijg een pilsje van mezelf :)

Equalizer
27 maart 2007, 22:37
Haha, shit, ik las het en dacht 'daar ga ik een filmpje van opnemen', maar helaas. Anders mocht je me een pilsje komen brengen. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Marcel2
28 maart 2007, 18:37
Degene die dit voor mijn ogen kan doen, krijgt een pilsje! ;)


Op de volgende bassistenmeeting?

FC Spoiler
28 maart 2007, 18:38
Ik neem wel een krat bier mee ;)