PDA

View Full Version : Death metal Theorie



BartS
21 maart 2007, 21:32
Hoi, ik zoek theorieboeken of sites die over Death Metal gaan.
Wat kunnen jullie me aanraden? Ben zelf al bekend met Thrash metal guitar van Troy Stetina en de Metal rythm guitar series.

Alvast bedankt,
Bart

intGod
21 maart 2007, 21:35
Hoi, ik zoek theorieboeken of sites die over Death Metal gaan.
Wat kunnen jullie me aanraden? Ben zelf al bekend met Thrash metal guitar van Troy Stetina en de Metal rythm guitar series.

Alvast bedankt,
Bart

Contradictio in terminis!

Misschien handig om wat tabs op te pikken van bands die je leuk vindt binnen het genre en die na te spelen. Ik wil niet lullig zijn, maar zo heel veel verschillende technieken bestaan er niet binnen het Trash-genre. Het is hoofdzakelijk erg mechanisch op-en-neer werk ... (nu maar wachten op de eerste foute reactie) Technisch erg vaardig mechanisch werk, maar daar komt het wel op neer.

Kaïn
22 maart 2007, 07:44
Gewoon alleen harmonisch mineur spelen en je hebt death metal :p
Even serieus, er is niet zoiets als echte beschreven death metal theorie. Het beste wat je kan doen is basis muziek theorie leren en dat dan gaan toepassen op deathmetal nummers. Daar leer je ontzettend veel van. En dan snap je daarna wel m'n geintje aan het begin ;)

Succes ermee!

intGod
22 maart 2007, 08:31
Gewoon alleen harmonisch mineur spelen

Dat geldt wel voor bijna alle metalsoorten ... Alleen spelen wij veel in natuurlijk mineur, omdat dat net een heeel klein beetje wringt hier en daar ...

BartS
22 maart 2007, 12:15
Ik speel nu wel nummers na, maar ik heb niet het idee dat ik er echt iets van leer , op de nummers zelf na dan.

Ik heb wat gezocht, en ben uiteindelijk op deze lesboeken gestuit:

http://www.amazon.com/Ultimate-Scale-Book-Troy-Stetina/dp/0793597889/ref=pd_sim_b_2/103-6887909-3259823
Ultimate Scale

http://www.amazon.com/Speed-Mechanics-Lead-Guitar-Stetina/dp/0793509629/ref=pd_ecc_rvi_1/103-6887909-3259823
Spead Mechanics for lead guitar

http://www.amazon.com/Heavy-Metal-Lead-Guitar-Stetina/dp/0793509610/ref=sr_1_4/103-6887909-3259823?ie=UTF8&s=books&qid=1174561594&sr=1-4
Heavy Metal Lead Guitar

http://www.amazon.com/Heavy-Metal-Guitar-Tricks-Stetina/dp/0793509637/ref=sr_1_10/103-6887909-3259823?ie=UTF8&s=books&qid=1174561658&sr=1-10
Heavy Metal Guitar Tricks


Ja, allemaal van troy stetina maar ik ben wel te spreken over zijn boeken die ik al ken. Iemand bekend met deze?

Zoals eerder gezegd ben ik al bekend met:
- Thrash Metal Guitar
- Metal lead guitar vol. 1
- Metal rytm guitar 1.

Bloodline
22 maart 2007, 13:45
In mijn mening kan je geen boek vinden om Death Metal te leren. of welk genre ook. Gewoon veel muziek luisteren die onder dat genre vallen en dan meespelen. Zoek het verband tussen veel Death Metal Bands.
Veel drummers spelen dan blastbeats, en wat speelt de gitarist meestal over een blast beat op dat moment ? zoek het uit :) !

Het is net als auto rijden.
Je kan ontzettend veel boeken lezen over auto rijden en hoe het moet.
Maar je leert het pas door het in praktijk aan te passen.

BartS
22 maart 2007, 16:03
Even tussendoor, ben jij ook die knakker die dat nummer 'Pharao's Empire' had gemaakt?
Zo ja, restecp. Want dat nummer schopte kont.

Zonder onderliggende theorie gemaakt dus.. ok.

gorgasm
22 maart 2007, 18:16
zou ik ook wel doen, nie echt theorie leren, maar gewoon zorgen dat t goed klinkt.

FrankS
25 maart 2007, 23:13
Ik speel nu wel nummers na, maar ik heb niet het idee dat ik er echt iets van leer , op de nummers zelf na dan.Wat je kunt leren is waarom je het nummer gaaf vindt klinken dat je uitzoekt (er van uit gaande dat je die nrs ook gaaf vindt dan he ;)). Als je dat doorhebt kun je dat gaan uitdiepen voor je eigen muzikaliteit.

Gitaro
26 maart 2007, 00:35
Als ik Death schrijf maak ik zo veel gebruik van chromatics en dissonantie dat het weinig zin heeft er theorie op los te laten. Hier kan je een stuk van een gematigd nummertje van me horen (als je guitarpro hebt en wil zien hoe het in elkaar steekt post ik de tab wel): http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=audio&file=brutal_song.mid

Zo zonder vocals kan je het ook wel 'extreme' thrash noemen (waar niet-extreme thrash dus veelal binnen een toonladder zou blijven). Ik hou niet zo van langzame liedjes.

En hoe leer je dat? Niet uit boeken, en zeker niet uit de boeken van Stetina. Dat is mijn mening dan hè. Ik ben persoonlijk niet zo enthousiast over zijn boeken, en eerlijk gezegd vind ik ze ook een beetje archaïsch. Ik ben het met de rest hier eens, gewoon veel bands checken en leer van hun liedjes. Vooral Cannibal Corpse kan ik aanraden, bekijk hun lied Hammer Smashed Face bijvoorbeeld eens.

BartS
26 maart 2007, 10:56
Dat nummer kan ik toevallig al spelen, en als ik het vergelijk met bijvoorbeeld 'fucked with a knive' kan ik er wel een beetje een onderliggend patroon in ontdekken: tremolo-picks afgewisseld met powerchords-slides op een redelijk snel tempo.

Maar als ik bijvoorbeeld nieuwere nummers bekijk van Cannibal Corpse (om maar een voorbeeld te noemen), bijvoorbeeld 'make them suffer' of 'death walking terror', zie ik toch een hoop technisch gepingel. Is dit nou alleen gebaseerd op 'als het maar vet klinkt', of steekt er toch meer achter?

Gitaro
26 maart 2007, 11:54
Hmm, ik ben niet zo bekend met het nieuwere CC-materiaal, maar ik denk dat hun manier van songwriten niet veel is veranderd. Dat wil zeggen; gewoon wat doen, en, inderdaad, als het vet klinkt is het goed :). Omdat ze behoorlijk virtuoos zijn, niet steeds hetzelfde willen doen en als muzikanten ook een uitdaging zoeken, uit dat zich denk ik in complexe maatsoorten en maffe riffs. ik heb het ook vaak, dan heb je een of andere arpeggio die helemaal out of this world is en blijkt het een of andere "Am6add9..." te zijn. Achteraf is dat leuk om te weten, maar het gebeurt zelden dat tijdens het schrijfproces zit te piekeren over welke 3/4/5-klank er nu moet komen.

Maar vervolgens onthou je die speciale arpeggio, je weet goed hoe hij klinkt, en begin je hem steeds vaker en beter toe te passen... je ontwikkelt een stijl, het is alsof je je eigen muziekwoordenboek schrijft, in plaats van alles uit de jazzbijbel te halen.

Speaking of jazz, als je weer verder gaat en kijkt naar pure techical bands zoals Atheist kan je concluderen dat het een soort jazz is met extreme dynamiek. Maar nogmaals, ik denk persoonlijk niet dan CC zo in elkaar steekt, al zou het natuurlijk prima kunnen :D

anibal
26 maart 2007, 13:46
Hoi, ik zoek theorieboeken of sites die over Death Metal gaan.
Wat kunnen jullie me aanraden? Ben zelf al bekend met Thrash metal guitar van Troy Stetina en de Metal rythm guitar series.

Alvast bedankt,
Bart

Wil je Death Metal leren spelen, verdiep je wel een in goede CD's uit jaren 80 begin jaren 90 zoek geen theorie in boeken voor Death Metal (lees mijn signature)

Morbid Angel, Cannibal Corpse, Possesed, Carcass, Oude Entombed, Celtic Frost, Death, Obituary, Venom luisteren en zelf dit proberen te spelen zonder boeken.

Begin maar eens Reing in Blood compleet te leren spelen van Slayer

BartS
26 maart 2007, 14:51
Wil je Death Metal leren spelen, verdiep je wel een in goede CD's uit jaren 80 begin jaren 90 zoek geen theorie in boeken voor Death Metal (lees mijn signature)

Morbid Angel, Cannibal Corpse, Possesed, Carcass, Oude Entombed, Celtic Frost, Death, Obituary, Venom luisteren en zelf dit proberen te spelen zonder boeken.

Begin maar eens Reing in Blood compleet te leren spelen van Slayer


Die riffs lukken aardig maar die solo's totaal niet..

BartS
26 maart 2007, 14:52
Hmm, ik ben niet zo bekend met het nieuwere CC-materiaal, maar ik denk dat hun manier van songwriten niet veel is veranderd. Dat wil zeggen; gewoon wat doen, en, inderdaad, als het vet klinkt is het goed :). Omdat ze behoorlijk virtuoos zijn, niet steeds hetzelfde willen doen en als muzikanten ook een uitdaging zoeken, uit dat zich denk ik in complexe maatsoorten en maffe riffs. ik heb het ook vaak, dan heb je een of andere arpeggio die helemaal out of this world is en blijkt het een of andere "Am6add9..." te zijn. Achteraf is dat leuk om te weten, maar het gebeurt zelden dat tijdens het schrijfproces zit te piekeren over welke 3/4/5-klank er nu moet komen.

Maar vervolgens onthou je die speciale arpeggio, je weet goed hoe hij klinkt, en begin je hem steeds vaker en beter toe te passen... je ontwikkelt een stijl, het is alsof je je eigen muziekwoordenboek schrijft, in plaats van alles uit de jazzbijbel te halen.

Speaking of jazz, als je weer verder gaat en kijkt naar pure techical bands zoals Atheist kan je concluderen dat het een soort jazz is met extreme dynamiek. Maar nogmaals, ik denk persoonlijk niet dan CC zo in elkaar steekt, al zou het natuurlijk prima kunnen :D

Ja, maar ik weet te weinig af van theorie om te weten wat een arpaggio precies is.. maar ik neem aan dat dat tot de basistheorie behoort. :)

Gitaro
26 maart 2007, 16:45
Ah ok, als je een arpeggio, Italiaans voor "als een harp", speelt, speel je een gebroken akkoord. Je speelt het dus noot voor noot, ipv alles in één slag. Een akkoord is een opgebouwd uit meerdere noten uit een toonladder. Het akkoord C majeur ziet er zo uit:

e|--0--- E
B|--1--- C
G|--0--- G
D|--2--- E
A|--3--- C
E|--x---

Als je dat gaat ontleden zie je dat het akkoord uit 3 noten bestaat, C, E, en G. Het is dus een drieklank.

Dit gegeven kan je in een solo of thema gebruiken. Bijvoorbeeld:

e|----------12---12-------------- E
B|-------13---13----13----------- C
G|----12---------------12-------- G
D|-14---------------------14----- E
A|---------------------------15~- C
E|--------------------------------

Maargoed, de mogelijkheden zijn eindeloos en in de lage registers van de gitaar natuulijk ook erg bruikbaar voor ritmepartijen. Ik zou zeggen, verken de muziektheorie eens (dit is een erg goede site (http://www.cyberfret.com/theory/index.php)), je hebt er echt veel aan.

Wat death metal betreft: gewoon het genre en liedjes blijven analyseren, en vooral ook je eigen nummers schrijven, praktijk is immers de beste leermeester.

Als je guitarpro gebruikt moet je je ook eens verdiepen in dat programma, ik heb er zo veel van geleerd. Maatsoorten, tempo, noten, maar omdat je ook drums en bas onder je eigen riffs wil hebben leer je ook voor andere instrumenten schrijven, zonder dat je die bespeelt.

anibal
26 maart 2007, 17:14
Die riffs lukken aardig maar die solo's totaal niet..

Als dit zo is moet je dan lekker gewoon leren soleren, dit heeft niks te maken met solos in death metal, of death metal theorie.

Leer eens Van Halen, Yngwie Malsteen leren spelen en ben je goed onderweg.

Waar je dit kan vinden ? internet is groot, er zijn boeken zat

Wil je alleenmaar arpegios spelen, zoek eens een boek van Paganini voor gitaar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Niccol%C3%B2_Paganini

http://www.google.nl/search?q=paganini+for+guitar&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a

Luister vooral veel naar muziek (goede muziek)

Gitaro
26 maart 2007, 17:40
Als je solo's als Slayer wil spelen kan je beter bij het begin beginnen, hardrocksolo's à la AC/DC, een paar rustige leads van Carlos Santana ofzo... leren soleren met Malmsteen is naar mijn mening net zo paradoxaal als naar McDonald's gaan voor gezond voer. Tenzij je heel veel geduld hebt en precies weet hoe je perfect moet oefenen.

Maar hey, fuck it. Dat soleren komt allemaal wel, death metal draait niet om solo's, ook niet om arpeggio's, als je riffs maar beuken. De riffs zijn de kip, solo's en interessante leads zijn de kruiden.

BartS
26 maart 2007, 19:49
Erg bedankt voor de informatie iedereen!
Hier heb ik zeker wel wat aan. 8)