PDA

View Full Version : zebrano hals



daisho
21 maart 2007, 19:26
Hallo allemaal

Heeft iemand al eens een hals van zebrano gebouwd?
Is het wat?

Cheers

Enra
21 maart 2007, 19:35
Je kunt van heel veel houtsoorten een hals maken, mijn inschatting is dat dat ook van Zebrano kan.

Er is altijd wel een voordeel te bedenken voor een bepaalde keuze : gewicht, stabiliteit, bewerkbaarheid, schoonheid, noeem maar op.

Waar ik altijd op zou letten is of de hals echt goed kwartiers gezaagd is.

kiem
21 maart 2007, 19:39
van dattum heeft een tele gemaakt met een zebrano hals

Menneskedyr
21 maart 2007, 21:11
Ik ga er ook 1 maken, neck through Randy Rhoads... met zebrano hals.

DarknessAwaits
21 maart 2007, 21:41
Zebrano heeft echter wel de vervelende eigenschap dat er snel/makkelijk stukjes afbreken. Dit alleen tijdens het bewerken uiteraard.

Enra
21 maart 2007, 21:45
Zebrano heeft echter wel de vervelende eigenschap dat er snel/makkelijk stukjes afbreken. Dit alleen tijdens het bewerken uiteraard.

Apart!! Zo ken ik Zebrano niet. Ik dacht dat Zebrano een lange vezelstructuur had en helemaal niet zo makkelijk brokkelt.

Javaca
21 maart 2007, 21:57
Nadeel van zebrano is dat het verschrikkelijk kan stinken. (tijdens het bewerken)

Mattia
21 maart 2007, 22:39
Het Zebrano dat ik heb heeft lange, vezelige stukken, ja, maar is ook redelijk 'broos'. Kan allemaal, blijkbaar...

Enra
22 maart 2007, 07:37
Het Zebrano dat ik heb heeft lange, vezelige stukken, ja, maar is ook redelijk 'broos'. Kan allemaal, blijkbaar...

Oké!!! Maar brokkelt het bij jou dan oftewel "stukjes afbreken"?

Mattia
22 maart 2007, 08:22
Oké!!! Maar brokkelt het bij jou dan oftewel "stukjes afbreken"?

Dat niet direct, tenzij het ergens bij het uitende is en er zitten veel barstjes in. Maar het is niet erg 'soepel' hout, zal ik maar zeggen. Redelijk groot verschil in hardheit tussen de lichte en donkere delen.

Van Dattum
22 maart 2007, 23:01
Ik was mijn zebranohals aan het nafrezen en had mijn frees wat te hard staan (standje hard maple....) en de brokken vlogen om mijn oren....
Splintert snel, met beleid frezen.........

daisho
24 maart 2007, 10:57
ok dan

Is het kwa klank ook iets?
Ik ben een archtop aan het bouwen en zit te dubben tussen een palisander
of een zebrano hals.

Menneskedyr
26 maart 2007, 18:07
Ik heb gelezen dat het qua klank in de buurt van esdoorn/wengé zat.

kiem
26 maart 2007, 18:18
Ik heb gelezen dat het qua klank in de buurt van esdoorn/wengé zat.zebrano klinkt jazzy, enigsinds modderig en ongedefineerd, ligt er beetje aan waarmee je t combineer natuurlijk.