PDA

View Full Version : kanalen



kaka!
21 maart 2007, 18:38
ik ben op zoek naar een nieuwe versterker omdat ik nu al enkele maanden in een band speel. tijdens de zoektocht al veel verschillende versterkers tegengekomen, en versterkers die zeer goed klinken. maar wat is nu het verschil als een versterker 1 of 2 kanalen heeft? ja, er zijn meer mogelijkheden. maar op versterkers die 1 kanaal hebben kan je toch ook distortion spelen.
graag meer uitleg over de kanalen :satisfie:

Rude Perception
21 maart 2007, 18:43
met meerdere kanalen kan je schakelen tussen de kanalen, bijvoorbeeld tussen clean en overdrive.

skabouter
21 maart 2007, 18:43
vooral handig als je afwisselende sounds wilt gebruiken dus!! door middel van een footswitch kan je huppaaa van cleane sounds naar overstuurde sounds schakelen! opzich alleen nodig als je dus clean en overdrive binnen 1 nummer wilt spelen....

sommige kanalen hebben bijv ook effecten, zoals bij oudere amps (roland JC120, Musicman, Fender Twin). 2 kanalen, 1 voor clean clean, en 1 voor clean+FX`s.
tis maar net hoe je het ziet!

meerdere kanaals versterkers zijn DE uitkomst sinds de ouwe tijd van de 1 kanaals plexi`s zonder mastervolumes. hoewel je als pure gitarist best kan terugvallen op die dingen, niets mis mee met de juiste randgear (pedals bijv)

kaka!
21 maart 2007, 19:13
thx! ha al wat door dat het vooral dient om te wisselen, maar vind het wel maar een rare combinatie om tijdens de songs over te schakelen van clean naar distortion.
zou mss een peavey vtm120 kopen, mss dat daar iemand nog iets over kan zeggen :D

LCH
21 maart 2007, 20:09
thx! ha al wat door dat het vooral dient om te wisselen, maar vind het wel maar een rare combinatie om tijdens de songs over te schakelen van clean naar distortion. Rare combinatie? Dat is juist hartstikke handig! Als je gitarist bent in een band begin je een nummer met wat tokkel- en akkoordenwerk op het cleane kanaal en als het aan de scheurende solo toe is trap je 'm naar het overdrive kanaal. ;)


zou mss een peavey vtm120 kopen, mss dat daar iemand nog iets over kan zeggen Zo'n ding heb ik nog nooit gehoord. Ik zie wel dat het 120 watt buizen is. Waar wil je 'm voor gebruiken? Voor thuis of in een band? Verder de standaard-dingetjes: staar je niet blind op het aantal watts e.d. Succes!

kaka!
21 maart 2007, 21:18
de versterker is voor band dus in repetitiekot en soms op verplaatsing.

het ding is vooral bedoeld om punk te spelen dus ik weet niet om ik eigenlijk veel zal moeten overschakelen van clean naar distortion.
en blijkbaar heeft stone sour een album opgenomen met deze versterker, verder weet ik er ook niet zoveel van. volgens recensies lijkt hij blijkbaar een beetje op een marshall jcm 800.

intGod
21 maart 2007, 21:31
thx! ha al wat door dat het vooral dient om te wisselen, maar vind het wel maar een rare combinatie om tijdens de songs over te schakelen van clean naar distortion.
zou mss een peavey vtm120 kopen, mss dat daar iemand nog iets over kan zeggen :D

Heu, ja, het is wel vreemd ... Als je kijkt hoe weinig bands dat echt doen ... Ik denk, wereldwijd, maar een paar miljard bands ... En in Nederland zijn ze echt niet op een hand of vijfduizend te tellen ...

Voor de rest: pak je gitaar, loop naar de muziekzaak en spelen maar. En niet de eerste de beste kopen. Minimaal drie testen. Word! of Excel ...

skabouter
21 maart 2007, 21:34
het ding is vooral bedoeld om punk te spelen dus ik weet niet om ik eigenlijk veel zal moeten overschakelen van clean naar distortion.
zelfs dan is het handig, ivm feedback, of zachter geluid afstellen voor bijv. zachtjes tunen. of muten als je feedback hebt als je niet speelt. t kan sws geen kwaad......en mss dat je thuis ook es lekker wilt tokkelen, dan is die clean wel handig

Rude Perception
21 maart 2007, 21:54
In m'n punkrock bandje gebruik ik ook clean en overdrive. Soms wil ik er zelfs een instelbaar boostkanaal bij voor de solo's, maar dat ga ik met een pedaaltje doen. Dus 2 kanalen is zeker wel handig