PDA

View Full Version : Nieuw pedaal: Hot Wire Audio Fuzzwork Orange



E-J
21 maart 2007, 11:54
Ik heb hem in het vorige weekend besteld, Remco deed hem maandag op de bus en ik kreeg hem een dag later binnen! Wat? Een Hot Wire Audio Fuzzwork Orange...

http://img73.imageshack.us/img73/9412/fuzzworkorange011qc6.jpg

Eerste oogopslag, klein pedaaltje! De behuizing is zo groot (klein) als die van een MXR en ongeveer de helft van mijn Big Muff haha. Het is een 'silicon powered overdrive-fuzz.' Mooie overdrive met een silicon fuzz? Huh? Daar komen we later nog wel op ;).

Het pedaal ziet er te gek uit, erg mooi afgewerkt, misschien wel beter dan al mijn andere pedalen samen! Afijn ik was eigenlijk het avondeten aan het maken, heb mijn versterker maar aangezet en na een half uurtje kon ik beginnen.

Ik vond vier settings in de 'handleiding' en die heb ik één voor één maar eens uitgetest. Allereerst de 'Crunchy Boost' setting. M'n Fender amp werd plotseling een heel stuk warmer qua klank, voor het eerst vond ik dat hij echt mooi klonk haha (eigenlijk wil ik een andere). Voor een cleanboost (gain 0) is de Fuzzwork Orange niet echt geschikt maar hij klinkt echt lekker als je de gain wat hoger zet voor een randje!

Na een half uur spelen kwam ik erachter dat ik de gain nog geeneens boven de 50% had gezet! Snel door naar de andere drie settings. De 'Bluesy Drive' lijkt veel op de eerdere 'Crunchy Boost' setting, met nog ietsje meer gain erbij... lijkt me perfect voor een begin jaren '70 geluid... ontiegelijk warm, niet te geloven.

Dan zet ik de gain op max en de bias knop (ja...) op praktisch 0. Met zoveel gain blijft het pedaal aardig stil met mijn Richwood LP met P90s! Ook zie je door het bos nog steeds de bomen...oftewel je verzuipt niet in een brei van geluiden. Deze setting lijkt me echt voor iemand die een Led Zeppelin/Black Sabbath geluid zoekt...

In de vierde en laatste setting komt die bias knop in actie en kom ik erachter wat dat ding nou doet... hij maakt het pedaal enorm veelzijdig want ik had namelijk nog steeds geen echte 'fuzz' te horen gekregen, meer een enorm lekkere overdrive! Dus ik draaien aan de 'VIOLENCE' knop, totdat 'ie niet verder kan, op max dus. En voila, wil je klinken zoals Eric Johnson, of David Gilmour tijdens Live in Pompeii? Dat kan :) Met gemak!

Oja, dit is een silicon fuzz. Die staan er nou niet bekend om dat ze mooi clean worden als je het volume op je gitaar omlaag draait. Deze kan dat wel. Dus zet de gain op max, draai je volume omlaag voor een lekker ritmegeluid en zet hem vol open voor een te gekke solo :). Oftewel: een enorm veelzijdig pedaal!

Remco, erg bedankt voor deze topper!

Ik heb nog vier clipjes gemaakt, van elke setting ééntje.

'Crunchy Boost' (http://download.yousendit.com/C1FCC5AF3B89A7A5)

'Bluesy Drive' (http://download.yousendit.com/33CA77410A76C286)

'Rock Rhythm' (http://download.yousendit.com/E444BBA61E5F0A73)

'Singing Fuzz' (http://download.yousendit.com/99DD39E0752BF441)

Alleen... zo'n topgitarist ben ik zeker niet... dus verwacht geen hoogstandjes haha.

rhcp_schipper
21 maart 2007, 13:06
Super leuke review! Lijkt mij ook wel een super pedaal!

Heeft diegene van hot wire audio ook een site, want zo te zien maakt hij wel super strak werk.
Wat voor een pedalen maakt hij nog meer?

Nellyrocks
21 maart 2007, 13:17
Klinkt idd lekker. Het nadeel van een veelzijdig pedaal vind ik alleen dat je nooit alle functies makkelijk kunt gebruiken in bandverband. Ik ga niet op het podium per nummer aan knopjes draaien.
Maar... Klinkt te gek. Ben benieuwd wat ie op een ac30 doet.

Speeddemon
21 maart 2007, 14:22
Remco, erg bedankt voor deze topper!

Jij bedankt voor de review en de soundclips! Heb ze opgeslagen!

@Tim, nee ik heb nog geen website. Komt er wel aan. Bouw verder nog 2 Fuzzes en een aantal boosts (die laten nog op zich wachten.)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/MiamiFuzzB2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/MauiFuzznew.jpg
De Maui Fuzz is binnenkort weer beschikbaar.

BLOK182
21 maart 2007, 14:28
Klinkt erg lovend! Ben zelf ook te spreken over de pedalen van MI Audio, de Blues Pro doet het hier nog altijd top!

Mitch
21 maart 2007, 15:42
Kijk, zo hoort dat ! Remco, met de regelbare bias heb je een absolute winnaar. Het heeft me lange tijd verbaasd, na mijn positieve bevindingen met Keith's Fuzzmaster, dat niet meer pedalenbouwers dit gebruiken. Er zijn er wel een paar, maar erg weinig. Op de clips is duidelijk te horen hoe veelzijdig het een fuzz maakt ! Perfect !
EJ bedankt voor het nemen van de tijd voor de review en de clips, geven een goeie indruk van wat het pedaal kan.

artnaz
21 maart 2007, 16:08
Kun je wat meer over die Fuzzes vertellen Remco? Ik heb namelijk een Russische Big Muff gekocht, maar op mijn versterker vind ik hem niet echt fijn klinken. Te dun en onstrak... Dus wellicht heb ik interesse...;)

E-J
21 maart 2007, 16:12
Klinkt idd lekker. Het nadeel van een veelzijdig pedaal vind ik alleen dat je nooit alle functies makkelijk kunt gebruiken in bandverband. Ik ga niet op het podium per nummer aan knopjes draaien.
Maar... Klinkt te gek. Ben benieuwd wat ie op een ac30 doet.

Tijdens een nummer is het natuurlijk niet handig om op je knieen aan de knopjes te draaien maar tussendoor lijkt me geen probleem :)

Het lijkt me een goede combi, een Fuzzwork Orange met een AC30... mijn Fender Blues Deluxe is van zichzelf erg trebly, en de Vox zou dat ook een beetje zijn? Anyway, mijn amp lijkt dit pedaal behoorlijk leuk te vinden!


Jij bedankt voor de review en de soundclips! Heb ze opgeslagen!

Ik hoop dat je wat aan de clipjes hebt!

Gitaar: Richwood LP met P90s
Versterker: Fender Blues Deluxe (volumeknop op 2.5 en reverb uit)

Geen andere effecten...gewoon een gare microfoon voor de amp en meteen opgenomen met Windows Movie Maker :D


Kijk, zo hoort dat ! Remco, met de regelbare bias heb je een absolute winnaar. Het heeft me lange tijd verbaasd, na mijn positieve bevindingen met Keith's Fuzzmaster, dat niet meer pedalenbouwers dit gebruiken. Er zijn er wel een paar, maar erg weinig. Op de clips is duidelijk te horen hoe veelzijdig het een fuzz maakt ! Perfect !
EJ bedankt voor het nemen van de tijd voor de review en de clips, geven een goeie indruk van wat het pedaal kan.

Juist, die biasknop is geweldig! Zet hem op 0 en je hebt een lekkere overdrive met een fuzz randje, zet hem op 10 en de dikste fuzz die je maar kunt denken :) Ik heb 100.000 verhalen gehoord dat een normale siliconfuzz maar één ding kon doen en dat is een agressieve dikke fuzz produceren, maar een biasknop doet echt wonderen... en deze cleant bovendien heel mooi op... speel met je volumeknop en je gaat in één zwiepert van een lekkere overdrive naar een vette fuzz!

Speeddemon
21 maart 2007, 16:24
Kun je wat meer over die Fuzzes vertellen Remco? Ik heb namelijk een Russische Big Muff gekocht, maar op mijn versterker vind ik hem niet echt fijn klinken. Te dun en onstrak... Dus wellicht heb ik interesse...;)
Miami Fuzz is een high gain silicon fuzz (NPN), gebaseerd op de Fuzz Face, 'subtiel' kent-ie niet. Vergeleken met de Fuzzwork Orange klinkt ie wat breder, maar ook meer mid-scooped.

de Maui Fuzz is een germanium fuzz (NPN, dus bruikbaar met de standaard Boss/Ibanez adapters), ook gebaseerd op de Fuzz Face, welke wat meer early Hendrix achtige dingen doet en waanzinnig mooi kan opcleanen als je de volumeknop van je gitaar terugdraait. Deze heeft ook wat verbeteringen, waardoor ie niet zo zompig in 't laag klinkt, relatief temperatuur-stabiel is (ook al zitten er germanium torren in) en net zoals bij de Fuzzwork Orange en Miami Fuzz is z'n 'fuzz range' verspreid over de gehele draai van de Fuzz knop, ipv het laatste gedeelte.

strat58
21 maart 2007, 18:33
Klinkt idd lekker. Het nadeel van een veelzijdig pedaal vind ik alleen dat je nooit alle functies makkelijk kunt gebruiken in bandverband. Ik ga niet op het podium per nummer aan knopjes draaien.
Maar... Klinkt te gek. Ben benieuwd wat ie op een ac30 doet.

Hoi hmmm dat klinkt wel erg goed zou ik dan ook een Fuzz moeten kopen van Remco ? Doet mij een beetje denken aan het gitaargeluid van Mick Ronson toen hij nog bij David Bowie speelde, zo begin jaren 70.
Peace Strat58

hoofd
21 maart 2007, 18:40
@Tim, nee ik heb nog geen website. Komt er wel aan. Bouw verder nog 2 Fuzzes en een aantal boosts (die laten nog op zich wachten.)
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/MauiFuzznew.jpg
De Maui Fuzz is binnenkort weer beschikbaar.

Wil dit zeggen dat HWA weer back in business is??

Speeddemon
21 maart 2007, 18:42
Wil dit zeggen dat HWA weer back in business is??
beetje bij beetje doe ik wat, maar aangezien ik alles goed wil doen, doe ik 't rustig aan. Kwaliteit boven kwantiteit. :cool:

hoofd
21 maart 2007, 18:43
aangezien ik alles goed wil doen, doe ik 't rustig aan. Kwaliteit boven kwantiteit. :cool:

Waarvoor ik zeg, respect! Ooit zal ik ook een HWA in mijn collectie hebben.. :satisfie:

artnaz
21 maart 2007, 20:59
Ik zal er nog over nadenken en kijken wanneer ik weer wat kan missen, Remco!

Erg leuk bedacht btw: Fuzzwork Orange! Heb je alleen de naam van de film, of zit er nog meer achter?

dano
21 maart 2007, 21:05
worden deze ook nog gemaakt? :)

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/sanchez4sm.jpg

gebruik hem nu al een jaar en heeft me nooit in de steek gelaten. Even wat reclame voor HWA maar dit ding rocked;)

edit: zie dat ik hem al een paar jaar heb:P

Speeddemon
21 maart 2007, 21:06
Ik zal er nog over nadenken en kijken wanneer ik weer wat kan missen, Remco!

Erg leuk bedacht btw: Fuzzwork Orange! Heb je alleen de naam van de film, of zit er nog meer achter?
De naam zelf heeft iemand van HCFX verzonnen, nadat ik iets met 'Orange' wilde doen. De behuizing heeft nl. echt zo'n sinaasappel-huid effect.
Mijn eerste ideeën waren Tangerine Scream en Orange Pikey.
De persoon die 'm verzonnen heeft, bezit nu de 2-knops proto-versie.

Speeddemon
21 maart 2007, 21:07
worden deze ook nog gemaakt? :)
Is wel de bedoeling, heb alleen nog geen PCB's.
Mogelijk dat ze standaard een low-cut switch krijgen, zoals de versie van Dreammachine; dit om beter te werken als boost met humbuckers.

Rock&Roll
24 maart 2007, 10:33
Leuk om te zien dat je weer langzaam aan de slag gaat, speedy. Dat vermindert natuurlijk wel de zeldzaamheid van mijn Ogre-boost en Summer of Fuzz ;)

DREAMMACHINE
24 maart 2007, 13:00
Is wel de bedoeling, heb alleen nog geen PCB's.
Mogelijk dat ze standaard een low-cut switch krijgen, zoals de versie van Dreammachine; dit om beter te werken als boost met humbuckers.

lijkt mij een erg nuttige toevoeging!...die van mij werkt perfect met humbuckers, door die low cut hou je echt een heerlijk uitgebalanceerde en gebooste sound over. Daarnaast gewoon ook prima over single coils. Ideale combi!....helaas door ruimte en voeding gebrek op dit moment even niet op mijn pedalboard....

Speeddemon
25 maart 2007, 13:11
Leuk om te zien dat je weer langzaam aan de slag gaat, speedy. Dat vermindert natuurlijk wel de zeldzaamheid van mijn Ogre-boost en Summer of Fuzz ;)
Voorlopig ben jij de enige met de Ogre boost hoor. :satisfie: En die '69 zijn er ook maar 3 van in omloop.

artnaz
25 maart 2007, 13:15
Trouwens, heeft HWA toevallig iets van een compressor? Keeley-alike of iets dergelijks?

Speeddemon
25 maart 2007, 13:35
Trouwens, heeft HWA toevallig iets van een compressor? Keeley-alike of iets dergelijks?
nope. Wil ooit nog wel eentje maken, maar die moet transparanter worden dan een Keeley. Aan templates denk ik dan aan de MXR Limiter of een Ibanez CP9 (met meer laag, dat wel).

Het tofste zou zijn, dat ie schakelbaar is tussen clean/transparant en squishy/chick'n pick'n... maar daar zou zo maar een prijskaartje van 250+ euries aan kunnen zitten...

E-J
25 maart 2007, 14:44
nope. Wil ooit nog wel eentje maken, maar die moet transparanter worden dan een Keeley. Aan templates denk ik dan aan de MXR Limiter of een Ibanez CP9 (met meer laag, dat wel).

Het tofste zou zijn, dat ie schakelbaar is tussen clean/transparant en squishy/chick'n pick'n... maar daar zou zo maar een prijskaartje van 250+ euries aan kunnen zitten...

Doet mij denken aan een Demeter Compulator... die lijkt veel op een MXR Dynacomp maar is enorm transparant... David Gilmour gebruikt die nu als vervanger van zijn MXR Dynacomp en Boss CS-2.

Demeter Compulator (http://www.demeteramps.com/products/accessories/comp1.html)

Deze compressor wordt nu gezien als één van de beste op de markt. Bovendien schijnt hij ruisvrij te zijn, da's bij de meeste compressors wel anders :)

robzilla
25 maart 2007, 15:22
Die aya compressor schijnt ook heel erg transparant te zijn, de clipjes zijn iig erg goed!

Ash ketchum
25 maart 2007, 15:32
nope. Wil ooit nog wel eentje maken, maar die moet transparanter worden dan een Keeley. Aan templates denk ik dan aan de MXR Limiter of een Ibanez CP9 (met meer laag, dat wel).

Het tofste zou zijn, dat ie schakelbaar is tussen clean/transparant en squishy/chick'n pick'n... maar daar zou zo maar een prijskaartje van 250+ euries aan kunnen zitten...

Mijn CP9 zou ik ook wel willen modden zodat ´ie meer laag heeft. Zelf zat ik te denken aan een condensator met een kleine waarde (100 pF) op de level pot te doen.

Dirk_Hendrik
25 maart 2007, 16:09
Mijn CP9 zou ik ook wel willen modden zodat ´ie meer laag heeft. Zelf zat ik te denken aan een condensator met een kleine waarde (100 pF) op de level pot te doen.
Als je dan maar wel je sig aanpast ;)

Ash ketchum
26 maart 2007, 17:35
Als je dan maar wel je sig aanpast ;)
Uiteraard dan wel.