PDA

View Full Version : simpele vraag over les paul-achtige brug



apekop
21 maart 2007, 11:34
Ik heb oude een Ibanez gitaar uit 1979 met een les paul-achtige brug. Nu wil ik de snaarhoogte iets lager maken, maar hoe doe je dit bij zo'n brug?.
welke schroef moet ik eerst verdraaien? en moet de brug aan de kant van de hoge e snaar iets lager staan?

Ik heb al heel wat gitaren gehad, maar nog nooit eentje met zo'n brug, vandaar deze simpele vraag

California Jam
21 maart 2007, 11:44
Zitten daar niet gewoon 3 schroeven in? Eén aan elke kant? Dan is het een kwestie van de schroef aandraaien (dus met de klok mee) en de brug gaat naar beneden. Op die manier kun je je brug afstellen.
Gebruik de zoekfunctie over afstellen want daar zijn al meerdere topics over.

apekop
22 maart 2007, 10:52
ik heb de brug even vergeleken met een Les paul brug, maar deze is toch iets anders, bij een les paul zit aan iedere kant een schroef, dus deze aandraaien en de brug gaat lager, dat is eenvoudig,

deze brug ziet er ook zo uit maar heeft om die 2 schroeven nog een moer zitten, ik denk dat ik die eerst moet losdraaien??? een beetje een raar systeem, wat ik nog niet eerder heb gezien,

het is een Ibanez ST100 uit 1979

yhcmarc
22 maart 2007, 11:38
Gave dingen die ST series, ik heb zelf een 50 ('79)en een 200 ('78 ), volgens mij moet je het boutje een beetje losdraaien, dan met een schroevendraaier die schroef iets verder in de body / stalen baseplate draaien en dan het boutje weer vast.

Bij mijn ST50 gaan de schroeven het hout in, bij de ST200 zit er een stalen blok (baseplate) in de body waar de brog op vastzit.

apekop
22 maart 2007, 15:55
kijk daar hebben we wat aan!

bedankt!

yhcmarc
24 maart 2007, 00:19
No problem.

apekop
24 maart 2007, 12:49
nog een vraagje voor yhcmarc.

om deze schroef te verdraaien moet je een speciale sleutel hebben (omdat je er moeilijk bij kan), welke sleutel gebruik jij? (maat etc.)

yhcmarc
24 maart 2007, 16:27
Ik neem aan dat je de bout bedoeld die erop zit, ik heb het niet zelf gedaan maar met een 8mm dopsleuteltje kan ik de bout gewoon losdraaien en de schroef zelf kan met een rechte schroevendraaier.