PDA

View Full Version : scalloped neck zoals lag model



zonniewiw
21 maart 2007, 10:57
kheb hier een gitaar liggen die niewe frets moet en misschien ook een nieuw fretboard

ik zou deze graag scallopen zoals een lag die ik een aantal jaar geleden heb vastgehad op de musikmesse in frankfurt

de scallop liep vanaf 12e fret tot de 24e

diagonaal vanaf de G snaar tot de dunne E snaar

vond het een goed id , lekker voor solo´s en zit niet in de weg bij chords


heeft iemand zo een scallope op zijn gitaar of kent er iemand de dieptes die normaliter gehanteerd worden

THanx in advance

oknarb180
21 maart 2007, 12:44
Hey Zonniewiw,

Ik ben bezig met de hals voor mijn gitaar te scallopen, zie mijn fotoalbum of toppic. Verder speel ik zelf op een Fender Malmsteen en ben helemaal weg van een scalloped neck. Projectguitarcom is in het tutotial section e.e.a. te vinden over het scallopen van een hals. Interessant leesvoer!!!

vr.gr.

Branko

zonniewiw
21 maart 2007, 15:35
Hey Zonniewiw,

Ik ben bezig met de hals voor mijn gitaar te scallopen, zie mijn fotoalbum of toppic. Verder speel ik zelf op een Fender Malmsteen en ben helemaal weg van een scalloped neck. Projectguitarcom is in het tutotial section e.e.a. te vinden over het scallopen van een hals. Interessant leesvoer!!!

vr.gr.

Branko


die tutorial op projectguitarcom heb ik al eens gelezen en ik heb ooit eens een heel oude gitaar gemolestreerd met een dremel om het effect te kennen ,

ik vond het heel leuk om eens te proberen en het speelt ook fijn maar ik vond een koelere klank krijgen , minder bluesy zeg maar , vandaar dat ik vanaf 12 tot 24e fret wil en enkel de 3 dunnen snaren en diagonaal laten aflopen

G.G.
21 maart 2007, 17:01
Misschien is dit een idee:

Een aluminium strip (buigbaar) diagonaal op de toets klemmen en een stalen hoekprofiel met twee kleine gaatjes aan de achterkant van de hiel vastzetten in de gaten waarmee de hals normaal aan de body zit. Dit hoekprofiel loopt dan gelijk met de toets.

En dan met een vijl langs beide profielen, moet je een hele strake diagonale lijn krijgen waarbij de scallops overal langs de rand van de toets even diep zijn.

Snap je wat ik bedoel?

fred dons
22 maart 2007, 07:50
een vriend van mij spaart lags en heeft er ook een kopie van gebouwd inclusief de halve scallops, en dat deed hij gewoon met een dremel (schuurkopje) je schuurt dan een iets schuin vanuit het midden van het fretboard naar buiten toe in verschillende halen en dan krijg je vanzelf die mooie halve scallop die taps toeloopt