PDA

View Full Version : rack-gear?



john5
21 maart 2007, 10:33
hey ik speel nu toch wat aantal jaartjes gitaar, ik heb alleen nooit kennis gemaakt met rack gear. simpelweg omdat ik mijn multi-effectenbak goed genoeg vond.
nu ik de laatste tijd het een en ander aan geld over heb wil ik hier toch maar eens mee gaan experimenteren.
omdat ik er totaal de balle verstand nie van heb een aantal vrage:

- wat is het voordeel ten opzichte van multi-effecten?
- welke apparaat zou een leuk beginners ding zijn. niet te veel geld maar wel iets dat waar is voor je geld.

kortom ik zoek eigenlijk iets simpels om mee te beginnen, maar wel dat ik er eventueel mee kan optreden, dus dattie ook bruikbaar is.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groetjes john

pikasso
21 maart 2007, 11:37
Over dit onderwerp zijn al de nodige topics geweest, het lijkt me slim dat je even zoekt want dan heb je een schat aan informatie. En dan kan je je vraag veel specifieker stellen, bovendien krijg je dan ook de goede reacties.

Belangrijk is sowieso om te weten of je helemaal over wilt op een rack, dus inclusief pre- en poweramp. Of alleen een 19 inch effect.

Damage Inc.
21 maart 2007, 12:39
Je hebt ook multi-effecten in rack-versies, zoals de Boss GT6 of GT8 dacht ik.
Ah, de GT Pro was het ja: http://www.rolandce.com/productinfo/productinfodetail.asp?Welke=512

Zou misschien wel iets voor jou zijn, dan heb je ook meteen veel effecten enzo in 1 apparaat.
Anders moet je meerdere verschillende rack-apparaten kopen en dan kom je aan vele honderden of misschien wel duizenden euros sinds sommige apparaten gefocused op maar 1 effect zoals bijv. Delay wel rond de 1000 euro (give or take wat 100tjes) kan kosten van wat ik heb gezien.
Maar ik weet daar zowiezo niet alles over, maar die GT Pro is misschien wel een goede oplossing om mee te beginnen :) .

Een van de voordelen is zeker dat de controle over je effecten veel makkelijker zal zijn.
Omdate je 1 midi-pedaal kan laten communiceren met al je rack-apparaten.
Dus je hebt ergens een kast of kist met effecten, en 1 pedaal waar je alles mee bestuurd.
Soms vraag ik me nog wel eens af van waarom ik nog met die pedalen bezig ben, maar dat zal wel aan de kosten gelegen hebben dat ik daarvoor heb gekozen.


- Damage Inc.

ljt
21 maart 2007, 15:33
Nou 1000 euro voor een 19" delay is wel enorm overdreven. Tenzij je op zoek bent naar een TC 2290 ofzo.
TC Electronig en Lexicon bieden voor (2e hands) 100/300 euro (TC: M300, G-Sharp, G-Major, Lexicon: MPX 100, MPX550, MX200 en met een beetje geluk een MPX1) perfecte delays en reverbs aan.

Yamaha en Digitech hebben ook van dat soort dingen voor nog minder geld (en yamaha levert ook nog eens echt goede kwaliteit) op marktplaats.

Hier zitten echter geen amp modellen in. Dus ze zijn er puur voor om in de effectloop van je amp te zitten. Dan heb je wel een stel enorm goede (stereo)effecten.

koentrend
26 maart 2007, 22:35
John welke gear/versterking heb je op dit ogenblik en wat wil je eraan uitgeven? Wat voor soort muziek speel je?

rjong999
27 maart 2007, 00:30
Zolang je er geen wilde dingen mee doet (zoals optreden ofzo) is een V-Amp Pro ook een aardig 19" apparaat, en kost twee keer niks. Verder is er veel goed tweedehands spul op de markt, o.m. van Digitech en Rocktron.

john5
27 maart 2007, 10:06
John welke gear/versterking heb je op dit ogenblik en wat wil je eraan uitgeven? Wat voor soort muziek speel je?

ik heb op dit moment verschillende stacks en natuurlijk ook gitaren. ik heb een top van mesa en een speaker van masrshall eronder. maar voor de rack zou ik toch mijn london city perhing stack gebruiken(ik weet dat hij goedkoop is, maar vind het desondaks toch erg goed klinen).
de gitaren die ik het meest gebruik zijn mijn ibanez en mijn jackson.
heb nu multi-effectenbak digitech rp7, wil binnenkort de line6 POD pro XT aanschaffen, mits ik niet voor een rack kies.
mijn stijl: met de band spelen we covers en eigenwerk. covers verschillen van metallica tot 3 doors down. en bij het eigenwerk moet je denken richting killswitch engage vs. bon jovi. heel apart dus. maar wel metal.

maar ik wil dus graag weten wat nou het nut is van een rack t.o.v een goede multi-effectenpedaal. aangezien het in prijs toch behoorlijk veel scheelt.

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 10:47
rack is normaal gesproken alles in 1 of 2 vergelijkbare kastjes. alles goed beschermd en de flexibiliteit is ook een issue. dat is de reden dat ik met 19" spul ben gaan werken.

daarnaast als je alles midi kan schakelen is het met 1 druk op de knop zowel effecten als versterker die geschakeld is zoals jij het wilt.

zijn wel significante voordelen wat mij betreft.

h.

rjong999
27 maart 2007, 14:01
en het staat beter, natuurlijk.

AART
27 maart 2007, 14:49
Voor de hoernebuurtlichtjes natuurlijk!

Waarvoor anders dan?

koentrend
27 maart 2007, 15:21
De Line6 is er ook in een 19inch versie.
Betreft de Line6 en eerder genoemde BOss Gt serie.
HEb ik me laten vertellen dat Line6 toch uitgebreider is dan de Boss Gt serie en beter klinkt.

De gmajor ook een goede optie, ik heb hem zelf gehad. Alleen zit daar geen distortion in.

Een multiFX ligt meestal op de grond en als je wat moet wijzigen tijdens bijv. een gig, dan moet je door de knieen.. Bij Rack kan je dan meestal met een paar drukken op de knop en hoef je niet te bukken!

rjong999
27 maart 2007, 15:27
De Line6 is er ook in een 19inch versie.
Betreft de Line6 en eerder genoemde BOss Gt serie.
HEb ik me laten vertellen dat Line6 toch uitgebreider is dan de Boss Gt serie en beter klinkt.De Boss Gt-Pro (die bedoel je) heeft veel meer mogelijkheden dan de PodXTPro. Of 'ie beter klinkt ? Laat ik het zo zeggen: als je zo snel mogelijk het geluid van gitarist A, B of C na wilt kunnen spelen dan is een Pod echt de allerbeste keuze. Vindt je het leuker om zelf een goed geluid te maken dan biedt de GT-Pro veel meer mogelijkheden.

koentrend
27 maart 2007, 15:40
De Boss Gt-Pro (die bedoel je) heeft veel meer mogelijkheden dan de PodXTPro. Of 'ie beter klinkt ? Laat ik het zo zeggen: als je zo snel mogelijk het geluid van gitarist A, B of C na wilt kunnen spelen dan is een Pod echt de allerbeste keuze. Vindt je het leuker om zelf een goed geluid te maken dan biedt de GT-Pro veel meer mogelijkheden.

Wat ik al zei: het zijn de meningen die ik gehoort heb, baseer het niet op feiten. Ikzelf heb wel ooit heel lang geleden een Gt-3 gehad.
Die heeft tot een bepaalde tijd goed voldaan aan mijn wensen.