PDA

View Full Version : Microfoon voor gitaaropname



Icarus169
20 maart 2007, 22:24
Hoi, ik weet niet zeker of dit het goede forum is om dit te vragen, maar ik ben opzoek naar een goede microfoon voor het opnemen van akoestische gitaar (ookwel zang en in de toekomst misschien andere instrumenten, maar hoofdzakelijk akoestische gitaar...) Ik had zelf deze op het oog : http://www.feedback.nl/?id=55&b=500206

Is dit een goede keuze?, heeft iemand misschien ervaring met deze microfoon?

Alvast bedankt:)

sjoerd5
21 maart 2007, 07:09
Verplaatst naar recording

Roman
21 maart 2007, 07:44
Ja, kan. Ik zou toch voor een groot-membraan gaan welke je ook prima kunt gaan gebruiken voor zang (mits je nog geen zang mic hebt). Voor die prijs kun je prima mics kopen. Ik heb zelf geen ervaring met genoemde zenh mic.

pyaemia
21 maart 2007, 08:56
Naar aanleiding van alle positieve reacties over de Studio Projects B1, heb ik er ook 1 gekocht. Behalve voor close-micing van gitaarcabinets heb ik hem ook gebruikt voor akoustische gitaar. Klonk prima.

De B1 kost bovendien een 1/3 van de Sennheiser die je op het oog hebt.

AutoStatic
21 maart 2007, 10:37
Yup, meer positieve verhalen over gehoord. Als ik een goeie mic aan ga schaffen wordt het ook zo'n Studio Projects.

CommanderKeen
21 maart 2007, 13:27
Ik gebruik zelf een AKG 125, en ben er zeer tevreden over. Prima mic voor het opnemen van zowel akoestische gitaren als zang.

stevie_vp
22 maart 2007, 01:59
ik zou in jouw geval ook zeker voor de studioprojects b1 gaan...
veeel goedkoper en heeel veel waar voor je geld..
ik heb een aantal posts terug wat samples geplaatst van deze mic.
Zowel acoustisch als close micing van cabs...
Klik hier! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87920)

succes met je keuze!

harrie-beton
22 maart 2007, 09:25
als je een mic voorstel van 319 euri doet zijn er genoeg alternatieven. Ik ben erg fan van de Studio projects of de Rode Nt1.

De smalle condensator mics zijn niet zo lekker om in te zingen. Ook bij de grootmembramen geldt: koop ook een plop kapje als je erin gaat zingen. Weet je wel zo'n nylonkous om een ringetje.

tip1: neem een akoestische gitaar stereo op
tip2, han s heeft eerder al goede tips gepost over zingende (akoestische) gitaristen.

hugo123
22 maart 2007, 14:52
Hoe neem je gitaar stereo op dan? moet je dan gewoon 2 mic's ervoor zetten?
en kan je dan ook elektrisch op die manier opnemenzodat ook dat stereo is, of wordt een elektrische gitar nooit stereo opgenomen?En geld dat dan ook voor zang? (ik neem nu alles op met een mic, maar hoe krijg je dan stereo voor zowel zang, elektrische gitaar, akoestische gitaar?)

hugo

Roman
22 maart 2007, 15:40
2 mics

OF

1 mic en 1 via snoer (indien semi-akoestische gitaar)

OF

2x openmen, probeer enigszins identiek te spelen. Juist het feit dat beide partijen toch niet exact zelfde zijn maakt het stereo beeld interessant.(!)

in alle gevallen kun je hard links/rechts pannen (en reverb juist weer wel over beide boxen :) )

bert k
22 maart 2007, 15:42
Electrisch wordt meestal mono opgenomen, omdat er maar één geluid uit de speaker komt. Anders wordt het als je effecten toevoegd; die zijn vaak wel stereo.


Een akoestische gitaar kan je heel mooi met twee microfoons opnemen. Je richt iedere mic dan op een verschillende plaats op de gitaar, of je zet er een dichtbij en de andere wat verder weg. In de mix meng je dan de twee sporen. Dit is niet echt stereo natuurlijk, want daar staan de mics keihard links en rechts gepand.

Han S
22 maart 2007, 16:01
Opnemen met twee microfoons geeft niet automatisch stereo, daar heb je stereoplaatsingen voor als AB, XY, ORTF, DIN, NOS, MS, Blumlein etc.

Kijk voor meer info op www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com) onder 'microphone university'.

bert k
22 maart 2007, 16:05
Daar wil ik aan toevoegen dat , als je één van de opstellingen die Han noemt gebruikt, je niet alleen naar de gitaar luistert, maar naar de hele ruimte, en dat hoor je absoluut het beste in stereo. Dus doe je dat het liefst in een ruimte met een mooie akoestiek, dat klinkt beter dan welke digitale galm dan ook.

Han S
22 maart 2007, 17:42
Bert, ik heb er wel eens over gedacht om met twee ORTF paartjes een gitaar op te nemen in een ruimte en dan het ene paar horizontaal zoals gebruikelijk, maar dan het andere paar verticaal.

En dan dat horizontale paar naar twee speakers sturen die normaal links en rechts staan en het verticale paar naar twee andere speakers waarvan er een dicht bij de vloer licht en de ander dicht tegen het plafond hangt.

Dat moet een aparte beleving zijn, denk je ook niet?

En een stap verder is dan het plaatsen van twee Blumlein paren haaks op elkaar in het horizontale en in het verticale vlak.

Dat gaat ver niet? Maar bijna 60 jaar geleden hebben de mannen ook door te experimenteren al die mooie stereo plaatsingen uitgedacht.

Icarus169
22 maart 2007, 20:40
Bedankt voor alle reacties, ik ben uiteindelijk voor de Studio Projects B1 gegaan na er nog een aantal zeer lovende reviews over gelezen te hebben.
Als het goed is is hij maandag binnen :)

bert k
22 maart 2007, 21:27
Hey, goeie keuze. Laat vooral ff weten hoe hij klinkt!


@Han: haha, lijkt me spannende opstelling. Surround op zijn kant... (Tip: verkoop het idee aan Bose, kan je rijk worden...:))

ben vanhoof
22 maart 2007, 22:37
Heeft iemand ervaring met een Fame ms 57 (shure sm57 clone)? Ik heb er eens met gespeeld tijdens een optreden, en het klonk niet slecht, maar heb nog nooit kunnen vergelijken met andere micro's

ben vanhoof
22 maart 2007, 23:02
Nog eens een vraagje; ik heb daarnet iets opgenomen met mn zangmicro (samson fzo van 100€) rechtstreeks op het mengpaneel en dan de rec out naar de laptop. Nu hoor ik precies een "metalen" bijklank, wat ik ook heb als ik mn simpele hoofdtelefoonmicro rechtstreeks in de labtop input gebruik. Heeft dit te maken met de micro's, of ligt het aan de laptop?

Ic3gl0vE
22 maart 2007, 23:09
Dikke kans dat het aan de laptop ligt als je het met elke mic hoort. Het kan ook aan je mengtafel liggen (wat voor een heb je?) maar laptopgeluidskaarten hebben meestal een input van héle lage kwaliteit.

Probeer het eens met een andere computer dan weet je het zeker

ben vanhoof
22 maart 2007, 23:14
Heb een jaar geleden zo'n pa setje van musicstore gekocht. Het is een behringer pmh 1000 dachtek ( 6 of 8 kanalen)

bert k
22 maart 2007, 23:15
Metalan bijklank kan heel veel zijn, maar ik moet aan iets denken wat ik zelf heb meegemaakt. Die metalen klank zou phasing kunnen zijn, als er nog een microfoon aan staat per ongeluk. Bijvoorbeeld van je webcam, of de ingebouwde mic van je laptop. Dat wil een mens wel eens over het hoofd zien...

ben vanhoof
22 maart 2007, 23:34
bedankt!!, die ingebouwde kan het best weleens zijn...

Roman
23 maart 2007, 08:01
Heeft iemand ervaring met een Fame ms 57 (shure sm57 clone)? Ik heb er eens met gespeeld tijdens een optreden, en het klonk niet slecht, maar heb nog nooit kunnen vergelijken met andere micro's
Ik heb'm zelf nog niet(gehoord/getest) maar hoor hier wel goede dingen over.

ben vanhoof
25 maart 2007, 14:49
Ik heb gisteren zo'n fame ms57 gekocht. Daarnet even uitgetest, en het klonk erg goed. Ik stuur de micro in ons mengpaneel, en dan naar een marshall 1936. Het verschil tegenover het geluid dat uit mn top komt is echt erg klein!