PDA

View Full Version : Eigen nummer maken n00b



de_bink
20 maart 2007, 22:15
Ik wou graag mijn eigen nummer maken, dus alleen gitaar + zang....maar ik heb echt geen flauw waar ik moet beginnen.

Kwa teorie weet ik echt helemaal NIETS :D , heeft iemand tips, ik heb het nu over een simpel open-akkoorden nummer, alvast bedankt.

The Mess
20 maart 2007, 22:19
Kun je dan niet gewoon beter covers spelen?

-=JEROEN=-
20 maart 2007, 22:23
goed gepikt is niet slecht bedacht ;)

mijn tip: stick to 1 progression

oftewel speel vanuit 1 toonaard

oftewel speel iets met de akkoorden uit C majeur (C Dm Em F G Am Bm) of D majeur (D Em F#m G A Bm C#m)

je kan hier echt van alles mee doen, maar tis vooral belangrijk dat je iets vindt wat jij leuk of mooi vindt

vb akkoorden schema's in C majeur:
C - F - G - C
C - F - G - F
C - G - F - G
Em - G - Am - C
G - Am - C - Em

in D majeur:
D - Em - G - A
D - G - D - A
enz

snap je dit?

zolang je akkoorden gebruikt uit 1 toonaard, dan klinkt het al snel goed

Gitaro
20 maart 2007, 22:37
Ik schrijf nu ruim 2 jaar nummers voor mezelf en m'n band, en ik weet nog steeds niet hoe ik nummers schrijf.

Je hoeft helemaal geen theorie te kennen, je hoeft niet volgens een methode of stappenplan te werken, ga gewoon aan de slag! Dat is de beste leermeester! Ik heb wel een tip, schrijf al je nummers op in powertab of guitarpro, dan leer je werken met maatsoorten en krijg je gevoel voor hoe lang je noten moeten duren (8e noten, kwartnoten, etz).

Nu ken ik veel meer theorie dan toen ik begon, en iedereen die ik ken vindt het eerste nummer wat ik ooit geschreven heb nog steeds een van mn beste. Er zit een zooi harmonieën in die ik nu zonder na te denken uit m'n hoofd kan opschrijven, maar die heb ik toentertijd allemaal op gehoor opgeschreven. Zo zie je maar.

Wees dus niet onzeker en verkijk je niet op theorie en suffe akkoordenprogressies voordat je begint, dat neemt alleen maar tijd in beslag, met muziek schrijven kan je niet vroeg genoeg beginnen.

Pais
20 maart 2007, 22:56
Je hoeft helemaal geen theorie te kennen, je hoeft niet volgens een methode of stappenplan te werken, ga gewoon aan de slag!

Poeh, zonder enige kennis nummers schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Ook al heb ik iets heel duidelijk in mn hoofd - ik kan nooit de akkoorden vinden die ik nodig lijk te hebben.
Mn eigen deuntjes worden altijd een soort consessie tussen wat ik oorspronkelijk in gedachten had, en wat theoretisch voor de hand liggend is.

-=JEROEN=-
20 maart 2007, 23:02
verkijk je niet op theorie en suffe akkoordenprogressies
er staan toch behoorlijk veel van die suffe progressies in de top2000

echt suf :listen:

ik ben het met je eens, op gehoor is fantasties, als je dat kan tenminste, zo niet dan kunnen progressies toch echt wel een hele steun zijn

mijn nummers schrijf ik op allerlei manieren, soms komen ze zo maar uit de lucht vallen, soms ontstaan ze wanneer ik met de theorie aan 't stoeien ben :hippie:

-=JEROEN=-
20 maart 2007, 23:04
Poeh, zonder enige kennis nummers schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Ook al heb ik iets heel duidelijk in mn hoofd - ik kan nooit de akkoorden vinden die ik nodig lijk te hebben.
Mn eigen deuntjes worden altijd een soort consessie tussen wat ik oorspronkelijk in gedachten had, en wat theoretisch voor de hand liggend is.
theorie kennis heeft mij enorm hierbij geholpen, vroeger kon ik ook maar zelden dat ene akkoord vinden, ik hoorde het wel in mn hoofd, maar 't kwam er niet uit

nu begrijp ik veel beter wat ik aan 't spelen ben, en vind ik die akkoorden wel (ook niet altijd, maar wel veeeeeel vaker ;))

Gitaro
20 maart 2007, 23:40
er staan toch behoorlijk veel van die suffe progressies in de top2000

echt suf :listen:

Ja inderdaad, verrekte suf! Ik ga liever dood dan dat ik dat soort nummers moet spelen en schrijven! :D

Maargoed, met akkoorden kan het inderdaad behoorlijk ingewikkeld worden. Beetje pielen met de open akkkoorden/witte toetsen in C (majeur) is wel makkelijk om mee te beginnen. Het hangt ook van je muzieksmaak af, bij mij moet je niet aankomen met G C G D G

glasbier
20 maart 2007, 23:45
als ik op de wc zit komen de mooiste riedeltjes eruit!

Mitch_mashinguard
20 maart 2007, 23:53
Die heten bassolo's

Reel Big Fish
21 maart 2007, 00:07
WHAHAHAHAHAHA dat MOET bij iemand een sig quote worden gewoon! Ge-wel-dig!

Ik schrijf ook al 2 jaar nummers (word er steeds beter in) en doe alles op mn gevoel. Ik heb ook geen verstand van akkoorden progressies enz enz. Gewoon veel muziek spelen. Meestal komt een nummer bij mij tot stand als ik op de fiets oid zit. Dan neurie ik iets en dan hoor ik het helemaal in mn hoofd. Als ik dan thuis ben pak ik METEEN de gitaar (voordat het weg is) en speel ik het. Naarmate je dat vaker gaat doen, ga je de tonen ook sneller op je fretbord terug vinden.

Mja zoals Jeroen al zei... sommige mensen hebben dit niet. Ik kan me voorstellen dat het dan érg lastig word. Veel succes in ieder geval en mocht je eerste nummer nou niet zijn wat je eigenlijk wilde... laat je niet te vroeg uit het veld slaan. Trail and error. En het belangrijkste: veel plezier!

Sterik
21 maart 2007, 18:40
goed gepikt is niet slecht bedacht ;)

mijn tip: stick to 1 progression

oftewel speel vanuit 1 toonaard

oftewel speel iets met de akkoorden uit C majeur (C Dm Em F G Am Bm) of D majeur (D Em F#m G A Bm C#m)

je kan hier echt van alles mee doen, maar tis vooral belangrijk dat je iets vindt wat jij leuk of mooi vindt

vb akkoorden schema's in C majeur:
C - F - G - C
C - F - G - F
C - G - F - G
Em - G - Am - C
G - Am - C - Em

in D majeur:
D - Em - G - A
D - G - D - A
enz

snap je dit?

zolang je akkoorden gebruikt uit 1 toonaard, dan klinkt het al snel goed

Ik ben wel bekend met de theorie van toonladders enzo, maar kan iemand me uitleggen wat jeroen bedoeld met akkoorden uit C majeur?
zegmaar, wat de achterliggende theorie is

Pais
21 maart 2007, 20:43
Hey voor de eigen muziek n00bs onder ons, zoals ik, heb ik misschien een leuk idee. (ik kom net van les, vandaar)

We nemen: Een rustig nummer, met een saaie zanglijn en een rustige begeleiding (Imagine van John Lennon ben ik nu mee bezig). Ik probeer er een instrumentaal nummer van te maken. Hierbij kun je de zanglijn op gehoor uitvogelen en dit terug te laten komen in de manier hoe je de akkoorden speelt. Mn leraar heeft op deze manier veel mooie instrumentale aftreksels gemaakt van bestaande liedjes.

-=JEROEN=-
22 maart 2007, 00:04
Ik ben wel bekend met de theorie van toonladders enzo, maar kan iemand me uitleggen wat jeroen bedoeld met akkoorden uit C majeur?
zegmaar, wat de achterliggende theorie is
ik adviseer je mijn lessen door te lezen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297

maar daar zal je waarschijnlijk wel ontdekken dat dit niet "ff uit te leggen" is

ik kan je wel een truukje leren, als je verder niet wil/hoeft te begrijpen waarom deze dingen zo zijn:

* schrijf de toonladder uit: c d e f g a b
* neem de 1e, 3e en 5e toon: c e g = C maj
* dit is het 1e akkoord van de C majeur ladder

* schuif nu de toonladder 1 toon verder: d e f g a b c
* neem weer de 1e, 3e en 5e toon: d f a = D min
* dit is het 2e akkoord van de C majeur ladder

* schuif nu de toonladder nog 1 toon verder: e f g a b c d
* neem weer de 1e, 3e en 5e toon: e g b = E min
* dit is het 3e akkoord van de C majeur ladder

* en zo verder :cooler: