PDA

View Full Version : Eerste electrische gitaar (sorry alweer)



Thought Alive
5 januari 2003, 14:24
Ja alweer, zo'n beginner die advies komt vragen, mijn excuses. Maar ik heb al uitgebreid gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het nogal een persoonlijk onderwerp is. Iedereen heeft een ander budget en een andere muzieksmaak, en heb dus toch besloten om zelf maar een topic neer te zetten kan ik meteen nog wat andere dingen vragen.

Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar les op een klassieke gitaar (zo een met nylon snaren). En vind dat ik de echte basis wel ken en wou dus nu een electrische gitaar kopen. Ik heb zelf dus al een tijdje op dit forum en andere sites rondgekeken, ben ook al bij een paar winkels langsgegaan (echter nog niks uitgeprobeerd).

Ik heb op het moment ongeveer 600 euro beschikbaar, maar daar moet ik dus een gitaar en versterker voor hebben. Zelf zat ik te denken aan een ibanez (s, sa, sc of edr serie), epiphone les paul of sg. Nou heb ik al gezien dat ik dan toch al wel 400-500 euro kwijt ben, dus hoeveel ben ik kwijt voor een redelijke versterker?

Wat ik natuurlijk ook kan doen is nog even doorsparen en dan een duurdere kopen, maar als echte beginner wil ik er toch niet al te veel aan uitgeven omdat ik waarschijnlijk het verschil toch niet echt waardeer, ik kan over een jaar of 2-3 misschien wel een betere kopen, als ik dat wil...

Mn muzieksmaak bestaat uit pink floyd, tool, led zeppelin, satriani, dream theater, opeth, radiohead, simon & garfunkel, en nou ja nog veel meer maar ik zoek dus een gitaar waar ik van alles wat op kan spelen.

Ik wil eigenlijk gewoon zoveel mogelijk informatie voor ik een beslissing maak, ik ga ook nog wel wat meer in winkels rondkijken en uitproberen, maar heb nog nooit echt op een electrische gitaar gespeeld, dus zo goed zal ik m niet kunnen testen.

Elk advies is welkom, en als jullie nog goede winkels weten (liefst omgeving amsterdam) of handige sites dan hoor ik t ook graag. Alvast bedankt voor het lezen van mn lange verhaal.

Murphy
5 januari 2003, 14:28
Ik ben er nu niet zo'n voorstander van om meteen met merken gitaren en allerlei randapparatuur te gaan lopen smijten. Je zegt zelf wel een Ibanez te willen kopen: nou, gewoon de dichtsbijzijnde muziekhandel in wandelen, trek wat Ibanzzen uit het rek en probeer eens wat uit.
Ik vind het altijd wel makkelijk om op een middagje een stuk of zes gitaren uit te proberen en dan te kijken welke het beste ligt, het beste speelt en wat ik beschouw als mijn gitaar. (hebben, hebben, hebben!)
Voor versterkers geldt precies hetzelfde. De kunst is wel om geen rotzooi te kopen, en daar heb je nu het juiste bedrag voor....
Tweedehands is ook een zeer goede optie. Al eens gekeken op marktplaats.nl of hier op deze gitaarmarkt? Zitten mooie spullen tussen.
Succes!

JimGitaar
5 januari 2003, 14:36
Hoi,

Bij het kopen van een gitaar is het belangrijk dat de gitaar voor jou lekker speelt en een goed geluid heeft.
Voor het bedrag dat je wilt uit geven kan je best leuke dingen doen. Je kan een Mexicaanse Stratocaster kopen en hebt nog goed geld over voor een leuke versterker.

Vraagje? Wat voor soort muziek wil je spelen?

JimGitaar
5 januari 2003, 14:41
Sorry ik had een stukje niet gelezen waarin stond wat voor muziek je wou spelen.
Ga toch maar een hoop Ibanezen proberen. Zo veel als je maar kan, dan weet je goed wat je wel wil en juist niet.

Ga niet overhaast kopen zonder dat je er veel hebt getest.

Voor een versterker moet je misschien een Fender Bullet Reverb nemen. Het is een 15 watt versterker met een goede klank. Hij kost iets van 250 euro maar ik zag dat hij bij Feedback te Rotterdam in de aanbieding was voor 165 euro, misschien een optie?

Jim

Murphy
5 januari 2003, 14:45
Ik moet eerlijk bekken dat ik Ibanez en Fenderversterkers absoluut bagger vind klinken...(kan aan mij liggen). Bij Ibanez denk ik eerder aan een peavey versterker.

Kjiratsiekoedel
5 januari 2003, 14:48
Neem 2e hands. Aangezien je al 2 jaar speelt, ben je geen gitaarnoob.

Je bij een particulier kopen, maar ook 2e hands bij een muziekwinkel.

Ik heb mijn Mex strat en line 6 versterker ook 2e hands van een muziekwinkel.

Dat het 2e hands is scheelt honderden euro's.
Een mex strat is 2e hands voor 300/350 te krijgen. Dan blijft er nog 150/200 over voor een versterker, ik denk dat dat wel te doen is.

Zet je niet vast op een bepaald met en type. Kijk verder dan dat. Probeer ook eens iets waarvan je denkt dat het 'niets voor jou is', dat zorgt namelijk voor leuke verrassingen.

Dus veel gaan testen in winkels.

Thought Alive
5 januari 2003, 14:48
Kennen jullie dan misschien wat goede gitaarwinkels waar ik eens langs zou kunnen gaan?
Ik ken er een op de vijzelgracht in amsterdam war ze en redelijk aanbod hebben, maar echt hier in de buurt (Zaandam) geeneen.

En een 15 watt versterker, is dat niet erg zacht?

Murphy
5 januari 2003, 14:51
Hmmm....ligt eraan waar je woont lijkt me. In Nederland zijn zat goede gitaarzaken....

hoofd
5 januari 2003, 15:02
Goede zaken in Amsterdam zijn The String en The Plug, die hebben ook veel 2de hands spul liggen. Verder kan je ook naar Dijkman en Dirk Witte gaan, maar dat vind ik kutzaken. Ik zou naar The String gaan of The Plug.

Thought Alive
5 januari 2003, 15:54
Bedankt, dan ga ik daar binnenkort maar eens langs om de service uit te proberen :smile:

Alexi
6 januari 2003, 17:06
1) Koop als eerste gitaar liever geen Ibanez, die Floyd Rose tremolo locking is gewoon zo klote... Verder zijn ze vrij duur, als je niet zoveel te besteden hebt, waardoor je een matige versterker kan kopen..
2) Koop liever een versterker met wat meer vermogen dan 10 of 15 Watt, want dan wil je na een paar maanden alweer een nieuwe, 35/50 Watt is niet zo heel duur en is toch al veel beter... Koop dan ook geen fender, want die is te duur, das alleen mooi als je echt goed clean wil spelen...
3) Zoek en gitaar die je lekker vind spelen voor een redelijke prijs en maak je niet te druk over het merk, zolang het maar geen Squier is:P

Alexi
6 januari 2003, 17:09
Wat je trouwens zei over dat 15 Wattje..
Hij kan hard zat, amar het klinkt dan echt niet meer... Met mijn ouder 15 Watt blaasde ik de ramen eruit als ik wilde, maar klote geluid dat er vaak uitkwam...

Ic3gl0vE
6 januari 2003, 21:25
maar er zijn goede en slechte 15 watters. Een 15 watt boutique versterker van duizenden euro's zal ECHT niet slecht klinken hoor. klein bakkie van 100 euro echter wel :smile:
Wattage zegt niets over de geluidskwaliteit die je krijgt. 15 watt is genoeg om gehoorbeschadiging te krijgen

Neals
7 januari 2003, 10:44
ik vind een h&k of peavey ook het lekkerst klinken bij ibanez, marshall is het net niet, en het zelfde geld ook wel een beetje erg voor fender.

Negative K3 fan
7 januari 2003, 10:53
Op 2003-01-06 21:25, schreef Ic3gl0vE:
maar er zijn goede en slechte 15 watters. Een 15 watt boutique versterker van duizenden euro's zal ECHT niet slecht klinken hoor. klein bakkie van 100 euro echter wel :smile:
Wattage zegt niets over de geluidskwaliteit die je krijgt. 15 watt is genoeg om gehoorbeschadiging te krijgen


Of bv de zvex nano-amp ofzo van 0,5 wat, een enorm geile versterker en in feite is 0,5 watt door een 4x12 cab meer dan genoeg, ook voor het oefenen met de band.

FireBlade
7 januari 2003, 14:56
Hey,

Ik wilde al heel lang gitaar spelen, en heb ook heel veel informatie verzamelt etc etc. Ik heb een heleboel ibanezzen gezien, en veel squiers e.d. Toen viel mijn oog op de Yamaha Pacifica 112X. Ik was meteen verliefd. Deze gitaar heb ik vorige week(eindelijk!!) besteld, ik hoop em binnenkort te krijgen. Ik heb hem voor 259 pleuro gekocht bij Tonika in Groningen ( beetje ver weg voor jou :wink:) Als versterker heb ik een Fender Frontman 15R gekocht. (129 euro d8 ik)Ik wou eerst een Roland Cube 15 kope, maar die vond ik egt bagger klinken (sorry voor de Roland fans onder ons..:razz:) Nouja, ik wens je in ieder geval veel succes met het uitkiezen van de juiste gitaar + versterker!!

Greetz FireBlade

Thought Alive
7 januari 2003, 17:48
Bedankt voor het advies allemaal, was vandaga ook hier in de buurt (Zaandam) al even aan het rondkijken, maar is niet echt veel keus aan gitaren...
Heb ook nog naar versterkers gekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor ongeveer 200 euro wel een leuke versterker van 20-30 watt kan komen. Heeft iemand trouwens ervaring met Laney?
En ik ga over ene paar dagen maar naar Amsterdam om eens wat uit te proberen.

zvex
11 januari 2003, 09:57
i only speak english. 8^)

i am testing to see if i can post using this new registration... when i registered as zachary vex, something went wrong and every time i post it destroys the thread! sorry!

http://zvexamps.com/images/Nanoinhand_sm.jpg
http://zvexamps.com/nanohead%20dirty.mp3

zachary vex

BLOK182
11 januari 2003, 16:17
De Roland Cubes schijnen erg leuke versterkertjes te zijn voor een goeie prijs. Er is een 15 watt (125 euro) en een 30 watt (250 euro).

Thought Alive
12 januari 2003, 15:44
Nou ik ben laatst dus even aan het rondkijken geweest, en het wordt waarschijnlijk een ibanez sa160 of s370, hoewel de Epiphone Les Paul ook nog niet uitgesloten is (evenals de js100). Iemand een mening?

Ik neig meer naar de sa, is een stuk goedkoper, speelt net zo lekker en heeft geen floyd rose, nou vroeg ik me af of ik die zou missen, hoeveel ik de tremolo tijdens het spelen ga gebruiken weet ik nog niet. Maar hoeveel "last" kan ik ervan hebben, en hoe goed is degene op de s370?

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 19:01
cube 15 een kutding? ik vond 'm erg lekker klinken voor zo'n klein bakje... was erg verrast

Kitaarhiero
12 januari 2003, 21:30
Op 2003-01-07 17:48, schreef Thought Alive:
Bedankt voor het advies allemaal, was vandaga ook hier in de buurt (Zaandam) al even aan het rondkijken, maar is niet echt veel keus aan gitaren...
Heb ook nog naar versterkers gekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor ongeveer 200 euro wel een leuke versterker van 20-30 watt kan komen. Heeft iemand trouwens ervaring met Laney?
En ik ga over ene paar dagen maar naar Amsterdam om eens wat uit te proberen.

Laney heeft wel goede versterkers. Ik gebruik laney in de oefenruimte.