PDA

View Full Version : uitversterking akoestische gitaar



guhlenn
20 maart 2007, 12:55
Hai,

vroeg me af wat een goedkope manier is opm mijn akoestische furch (S23) uit te versterken. Op zich heb ik voldoende apparatuur, maar mogelijkeriwjs klinkt een fishman piezo (of welk merk dan ook) beter/leuker/anders.

hartelijk dank!

Laser
20 maart 2007, 16:09
Mijn Furch JV-61 versterk ik met een LR Baggs M1 passief element naar de Marshall as50r, en dat klinkt vrij behoorlijk acoustisch.
Ik zeg niet dat het niet beter kan, maar ik ben niet in de positie om veel te gaan experimenteren: zo wat teveel geld kosten.
Momenteel verander ik daar dus niks aan. De M1 heefthet voordeel dat ik hem er kan afhalen, omdat ik niet vaak versterkt speel op dit ogenblik. In een groep gebruik ik de semi-acoustische Seagull, en die presteert daar naar behoren. Maar die moet van ver de duimen leggen tegen de Furch op acoustisch gebied.

Wat bedoel je met: voldoende apparatuur? Werk je anders met microfoons of zo?

Liefhebber
20 maart 2007, 18:13
Hai,

vroeg me af wat een goedkope manier is opm mijn akoestische furch (S23) uit te versterken. Op zich heb ik voldoende apparatuur, maar mogelijkeriwjs klinkt een fishman piezo (of welk merk dan ook) beter/leuker/anders.

hartelijk dank!
Het is maar wat je ermee wilt. Als je in een band ritmegitaar speelt op zo'n akoest dan is een klankgatelement(de duurdere zijn ook hier beter)misschien wel aan te bevelen vanwege feedbackproblemen met piezo/microfoon combinaties bij hogere volumes!
Als je echter een beetje mooi akoestisch geluid wilt(dat wil zeggen dat het geluid een beetje in de richting van het orgineel komt)dan kom je nooit goedkoop uit. De hele keten van goede gitaar(liefst een wat strakker bovenblad), ingebouwde electronika en versterking moet op elkaar afgestemd zijn. Een elektro akoest op een elektrische gitaarversterker klinkt echt niet akoestisch!
De beste combinaties zijn:

Een of twee goede cardoid microfoons voor de klankkast, een of twee signalen naar een goede voorversterker en dan naar een pa.(speelt lastig!)

Een goede piezo/microfoon combinatie in de gitaar met ingebouwde voorversterker en door naar de Pa, eventueel nog een voorversterker ertussen. Het piezosignaal kun je ook weer scheiden van het microfoonsignaal en naar twee verschillende versterkingsbronnen doorsturen(bijv een naar een goede akoestische versterker(van hieruit weer door naar de pa) en een direct naar de pa.

Inpluggen in een goede akoestische versterker en deze indien nodig weer doorlinken naar de pa.

Rechtstreeks inpluggen van de gitaar met zijn ingebouwde elektronica in de pa.

Eigenlijk komt het er op neer dat als je een geloofwaardig versterkt akoestisch geluid wilt hebben, uitgaande van het gebruik van een goede akoestische gitaar die ook ontworpen is om in principe akoestisch te bespelen, een flink bedrag moet investeren.
Anders moet je andere oplossingen gaan zoeken, kijk bijvoorbeeld naar de Variax gitaren!

En nog een laatste opmerking: ik kan bijvoorbeeld op mijn Fender telecasters een heel realistisch akoestisch geluid poduceren maar dan moet je ze wel in de fingerpicking stijl bespelen!