PDA

View Full Version : Hoe sla ik mijn gitaar aan?



nantje
5 januari 2003, 13:11
Ik heb sinds een half jaar een gitaar, maar ik heb nog maar heel weinig gespaald. Telkens als ik wat probeerde had ik geen idee hoe ik de snaren moest aanslaan. Hoe moet ik mijn rechterhand houden bij het aanslaan? Ik heb al wat geprobeerd maar het klinkt allemaal voor geen ene meter! Help! Ik wil heel graag leren gitaarspelen, maar dit lukt al niet!

Kjiratsiekoedel
5 januari 2003, 13:13
Met een hamer....

neem les

JimGitaar
5 januari 2003, 13:15
Probeer het als eerste alleen met je duim. Als dat lukt doe je met meerdere vingers.
Je kan misschien ook een plectrum kopen bij een gitaarwinkel.
Ik weet niet op wat voor soort gitaar je speelt? zet het er even bij.

Br@mbo
5 januari 2003, 14:16
@JimGitaar : op haar profiel staat er

Gitaar: spaanse gitaar

zal dus wel een Spaanse zijn :wink:

Murphy
5 januari 2003, 15:07
Kjiratsiekoedel, WHAHAHAHAAAAHAHAHA!

nantje
5 januari 2003, 17:58
Klopt! Ik heb een spaanse gitaar. Ik heb hem van een vriend van me gekregen die er toch niets meer mee deed. Er zitten wel een paar krasjes en kleine deukjes in maar verder is ie nog heel erg mooi! Leuk zo'n gratis gitaar, maar ja je moet er wel op kunnen spelen anders heb je er nog niets aan.
Het spelen met alleen mijn duim lukt al aardig, maar dat klinkt zo saai! Daarom wil ik met meer vingers spelen, maar ik weet dus niet hoe ik ze moet houden en met welke kant van mijn vingers ik de snaren moet aanslaan.
Bedankt voor de reacties die ik heb gehad!

green_day
5 januari 2003, 19:16
Op 2003-01-05 13:13, schreef Kjiratsiekoedel:
Met een hamer....

neem les


hahahaha :grin:

Br@mbo
5 januari 2003, 20:06
wel nantje als je akkoorden wil proberen zou ik je aanraden een plektrum te kopen , kost niet veel iets van 30 cent dachtik

JimGitaar
5 januari 2003, 20:14
Als je met een plectrum speelt moet je wel opletten met de lak van de gitaar.

Jim,

Kjiratsiekoedel
5 januari 2003, 22:19
Op 2003-01-05 20:14, schreef JimGitaar:
Als je met een plectrum speelt moet je wel opletten met de lak van de gitaar.

Jim,


Wat een bullshit. Een klassieke gitaar bespeel je eigenlijk nooit met een plectrum, een klassieke gitaar heeft ook geen slagplaat.

Een western kan wel met een plectrum worden bespeeld. Een western heeft een slagplaat ter bescherming van de lak.

Lak ook ter bescherming van de gitaar. Lak is hard, niet van bijenwas gemaakt!!!

Lightner
6 januari 2003, 09:45
Ik speelde ook met plectrum op mn spaanse, en die zit nu onder de krassen :S

Prachtig ding voor Nirvana-clips :grin:

dirkw83
6 januari 2003, 10:25
ja, ik gebruik ook een spaanse, zelfs voor hardrock :razz: Heb niet anders :sad:


Voor het aanslaan: wijsvinger/nagel voor downstrum en puntje/nagel van de duim voor omhoog. Probeer het maar heel simpel maar belangrijk is dat je een losse pols houdt.

nantje
7 januari 2003, 19:52
Dirk Bedankt! Nu weet ik eindelijk hou ik mijn vingers moet houden! Ik was er al achter dat je op een spaanse gitaar moet oppassen met een plectrum voor je lak. Maar toch hartstikke bedankt voor alle tips! Ik kan nu eindelijk weer aan de gan.
Ik moet voor school in ieder geval 15 kinderliedjes op de gitaar kunnen spelen. Ik kan dus gaan oefenen.
Iedereen bedankt!

dirkw83
7 januari 2003, 21:46
oh, jij ook al. Mijn zusje ook. Iets op de pabo geloof ik. Krijgt ze gitaren van school :sad: en ik maar de volle pont dokken voor de mijne.

iwan
8 januari 2003, 12:11
Kijk even rond op het net voor on-line lessen.
Maar in het kort kan je het beste beginnen met het zgn. "tokkelen": dat is dus puur het oefenen van het aanslaan met de vingers. Accoorden komen later wel.
Hou je rechterhand met een boogje in je pols boven de snaren (positie: kussentje van de top van je duim ontspannen op de dikste/laagst klinkende snaar). Dan kan je met de vingertoppen zonder al te veel problemen alle snaren aanslaan. Oefen eerst het "vinden" van je snaren door de verschillende aan te slaan. Ook je duim moet in ieder geval de onderste drie (dwz de laagst klinkenden) kunnen vinden en aanslaan(uiteindelijk moet je ze blind kunnen vinden). Dan het aanslaan zelf oefenen:
alle vier de vingers moeten hetzelfde geluid uit een snaar kunnen halen. Probeer eens om-en-om met de verschillende vingers op 1 snaar, of meerdere vingers om-en-om op meerdere snaren. Speel met je nagels als ze lang genoeg zijn, dat geeft het mooiste, helderste geluid.
Dan de linkerhand: die is om de toonhoogte per snaar te regelen. Zoek even de tonen en de bijbehorende notenschrift-notitie op het net, of probeer zelf uit of je een leuk melodietje kan vinden. Linkerhand plaats je met je vlakke duimtop op het midden van de achterkant van de hals. Dan kunnen je vingers het best bij de posities. Pak hem dus niet beet als een bierfles!

Oh enne, krukje 20-25 cm onder je linkervoet, gitaar op linker bovenbeen. Linkerarm ontspannen laten hangen, rechterarm rust op de klankkast.

Succes!

Lightner
8 januari 2003, 12:41
Wat is dat voor gedoe met een krukje? Speelt dat nou echt zoveel beter dat niemand meer merkt dat het belachelijk staat? :smile:

nantje
8 januari 2003, 14:42
Ik vind het echt geweldig al die reacties! Ik kan het nu jammer genoeg nog niet uitproberen want ik heb het heel erg druk met dingen die ik volgende week op school moet inleveren en met presentaties die ik dan moet houden, maar over ruim 2 weken heb ik alle tijd! Dan ga ik ook hard aan de slag. Dirk ik heb die gitaar niet van school gekregen, maar van een vriend van mij. Zou wel handig zijn een gitaar van school. Bij mij op school nemen ze niet eens de moeite om leerllingen te leren spelen! En we worden er wel op getoetst. Maar ach, ik heb nu heel veel tips en ga dus heel hard aan de slag zodra het kan. Ik heb er nu al zin in!