PDA

View Full Version : Stratocaster tremolo probleem



Qubit
20 maart 2007, 10:08
Sinds zondag heb ik er een nieuwe gitaar bij (Fender 50th anniversary golden stratocaster). Tijdens repetitie gisteren merkte ik een probleem op. Wanneer je een noot op een snaar bendt, terwijl er een open snaar meeklinkt daalt de toonhoogte van de open snaar. Door de extra spanning van de gebende snaar komt de brug naar voor en daalt de toonhoogte van alle klinkende open snaren (of zelfs gefrette snaren). Nu heb ik gezien dat de achterkant van de brug niet op de body rust maar een halve centimeter of zo er boven "zweeft".

Dus mijn vragen:

1. Is dit normaal bij een stratocaster brug? Bij mijn Jaguar heb ik er in elk geval geen last van!
2. Indien dit niet normaal is, wat kan er dan aan gedaan worden?

Bedankt!

Orpheo
20 maart 2007, 10:18
dit is redelijk normaal geloof ik. dat komt, omdat de trem bij je strat anders werkt dan bij je jag. wat je eraan kunt doen: zorgen dat de trem op t body rust geloof ik, kan je in ieder geval mee beginnen. als dat t niet is, dan gewoon je strat stukslaan en een les paul kopen :chicken:




edit: TELE kopen...

Qubit
20 maart 2007, 10:27
als dat t niet is, dan gewoon je strat stukslaan en een les paul kopen :chicken:
edit: TELE kopen...

HAHA :D
in elk geval bedankt voor de reactie ;)

andere oplossingen dan n les paul of n tele mogen ook nog altijd gegeven worden hoor!

dimitri
20 maart 2007, 10:29
wat ook altijd kunt doen is een extra veer bij je tremelo steken. gewoon even het afdekplaatje aan de achterkant van de body eraf draaien en je kan er zo een veer bijsteken. De meeste strats hebben 3 veren op de tremelo zitten. Waneer je er vier van maakt, dan komt er meer spanning op te zitten en gaat je brug waarschijnlijk op de body rusten.
succes!

Kim Wilson
20 maart 2007, 10:32
Of, als je de trem niet gebruikt, deze vastzetten met een blokje hout.

LaurentB
20 maart 2007, 11:04
Je kunt de veren wat strakker draaien, dan wordt het probleem minder.

Danieldg
20 maart 2007, 11:23
zoals er al werd gezegd is de tegendruk van de veren niet sterk genoeg. Steek er een paar veren bij ;) (dit is geen zwevende tremelo dus dit zou geen problemen mogen geven)

bert k
20 maart 2007, 11:29
Nee, meer veren helpt niet. Het enige verschil is dat benden wat zwaarder wordt. Bekijk het zo: om een D naar E te benden gebruik je (ik noem maar wat) 5 kg druk op de snaar. De veren trekken dan de andere snaren terug met 5 kg. Als je een extra veer erin stopt moet je meer kracht leveren, maar zullen de veren ook harder terugtrekken.

Het enige is een houten blokje in de body lijmen, zodat de trem alleen nog maar naar beneden kan bewegen. (Ik vind dit zelf niks, het is een eigenschap van een zwevende trem, maar misschien werkt het voor jou.)