PDA

View Full Version : Gitaar strippen



paulbekkers
20 maart 2007, 01:31
Ideetje voor een nieuw projectje.
Mijn mex strat is aardig, geeft een lekker geluid en speelt ok.
Alleen heeft de vorige eigenaar zich uitgeleefd met wat verf:
http://www.bekkersonline.nl/images/gallery/P7130007.JPG

Die spetters heeft hij vervolgens met een kwast gefixeerd met een dikke laag lak waarbij hij zelfs het voor elkaar kreeg om druppels achter te laten.

Gelukkig heeft hij alleen de voorkant gedaan.

Nou lijkt het me een goed idee om dit eraf te halen. Waarschijnlijk zit er een normale zwarte laag onder. Het liefst ga ik niet helemaal door die originele laag heen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Beginnen met schuren? Iemand andere, slimme ideeën? Iets met een verfbrander misschien?

fred dons
20 maart 2007, 13:32
probeer afbijt, de kans is groot dat hij de gitaar opnieuw gelakt heeft met een acryl en dat smelt onder afbijt terwijl de originele poly blijft zitten
test wel eerst even op een klein plekje

pimmedoris
20 maart 2007, 15:12
op de foto vind ik het er wel grappig uitzien, het lijkt een beetje op marmer. Maar ik kan me voorstellen dat het van dichtbij erg lelijk is...

succes met afbijt.

(verder geen nuttige bijdrage, sorry :( )

sandra-kane
20 maart 2007, 16:19
ik kan net zo min iets anders zeggen als afbijt.
sandra
veel succes :D

jan jansen
20 maart 2007, 19:23
Een bandschurmachine met grof schuurpapier en een niet te hoog toerental wil prima.Als het meeste eraf is met een gewone schuurmachine of met de hand afwerken.

Persoonlijk zou ik de verfbrander en verfkrabber hanteren...,

JJ

paulbekkers
20 maart 2007, 22:35
Nou, de afbijt werkt.
Helaas gaat het niet zo makkelijk als ik gedacht had.
De laklaag is er grotendeels vanaf. Die spetterlaag eronder ook voor een eind, maar er blijven plekken over die niet weg willen.

Ik denk dat ik nu wel graag verder zou gaan met schuren. Als ik wil voorkomen dat ik door de originele kleurlaag ga (zwart), wat kan ik dan het beste gebruiken? 800-1000 grit? Moet ik het daarna nog lakken?

Als ik voor de snelle relic ga, heeft het dan zin om te lakken na het schuren? Als ik niet lak, hou ik dan geen krassen over?

paulbekkers
21 maart 2007, 14:04
Niet netjes, maar ff omhoog schoppen.
Iemand een idee?

G.G.
21 maart 2007, 16:56
Niet netjes, maar ff omhoog schoppen.
Iemand een idee?

Fijne korrel, 400 ofzo. Zou er wel weer een laag of 2 blanke lak overheen zetten.

paulbekkers
27 maart 2007, 15:17
Ok, ben aan het schuren geslagen met grit600 nat.
Gaat langzaam, maar het geeft resultaat. Het grootste deel is nu mat-zwart.

Er moet sowieso een laagje blanke lak overheen, maar ik begin te twijfelen.
Ik ben een groot fan van de vergeelde-witte-body-met-rosewood-toets strats. Waarom niet die van mij ook zo maken? De rosewood toets zit er al op.

Wat is nu wijsheid? Ik heb geen spuitinstallatie en ook geen zin er 1 aan te schaffen. Als ik die body wit wil maken, moet ik hem dan helemaal afschuren tot het hout om vervolgens een paar lagen witte lak te gebruiken? Als ik mijn toevlucht zoek tot verf-spuitbussen, wordt me dit dan afgeraden?

Als het merendeel dit geen goed idee vind, kan ik misschien beter gewoon blanke lak over de zwarte laag gooien. (<-- hoezo geen eigen mening?)

AvU
27 maart 2007, 21:07
Als je hem wit wilt spuiten kun je het beste de zwarte lak er op houden. De zwarte lak ruw schuren, grondlak er over en dan de witte! Die fout heb ik ook al gemaakt :satisfie: :S

grt. Arjan

DarknessAwaits
27 maart 2007, 23:21
Ja! Zeker doen! Ik ben ook helemaal gek geworden van de ge-aged vintage white strat. Als ik alles heb gedaan wat ik nu gepland heb komt dat er zeker nog eens bij.

Ik heb hier al best wat mooie resultaten voorbij zien komen van een normale spuitbus, dus daar hoef je het niet voor te laten.