PDA

View Full Version : Akoestisch spelen (tokkelen)... aanraders?



Reel Big Fish
20 maart 2007, 00:21
Hallo,

nu vragen jullie je af, huh... RBF gaat akoestisch?! Speelde hij niet in een metal band? Klopt als een bus! Ik hou echter van allerlei soorten muziek en een van mijn favorieten soorten is dus akoestische muziek. Ik beperk me niet tot één genre. De technieken die gebruikt worden probeer ik nu een beetje te leren. Ik speel nu een aantal nummers waaronder:

Metallica - Nothing Else Matters
Racoon - Brother
The Plain White T's - Hey There Delilah

Hebben jullie nog wat aanraders van ongeveer hetzelfde niveau? Mag ook moeilijker zijn, als er maar technieken in zitten waar iemand die nooit tokkelt iets aan heeft? Ik wil namelijk zelf een akoestisch nummer gaan maken en hier om probeer ik zoveel mogelijk verschillende nummers te spelen, om een beetje bekend te raken met hoe of wat. Tips? Alles is welkom!

Bedankt!

Bassbitch
20 maart 2007, 00:34
Lijkt me beter in Akoustisch.

MonkeyFace
20 maart 2007, 00:59
als je onder andere fingerpicking lekker in de vingers wilt krijgen zou je ook eens kunnen kijken naar Dust In The Wind van Kansas, Love You More van Racoon, Babe I'm Gonna Leave You van Led Zeppelin, en eventueel -als je dat leuk vindt- is het een aanrader om eens in wat werk van John Mayer rond te kijken. Hij heeft van verschillende niveau's leuke nummers om eens mee te spelen. Zo is Why Georgia lekker simpel (vind ik tenminste ;) ), is Neon al een stuk uitdagender, en zijn de As/Is uitvoering van 3x5 en de nummers Stop This Train en Heart Of Life van zijn nieuwe album erg fijne nummers om naar te luisteren en te spelen ;)

-Yves-
20 maart 2007, 09:23
Niet echt van hetzelfde niveau maar meer dan waarschijnlijk wel inspirerend.
Een metalgitarist die uiteindelijk op het rechte pad is terecht gekomen ;-)
Andy Mckee: Toto - Africa
http://www.youtube.com/watch?v=dt1fB62cGbo

Succes

kornelius
20 maart 2007, 09:35
in de categorie stevigere bands die ook eens wat akoestisch doen
more than words -extreme (alles behalve het show-off outtro-tje is wel overzichtelijk)
behind blue eyes - limp bzkit (ja is cover i know)

En verder, tja er is een wereld vol met mooie nummers met akoestisch tokkelwerk er in. dan moet je eens specifieker vragen anders weet ik niet waar ik moet beginnen.

Bernie
20 maart 2007, 12:36
In diezelfde categorie, nou ja, min of meer:

Desolate ways - Morbid Angel

heel eenvoudig maar klinkt best leuk

MonkeyFace
20 maart 2007, 12:38
Niet echt van hetzelfde niveau maar meer dan waarschijnlijk wel inspirerend.
Een metalgitarist die uiteindelijk op het rechte pad is terecht gekomen ;-)
Andy Mckee: Toto - Africa
http://www.youtube.com/watch?v=dt1fB62cGbo

Succes

wow! Die dude heeft wel even een nette techniek. Check ook Drifting van hem.

--=HANS=--
20 maart 2007, 17:48
Niet erg ruig maar wel gaaf om te spelen: akoestische versie van Big Love van Fleetwood mac. Lindsey Buckingham heeft nog een aantal andere nummers die leuk zijn om te spelen in de akoestische versie, o.a. Go insane. In de categorie "dust in the wind" is ook Landslide een leuke.
In een andere stemming is Never going back again een leuke.

Succes, Hans

Kia
23 maart 2007, 20:43
De Foo Fighters hebben op hun laatste unplugged album ook errug leuke acoustische nummers staan! Toevallig vandaag nog mee bezig geweest ;)

GetnFunky
23 maart 2007, 22:15
Ik weet niet of je van klassieke muziek houdt, maar Classical Gas tokkelt heerlijk.. :D

gorgasm
23 maart 2007, 22:45
cavatina,
stukken van oa. M Carcassi, romanza, veel bekende klassieke stukken...
Ben je wel ff zoet mee :)

stratestic
24 maart 2007, 14:13
Zakk Wylde, Spoke in the wheel. Blijft toch mijn favoriete akoestische nummer.

i.s. ralf
26 maart 2007, 19:13
Nick Drake is mooi als je van angstvallige eenzame muziek houd. Veel open stemming en goede overgangen.

Droffie
26 maart 2007, 20:24
Ik weet niet hoe goed je wilt worden in fingerpicken maar een echte aanraders zijn de boeken van Mark hanson.

Fingerstyle Guitar by Mark Hanson
http://www.accentonmusic.com/book_detail.asp?qID=88

gevolgt door:

The Art of Solo Fingerpicking
http://www.accentonmusic.com/book_detail.asp?qID=7

Dit zijn hele leuke boeken om te leren en geen saaie oeverloze oefeningen, maar gelijk leuke stukken om te picken...als halverwege boek 2 bent kunt ongeveer alles tokkelen wat je maar wilt.