PDA

View Full Version : Andere speaker voor een fender blues deluxe



crelis
19 maart 2007, 20:55
Hey,

Op www.gitaarnet.nl/forum schreef iemand dat een andere speaker voor de blues deluxe wel een must is. Nu is dat vast wel zoiemand die heel pietje presies is, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Alle duurdere ferderversterkers hebben jensens. de eminence die er nu in zit klinkt volgens velen te vlak. Is dit werkelijk zo? welke speaker zou ik er dan in moeten zetten?
mischien een jensen P12N speaker.? ik hoor graag wat jullie hiervan denken..... groeten,
steven

Aron Maiden
19 maart 2007, 20:57
wat ik ook gehoord heb is een celestion v30 speaker,
die schijnen ook goed te wezen voor deze versterker!

Tristan
19 maart 2007, 21:07
Ga in ieder geval niet voor een Jensen zou ik zeggen, die klinken i.m.o. echt vreselijk kut, de standaard speaker is waarschijnlijk beter...
Tsja, het hangt er vanaf wat je wil besteden, maar ik geloof dat een Celestion G12H wel vaak gedaan wordt, schijnt een goede combi te zijn, of anders misschien een Weber speaker...

crelis
19 maart 2007, 21:21
bedankt voor de info tristan!!

maar vind jij dan dat jensens te schel klinken? ik las dat dat alleen de eerste dag zo was en dat na een tijdje spelen die speaker wat lekkerder klinkt
over die celestion, is het wel goed om een 30 watt speaker in een 40 watt amp te plaatsen?
weder heb ik veel goeds overgehoort ook, maar waar koop je die?

Tristan
19 maart 2007, 22:00
Graag gedaan, doe met de informatie wat je wil, maar ik vond de Jensens enorm schel, krasserig, papierig en ronduit lelijk klinken, echt geen upgrade van de standaard Eminence speaker naar mijn idee...
Er zijn ook mensen die er wel tevreden over zijn, maar als je zo'n type speaker als de Jensen zoekt dan zou ik je de Webers aanraden...
Waarschijnlijk kan je die Webers wel via Van De Haar (www.haarguitars.nl) kopen, of anders via internet, ik weet het niet zeker...
Hmm, een 30 watt speaker wordt dan inderdaad wel wat krap, het zou wel kunnen, mits je de amp niet er hard zet, maar misschien is zo'n Vintage 30 zoals eerder genoemd dan toch een betere optie, als je het niks vindt dan kan je hem waarschijnlijk ook gemakkelijk weer kwijt, dus dat is ook een voordeel...
Op www.tonefactory.nl kosten zowel de Vintage 30 als de G12H nu 90 euro nieuw, een erg mooie prijs!

Little Jay
20 maart 2007, 19:09
Ha, speaker discussie! Leuk! Ga je al pratend/schrijvend niet uitkomen, want niks persoonlijkers dan sound.... speakers moet je horen! Toch maar een duit in het zakje doen, want ervaringsgegevens zijn misschien wel handig.

Ik heb ook een Blues Deluxe, al jaren (in '92 of '93 tweede hands gekocht). Heerlijke versterker! Ik heb de Eminence vorig jaar vervangen door twee (!) Jensen P10R (Alnico´s dus), ik heb er dus een 2x10 van gemaakt, hetgeen makkelijk gaat, ruimte genoeg. Ze zijn 4 ohm, in serie geschakeld omdat ik ergens las dat dat een kleuriger geluid geeft voor gitaar dan een paralelschakeling, die zou meer hifi zijn. Ik wilde een breder, groter geluid. Op lagere volumes vond ik de Eminence eigenlijk wel perfect, wel snel teveel bas, regelaar stond vaak bijna op 0. Op hogere volumes leed ´ie wat aan bloedarmoede, vond ik de Emince wat te kaal, strak, té analytisch, arm aan nuance. Soms zelfs metalig (Noem je dat vlak?). Het bijdraaien van bass maakte het alleen maar ´boemerig´. Vandaar de Jensens.

De Jensens ben ik erg tevreden over, geven de versterker op hoog volume inderdaad een wat breder geluid met wat meer subtiele onder- en boventonen. Nog steeds hou ik de bass regelaar overigens bijna op 0. Het valt me op dat ik vooral nu een mooier en voller sologeluid heb, met een romig midden, maar toch een heldere stem die goed door het totaalgeluid van de band heenprikt zonder schel te worden. Ik gebruik een hollowbody Framus jazzgitaar met P90-achtige elementen. Direct na monteren was er inderdaad te veel treble, dat echter na een paar uur inspelen al bijna verdwenen was en juist een bepaalde helderheid geeft.

Voor geluidsfragment, luister de tracks op www.myspace.com/hiptwist, de gitaarpartijen zijn opgenomen met de Blues Deluxe.

Of Webers beter klinken weet ik niet, ik heb geen referentie materiaal. Dat ze een stuk duurder zijn weet ik wel!

Hoop dat je hier wat aan hebt, waarom mensen Jensen toch altijd als schel en krasserig omschrijven snap ik niet zo goed. Omdat ze de papieren konussen geen tijd geven om in te breken misschien? Ik moet wel zeggen dat ik de keramische Jensens niet ken, misschien zijn die wel erg schel?

Succes!