PDA

View Full Version : Marty Friedman bij ENGL



Powerchordschuiver
19 maart 2007, 19:31
Marty Friedman bij ENGL.
Check de website.
Tjongejonge...
Ze weten wel steeds meer topgitaristen aan zich te binden.

Squier4ever
19 maart 2007, 19:41
lekker boeiend man!

Jimwoud
19 maart 2007, 21:33
Megadeth..Megasmeth

Ik ben zeer groot fan van Blackmore en Morse, maar Engl op de Invader na vind ik niks.

gerrekat
19 maart 2007, 21:57
ENGL is natuurlijk een topmerk, niet verwonderlijk dat zoveel topnamen de laatste tijd bij ENGL onderdak vinden.

Ik vind eigenlijk alle ENGLs die ik geprobeerd heb de moeite, zeker de SE

ziggie
20 maart 2007, 01:04
En iedereen maar denken dat die gitaristen ook echt op (standaard) Engl amps spelen....

Neem Tony Spinner (Toto en Tony Spinner Band). Speelt live gewoon nog steeds op zijn vertrouwde Fender Deluxe Reverb en met een Super Reverb als backup. Geen Engl in velden of wegen te bekennen.

Endorsement heet dit met een mooi woord. Fabrikant betaalt leuk bedrag aan artiest en mag de naam van de artiest gebruiken, alsof hij die produkten ook gebruikt.

Wat ook veel gebeurt: Artiest speelt op een kast die aan de buitenkant identiek is aan datgene wat in de winkels te koop staat. Alleen aan de binnenkant zit een totaal andere amp.

stevie_vp
20 maart 2007, 01:53
gelukkig dat niet iedereen darin trapt...
grappig ook dat die mesa muren van mettallica op t podium door één ventje worden weggereden na t optreden... PLASTIC! wat helemaal grappig is dat er soms nog mics voor staan haha....
iemand weleens links op hun podium gekeken? goh.. lijkt wel een triaxis.. ;)

PS: Ik vind t wel wát waard als een artiest zijn naam aan een merk geeft...
over t algemeen hebben ze dan wel enigzins vertrouwen in dat merk..
maja tis ook een hoop imago natuurlijk... vin engl trouwens ook zeker
een topmerk hoor!

gerrekat
20 maart 2007, 06:58
En iedereen maar denken dat die gitaristen ook echt op (standaard) Engl amps spelen....

Neem Tony Spinner (Toto en Tony Spinner Band). Speelt live gewoon nog steeds op zijn vertrouwde Fender Deluxe Reverb en met een Super Reverb als backup. Geen Engl in velden of wegen te bekennen.

Endorsement heet dit met een mooi woord. Fabrikant betaalt leuk bedrag aan artiest en mag de naam van de artiest gebruiken, alsof hij die produkten ook gebruikt.

Wat ook veel gebeurt: Artiest speelt op een kast die aan de buitenkant identiek is aan datgene wat in de winkels te koop staat. Alleen aan de binnenkant zit een totaal andere amp.


In het geval van Metallica kloppen die spookverhalen wel, alhoewel ze wel degelijk vaak nog op hun ouwe mesa gear spelen (triaxis/strategy 400). Maar over het algemeen velt dat reuze mee, je zal verbaasd staan hoeveel topartietsten gewoon op doodnormale amps spelen. en veel te modden valt er niet aan een engl, daar zitten zo'n beetje alle bedenkbare mods al op zeker op de SE.

Marty speelde eerst op een Crate BLue Voodoo, dus dit is een giga quantum leap voorwaarts. (heb zelf ook een BV 120 H gehad.)

LordRiffenstein
20 maart 2007, 07:52
En iedereen maar denken dat die gitaristen ook echt op (standaard) Engl amps spelen....

Neem Tony Spinner (Toto en Tony Spinner Band). Speelt live gewoon nog steeds op zijn vertrouwde Fender Deluxe Reverb en met een Super Reverb als backup. Geen Engl in velden of wegen te bekennen.

Endorsement heet dit met een mooi woord. Fabrikant betaalt leuk bedrag aan artiest en mag de naam van de artiest gebruiken, alsof hij die produkten ook gebruikt.

Wat ook veel gebeurt: Artiest speelt op een kast die aan de buitenkant identiek is aan datgene wat in de winkels te koop staat. Alleen aan de binnenkant zit een totaal andere amp.

1) Engl is te klein om voor elke endorser een speciale amp te maken, de enige met een amp speciaal voor hem gebouwd is Blackmore en dat is dus en signature serie. Engl kan nauwelijks zijn gewone productie rond krijgen om aan de vraag te voldoen.

2) Denk je echt dat een klein merk als Engl aan een nobele onbekende voor het grote publiek als Tony Spinner, geld gaat geven om zijn naam te mogen gebruiken?

SimonS
20 maart 2007, 08:15
en veel te modden valt er niet aan een engl, daar zitten zo'n beetje alle bedenkbare mods al op zeker op de SE.
niet mee eens, valt héél veel aan te modden. je haalt features en modificaties door elkaar ;)

AART
20 maart 2007, 08:23
gelukkig dat niet iedereen darin trapt...
grappig ook dat die mesa muren van mettallica op t podium door één ventje worden weggereden na t optreden... PLASTIC! wat helemaal grappig is dat er soms nog mics voor staan haha....
iemand weleens links op hun podium gekeken? goh.. lijkt wel een triaxis.. ;)



Die mesa kasten daar zijn er maar twee voorzien van speakers en mics, daarom is dat zo licht.

Metallica speelt weldegelijk (bijna) altijd op mesa gear, welliswaar hebben zij elke amp die mesa ooit gebouwd heeft in tienvoud dus ze wisselen nog wel eens wat af.

En de meeste endorsers gebruiken ook echt de gear van dta merk omdat ze helemaal geen bak geld krijgen maar meestal enkel wat gratis amps, artietsen kunnen betalen voor hun endorsement is alleen weggelegd voor marshall.
Mesa en ENGL zijn te klein daarvoor en hebben dat budget niet.

a darker shade of grey
20 maart 2007, 09:11
Ik vraag het me af...ik denk dat er wel met wat geld wordt gesmeten om die mensen binnen te halen.

Ik vind het zo raar om mensen te betalen om jouw producten te spelen. Laat de artiesten kiezen op basis van pure kwaliteit! Maar elke fabrikant gooit met geld, echt schandalig! Alleen Dean doet dat niet, en dat vind ik prachtig! Zakk Wylde heeft een sig-lijn bij Dean afgewezen omdat Gibson meer betaalde. Sindsdien vind ik Zakk Wylde een enorme horkerige hufter.

Ik vind dat muzikanten moeten kiezen op kwaliteit! Dat doen wij toch ook!

edit: ik weet natuurlijk dat iedereen dit vindt, en dat het nooit zal gebeuren, maar ik wilde het statement even plaatsen :)

De Beer
20 maart 2007, 14:01
gelukkig dat niet iedereen darin trapt...
grappig ook dat die mesa muren van mettallica op t podium door één ventje worden weggereden na t optreden... PLASTIC! wat helemaal grappig is dat er soms nog mics voor staan haha....
iemand weleens links op hun podium gekeken? goh.. lijkt wel een triaxis.. ;)
Lenny Krevits heeft ook een mooi Marshall decor op het podium staan. Alles verguld en gepoetst...maar vooral erg leeg.
Er zit wel wat electronica in, nl een netspannings snoer en een rood lampje in de on/off switch.

Hij heeft wel een enorm rack aan preamps en weet ik wat wat naast het podium staan... wat alsnog imposant zou staan op het podium....dat terzake.

AART
20 maart 2007, 14:47
Ik vraag het me af...ik denk dat er wel met wat geld wordt gesmeten om die mensen binnen te halen.

Ik vind het zo raar om mensen te betalen om jouw producten te spelen. Laat de artiesten kiezen op basis van pure kwaliteit! Maar elke fabrikant gooit met geld, echt schandalig! Alleen Dean doet dat niet, en dat vind ik prachtig! Zakk Wylde heeft een sig-lijn bij Dean afgewezen omdat Gibson meer betaalde. Sindsdien vind ik Zakk Wylde een enorme horkerige hufter.

Ik vind dat muzikanten moeten kiezen op kwaliteit! Dat doen wij toch ook!

edit: ik weet natuurlijk dat iedereen dit vindt, en dat het nooit zal gebeuren, maar ik wilde het statement even plaatsen :)

Mesa betaalt artiesten niet, VHT niet, ENGL niet. Alleen bedrijven die óf heel groot zijn(Fender, Marshall) óf een hele investeringsmaatschappij achter zich hebben(Ibanez/Tama > Hoshino Gakki) kunnen artiesten betalen om hun producten te gebruiken.

Mesa heeft een hele kleinschalige productie(fabriek nauwelijks groter dan een woonhuis) en kan dat dus niet opbrengen. Wel kunnen artiesten de producten vaak gratis krijgen, maar betalen lijkt me sterk...

a darker shade of grey
20 maart 2007, 15:02
Mesa betaalt artiesten niet, VHT niet, ENGL niet. Alleen bedrijven die óf heel groot zijn(Fender, Marshall) óf een hele investeringsmaatschappij achter zich hebben(Ibanez/Tama > Hoshino Gakki) kunnen artiesten betalen om hun producten te gebruiken.

Mesa heeft een hele kleinschalige productie(fabriek nauwelijks groter dan een woonhuis) en kan dat dus niet opbrengen. Wel kunnen artiesten de producten vaak gratis krijgen, maar betalen lijkt me sterk...

Oh dat wist ik niet! Goed om te weten in ieder geval :) Ik dacht dat het allemaal weer geldsmijterij en recht van de sterksten was. Dank je :)

En Zakk Wylde blijft een lul! :P

AART
20 maart 2007, 15:07
Oh dat wist ik niet! Goed om te weten in ieder geval :) Ik dacht dat het allemaal weer geldsmijterij en recht van de sterksten was. Dank je :)

En Zakk Wylde blijft een lul! :P

Tja, als je voor gibson kiest ipv dean zou de enige reden om bij gibson te blijven de DEAN headstock zijn, de kwaliteit van gibson is nou niet echt lonkend itt tot die van DEAN ;)

En veel bedrijven die amps en gitaren maken zijn niet erg groot. Er zijn maar een paar grote spelers.

Jackson is bijvoorbeeld van fender en nog wel meer. Peavey is groot, soldano is van yamaha dacht ik, ibanez en tama zijn van hoshino gakki en zijn zo snel groot geworden eind jaren 80 omdat ze iedere artiest van een eigen lijn gitaren konden voorzien. Gibson is een van de grotere spelers net als marshall en hebben daarom geld. Andere merken kunnen dat vaak gewoonweg niet.

pimmedoris
20 maart 2007, 15:24
Nog even over dat de amps waar 'de sterren' over spelen niet gelijk zijn aan de amps die in de winkel staan:

Dit geldt blijkbaar ook voor gitaren. Ik heb eens gelezen dat de JS1200 ook niet gelijk is aan die waar Satriani op speelt. Satriani speelt op een gitaar van mahonie en niet van basswood. Dat vind ik eigenlijk raar, want voor de prijs van die JS1200 kun je toch best mahonie nemen als hout?

ziggie
20 maart 2007, 17:10
Marketing heet dit beste mensen. Ik geef toe het gaat er niet erg eerlijk aan toe in de commerciele wereld. Maar het gebeurt echt in bijna alle branches. We worden continue in de mailing genomen en maar weinigen weten het.

Tennisers spelen echt niet met standaard rackets. Skies voor de toppers zijn heus niet te koop in de winkel, al zien ze er hertzelfde uit.

En de topmerken geven niet alleen gratis (verbeterde) spullen, maar betalen ook nog eens dik voor het gebruik van die topspullen. Dat is inderdaad alleen weggelegd voor de echte topartiesten of topsporters. De laag daaronder moet het meestal doen met allleen de gratis spullen (meestal standaard kwaliteit).

Een betere en goedkopere reclame is er niet dan dat de topidolen bepaalde spullen gebruiken. De naieve consument denkt dan dat die spullen identiek zijn aan wat er in de winkel te koop is.

Tja, en waarom Tony Spinner niet op Engl speelt en wel op de lijst van Engl voorkomt? Ik kan er alleen maar naar raden. Maar hij blijkt zweren bij zijn oude blackface Fenders.

Wel hoorde ik laatst Peter van Weelden tekeer gaan over de waardeloze kwaliteit trafo's die Engl in zijn Amps stopt. Hij krijgt ze zo nu en dan binnen, om ze te verbeteren. Zoals hij zegt; mensen willen een buizenamp met alles erop en er aan, maar het mag haast niks kosten.

Dat maakt Engl inderdaad, maar om nou te zeggen dat het topkwaliteit is.....

Doe mij ook maar zo'n oude Fender Deluxe Reverb of Super Reverb of andere topamps uit de jaren 60 of desnoods 70 (veel goedkoper).

Die amps hebben tenminste echte tone en bovenal dynamiek. Ik heb zoveel geprobeerd. Ook heb heb jaren ik een 3 kanaals amp gehad. Nu gaat alles weer over 1 kanaaltje, maar met een aanslaggevoeligheid waar geeen kanaalswitch tegen opkan. Zachtjes aanslaan en perfect clean geluid. Hard aanslaan; vette crunch, volume pot iets verder open en jankende solo's.

Ik snap Tony Spinner wel. Die gratis Engl zou ik ook niet gebruiken.

Lord Abortion
20 maart 2007, 17:37
Alleen Dean doet dat niet, en dat vind ik prachtig! Zakk Wylde heeft een sig-lijn bij Dean afgewezen omdat Gibson meer betaalde. Sindsdien vind ik Zakk Wylde een enorme horkerige hufter.


Nou, dat is niet wat ik gehoord heb ... blijkbaar heeft die Dimebag-deal hun ook een pak geld gekost.

AART
20 maart 2007, 21:12
Marketing heet dit beste mensen. Ik geef toe het gaat er niet erg eerlijk aan toe in de commerciele wereld. Maar het gebeurt echt in bijna alle branches. We worden continue in de mailing genomen en maar weinigen weten het.

Tennisers spelen echt niet met standaard rackets. Skies voor de toppers zijn heus niet te koop in de winkel, al zien ze er hertzelfde uit.

En de topmerken geven niet alleen gratis (verbeterde) spullen, maar betalen ook nog eens dik voor het gebruik van die topspullen. Dat is inderdaad alleen weggelegd voor de echte topartiesten of topsporters. De laag daaronder moet het meestal doen met allleen de gratis spullen (meestal standaard kwaliteit).

Een betere en goedkopere reclame is er niet dan dat de topidolen bepaalde spullen gebruiken. De naieve consument denkt dan dat die spullen identiek zijn aan wat er in de winkel te koop is.

Tja, en waarom Tony Spinner niet op Engl speelt en wel op de lijst van Engl voorkomt? Ik kan er alleen maar naar raden. Maar hij blijkt zweren bij zijn oude blackface Fenders.

Wel hoorde ik laatst Peter van Weelden tekeer gaan over de waardeloze kwaliteit trafo's die Engl in zijn Amps stopt. Hij krijgt ze zo nu en dan binnen, om ze te verbeteren. Zoals hij zegt; mensen willen een buizenamp met alles erop en er aan, maar het mag haast niks kosten.

Dat maakt Engl inderdaad, maar om nou te zeggen dat het topkwaliteit is.....

Doe mij ook maar zo'n oude Fender Deluxe Reverb of Super Reverb of andere topamps uit de jaren 60 of desnoods 70 (veel goedkoper).

Die amps hebben tenminste echte tone en bovenal dynamiek. Ik heb zoveel geprobeerd. Ook heb heb jaren ik een 3 kanaals amp gehad. Nu gaat alles weer over 1 kanaaltje, maar met een aanslaggevoeligheid waar geeen kanaalswitch tegen opkan. Zachtjes aanslaan en perfect clean geluid. Hard aanslaan; vette crunch, volume pot iets verder open en jankende solo's.

Ik snap Tony Spinner wel. Die gratis Engl zou ik ook niet gebruiken.

Het is duidelijk dat jij waarschijnlijk elke amp van na 1980 een ramp vindt..

ENGL's zijn erg degelijke amps. En de mesa's van metallica zijn allemaal stock(Mark IIC+, Mark IV, Dual Recto's, Triaxis, Strategy 400).

Van Weelden is btw ook gewoon een ontzettende perfectionist, wat natuurlijk alleen fijn is als ie aan je amp werkt.
Ik heb een keer een mark IV binnen gehad bij hem, die heeft ie prima opgelapt, dat ding was technisch weer als nieuw.
Hij was btw erg te spreken over mesa trafo's(zijn nogal groot).

Maar ik zeg het je: Mesa betaalt Metallica echt niet. Die lui verdienen zoveel dat alles wat mesa kan bieden in het niets valt bij hun winsten van cd/cencert en merchandise verkopen.

En oude fenders... Randall Smith wist er wel raad mee...

stevie_vp
21 maart 2007, 00:24
dat denk ik ook ja... ze krijgen er niet voor betaald om erop te spelen maar ze krijgen het wel gratis.. leuk voorbeeldje van eigen bodem: een vriend van mij uit een nederlandse band speelt op gitaren van een nog niet al te bekende gitaarbouwer (weet zijn naam even niet uit mij hoofd). Deze mag hij gratis gebruiken.. mits hij ze in de videoclips en live zo af en toe gebruikt.. puur reclame dus....

En over dat modden... dat gebeurt natuurlijk heel veel... deze artiesten hebben er zoiezo het geld voor en als ze hun geluid willen aanpassen doen ze dat dus ook, wat helemaal niet raar is want dat kunnen wij met z'n allen natuurlijk ook gewoon doen bij een goeie amp-boer...
Neem nou john mayer.. die heeft two rock signature series... ook helemaal aangepast naar zijn stijl... en tja nieuw kosten ze al 7000 pleuros maar toch ;)

B_2_the_a
21 maart 2007, 01:25
dat hele verhaal van plastic cabs bij metallica is bullshit, zijn gewoon normale cabs

een klein deel wordt er echter gebruikt!

Als je kijkt naar de video's van metallica in het voorprogramma van de stones, of in hun oefenruimte.. daar zie je hun echte back line staan... nog erg groot maarjah :)

die muur mesa's is voor de sier en wat geluid op het podium that's about it!

http://www.youtube.com/watch?v=a4vbAOwttR8
hier zie je het goed :)