PDA

View Full Version : Ibanez S4170AB Prestige: ja of nee?



Arch_Evil
19 maart 2007, 19:10
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het rondkijken naar een nieuwe solo gitaar. Nu ben ik laatst bij Musik Produktiv geweest in Duitsland, en heb daar ook aardig wat gitaartjes geprobeerd. Mijn huidige solo gitaar is een Ibanez GSA60, en die bevalt wel aardig, hij speelt gewoon fijn en klinkt lekker dus Ibanez is wel 1 van mijn favoriete merken geworden.

Maar zoals ik al zei, ik heb dus een aantal gitaren geprobeerd, ook een groot aantal Ibanez gitaren, en toen viel mijn oog op deze gitaar:

http://www.ibanez.co.jp/eg_page_2007.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=497&COLOR=CL01&MODEL_NO=S4170AB

Als die link niet werkt, gewoon zoeken op de Ibanez site: Electric guitars, S Prestige, en dan de S4170AB.

Deze gitaar heeft zo ongeveer alles, wat bij mijn huidige gitaar ontbreekt, onder andere:
* een fatsoenlijke tremolo brug
* Dimarzio Pick-Ups
* Neck-through-body

En hij ziet er ook gewoon GAAF uit vind ik(maar ja dat is mijn persoonlijke smaak :p)

Enige nadeel: de prijs. Hij kost daar € 1.679,--. Dat vind ik vrij veel geld om zo maar ff neer te leggen voor een gitaar. Dus ben ik benieuwd wat jullie van deze gitaar vinden ;)
Een kwaliteitsgitaar mag voor mij best wat geld kosten, en ik zou graag meningen van jullie horen of deze gitaar het geld waard is.

Alvast bedankt :)

Anders Destium
19 maart 2007, 19:37
Voor mij is deze gitaar zeker het geld waard. Ibanezen bieden veel kwaliteit voor het geld dat je betaalt, daarnaast is deze neck-thru. De S-body is zo'n beetje de meest comfortabele gitaarvorm waar ik op heb gespeeld! Ik heb een tijd een Japanse S-serie gehad, en die beviel echt prima :)

Fatal Fairytale
19 maart 2007, 19:37
goeie gitaar, das eigenlijk het enige wat ik ervan kan zeggen. Gewoon goed hout, kwalitatief goede pick-ups(verwacht geen wereldwonderen maar ze voldoen prima), goeie brug, alleen de hals moet je liggen.

stumpy
19 maart 2007, 19:37
Let wel op dat het de Dimarzio/IBZ elementen zijn. Geen echte dimarzio's, en naar mijn mening minder goed. Ik heb ze in een rg2550 gehad en vond het niet echt lekker. Op een duurdere gitaar is het dus al relatief helemaal niks.

Anders Destium
19 maart 2007, 19:46
De elementen zijn het enige minpuntje dat ik zou kunnen bedenken. Er staat trouwens een Brian Moore C90 op gitaarmarkt, misschien ook een optie?

Nickname
19 maart 2007, 19:54
Dat is echt een fantastische gitaar! Ik heb ook op een S gespeeld in de winkel toen ik een nieuwe gitaar ging zoeken, zoals jou had ik daarvoor (en nog steeds) een GSA-60. De S-serie is heel comfortabel door de aparte vorm van de body. (heel dun aan de randen, en dik in het midden voor meer tone). Het enige wat iets minder is aan de gitaar zijn de elementen. Zoals eerder gezegd zijn het geen dimarzio's, maar een soort samenwerkingsverband tussen ibanez en dimarzio, dus wss gemaakt door ibanez, met een ontwerp van dimarzio. Dit hoeft zeker geen probleem te zijn, want als ze niet bevallen kan je ze altijd nog relatief simpel laten veranderen :)

ventje
19 maart 2007, 21:29
met de kwaliteit van de prestige gitaren van ibanez zit het wel snor.

De enige reden dat ik een rgt prestige heb gekozen is omdat ik de hals van de S net wat te plat vind en als ik gitaar speel zweeft mijn plectrum hand vlak boven de tremolo, en die speciale tremolo steekt wat verder uit dan een edge pro tremolo, dus irriteerde ik me aan de tremolo.

maar als je um lekker vind spelen, dan moet je het gewoon doen!

Hoe langer ik op mijn Ibi speel, des te meer ik me realiseer hoe geweldig mijn gitaar eigenlijk is, en dat zal met de S serie wel niet anders zijn!

LaurentB
19 maart 2007, 21:54
Even off topic: kunnen die mensen bij Ibanez niet weer eens namen/typenummers verzinnen die een beetje te onthouden zijn? Vroeger had je de Musician, Artist, Blazer of Roadstar. Maar S4170AB, dat lijkt wel het nummer van een pinpas...

a darker shade of grey
20 maart 2007, 08:58
Ook ff off topic: die nieuwe S prestiges worden in Korea gemaakt he, bij Cort meen ik? Dus je koopt voor 1700 euro een massaproductie uit Korea. Nou, misschien niet massa-productie, maar je snapt wat ik bedoel. Toen ben ik eens verder na gaan denken, de non-prestiges komen ook uit Korea, volgens mij niet uit dezelfde fabriek, maar toch Korea.
Toen ben ik eens wat specs naast mekaar gaan leggen:

Ibanez S2170FW Prestige (uw pas wordt niet geaccepteerd :P):

neck type 5pc Wizard II Maple/Bubinga neck
body Figured Poplar top/ Selected Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge
neck pu DiMarzio® IBZ (H) neck pu
middle pu DiMarzio® IBZ (S) mid pu
bridge pu DiMarzio® IBZ (H) bridge pu

Ibanez S670FM niet-prestige:

neck type 3pc Wizard II neck
body Flamed Maple top/Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge
neck pu INF1 (H) neck pu
middle pu INFS1 (S) mid pu
bridge pu INF2 (H) bridge pu

Zelfde houten (andere top aleen), zelfde bridge, zelfde frets, wizzard neck (3pc vs. 5pc, merk je het evrschil echt?), alleen andere pickups. Voor de 1000 euro die je uitspaart koop je een mooi setje échte DiMarzio's, laat je hem eens goed afstellen naar jouw wensen, en koop je er nóg een, puur van het geld dat je overhoudt. Dus...het lijkt mij dat je met die goedkope(re) niet-prestige met een set fatsoenlijke pickups en een goeie afstelbeurt een top-gitaar in handen hebt, die niet onderdoet voor zn grote broertje, die dan ook nog slechtere pups heeft.
Of zit ik nu helemaal verkeerd en merk je het verschil wel?

LP_CL
20 maart 2007, 09:22
voor hetzelfde geld koop je een jackson USA soloist!!!
IMO toch een stuk betere gitaar...

pol
20 maart 2007, 11:04
dan wel 2de hands, nieuw zijn de soloists nog een stukje duurder.
In die prijsklasse zou ik eerder voor een Esp gaan

a darker shade of grey
20 maart 2007, 11:49
Nee ik zou gewoon bij Ibanez blijven! Goeie gitaartjes, alleen denk eens na over wat ik eerder postte (is dit met dubbel t?)....

Nickname
20 maart 2007, 12:15
Ook ff off topic: die nieuwe S prestiges worden in Korea gemaakt he, bij Cort meen ik? Dus je koopt voor 1700 euro een massaproductie uit Korea. Nou, misschien niet massa-productie, maar je snapt wat ik bedoel. Toen ben ik eens verder na gaan denken, de non-prestiges komen ook uit Korea, volgens mij niet uit dezelfde fabriek, maar toch Korea.
Toen ben ik eens wat specs naast mekaar gaan leggen:

Ibanez S2170FW Prestige (uw pas wordt niet geaccepteerd :P):

neck type 5pc Wizard II Maple/Bubinga neck
body Figured Poplar top/ Selected Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge
neck pu DiMarzio® IBZ (H) neck pu
middle pu DiMarzio® IBZ (S) mid pu
bridge pu DiMarzio® IBZ (H) bridge pu

Ibanez S670FM niet-prestige:

neck type 3pc Wizard II neck
body Flamed Maple top/Mahogany body
fret Jumbo frets
bridge ZR Tremolo bridge
neck pu INF1 (H) neck pu
middle pu INFS1 (S) mid pu
bridge pu INF2 (H) bridge pu

Zelfde houten (andere top aleen), zelfde bridge, zelfde frets, wizzard neck (3pc vs. 5pc, merk je het evrschil echt?), alleen andere pickups. Voor de 1000 euro die je uitspaart koop je een mooi setje échte DiMarzio's, laat je hem eens goed afstellen naar jouw wensen, en koop je er nóg een, puur van het geld dat je overhoudt. Dus...het lijkt mij dat je met die goedkope(re) niet-prestige met een set fatsoenlijke pickups en een goeie afstelbeurt een top-gitaar in handen hebt, die niet onderdoet voor zn grote broertje, die dan ook nog slechtere pups heeft.
Of zit ik nu helemaal verkeerd en merk je het verschil wel?

Volgens mij worden de prestige-series in japan gemaakt, en de niet prestige series inderdaad in korea. Iig mijn RG1570 Prestige is Made in Japan. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon slim om de goedkopere eens te proberen, en als die bevalt inderdaad met het uitgespaarde geld betere elementen kopen :)

Dit staat op de ibanez site:


Prestige guitars and basses are the result of extensive work by our luthiers and designers in Sun Valley, California and Nagoya, Japan. By making, modifying and maintaining instruments for our esteemed group of Ibanez artists, our luthiers and designers have come to a unique understanding of the stylistic, recording and performing needs of today’s guitarists. The ideas and inspiration from that work, the imagination of our designers, and the finest materials and electronics available are what set Prestige instruments apart from anything else you can own.

a darker shade of grey
20 maart 2007, 14:56
Volgens mij worden de prestige-series in japan gemaakt, en de niet prestige series inderdaad in korea. Iig mijn RG1570 Prestige is Made in Japan. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon slim om de goedkopere eens te proberen, en als die bevalt inderdaad met het uitgespaarde geld betere elementen kopen :)

Dit staat op de ibanez site:

De RG prestiges worden idd in Japan gemaakt, dat zeg je goed. De S-series niet.
Kijk hier (http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/product_info.php?products_id=16097) maar eens goed naar de foto van de achterkant van de headstock. In kleine pokkelettertjes staat daar: Made in Korea.

edit:
Its a new 2006 ibanez s2170 prestige, a korean prestige. It was made in Korea, 2006.

Maar verder: zou het echt zo zijn dat als je die nietprestige een beetje pimpt, dat ie net zo goed is?

AART
20 maart 2007, 15:02
De RG prestiges worden idd in Japan gemaakt, dat zeg je goed. De S-series niet.
Kijk hier (http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/product_info.php?products_id=16097) maar eens goed naar de foto van de achterkant van de headstock. In kleine pokkelettertjes staat daar: Made in Korea.

edit:

Maar verder: zou het echt zo zijn dat als je die nietprestige een beetje pimpt, dat ie net zo goed is?


S Prestiges zijn idd even in Korea gemaakt. Er was wat gerel rond de Fujigen fabriek(fender gebruikte die fabriek ook en was aan het motten).

90% van de prestiges worden nog in Japan gemaakt.

De overige 10% zijn idd s-series en sz, maar volgens rich harris(ibanezrules) is de kwaliteit prima. Daarnaast zijn de koreaanse modellen er ook naar geprijsd.

@ Jackson/esp-fans: Japanse Ibanezzen en ESP/Jackson USA's zijn in kwaliteit allemaal goed hoor. Het ene merk is niet per se beter, meer anders...

Daarnaast: Japan is geen 2ewereldland meer, maar inmiddels duurder dan de USA om te produceren.

Soulflyhigh
20 maart 2007, 15:23
voor hetzelfde geld koop je een jackson USA soloist!!!
IMO toch een stuk betere gitaar...
Mag jij me vertellen waar!

AART
20 maart 2007, 15:40
Maar verder: zou het echt zo zijn dat als je die nietprestige een beetje pimpt, dat ie net zo goed is?

Nee.

Die 5 piece neck is gewoon veel steviger, daarnaast vind ik de hals van de prestige fdijner dan de Wizard II.

Daarnaast is de kwaliteit gewoon een stuk beter. Beter hout, meer tijd voor het product, betere quality control...

a darker shade of grey
21 maart 2007, 08:41
Nee.

Die 5 piece neck is gewoon veel steviger, daarnaast vind ik de hals van de prestige fdijner dan de Wizard II.

Daarnaast is de kwaliteit gewoon een stuk beter. Beter hout, meer tijd voor het product, betere quality control...

Okee...toch jammer. Ik had al zo'n vaag vermoeden dat die 1000 euro extra ook écht ergens voor waren :P Maar de specs leken zo op mekaar! Moet ik toch maar een keer een Japannertje gaan aanschaffen, maar die S-prestiges zijn helaas nogal duur, vergeleken met de goedkopere regionen van de RG-prestige.

edit: ofja, dus eigenlijk geen japannertje, maar een prestigieus koreaantje :D