PDA

View Full Version : enquiry



snarie
19 maart 2007, 17:06
hallo (bas)gitaarbouwers!

Ik ga mijn eigen bas bouwen, maar voor ik dat doe wil ik mij zelf een beetje informeren het te volgen proces ;p
Wat is waarschijnlijk voor een beginnend (maar niet totaal onhandige) bouwer de beste manier om een bas te construeren? Bolt-on of Neck-thru?
Zelf zat ik te denken aan nek-thru omdat dat vaak een fijna klank heeft en er smakelijk uitziet. Ik weet alleen niet of dit wel te doen is voor iemand die niet zeer ervaren is. De benodigde spullen voor lamineren heb ik al wel.
Over het ontwerp had ik ook een aantal vragen:

Is de afstand van de brug tot de elementen van groot belang of komt dat niet zo heel precies?
En hoeveel rekening moet je houden met de plaatsing van de hardware tijdens het ontwerpen (lees: tekenen) van de bas?
alvast bedankt, wanneer ik begin zal ik zeker foto's posten van mijn project.

snarie

G.G.
19 maart 2007, 17:11
KLinkt lullig , maar ik zou het eerst bij de zoekfunctie proberen, de meeste van je vragen zijn zo te vinden.

snarie
19 maart 2007, 17:52
ik heb al wel gezocht maar verzin maar eens een zoekterm waarbij je ook daadwerkelijk nuttige teksten te zien krijgt. ;p

En inderdaad zijn er wel dingen te vinden over de voor- en nadelen van bolt-on en neck-thru maar dat weet ik zo wel (ik heb zelf bolt-on bas). Mijn vraag betreft het bouwen van een bolt-on of neck-thru constructie. Wat is voor een beginner beter te doen volgens jou/jullie?

snarie

G.G.
19 maart 2007, 18:05
Bolt on is eenvoudiger en geeft meer mogelijkheden om fouten te corrigeren. Heb zelf necktrough, bolt-on en setneck gebouwd, en setneck is echt de eenvoudigste, met de minste risico's

Keesz
19 maart 2007, 18:12
+1
kldhgfslhgsldfgsdfgsfd

D3nnis
19 maart 2007, 18:23
Ik zou in ieder geval toch in eerste instantie naar de beoogde klank kijken, op 1 of andere manier vind ik bolt-on bassen lekkerder klinken (in de niet al te dure prijsrange, want daar zitten vast wel juweeltjes in die ook goed klinken), dus zou ik gaan voor bolt-on, plus dat als je even iets verkloot, je niet de hele bas in wording weg hoeft te gooien ;)

madman
19 maart 2007, 18:24
klinkt logisch, maar toch wordt mijn eerste projectje een firebird met neck-trough...

welke dingen moet je bij een necktrough dan allemaal (meer?) rekening mee houden in vergelijking met bolt-on of set-neck???

Mattia
19 maart 2007, 18:41
Ik vind neck-throughs eigenlijk het simpelst, als je mooi kunt lamineren, dan bolt-on, dan set neck. Set neck is niet moeilijk, maar het luistert erg nauw, en je moet 't perfect strak krijgen, en ook nog eens perfect recht/op de middenlijn. Als je kunt lamineren (mooie rechte lams) is een neck-through eigenlijk een 'no neck joint' bas.

Verder, je begint een boutekening altijd met een tekening van een middenlijn, de toets en de brug, op de goede plekken. Daaromheen teken je de rest uit. Full-size.

madman
19 maart 2007, 19:05
Ik vind neck-throughs eigenlijk het simpelst, als je mooi kunt lamineren

ik mis de link tussen die 2 ff, je hoeft een neck-through toch niet lamineren, is toch gewoon een kwestie van de zijkanten van de neck en wings netjes vlak maken en goed lijmen eventueel met iets van deuvels ofzo?

Mattia
19 maart 2007, 19:33
ik mis de link tussen die 2 ff, je hoeft een neck-through toch niet lamineren, is toch gewoon een kwestie van de zijkanten van de neck en wings netjes vlak maken en goed lijmen eventueel met iets van deuvels ofzo?

Als je lamineert, lijm je lange stroken hout mooi naadloos tegen elkaar. Als je dat kunstje beheerst, kun je de body wings goed op hun plek zetten en naadloos verlijmen. Dat valt niet altijd mee; toen ik begon vond ik het perfect verlijmen van een 2-delige body net wat lastiger dan het carven van een top.

Verder, ik heb in jaren geen neck-through bas gezien die een 1-delige, niet-gelamineerde hals heeft ;)

snarie
20 maart 2007, 08:23
mensen!

bedankt, ik denk dat ik inderdaad voor bolt-on ga. Want een echte held in lamineren ben ik niet (maar een klein beetje ervaring mee met kleine dingen) maar bolt-on lijkt me dan beter voor mij. Nauwkeurig werken kan ik wel.
En eigenlijk is dat uittekenen ook niet zo gek lastig.
nogmaals bedankt voor de reacties ;p

snarie

snarie
20 maart 2007, 20:10
hallo hier nog een vraag:

ik wil in mijn bas deze electronics inbouwen met een jazz element:
http://members.lycos.nl/ajgp/cirsc1sw.jpg
Afkomstig van: http://members.lycos.nl/ajgp/wiringNL.html
Zodat ik wat meer kan varieren qua geluid met niet zo veel elementen :)
is dit schema ook mogelijk als ik 3 condensators gebruik (met de waarden: 0,047 0,033 0,022) Ik weet dat er dan een andere schakelaar in moet, maar wat moet er nog meer veranderen?

madman
20 maart 2007, 20:43
een grotere schakelaar idd, een tele-achtige zou ik denken...
verder, volgens mij niets...

maar maken die condensatoren zóveel verschil dat zo'n schakeling de moeite is???

snarie
20 maart 2007, 21:12
een grotere schakelaar idd, een tele-achtige zou ik denken...
verder, volgens mij niets...

maar maken die condensatoren zóveel verschil dat zo'n schakeling de moeite is???Vandaag 20:10


nou ik weet niet zeker of ze een heel groot verschil maken (denk het haast niet) ;p
ik weet alleen dat verschillende condensatoren verschillende accenten leggen op bepaalde toonbereiken. Zo kun je dus met een enkel jazz element toch nét iets meer varieren qua klank (hoop ik)

en zo'n condensator kost 50 cent dus daarom hoef je het niet te laten, en een extra uur werk maakt op het totaal ook niet zo gek veel uit. ;p