PDA

View Full Version : Nieuw Project 1: Lefty Kelly/Explorer



Mattia
19 maart 2007, 14:44
Zo...

Ik ben weer aan het bouwen geslagen. Er moet nog heel wat gebeuren aan de 'shop' (lintzaag tunen, thickness sander bouwen, beetje de boel ordenen), en ja, de strat en tele zijn nog steeds lak, fret en in-elkaar-zet behoeftig (maar dat komt later; die zijn voor mij, geen echte haast, ik lak ze wel als er een paar andere gitaren klaar zijn om in de lak te zetten, over een paar maandjes).

Enfin. Broertje van m'n vriendin speelt liefst wat ruigere metal, en wilde een mooie, puntige gitaar hebben. Hij dacht eerst a la ESP explorers, maar gelukkig heb ik hem om kunnen praten, en wordt het eentje die meer richting Kelly gaat (Jackson), meet een iewat andere onderste punt. Fotos volgen, ben m'n kaartlezer even kwijt.

Specs:
- Khaya body
- Khaya hals
- Flame maple drop top
- Set neck
- Ebben toets/prikkeldraan inlay in echt silver
- Gotoh tuners, Ibanez Edge trem, zwart
- Trans red/black burst (meer 'blood red', minder 'cherry red')
- Wellicht een paar extra gaten erin om de boel iets minder zwaar te maken, ben ik nog niet helemaal uit.

Tot nu toe gebeurt: templates gemaakt, body blank geschaafd, twee delen verlijmd, ergens onderweg tot mijn groot verdriet mijn pre-WWII Stanley #5 op de grond laten vallen, neus eraf, moet nog een nieuwe-ouwe zien te vinden. Uitgezaagd (nog steeds met de decoupeerzaag), robosander naar de template toe gewerkt, afgewerkt met de frees, top gejoined en verlijmd.

Heb nu een hele week vrij, dus ik hoop op redelijk vlotte voortgang. Planning voor van de week: op dikte brengen body blank, z.n. een tikkie chamberen, top erop lijmen, beginnetje maken aan de hals en de toets. Ik wacht nog op een bestelling zilverdraad (van Cookson Gold) voor de inleg. Moet wel een aardig end komen, denk ik zo!

Zoals gezegd, foto's volgen.

madman
19 maart 2007, 15:03
gaaf, ben benieuwd!!

fred dons
19 maart 2007, 15:07
heel cool, ik ben benieuwd

btw waarom een ibanez trem ?

AgileGhost
19 maart 2007, 17:16
He bah, waarom heb ik geen gitaarbouwende zwager?

Ik zou toch zeker die esp (oftewel gibson) vorm nemen, heeft iig een goeie balans en minder fout dan die kelly.

Mattia
19 maart 2007, 17:24
Ibanez Edge: simpelweg omdat hij die ergens op eBay had gescoord, linkshandig. Lijkt me opzich een prima ding, alles zit er goed aan, knife edge ziet er goed uit enzo, dus ik ga 'm gewoon gebruiken.

Is de route eigenlijk erg anders dan voor een Floyd, trouwens? Of kun je daar redelijk makkelijk een 'echte' Floyd voor in de plaats zetten, als dat op termijn nodig moet zijn?

AgilGhost: hij wilde deze:

http://www.guitarshop.net/esp/EX50_blk.jpg

...en dan vind ik een Kelly toch veel mooier. Mijn interpretatie van de Kelly is ietsjes breeder dan een echte, als ik zo naar plaatjes kijk, maargoed, het ziet er verder wel strak uit, vind ik. Ik vind de Kelly toch wel wat hebben, als je er toch een Floyd op wil zetten/een metal machine van wil maken, al heeft een klassieke explorer op zich ook wel wat...enfin, heb nog genoeg limba liggen, dus dat komt ongetwijfeld wel een keer aan de beurt!

fred dons
19 maart 2007, 17:46
de route wijkt iets af (de ibbi is iets breder, maar tis geloof ik maar een halve mm dus dat is makkelijk op te lossen) een groter probleem is dat de ibbi trem iets verder naar achteren staat omdat de studs dieper in de trem vallen (of precies andersom :D )
zou je nu een ofr op die plek zetten dan staat de trem te ver naar achteren

G.G.
19 maart 2007, 18:16
de route wijkt iets af (de ibbi is iets breder, maar tis geloof ik maar een halve mm dus dat is makkelijk op te lossen) een groter probleem is dat de ibbi trem iets verder naar achteren staat omdat de studs dieper in de trem vallen (of precies andersom :D )
zou je nu een ofr op die plek zetten dan staat de trem te ver naar achteren

Ik kan me herinneren dat toen ik een Ibanez low pro edge ging monteren de studs behoorlijk ver naar voren moesten.

Mattia
25 maart 2007, 10:37
Nou, toch maar de telefooncam gepakt (die kan ik tenminste op de PC aansluiten!), en een paar kiekjes gemaakt. Procesfoto'tjes komen later wel als ik de 'echte' camera aansluit.

Waar het er nu voor staat:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/kelly1.jpg

Eergisteren maple top erop, gisteren teruggetrimd (frees), initiele bevels erop (voor en achter), van de achterkant iets dunner gemaakt (nu 43mm, is nog steeds wat zwaar, ondanks ook de +- 14 gaten om het iets lichter te maken; komt nog een hap uit voor de trem en de controls, dus dat loopt wel los), scarf joint op orde gebracht, gelijmd, vandaag even aan de hals werken; truss rod+CF rods plaatsen, halsprofiel aanbrengen (grofweg, dan), maple headplate erop lijmen. Ondertussen even kijken of ik de halshoek goed uitreken (ben dit soort trems niet gewend, moet je nauwkeuriger werken, omdat je de actie eigenlijk alleen aan lijkt te kunnen passen door de hele brug omhoog of omlaag te schroeven), dan misschien verder met de hals van die andere gitaar.

Nog wat plaatjes. De bevels aan de voorkant (leuk om te doen, gewoon, een beetje op het oog/op gevoel. Zorgen dat het er goed uitziet). Gitaar krijgt op de bevels zwart gespoten, dus ik mag rustig in beetje het mahonie in:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/kelly2.jpg

Bevels achterkant. Ziet are wat rommelig uit, m/n rond de control areas, omdat ik op dikte heb gefreesed (5mm eraf) behalve bij de covers voor trem en controls; daar laten zitten, en met de handzaag dunne plakjes eraf gezaagd, zodat ik mooi 'matching' control covers kan maken. Niks geen plastic, bah.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/kelly3.jpg

GunMetalBlue
26 maart 2007, 02:00
Ziet er mooi uit hoor!


Abonnementje...

G.G.
26 maart 2007, 09:46
Mooie lijnen met die afgevlakte zijkanten. Wordt een interessant projectje.

Mattia
26 maart 2007, 10:14
De lower horn (bij de hals, zeg maar) zit me niet helemaal lekker; ik denk dat ik 'm van beide kanten toch iets ga afslanken, minder 'lomp' maken, net iets puntiger. Waist lijkt me ook net wat te breed, maar ik wacht even totdat de hals erin zit, beetje ongeveer op maat, en de pickup surrounds er zijn om die beslissing te nemen.

Valoosj
26 maart 2007, 10:45
ziet er al heel goed uit.
ben ook aan het denken over een explorer, maar er was altijd iets dat ik niet goed vond. deze vind ik dan weer zeer mooi, enkel is hij links :D

Lennert
26 maart 2007, 10:46
Hmm, ik vind die horn eigenlijk al best slank zoals ie is! En vind trouwens de hele vorm wel erg goed gelukt :) Die bevels zijn echt gaaf! Maargoed het is allemaal persoonlijk natuurlijk ;)

Veel succes ermee! Dit projectje ga ik zeker volgen :)

oknarb180
26 maart 2007, 10:56
Hey Mattia,

Gaaf project man!
Mooi hoe dat randje mahonie eruit komt bij gedeeltes van de afgeschuinde kanten, doet me denken aan een PRS-cuttaway, mooi, mooi, mooi.
Heb je dat gewoon met een schaaf gedaan, zo uit het handje?
Complimenten hoor!!!

Uiteraard blijf ik je bouwkunsten volgen!!!

Persoonlijk vind ik de hoorn wel mooi in verhouding met de punt die onder de speelarm zit, anders wordt ie misschien een beetje "iel", maargoed, hij blijft gaaf!!!

vr.gr.

Branko

AgileGhost
26 maart 2007, 11:19
Ziet er vet uit!
Ik dacht in eerste instantie dat je liever de kelly had dan de "oude" explorer, maar tussen die nieuwe en de kelly zit natuurlijk veel minder verschil.

Mattia
26 maart 2007, 12:29
Dank!

Re: horn, het gaat om een paar mm. Maargoed, ik laat het nog even bezinken, kijken hoe dat wordt. Heb eigenlijk pas vanochtend zo het gevoel van 'hmm...misschien net te breed'. Verander wellicht als de hals erop zit, en wat gaten voor de pickups/trem/etc. De bevels zullen in de burst verdwijnen, qua mahonie puntjes, bijna jammer eigenlijk, maar de wens is blood-red/blackburst. Ik heb ze gewoon een beetje uitgetekend (uit de hand, hier en daar geholpen door een 'french curve', handige dingen zijn het!), en dat met de raspen even bewerkt totdat het er ongeveer goed uitzag. Ze zijn nog niet af, maar ik wilde even een impressie krijgen van het totaalbeeld.

Het is gewoon wat 'puntiger' dan een klassieke explorer, en hij wil per se een metal gitaar, dus...

Valoosj
26 maart 2007, 14:21
heb je daar een tekening van ergens? ik wil ooit ook een explorer maken, maar deze vind ik tot nu toe t mooist dat ik al gezien heb

Mattia
26 maart 2007, 14:48
heb je daar een tekening van ergens? ik wil ooit ook een explorer maken, maar deze vind ik tot nu toe t mooist dat ik al gezien heb

Heb ergens een PDF file van de outline van een 'echte' Kelly, PM me je email adres en ik stuur het even door (kan een tijd duren, ben tot volgend weekend weg!). De onderste 'horn' heb ik wel aangepast, trouwens, beetje op het oog gedaan.

Mattia

koennie
24 april 2007, 13:46
potver je foto's doen t niet. show me your shizzle!

Mattia
24 april 2007, 19:18
potver je foto's doen t niet. show me your shizzle!

Euh, ze staan er nog steeds nizzle.

Yo.

orreltak
24 april 2007, 20:09
gaat lekker rap bij je.
gouden zet,dat red/black burst.
dit zal op zeker een toppertje worden.
succes

wat voor humbuckers had je in gedachte of laat je dat aan je zwaag over?

koennie
25 april 2007, 10:39
Euh, ze staan er nog steeds nizzle.

Yo.

ik zie ze! gister deden ze t nie... ziet er goed uit! leuk die onderste punt, mooie variatie.
Wat voor nekprofiel ga je maken? ik heb op mijn kelly een flat D, erg fijn, nog dunner dan een ibbi RG profiel.

Mattia
25 april 2007, 19:42
ik zie ze! gister deden ze t nie... ziet er goed uit! leuk die onderste punt, mooie variatie.
Wat voor nekprofiel ga je maken? ik heb op mijn kelly een flat D, erg fijn, nog dunner dan een ibbi RG profiel.

Asymmetrical C-shape, zoals altijd eigenlijk...

G.G.
25 april 2007, 20:24
Asymmetrical C-shape, zoals altijd eigenlijk...

Heerlijk hé.

Valoosj
25 april 2007, 20:47
hoe kun je dat bepalen wat het profiel is van de nek van je gitaar? ik heb er een liggen waarvan ik het wil weten om het na te kunnen maken

Mattia
25 april 2007, 20:56
hoe kun je dat bepalen wat het profiel is van de nek van je gitaar? ik heb er een liggen waarvan ik het wil weten om het na te kunnen maken

Ik doe het eigenlijk op gevoel. Als die lekker aanvolet, is het klaar. Kijk maar bij Warmoth.com onder 'neck countours' bij hun halzen voor wat voorbeelden van verschillende vormen met wat 'basic' afmetingen.

G.G.
25 april 2007, 21:00
Ik kijk naar de slijtplekken op mijn hals, hoe ik de hals vast houd en wat fijn aanvoelt. Dan ga ik shapen. Ik kijk hoe ik mijn hand hou in de hogere posities en de lage posities, en die twee vormen laat ik in elkaar over gaan.

Valoosj
25 april 2007, 21:24
ok, ik zal volgend jaar wel zien hoe t vlot als ik aan het bouwen ben

Javaca
25 april 2007, 23:10
Je kunt voor het op meten van een nekprofiel een profielmeter gebruiken.
https://www.fixetshop.nl/webimages/RR_full/82508060_je.jpg
Handig dingetje, gewoon te koop bij de betere DHZ-zaak

Andere manier is het maken van een half rondje in een stuk karton, wat klei (van dat kinderspul) op de hals en daar het stuk karton in drukken. Als je het er voorzichtig af haalt houd je een perfecte afdruk van je halsprofiel over. Dit doe je op 2-3 plaatsen op je hals. Begin, eind en midden.

Hiervan kun je weer een setje mallen maken. Hiermee maak je op dezelfde punten op de nieuwe hals een klein stuk profiel. Later werk je de rest bij.

Valoosj
26 april 2007, 00:17
ik heb al van dat 2 componenten spul in huis, om dit te maken...

http://www.13thfret.com/articles/blanchard/blanchard1.html

Ibanez RuleZ
26 april 2007, 11:47
zijn dr al meer fotos? ik las over foto shizzle, maar ik zie alleen die "eerste" fotos.

harrald

Mattia
26 april 2007, 14:21
zijn dr al meer fotos? ik las over foto shizzle, maar ik zie alleen die "eerste" fotos.

harrald

Neuh. Beetje erg druk gehad met, erm, vakantie en klusjes in en om het huis. De toets is inmiddels wel geslot/geradiussed en de hals ietsjes verder (klein beetje maar), dus ik probeer even wat foto's te schieten vanavond. Dit weekend hopelijk de trem cavity frezen, pickup cavities, misschien zelfs de halspocket, maar ik kan eigenlijk pas verder als de toets af is, en ik wacht nog wat zilverdraad (moet een 'barbed wire' inlay worden) af. Ik hoop dat ik dit weekend wat verder ben gekomen met beide projecten!

Verder heb ik eigenlijk alleen de slots voor truss rod+CF gemaakt, een kopfineer (stuk van het tophout) erop gelijmd, weer eraf geschaafd (was net iets te dun aan een rand en ik had een fout gemaakt mbt waar de locknut zou moeten gaan zitten, en hout had ik toch over), nieuwe op dikte en erop gelijmd. Maargoed, dat was net niet spannend genoeg om nou foto's van te maken.

Valoosj
28 mei 2007, 19:42
het blijft hier zo akelig stil...

ik heb de foto's van je al gespiegeld :D om een idee te krijgen hoe deze er in het wit uit zou zien, rechtshandig wel te verstaan. wordt mijn 2e bouwprojectje wss

en waar blijven nu die foto's?

Mattia
5 augustus 2007, 19:40
Zo....tussendoor heb ik eindelijk wat voortgang geboekt met deze gitaar; ondertussen wel al 60% van het halswerk gedaan voor een akoestische, boven en achterblad daarvoor gevoegd, als ik wat verder ben start ik daar nog een topic over, en voor het semi-archtop project, tja, morgen komen er twee F-gaten in. Toch gewoon traditioneel, na heel wat getob.

Enniewee, genoeg geblaat, foto's!

Vooraanzicht, alle uitsparingen voor de pickups en de trem zitten erin (gewoon maar de boel uitgemeten zoals ik dat voor een normale brug doe, en de trem cavity afmetingen staan netjes in een gepinde topic op Projectguitar...denk niet dat ik vaak gitaren met Floyd of Floyd-achtigen zal bouwen, ben toch meer van de hartdtail of de vintage trem...)
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/body01.jpg

En nog eentje. Was Toch aan 't boren, dus ik dacht ik boor alvast een deel van de halspocket voor. De gefreesde uitsparing voor de humbucker draden, gemaakt voordat de top werd verlijmd (planning, he?) is hier goed te zien. Nu nog een klein gaatje en de verbinding naar de electronica cavity is gemaakt.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/body02.jpg

En dan nog de achterkant. De control cavity is ongeveer op diepte, moet nog een mm of twee a drie uit, maar dat gebeurt gewoon met een frees+mal als ik de uiteindelijke vorm van de cavity cover heb gemaakt.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/body03.jpg

Ik krijg binnenkort zo'n 'inlay routing kit' wat het hopelijk makkelijk maakt om passende verzonken dekseltjes te maken voor de trem en electronics cavities. Ik heb passende stukjes hout van de body zelf nog liggen, ga er waarschijnlijk een dunne messing of koperen plaat op lijmen (epoxy) voor de shielding en een beetje extra stevigheid, en ze worden allebei verzonken (nouja, moet nog kijken voor de trem; de body is aan de dunne kant, dus of dat past met alle veertjes, etc. erin moet ik nog zien) zodat het geheel vlak tegen de body ligt, en met magneetjes vastgemaakt (ook recent binnengekregen).

Als laatste heb ik nog een sort-of belly relief cut gemaakt, niet enorm, maar het scheelt een klein beetje.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/body04.jpg

Als laatste nog het gewicht; voordat ik allerlei gaten ging frezen was ik bang dat het echt een loodzware body zou worden, maargoed, recent een weegschaal gekocht (digitaal, keuken, tot 6 kilo), dus even wegen...mooi! 1716 gram! Da's 3 pond, 11 oz, even gekeken bij Warmoth's bodies, en het komt overeen met de lichtste V die ze kant en klaar in de aanbieding hebben liggen. Ja, oke, er komt nog een loodzware brug op, maarja, enfin, uiteindelijk gewicht zal denk ik rond de 4 kilo zitten. Gok ik zo uit de losse pols.

Zo. Dat was het weer eventjes. Ga vanavond nog even de CF rods verlijmen in de bijbehorende hals, en dan moet ik wat zilverdraad gaan bestellen voor de barbed wire inleg.

Mattia
7 augustus 2007, 20:45
Leest iemand nog mee? Enfin, weer wat werk verricht. Als eerste de studs geboord en geinstalleerd (geen foto's, is niet bijster spannend) zodat ik de brughoogte kon afmeten om de halshoek eens te gaan uitrekenen.

Vanmiddag (net als bij de chambered archtop dinges) ook even de hals op maat gemaakt, headstock uitgezaagd. CF rods moeten hier nog worden verlijmd, zitten er nu nog gewoon los in, komt van de week nog wel:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/neck01.jpg

Dan het zijprofiel even gezaagd, zodat het allemaal ongeveer op dikte is (18mm bij de nut en 23mm bij 20ste fret, plusminus), en nog wat extra stukjes eraf gezaagd om het carven te versnellen:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/neck02.jpg

En dan eropaf met een shinto rasp (zaagbladen rasp, japans) en m'n twee trouwe Herdim raspen (grof en fijn, geweldige dingen). Kartiertje later en je hebt zoiets:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/neck03.jpg

Als de toets erop zit ga ik de vorm verfijnen, alles mooi strak tegen de toets aan, alles nog een beetjes dunner/subtieler/soepeler afwerken, eerst met rasp, en dan de korte schuurblokjes (zorgen dat alles kaarsrecht is), en afwerken met schraapstaal. Maar dat komt nog wel.

madman
7 augustus 2007, 21:02
Leest iemand nog mee?

jazeker wel, we worden er helemaal stil van ;)

charlotte
7 augustus 2007, 21:08
Hey Mattia, :)

Tís komkommertijd hé , vraag af en toe mezelf ook wel eens of er nog mensen meelezen.
Ja dus, bij deze , ook dit wordt een mooi projectje.

succes , groetjes Charlotte :lp:

Malle Eppie
8 augustus 2007, 21:50
Ongelofelijk dat je zó snel zo'n mooie hals eruit haalt.

Pfffff, ik wordt er gewoon stil van........

-geert-
8 augustus 2007, 22:58
Dit word echt een hele mooie gitaar. Die body vind ik echt gaaf worden met die rondingen eraan. En dan de headstock precies tegenover gesteld, die punt aan de andere kant.. word volgens wel bruut :D

Mattia
8 augustus 2007, 23:33
Dit word echt een hele mooie gitaar. Die body vind ik echt gaaf worden met die rondingen eraan. En dan de headstock precies tegenover gesteld, die punt aan de andere kant.. word volgens wel bruut :D

Nou, punt zit aan dezelfde kant als de lower horn, anders. Tis een lefty ;)

-geert-
8 augustus 2007, 23:44
Ja ik bedoel die andere kant de onderkant van de body zegmaar de 2 uiterste punten headstock-body tegenover elkaar dat geeft een cool effect

Valoosj
9 augustus 2007, 00:01
maak em rechtshandig, Kahler flatmount erin, spierwit, en je hebt een koper :D

übergeil ding Mattia

Mattia
19 februari 2008, 19:56
Enfin, ik heb wat tijd, wat minder stress, het weer zit mee, de schuur/werkplek is redelijk op orde, dus: voortgang! Weinig foto's (te druk met bouwen), maargoed, gisteren dus de headstock op maat geschuurd/gefreesd, dan de hals carve voor 99% af (nu eigenlijk nog alleen de hielafwerking nadat de hals gelijmd wordt, en finish sanding), vandaag de hals pocket gemaakt (past allemaal precies, gewoon zonder halshoek met een hals die net een milimeter uisteekt boven de top...om nou een hoek van 1 graad te gaan maken vond ik wat aan de onzinnige kant), past er mooi strak in (zie fotos, is niet gelijmd). Dan de body toch maar even een paar keer door de vandikteschuurmachine gehaald, aan beide kanten, met name om de achterkant wat op te schonen, maar ook om wat minimale onevenheiden eruit te krijgen. Is bij zo'n gekke breede bodyvorm wat lastig met een handschaaf, ook vanwege alle randen en puntjes waar je per ongeluk een hapje uit kunt pakken. En, tja, flamed maple schaven is niet direct het leukste wat er is...

Enfin, twee plaatjes:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_01.jpg

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_02.jpg

Heb ook wat aan de archtop-achtige semi gewerkt, maar nog geen foto's. Heb volgende week wel vrij, dus dan hoop ik deze in ieder geval klaar te hebben (op wat inlegwerk na), de archtop idem, en redelijke voortgang voor de akoestische gitaar te maken.

superfly
19 februari 2008, 22:23
Tijdje zitten turen naar de foto's: 1 conclusie. Niet mijn model maar deze explorer wordt echt mooi. Die schuine kantjes maken 'm echt af (halverwege de onderkant mag de schuine hoek van mij nog wat verder naar binnen) Ik Ben vooral benieuwd naar die zilveren prikkeldraad inlay. Gaat dat nog door? Lijkt of je al standaard positie stipjes afgetekend hebt.

Wim

Mattia
19 februari 2008, 23:00
Dank!

De bevels zullen bijna allemaal net iets dieper worden, en ja, prikkeldraad inlay komt er. Ik teken altijd met kruisjes even de fret markers, hoef ik niet na te denken als ik alles mooi uitmeet.

Arvoitus
26 februari 2008, 18:59
Heel erg netjes!

Kelly/explorers zien er echt gaaf uit en die headstock is een opvallende keus maar ziet er LEUK uit!

Mattia
28 februari 2008, 18:00
Beetje werk van gemaakt! Niet al te veel (ook bezig met verschillende jigs maken, vertaalwerk, allemaal dat soort zaken, en ook aan die andere gitaar gewerkt. Foto's....volgen. Op termijn)

Bevels zijn wat dieper geworden, alles met schraapstaal opgeschoond:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_03.jpg

Voor de afwisseling nu ook plaatjes van de achterkant! Hals is inmiddels (dus) gelijmd, transitie mooi vloeiend gemaakt, en hoewel dat linkshandig air guitaren heel 'fout' aanvoelt, is het bereik enorm goed geworden. Makkelijk tot de 24ste fret, zonder dat het een al te iele neck joint is geworden.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_05.jpg

Hier kun je (met wat fantasie) ook zien dat de belly carve wat is afgerond, maar bij de bevel punt weer mooi scherper wordt. Bij de hals/lower horn idem. Ook te zien: matching cavity covers. Gedaan met zo'n 'inlay bushing set', werkt perfect, zelfs wat te strak, en dan ga ik met m'n domme hoofd met een electrische schuurmachine (zo'n goedkope combischuurmachine van Buitelaar) de boel net te klein maken bij de trem cavity cover. Dus daar komt een nieuwe van, plankje al gemaakt van de offcut, morgen door de vandikteschuurmachine jagen en uitfrezen. Magneetbevestiging komt van het weekend, denk.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_06.jpg

Mattia
28 februari 2008, 18:09
En dan de inlay! Slecht getekend, gaa mij meer om de vorm/beloop, aangezien het toch zilverdraad is en ik het dus niet hoef uit te zagen. Commentaar welkom:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_08.jpg

Kom er alleen wel achter dat m'n standard V logo (wat horizontaal op de kop zou moeten gaan, zelfde als bij 12de fret zit) op een lefty niet zo goed uitkomt, omdat het breede gedeelte bij de punt van de headstock, het smalle bij het breede deel. Net niet, dus. Ik overweeg om alleen de logo op fret 12 neer te zetten, en de prikkeldraad gewoon op de kop door te laten lopen.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_04.jpg

Dan weer iets leuks: dit is misschien wel de lichtste gitaar die ik ooit heb gemaakt. Gewicht nu, met covers, zonder hardware (zal wel een kilo of zo toevoegen) 2.15 kilo. En het is perfect in balans:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_07.jpg

barno
28 februari 2008, 18:12
het model is niet mijn ding maar wat ziet dit er strak uit: en qua model, tja eigenlijk vind ik het in zijn leage (hoekige heavymetal dingen) wel super geslaagd. Die neckjoint achterkant: fantastisch! jammer van dat ongelukje cavity cover; dat vind ik trouwens altijd erg moeilijk: verzonken plaatjes perfect passend maken.

Mattia
28 februari 2008, 18:20
Dank je! Is ook niet echt mijn stijl, maar ik moet zeggen dat ik het een steeds leuker model ga vinden. Het hangt ook erg comfortabel (als ik het tenminste achterstevoren hou, want left is gewoon Fout, gevoelsmatig).

Die cavity covers heb ik met behulp van dit ding gemaakt:

http://www.routerbits.com/cgi-routerbits/sr.cgi?1204215572_20982+106

Werkte echt perfect. Supermakkelijk. Alleen eigen domme menselijke fout dat ik dan lekker electrisch ga schuren ipv even 20 seconden met de hand en een blokje, want ze waren net iets te strak.

Nico2
28 februari 2008, 18:53
Die prikkeldraad inlay lijkt me echt super super vet !!!!! :D :D
ik zie al uit naar de foto's er van :P

Kakihara
29 februari 2008, 14:19
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_05.jpg


http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/kelly/james_06.jpg

Godsamme! Wat een mooie neck-to-body-join :o
En de rest ziet er al even netjes uit ! (alleen idd een klein beetje jammer van die cavitycover)

Fender75
29 februari 2008, 14:47
Ik vind hem echt heeeel erg gaaf worden, zeker met die prikkeldraad inleg, super!!

Valoosj
29 februari 2008, 17:49
Ziet er supergoed uit.

KoenB
2 maart 2008, 10:37
Als je de boel gaat aflakken dan wordt de speling tussen de body en cavitycover toch wel kleiner ? mss past het dan weer...of net niet zul je net beleven

ik vind hem echt ontzettend mooi worden. Die neckjoint is echt ziek strak! Al een idee over de finish ?

Mattia
2 maart 2008, 11:28
Als je de boel gaat aflakken dan wordt de speling tussen de body en cavitycover toch wel kleiner ? mss past het dan weer...of net niet zul je net beleven

ik vind hem echt ontzettend mooi worden. Die neckjoint is echt ziek strak! Al een idee over de finish ?

Ja, iets, maar niet zoveel kleiner; is een lacune van wel 1.5-2mm aan de bovenrand! Maar geen zorg, hoor, de mal heb ik nog, dus een extra cavity cover van hetzelfde stuk hout (restantje) die echt gewoon goed past.

Qua finish: transparent red-to-black burst.

KoenB
2 maart 2008, 18:38
Ja, iets, maar niet zoveel kleiner; is een lacune van wel 1.5-2mm aan de bovenrand! Maar geen zorg, hoor, de mal heb ik nog, dus een extra cavity cover van hetzelfde stuk hout (restantje) die echt gewoon goed past.

Qua finish: transparent red-to-black burst.

Dat is natuurlijk altijd een mooiere oplossing ;)

Ik ben erg benieuwd naar de finish! volgens mij gaat dit een prachtig gitaartje worden

RammerStein
8 maart 2008, 15:26
ziet er goed uit :cooler:
ik ben ook erg benieuwd hoe hij dr gaat uit zien als ie klaar is. vast vet :gitarist:

Riky
8 maart 2008, 19:21
Tjonge! Ben niet weg van er puntige Explorers ala Jakson en ESP/LTD, maar deze vind ik wel heel erg vet! Ziet er heel netjes afgewerkt uit!

Succes er mee!!

AgileGhost
4 april 2008, 14:30
Echt prachtig, blijf ons op de hoogte houden!

charlotte
5 april 2008, 23:19
Hoi Mattia, :)

Die wordt gaaf !!!
Neem je hem ook mee naar de meeting op 1 juni ?

groetjes Charlotte .:lp:

Mattia
5 april 2008, 23:55
Hoi Mattia, :)

Die wordt gaaf !!!
Neem je hem ook mee naar de meeting op 1 juni ?

groetjes Charlotte .:lp:

Dank je!

En re: meeting - Zekers. Hebben de lefty's nog wat om mee te spelen ;)

SGbanez
6 april 2008, 13:41
Sweeet! Mooi die neck to body joint ja!(en de rest ook :hippie: )

onze_jef
11 juni 2008, 21:15
Mooi werk!

Malle Eppie
23 juli 2008, 14:06
Hoe staat het eigenlijk met dit project? Ben best wel heel nieuwsgierig naar de finish!!

Mattia
23 juli 2008, 16:35
Hoe staat het eigenlijk met dit project? Ben best wel heel nieuwsgierig naar de finish!!

Wacht op staining en finishing. Met het bizarre weer van de afgelopen tijd is buiten lakken ook niet vaak een optie...

Falconer67
30 juli 2008, 22:51
Supermooi model,ben benieuwd naar het eindresultaat!

RammerStein
4 augustus 2008, 18:04
Wacht op staining en finishing. Met het bizarre weer van de afgelopen tijd is buiten lakken ook niet vaak een optie...

We hebben net een hoop mooi weer achter de boeg dus je moet nu vast wel verder zijn gekomen :)

Mattia
4 augustus 2008, 19:32
We hebben net een hoop mooi weer achter de boeg dus je moet nu vast wel verder zijn gekomen :)

Jammer maar helaas - drie andere gitaren hebben even voorrang. Deze zul je in September pas met ge-update plaatjes zien.

jelledevos
3 december 2008, 16:08
is er al wat nieuws te melden? vind echt prachtige gitaar

Tim..
3 december 2008, 16:45
ziet er mooi uit!
helemaal mooi dat het een lefty is:satisfie:
ben zeker benieuwd hoe het eruit komt te zien!

Mr Xen0
30 december 2008, 14:49
Hoe zit het eigenlijk met je project? Ben zeer nieuwschierig omdat het er tot nu toe beeldschoon uitziet.

Valoosj
8 januari 2010, 01:20
Is ze al af? Het is alweer een jaar geleden dat hier nog iets gebeurde ...:crazyhappy:

Mattia
8 januari 2010, 19:59
Tja, euh, nog niet. Gaat ergens deze of volgende maand in de lak, dat wel.

TijmenSarneel
8 september 2010, 19:25
En?En?En??

Cool project, ben benieuwd hoe hij er nu bijstaat!