PDA

View Full Version : speaker doorgezaagd



john5
19 maart 2007, 13:04
ik heb vandaag dus maar even mijn versterker doorgezaagd (Zie mijn vorige topic)

de simpele vraag is...wat voor soort hout moet of kan ik gebruiken voor de kast? ik wil graag het lekkere warme geluid behouden van de orginele speaker kast. wie weet dus wat voor hout, waar ik het kan kopen(praxis of houthandel?) en wat de prijs ongeveer zal zijn.
:punk:

Rooftop
19 maart 2007, 13:05
ik heb vandaag dus maar even mijn versterker doorgezaagd (Zie mijn vorige topic)

de simpele vraag is...wat voor soort hout moet of kan ik gebruiken voor de kast? ik wil graag het lekkere warme geluid behouden van de orginele speaker kast. wie weet dus wat voor hout, waar ik het kan kopen(praxis of houthandel?) en wat de prijs ongeveer zal zijn.
:punk:
Je kan mahonie hout gebruiken maar absoluut geen triplex of multiplex geen mooi warm geluid
je kan het beste bij de houthandelkopen daar zijn ze vaak breed

Kim Wilson
19 maart 2007, 13:09
Je kan mahonie hout gebruiken maar absoluut geen triplex of multiplex geen mooi warm geluid
je kan het beste bij de houthandelkopen daar zijn ze vaak breed
Het gaat om een speakerkast, geen gitaar.

Speakerkasten worden doorgaans van 18 mm berken multiplex gemaakt. Te koop voor ongeveer €55 per volle plaat. Bedenk je echter wel dat het hout slechts een klein deel (ongeveer een kwart tot eenderde) van de totale kosten zijn. En ik zou ook even kijken wat voor hout de huidige cab is.

En niet bij een bouwmarkt gaan shoppen! Dan betaal je de hoofdprijs voor een waardeloos stuk hout.

john5
19 maart 2007, 13:18
En ik zou ook even kijken wat voor hout de huidige cab is.


dat is dus het probleem. ik zou bijgodnie weten wat voor hout het is, heb er namelijk geen verstand van.
de prijs is achteraf gezien geen probleem. mijn zwager werkt in een groothandel voor hout.
dus ik kan aan alle soorten hout komen, mits niet overdreven duur natuurlijk

Kim Wilson
19 maart 2007, 13:20
Is het massief hout, of een multiplex?

john5
19 maart 2007, 13:21
in ieder geval geen massief hout.

Kim Wilson
19 maart 2007, 13:26
Ga dan maar uit van berken multiplex.

john5
19 maart 2007, 13:42
maakt het ook nog uit welke dikte ik kan gebruiken, ik weet niet of dat ook qua geluid verschilt of je nou 18 mm gebruikt of bijvoorbeeld 12 mmm???

Kim Wilson
19 maart 2007, 13:47
Ja, dat maakt nog wel wat uit. Hoe dikker het hout, hoe strakker hij zal klinken. Dun hout gaat meeresoneren, en dat ge je horen. Standaard is 18 mm. Ik zou dat gebruiken.

john5
19 maart 2007, 13:52
ik heb de versterker dus gistere doorgezaagd.. maar ik heb niet erg gelet op de bedrading en electriciteit. Is het heel erg moeilijk om 2 vande vier speakers van de output te moteren, zodat deze later op een nieuwe output kan worden gemaakt/sodeleerd? ik ken wel iemand die electicien is, maar als het niet moeilijk is kan ik het net zo makelijk zelf doen natuurlijk

Kim Wilson
19 maart 2007, 13:56
Nee, dat is niet zo heel moeilijk. Je moet alleen wel opletten met je impedanties. Heb je ook twee uitgangen op je amp?

john5
19 maart 2007, 14:05
ja er zitten 2 outputs op. Qua vermogen moeten de kasten het aankunnen, de top is 200 watt, en de kasten zullen zo’, 350 worden met 2 speakers

Rooftop
19 maart 2007, 17:29
Het gaat om een speakerkast, geen gitaar.

Speakerkasten worden doorgaans van 18 mm berken multiplex gemaakt. Te koop voor ongeveer €55 per volle plaat. Bedenk je echter wel dat het hout slechts een klein deel (ongeveer een kwart tot eenderde) van de totale kosten zijn. En ik zou ook even kijken wat voor hout de huidige cab is.

En niet bij een bouwmarkt gaan shoppen! Dan betaal je de hoofdprijs voor een waardeloos stuk hout.
Ja duuh dat weet ik ook wel ik ben niet blind
Ik weet veel over dat zoveel dingen ik bouw zelf speakerkasten voor Audio (thuis)

AART
19 maart 2007, 17:33
Ja duuh dat weet ik ook wel ik ben niet blind
Ik weet veel over dat zoveel dingen ik bouw zelf speakerkasten voor Audio (thuis)

Dan vind ik mahonie nog een slechte keus. Dat resoneert mee en dat wil je niet voor hifi sets lijkt me.

Maar ik ga voor de volle 100% mee met Hans, 18 mm berkenplex(Kim).

Wat voor kast is het btw? London city bulldog oid, want ik ken geen andere goedkope 700 W kasten...

Rooftop
19 maart 2007, 17:36
Dan vind ik mahonie nog een slechte keus. Dat resoneert mee en dat wil je niet voor hifi sets lijkt me.

Maar ik ga voor de volle 100% mee met Hans, 18 mm berkenplex(Kim).

Wat voor kast is het btw? London city bulldog oid, want ik ken geen andere goedkope 700 W kasten...
Ken je B&W? daar bedoel ik niet mee Black and white
maar dat is een speaker merk ik heb er zo eentje gemaakt van mahonie en heel mooie klank en is de bekendste Luidspreker HiFi net zoals kef ook mooi geluid maar goed...wat ook leuk is om 'm transmissielijn te maken maar misschien is het een dom idee maar misschien is de klank dan wat mooier denk ik weet niet zeker

Kim Wilson
20 maart 2007, 08:21
Ja duuh dat weet ik ook wel ik ben niet blind
Ik weet veel over dat zoveel dingen ik bouw zelf speakerkasten voor Audio (thuis)
Dit is een typisch geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt...

Hifi speakers bouwen is een heel andere divisie dan gitaarcabs. Bij hifi moet de speakerkast zo weinig mogelijk kleuren. Bij een gitaarcab is de kleuring van de kast onderdeel van het geluid. Het is echt op geen enkele manier met elkaar te vergelijken.

john5
20 maart 2007, 08:28
Dan vind ik mahonie nog een slechte keus. Dat resoneert mee en dat wil je niet voor hifi sets lijkt me.

Maar ik ga voor de volle 100% mee met Hans, 18 mm berkenplex(Kim).

Wat voor kast is het btw? London city bulldog oid, want ik ken geen andere goedkope 700 W kasten...


Het is idd de cab voor een LC Bulldog. Maar ik geloof dat je deze ook bij de pershing stack koopt. Het zijn opsig fijne dingen, ze zijn alleen zo belachelijk groot. daarom heb ik hem ook in 2e gezaagd, want ik ga niet elke keer mijn mesa meenemen voor een repetitie.

en het wordt inderdaad 18 mm berken multiplex. hebbet volgende week al thuis liggen:)