PDA

View Full Version : Probleem vox ac30cc



jonesd
19 maart 2007, 11:34
Hé, ik heb afgelopen zaterdag iets heel raars aan de hand gehad met mijn versterker.

Tijdens de soundcheck en tijdens de eerste twee nummers klonk het alsof er een of andere gigantische treble booster opstond: Veel meer gain en hoog als normaal.

Na twee nummers klonk hij weer als vanouds.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen. Kan het misschien aan een pedaal liggen? Ik gebruikte een tu-2 en een sd-1 van boss en een emma reezafratzitz. De pedaal werden vanuit de tu-2 met een verloopkabeltje gevoed.

Mitch
19 maart 2007, 12:31
Hm, je gebruikt normaal gesproken alleen het normal channel hè ? Klilnkt alsof de schakelaar die het topboost kanaal erbij mengt ineens sluiting maakte. Of contact, nou ja, hoe je dat zegt... het topboost kanaal erbij mengen klinkt namelijk als: meer hoog, meer gain (afhankelijk van hoe ver het topboost kanaal open staat. Misschien iets mis met dat schakelaartje ?

jonesd
19 maart 2007, 12:41
Ik speelde met mijn thinline 72. Daar hier humbuckers opzitten, gebruikte ik de kanalen eerst gelinkt. (normal channel gebruik ik voor strat of gewone tele)

Omdat het zo schel en overstuurd was heb ik wel snel (nauwelijks soundchecktijd) overgeplugd naar het normal channel. Dan de gain bijna toe en bright switch af. Zelfs dan dus nog erg overstuurd en schel.

Bij het derde nummer moest ik een riff inzetten die wel wat gain mag gebruiken en toen was alles ineens terug normaal...
Gevolg: intro naar de knoppen... (plonk plonk, dof dof....)

jonesd
20 maart 2007, 17:07
Nog even op terugkomen...

Zou het probleem veroorzaakt kunnen zijn door een kapotte voor- of eindbuis?

Wat raar is, is dat het probleem zich dus enkel voordeed bij de eerste twee nummers van ons optreden zaterdag en nadien niet meer. Ook niet tijdens een vier uur durende repetitie op zondag..

Heeft iemand nog ideeën? Ik zou het niet graag nog eens meemaken..

Negative K3 fan
20 maart 2007, 17:56
dat zou inderdaad kunnen, of misschien een slecht contactje ergens? Heeft het probleem zich na dat optreden nog voorgedaan?

jonesd
20 maart 2007, 18:24
Nee, het heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.

aad
20 maart 2007, 18:45
Ik speelde met mijn thinline 72. Daar hier humbuckers opzitten, gebruikte ik de kanalen eerst gelinkt. (normal channel gebruik ik voor strat of gewone tele)

Omdat het zo schel en overstuurd was heb ik wel snel (nauwelijks soundchecktijd) overgeplugd naar het normal channel. Dan de gain bijna toe en bright switch af. Zelfs dan dus nog erg overstuurd en schel.

Bij het derde nummer moest ik een riff inzetten die wel wat gain mag gebruiken en toen was alles ineens terug normaal...
Gevolg: intro naar de knoppen... (plonk plonk, dof dof....)

Klinkt toch echt als een tandarts probleempje. Vervelend, maar ik denk niet dat je ervan af bent. Dus ga (of laat) zoeken naar de oorzaak. Omdat het een tijdelijke storing is zijn er oorzaken aan te wijzen waardoor het optreedt danwel weer verdwijnt.
Temperatuur verschillen kunnen ervoor zorgen dat een slecht kontakt wel, of juist niet werkt. Een busje Kalte 75 helpt hierbij. Ook een Fohn (voor het tegenovergestelde) kan nuttig zijn.
Tikken met een geisoleerd voorwerp op verschillende verdachte plaatsen schakelaars, potmeters, buizen (voeten) -als je amp aan staat natuurlijk- kan ook helpen de oorzaak te vinden. Mooi zou zijn als je iets van geluid erbij kunt doen. Bijvoorbeeld je MP3 speler inpluggen of zoiets. Dan kun je verschillen eventueel goed horen.