PDA

View Full Version : Ladders?



StringImprovisor
18 maart 2007, 22:26
Ik zelf heb een beetje moeite met gitaar kennis. Ik kan dan misschien wel mooi zo hier en daar paar nummers na spelen. Maar ik snap helemaal niet hoe ze in elkaar zitten.
Nee, dit is geen repost, want ik heb gezocht naar een simpele uitleg over de ladders, maar het is allemaal maar moeilijke praat voor mij, ik ben namelijk beetje dom op dat gebied.
Ik ben al een tijdje gitarist, mezelf aangeleerd. Deed nooit moeite om noten te leren. Maar ik ken wel (bijna) alle akkoorden uit mijn hoofd. En kan ook een paar moeilijke nummers spelen (Steve Vei, Jimi Hendrix enz.).
Ik snap hoe de noten in elkaar zitten op een gitaar, en kan nu dus (sloom maar toch) noten lezen sinds een weekje of 2. En wil graag de Blues en later (omdat het moeilijker is) Jazz richting opstromen.

Wat mijn vraag hier dus is: Kan iemand mij vertellen waar ik moet beginnen? Wat moet ik precies leren. Ze zeggen dan misschien wel een ladder, maar er zijn er zo veel. En hoe moet ik die precies leren?

Ik hoop dat ik geen domme vragen stel.

Alvast bedankt.

-=JEROEN=-
19 maart 2007, 01:35
dom is het om geen vragen te stellen :D

de basis van alle toonladders zijn intervallen, hoe 2 tonen zich tot elkaar verhouden

dus begin met de intervallen te leren, te herkennen en misschien te begrijpen (hoef je echt geen docterandus voor te zijn hoor)

in mijn lessen (zie link hieronder) leg ik dit op verschillende manieren uit, kijk daar eens naar, ga er mee aan de slag, en als dat niet helpt, dan weet ik nog wel een andere methode

als je vragen hebt, stel ze!!! wij beantwoorden ze graag