PDA

View Full Version : Hoe test ik alle eindbuizen?



Franc
5 januari 2003, 08:49
Ik heb een (zelfgebouwd) 100W head met 4xEL34 in de eindtrap. Een paar dagen geleden fikten er een paar weerstanden uit, maar hij bleef geluid geven. Ik kon alleen de BIAS van 2 buizen niet meer instellen.
Inmiddels heb ik alle kapotte onderdelen vervangen (denk ik). Hoe kan ik nu het beste testen of alle 4 de buizen werken?
Kan ik ze er bijvoorbeeld allemaal op 1 na uithalen, test of ik geluid heb en ze zo alle 4 testen of zou dat heeeel dom zijn :wink:
Wie weet raad?

sash
5 januari 2003, 12:29
Nou je kan er heel zacht met een potloodje tegenaan tikken, als je dan een raar geluid wordt is de buis dood. Bij mijn Twin Reverb is het zo dat ik of de 2 binnenste of de 2 buitenste buizen erin kan laten zitten, dus als dat bij jou ook zo is kan je het daarmee ook uittesten.

mathe
5 januari 2003, 13:03
Sash: Als je ertegenaan tikt en je hoort geluid is de buis niet dood maar microfonisch.

Franc: Je bent vergeten te vertellen welke weerstanden er precies zijn uitgebrand. Waren het de schermroosterweerstanden soms (verbonden met pin 4 van de EL34)?
Het testen van de buizen kun je het beste doen met een buizentester. Een kapotte eindbuis kan je uitgangstransformator beschadigen dus pas hier erg mee op. Mocht je het toch willen gaan doen doe het dan met 2 buizen (in de buitenste 2 octal buisvoeten). Vervang de hoogspannings zekering door een type van minstens de halve waarde die je normaal hebt en een snel type. Meestal zijn dit standaard trage types. Dus als er een T1A inzit deze vervangen door een F500mA (of een F250mA).
Sluit ook een belasting aan op de versterker. Dit kunnen speakers zijn maar ook een (vaste) weerstand.

sash
5 januari 2003, 14:12
Op 2003-01-05 13:03, schreef mathe:
Sash: Als je ertegenaan tikt en je hoort geluid is de buis niet dood maar microfonisch.




Jah maar dan issie wel aan vervanging toe :smile: Daar komt het op neer :grin:

mathe
5 januari 2003, 14:23
Jah maar dan issie wel aan vervanging toe Daar komt het op neer


Vaak wel ja, en met name in combo's waarbij de interne luidsprekers de buizen weer laten rammelen.
Het kan trouwens ook nog zo zijn dat de buisvoetcontacten niet meer in een al te beste staat verkeren. Je zult dan of de contacten moeten reinigen (NIET met contactspray dus !!!)of de voeten totaal moeten vervangen.
Marc

Franc
5 januari 2003, 14:39
De kapotte weerstanden waren de kathodeweerstand (pin 8 met pin 1 van een rooster hieraan vast) en inderaad een roosterweerstand op pin 4 bij beide buizen.
Dit zijn de 2 buitenste buizen, maar dat zegt niet zoveel aangezien ik ze daar zelf heb geplaatst :wink: Ik weet wel dat ze in klasse AB staan en dat het eigenlijk 2 groepjes van 2 buizen zijn in de schakeling. Van beide groepjes deed er dus 1 raar kapot.
Ik regel de BIAS per buis af door een spanning van 0.45V af te regelen over de kathodeweerstanden en dat lukte bij die 2 niet meer, zo ontdekte ik dat de weerstanden waren doorgebrand.
Door een stommiteit zette ik vervolgens de versterker aan zonder 1 van de 2 bewuste buizen en hoorde hetzelfde geluid als daarvoor.
Vandaar dat ik nu graag wil weten of ze alle 4 weer meedoen. Ik kan de buis op zich wel testen met een tester, maar dat zegt me nog niet of ze in de schakeling goed mee doen en daar ging het me even om.

mathe
5 januari 2003, 14:57
Franc,
De buizen testen in een tester zegt juist een heleboel! Je kunt zien of er geen interne sluiting is opgetreden in één van de buizen. Het is altijd fijn te weten dat je werkende buizen in een eindtrap stopt.
Aangezien de schermroosterweerstand en een weerstand in de kathodeleiding (ik neem aan dat dit 1 Ohm is) is rook zijn opgegaan is het mogelijk dat de anode van één of meerdere eindbuizen heeft losgezeten. Het schermrooster neemt dan de 'functie' van de anode over waarbij hij natuurlijk ernstig wordt overbelast. De roosterweerstand (1K/5W ?) vangt hierbij de vermogenstoevoer deels op wat resulteert in rook.
Maar goed, dit probleem wordt nogal eens veroorzaakt door een interne sluiting in een eindbuis.
Wat ik van je begrijp is dat je alle defekte componenten hebt vervangen, de oude eindbuizen hebt geplaatst en de boel hebt aangezet?
Als je over alle vier de kathode weerstanden dan 45mV kunt inregelen en de versterker bij vol uitgangsvermogen op een dummy load nog werkt, kun je er infeite van uitgang dat de boel nog werkt.
Wat voor EL34's zijn het eigenlijk?
Hoe oud zijn ze?

Marc

Franc
5 januari 2003, 15:05
Werkelijk geen idee van welk merk ze zijn. Ik heb ze in de loop van een aantal maanden verzameld (zo'n 10 jaar geleden) voor mijn project destijds: bouw zelf een buizenbak :smile:
Geen verstand van buizen, wel wat van elektronica en met wat boeken en schema's solderen :wink: (de goeie ouwe tijd - zucht)
Het zijn dus allemaal verschillende buizen van onbekende afkomst (beurzen, legerdump)

Als ik serieus gebriuik ga maken van mijn bak bestel ik wel 4 dezelfde nieuwe.

Is er echt een duidelijk verschil hoorbaar tussen verschillende merken? Ik ben nu nl. al onder de indruk van het geluid van mijn bak, zeker in vergelijking met mijn solid state Rolandje :wink:

mathe
5 januari 2003, 15:21
Franc,
Het is inderdaad verstandig om 4 dezelfde buizen te gebruiken. Het liefst gepaard door je leverancier.
Er zijn ook hoorbare verschillen tussen verschillende EL34's. Ik zelf ben erg te spreken over de oude Philips en Mullard EL34's uit de jaren '60 en begin '70. Ze zijn nog wel te krijgen maar zijn ook meteen erg duur. Wat ook goed is is de Tesla EL34 van begin jaren '90 (met de bruine voet). Niet te verwarren met de JJ/tesla EL34 die vandaag de dag wordt gemaakt. Maar ja, ook weer moelijk te krijgen en dus duur.
Veel mensen kiezen voor de Svetlana EL34 uit Rusland. Is voor een lagere prijs te krijgen en klinkt beter dan de Sovteks en chinese buizen.
Ben ik nog wel benieuwd wat voor schema je hebt gebruikt voor je zelfbouwproject. Marshall Superlead? Wat voor weerstandswaarde gebruik je in de negatieve terugkoppeling van de eindtrap (de weerstand van de secundaire kant van de uitgangstrafo naar de fasedraaier)?

Marc

Negative K3 fan
5 januari 2003, 15:22
Op 2003-01-05 15:05, schreef Franc:
Is er echt een duidelijk verschil hoorbaar tussen verschillende merken?

Ja.

Franc
5 januari 2003, 15:31
Hehe, nee de Marshalls kende ik destijds alleen van plaatjes, niet van binnen. Als ik toen internet had gehad :smile: !
De voortrap is een ontwerp uit een boek van Elektuur dat heet 'Audio en gitaarschakelingen met buizen'. Is 2 kanaals (clean en lead) met extra boost op de uitgang. 3x ecc83/12AX7. Leuke mogelijkheden qua geluid, ontdek ik nu. De eindtrap is een 100W ontwerp uit het blad Radio Bulletin. Daar werden destijds de (ringkern)trafo's speciaal voor gemaakt door Amplimo.
Het is geloof ik niet eens speciaal voor gitaar, maar men adviseerde mij dat toen bij elektronicazaak DIL in R'dam.
Het klinkt echt lekker, ook op lagere volumes. Misschien komt dat omdat hij tot 16W in klasse A werkt en daarna in AB? Zegt me niet zoveel (meer).
Dat alles heb ik in een topkast gebouwd naar de maten van een Marshall JCMnogwat.
Dat vond ik destijds stoer. Ik wil nu een behuizing maken a la de JTM45, die is wat smaller en lager.
Je moet voor de gein maar eens op mijn site http://www.soscastoa.com kijken, ik ben wat plaatjes aan het maken en neerzetten.
Als ik het nog eens zou doen zou ik wsch een Marshall JTM pakken of zo :smile:

Robbert
5 januari 2003, 15:50
Hey Franc, welkom :wink:

Ik heb mijn JTM45 layout hier vandaan:
http://www.green-fuz.freeserve.co.uk/layout.html

Het echte schema kun je hier vinden:
http://marstran.8k.com/cgi-bin/i/JTM45.gif

Zeker ook een leuk project. Het voordeel is dat het vrij eenvoudig is, geen schakelbare kanalen. Dat is tevens ook het nadeel.

Negative K3 fan
5 januari 2003, 15:53
franc> ERG netjes, alleen die site is zo traag :sad:

Franc
5 januari 2003, 15:55
Sorry voor de snelheid. Hij draait hier lokaal en Kazaa staat open :wink:
Ik zal m ff afsluiten

Franc
5 januari 2003, 16:02
Om nog even antwoord te geven op de vraag over de terugkoppeling: daar zit een weerstand van 10k die op de kathode van de ingangsbuis (de fasedraaier zoals jij dat noemt)zit.

Hebb jullie nog suggesties voor aanschaf van goeie buizen? Kun je dat een beetje online doen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-01-05 16:03 ]</font>

Robbert
5 januari 2003, 16:07
Je kan iedergeval buizen bestellen via http://www.marble-amps.com/shop_index.html.

Dat is de shop van FN Tubetechnology. Enige nadeel is dat ze alleen onder rembours versturen.

Franc
5 januari 2003, 16:52
Is dit wat:

The new Electro-Harmonix EL34EH is extremely musical, with a sound that is rich, smooth, and highly detailed without being edgy. It is the perfect EL34 for vintage equipment and a sure way to improve the performance of modern equipment. According to the technical journal, Vacuum Tube Valley, the "...new EL34EH comes very close to the sonics of a Mullard EL34..." They go on to say, "The Electro-Harmonix tube is balanced throughout the entire music spectrum. Bass goes deep and is tight, mids are sweet and well defined and highs are detailed and extended."

Dit vond ik bij http://shop.store.yahoo.com/thetubestore

mathe
5 januari 2003, 17:08
Franc,
Ik zou niet gaan voor de EHX maar voor de Svetlana. Maar ja, da's misschien persoonlijk. Laat je ook maar eens door anderen informeren. Ga echter niet af op die marketing onzin die je zoveel leest.
Leuke versterker heb je gebouwd. Ik ken het ontwerp. Ik ben alleen niet gek op die Amplimo ringkerntrafo's als uitgangstrafo.
Ik zal je een idee geven van waar ik mee bezig ben op dit moment:
http://home.kabelfoon.nl/~mathe/amp/008.JPG

Marc

Robbert
5 januari 2003, 17:17
Wow! Vet!

Ook die andere foto's zien er veel belovend uit! Lijkt verdraaid veel op een JTM45.. maar dat doen veel Marshalls uit die tijd.

Heb je al vaker zoiets gemaakt? Je hebt een hele mooie twist in je (naamvergeten-)draad zitten.

Gebruik je een diode-rectifier?

Franc
5 januari 2003, 17:39
Tsja Marc, DAT ziet er echt goed uit :smile:
Ik was 18 toen ik er aan begon en maakte me drukker om hoe de behuizing eruit ging zien dan dat het binnenwerk als een Marshall zou zijn.
Maar uiteindelijk gaat het om het geluid en daar ben ik heel tevreden mee! Nu eerst een nieuwe behuizing maken (dat spijkerstofje kan ECHT niet meer :wink: en wellicht dan een geheel nieuwe schakeling bouwen.

mathe
5 januari 2003, 19:34
Ook die andere foto's zien er veel belovend uit! Lijkt verdraaid veel op een JTM45.. maar dat doen veel Marshalls uit die tijd.

Heb je al vaker zoiets gemaakt? Je hebt een hele mooie twist in je (naamvergeten-)draad zitten.

Gebruik je een diode-rectifier?


Het is geen JTM45 maar een kloon van een JMP50 uit begin 1968. Hij heeft een diode gelijkrichter. De twist die je waarschijnlijk bedoelt zit in de bedrading van de gloeispanning.

En ja, ik heb weleens vaker zoiets gemaakt :smile:

[Quote Franc]
Ik was 18 toen ik er aan begon en maakte me drukker om hoe de behuizing eruit ging zien dan dat het binnenwerk als een Marshall zou zijn.
[/Quote Franc]
Hehe, zo zijn we toch allemaal begonnen?

Marc

Franc
5 januari 2003, 20:18
Tsja, ik vind het nu nog steeds wel leuk om een mooie kast eromheen te hebben hoor!
Ik vond net weer een oud Marshall foldertje uit 1992 (gesigneerd door Jim himself :smile: ) en dan krijg ik het toch weer warm bij de aanblik van zoveel moois :wink:

En zo dwalen we lekker af van mijn eigenlijke buizenvraag; maar ik denk maar dat ik concludeer dat het circuit werkt, dat alle buizen het doen (als ik de volume een klein beetje opendraai begint mijn vrouw al te fronzen: denk om de buren) maar dat ik toe ben aan een gematched setje Svetlana's.

Heb ik nog 2 vraagjes: heeft het echt zin om meer te betalen voor het matchen? Ik kan per buis de ruststroom optimaal instellen..?
En mijn 12AT/U/X7 buizen, ook van Svetlana, juist een andere of maakt dat niet zoveel uit?

mathe
5 januari 2003, 20:38
Heb ik nog 2 vraagjes: heeft het echt zin om meer te betalen voor het matchen? Ik kan per buis de ruststroom optimaal instellen..?
En mijn 12AT/U/X7 buizen, ook van Svetlana, juist een andere of maakt dat niet zoveel uit?

En toch is het aan te bevelen een gepaarde set te kopen. Als het goed is wordt er bij het paren niet alleen naar ruststroom maar ook nog naar een aantal andere buisvariabelen gekeken.
Voor de voorversterkerbuizen raad ik je aan op zoek te gaan naar NOS (New Old Stock) oftewel ongebruikte oude buizen. Zoek naar typen van Philips, Amperex, Valvo of Mullard.
Succes !
Marc

Negative K3 fan
5 januari 2003, 20:52
Op 2003-01-05 16:52, schreef Franc:
Is dit wat:

The new Electro-Harmonix EL34EH is extremely musical, with a sound that is rich, smooth, and highly detailed without being edgy. It is the perfect EL34 for vintage equipment and a sure way to improve the performance of modern equipment. According to the technical journal, Vacuum Tube Valley, the "...new EL34EH comes very close to the sonics of a Mullard EL34..." They go on to say, "The Electro-Harmonix tube is balanced throughout the entire music spectrum. Bass goes deep and is tight, mids are sweet and well defined and highs are detailed and extended."

Dit vond ik bij http://shop.store.yahoo.com/thetubestore


Ik heb laatst gelezen dat EHX buizen ongeveer de donkerste buizen zijn die je kunt krijgen, ze missen veel hoog, dus niet echt aan te raden, verder heb ik erg weinig verstand van buizen maar ik heb hier in versterkers een topic gepost met een link naar een website van een bekende amerikaanse versterker technicus, hij heeft er ook veel buizen gereviewd, verder zijn er heelv eel technische dingen over vooral buizen amps en oude fender amps te vinden.

Franc
5 januari 2003, 21:21
Heb net even door een oud doosje zitten spitten en vond een hoop ECC83,82 en 81s!
Precies wat ik nodig heb en ik had het al die tijd al in huis :smile: Had ik ooit eens op een beurs gekocht. Als ik het goed heb ligt er bij mijn ouders ook nog zoon doosje :smile:
Voornamelijk Philips, maar ook Telefunken, ik zag een Mullard, RCA en buizen met alleen USA erop. Zelfs een buis van Mazda(?). Grappig.

Robbert
6 januari 2003, 01:07
Ik heb zelf ook nog wat Telefunken &lt;> ECC83 buizen liggen.

Moet je voor de gein is zoeken op Ebay.com, wat een prijzen soms worden betaald voor dat merk. Kan je een hoop Rubytubes voor kopen :grin:

Dude
6 januari 2003, 01:41
Franc, ik moet zeggen dat ik je versterker er erg cool uit vind zien, vooral het houtwerk etc, nog nooit een buizenversterker gezien waarbij de printplaten op een houten stelling staan gebouwd, cool hoor, en zeker zal het je geluid ten goede komen als je er goede buizen inzet, zo te zien zijn je eindbuizen inderdaad niet allemaal van hetzelfde merk etc

Negative K3 fan
6 januari 2003, 16:04
Op 2003-01-06 01:07, schreef Robbert:
Ik heb zelf ook nog wat Telefunken &lt;> ECC83 buizen liggen.

Moet je voor de gein is zoeken op Ebay.com, wat een prijzen soms worden betaald voor dat merk. Kan je een hoop Rubytubes voor kopen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


Als ze 2e hands veel opbrrengen zou ik die buizen verkopen als ik franc was voor een lekker bedrag en daar een hele tering zooi goede nieuwe of NOS buizen halen.

EdJ
9 januari 2003, 21:04
He Mark,heb zojuist even je versterker bewonderd,prachtig!
Ik zou die van mij ook wel willen laten zien(heb er wel een paar foto`s van op m`n computer)maar weet niet hoe;kan wel wat mailen als je dat leuk vind,
Ik heb mijn chassis precies zo laten maken als jij,had een houten stellinkje gemaakt waar `ie in hing tijdens het werken;erg practies.Ik heb echter nog steeds geen kast er om heen(te lui).
Als ik het vragen mag;waar heb jij dat board materiaal vandaan?Ik heb `t mijne (plus de turrets bij Paul Ruby van ax84 gekocht maar het nadeel was dat ik alle gaten moest boren en daarna de turrets moest installeren.Zo te zien kon jij die er bij jou direct inzetten of niet?
Trouwens helemaal eens over die Svets,klinken te gek!Alleen man wat is dat ding knoertig hard:)
Ik zit er een beetje aan te denken om de eindbuizen met de tijd te vervangen door 6V6`ers.Wat zijn daar goede merken in?
Groeten,EdJ

mathe
10 januari 2003, 16:55
Edj,
Het board en de 'turrets' komen bij RS components vandaan. je hoeft het board inderdaad niet te boren. Wel vrij prijzig. Als ik het me goed herinner kostte 1 sheet (goed voor minstens 2 van die borden) en 200 turrets ongever 50 Euro.
Ik ben erg geinteresseerd in eventuele foto's van jouw versterker. Mail me maar een paar :smile:
Ik denk trouwens niet dat je zomaar 6V6 in een eindtrap met EL34 kunt gaan zetten zonder een aantal (grote) veranderingen.
Goede 6V6'en zijn NOS types, bijvoorbeeld RCA, Brimar etc. Duur, maar klinken erg goed.

EdJ
10 januari 2003, 20:16
Check je e-mail!
Nee,ik was ook niet van plan ze er zo maar
in te zetten:)

mathe
10 januari 2003, 22:54
Ik heb nog geen mail van je mogen ontvangen Edj...

EdJ
10 januari 2003, 23:38
He?
staat jouw juiste adres hier?
of kan je het nog even geven anders?
ik heb je gemailed namelijk.

mathe
11 januari 2003, 08:46
Ik heb ze binnen !
Ziet er mooi uit Edj. Is dit een AX84 project? Waar heb jij alle componenten gekocht?
Als je wat minder vermogen wilt zou je kunnen proberen de diodegelijkrichter te vervangen door een GZ34 buizengelijkrichter. Hiermee breng je je hoogspanning wat naar beneden en daarmee ook je uitgangsvermogen. Als ik je voltages zie op de voedingstrafo (2x300V) schat ik dat je dan op ongeveer 350/380 Vdc uitkomt. Bijbehorend vermogen voor EL34´s is dan ongeveer 35Watt RMS.

EdJ
11 januari 2003, 12:23
Het gat voor de gelijkrichterbuis zit er al
zoals je ziet,moet dan alleen ff de switch verplaatsen:)Pots van smallbear evenals sommige caps.Uitgangstrans is een oude van Steven Delft(nu Simcha)Voedingstrans vanAE derest komt van Farnell.Oh buisvoeten van Amplimo.

mathe
11 januari 2003, 14:13
Je kunt ook die schakelaar laten zitten en de gelijkrichter ermee omschakelen. Zodat je diode of buis kunt gebruiken.
Die potmeters, zijn dat Alpha's?
Als je trouwens je gloeispanning DC voedt hoef je de bedrading niet te twisten.
Ik heb ook gezien dat je alleen metaalfilmweerstanden hebt gebruikt. Had je daar een speciale reden voor?

EdJ
11 januari 2003, 15:45
Pots zijn Alpha`s ja.
Het ontwerp van de versterker was in 1e instantie gebaseerd op gelijkspanning 6.3V maar iedereen maakt `m met wisselspanning en zo ook ik dus.Heb geen brom of ruis(het is een hele stille versterker)dus laat ik het maar zo.Het enige wat ik zelf niet zo leuk a.d binnenkant vind is dat ik alleen maar zwart draad had:)Voor de gloeispanning heb ik dan ook maar 1 draad wit gespoten anders raakte ik de draad zo snel kwijt:)
Over die metaalfilm weerstanden is veel gesproken.Ik ben een beetje gaan vergelijken en hoor eigelijk geen verschil in geluid maar wel verschil in bijgeluiden vandaar.
In m`n effectjes gebruik ik ze ook en dan is het effect goed hoorbaar als je er 2 naast elkaar zet;de metaalfilm(1/4 watt daar)brommen en ruisen veeel minder of zijn gewoon compleet stil.Ben daar erg content mee.

mathe
11 januari 2003, 21:46
Metaalfilmweerstanden zullen inderdaad minder eigenruis genereren (met name de hoogohmige waarden) dan kool of koolfilm typen. Er zit toch nog wel een verschil in geluid in. Een jaar of 10 geleden heb ik eens een 2 kanaals versterker gebouwd waar ik in eerste instantie metaalfilm in had gezet. Het vervormde kanaal klonk niet echt lekker waarna ik alle weerstanden in dat kanaal heb vervangen door kool. Daarna klonk het kanaal een stuk smeuiger en vooral minder scherp. Er was wel wat meer ruis bijgekomen. Ik heb de versterker trouwens nog steeds :smile:
Effe off-topic; heb je weleens een FuzzFace gebouwd met AC128's?

Franc
11 januari 2003, 21:49
mathe: hoe bedoel je off-topic :wink:
ik krijg nog steeds iedere x een melding van deze post en weet niet eens meer waar ie over ging :razz:

EdJ
11 januari 2003, 22:11
Een fuzzface met ac 128`s?Jawel,hoezo?Nu ik je post lees;ik vind het cleane kanaal echt super,nog nooit zoiets gehoord.Het vervormde kanaal ben ik nog steeds aan het veranderen.Ik denk dat ik jouw tip eerst maar eens ga doen.Ben erg nieuwsgierig geworden.

Stitch
14 januari 2003, 23:09
dude leuk vrouwtje!

Franc
14 januari 2003, 23:26
?

EdJ
15 januari 2003, 14:33
Wiens vrouwtje?

Franc
15 januari 2003, 19:27
De mijne? :smile: