PDA

View Full Version : citroenolie voor fretboard



kreation1
18 maart 2007, 12:37
hallo iedereen, ik heb zitten lezen over het fretboard reinigen met terpentine/wasbenzine en hem daarna in olien met citroenolie.
ik heb nieuwe stemmechanieken op mn gitaar gezet en de snaren liggen er nu af. vandaag is het zondag maar in het centrum heb je een winkeltje die wierook en verschillende essentiele olien verkoopt. zou zo'n klein flesje citroenolie die ze daar verkopen ook geschikt zijn voor het inolien van het fretboard? citroenolie is citroenolie neem ik aan, of zou je daar ook nog verschillen in hebben?

als het er geschikt voor is ga ik zo een flesje halen denk ik, dus ben benieuwd.

Roland.

Pais
18 maart 2007, 13:17
Ik zou geen geurolie gaan gebruiken! Ik heb geen verstand van fretboard onderhoud, maar aan dit soort olieën worden esters en alkanen toegevoegd om het spul te laten zo efficient mogelijk te laten stinken als de hel. Ik zou het niet graag op mn fretboard smeren.
Ik gebruik zelf olijfolie, werkt prima. Het was een tipje van mn muziekwinkel.

Enra
18 maart 2007, 13:32
Tja, citroenolie... Ik ken het niet en gebruik het zeker niet voor een toets. En al helemaal niet uit dat winkeltje. Bekijk het zo : Je hebt benzine Euro 95, maar als ik dat bij de Shell tank heb ik volgens mij kwalitatief wat anders dan bij de witte pomp!!!

jplm
18 maart 2007, 14:12
hallo iedereen, ik heb zitten lezen over het fretboard reinigen met terpentine/wasbenzine en hem daarna in olien met citroenolie.
ik heb nieuwe stemmechanieken op mn gitaar gezet en de snaren liggen er nu af. vandaag is het zondag maar in het centrum heb je een winkeltje die wierook en verschillende essentiele olien verkoopt. zou zo'n klein flesje citroenolie die ze daar verkopen ook geschikt zijn voor het inolien van het fretboard? citroenolie is citroenolie neem ik aan, of zou je daar ook nog verschillen in hebben?

als het er geschikt voor is ga ik zo een flesje halen denk ik, dus ben benieuwd.

Roland.

Hallo.

Nee, dat geloof ik niet. Ik hoop dat ik nog op tijd ben met het antwoord, want ik heb me laten vertellen dat er in lemon-oil helemaal geen citroen zit, het is gewoon een naam, een aanduiding. Ik gebruik het zelf ook voor m'n gitaren (d'andrea uit de usa) en het ruikt ook helemaal niet naar citroen. Ik zou de gitaar dus niet met spullen uit de reformwinkel te lijf gaan :stop:.

Groet, Jan.

Spitfire
18 maart 2007, 14:25
Ik zou geen geurolie gaan gebruiken! Ik heb geen verstand van fretboard onderhoud, maar aan dit soort olieën worden esters en alkanen toegevoegd om het spul te laten zo efficient mogelijk te laten stinken als de hel.

Wat jij zegt over die esters en alkanen lijkt me inderdaad niet erg goed voor je toets, maar wasbenzine (wat iedereen toch gebruikt om zijn toets schoon te maken) bestaat ook puur uit koolwaterstoffen.

Dat is meteen ook de reden waarom ik mijn toets nog niet 'heb durven' schoonmaken, wasbenzine lijkt mij veel te agressief spul daarvoor. En ik hoor op dit forum ook de hele tijd verschillende dingen over wat je niet en wel moet doen.

piezo
18 maart 2007, 14:49
Beste Jan, je haalt volgens mij even wat dingen door elkaar:
- Er is "lem-oil" of iets met een vergelijkbare naam, verkrijgbaar in muziekwinkels als "fretboardconditioner". Dit is een petro-chemisch product met misschien wat citroenolie erin voor de geur.
- En er zijn diverse natuurlijke (vaak verkocht als "etherische") oliesoorten zoals citrusolie. Limoenolie is wat dunner en wat moeilijker verkrijgbaar dan citroenolie.

Met lem-oil maak je een toets wel gladder maar kun je hem niet schoonpoetsen.
Met limoenolie kun je tegelijk schoonpoetsen (lost vingervet op) en je toets inoliën tegen uitdroging. Ik heb het ruim 20 jaar lang gebruikt. Nadeel van limoenolie is dat de toets een tijdje wat stroef aanvoelt.

Met andere (half-) natuurlijke oliesoorten zoals gezuiverde lijnolie kun je een toets ook inoliën. Sommige soorten zijn vetter/plakkiger, trekken wat moeilijker in het hout of reinigen wat minder goed.

Wasbenzine is geschikt om dikke en/of hardgeworden/oude vetresten te verwijderen.

FC Spoiler
18 maart 2007, 14:56
Van de Alembic site:

Fingerboard Care
The fingerboard of your bass is unfinished ebony. It will respond to changes in humidity and if not properly maintained, may need to be replaced due to excessive checking and cracking.
You will need to oil your fingerboard at least twice a year. We recommend using pure lemon oil (available at health food stores in the aromatherapy section), but any transparent lemon oil will do nicely. Avoid brands that are cloudy, their high wax content only leaves your fingerboard dirty and all that wax makes your strings go dead more quickly.

To oil you fingerboard you should:


Remove the strings.
Saturate the fingerboard with the oil. Let it absorb for at least thirty minutes or until most of the oil is absorbed.
Wipe the excess oil with rags or an old T-shirt. Make sure you get in right next to the fret edges. The cleaner you get the board at this stage, the longer your next set of strings will last.
Re-string with your old strings and play the bass for a day or two before putting fresh strings on.
You may notice that the first time the humidity takes a big swing that the fret edges may protrude over the edge of the fingerboard. These can be easily filed flush and you will probably only have to do this once. You can get a service sheet from us if you'd like to do this job yourself.




Klik (http://www.alembic.com/support/care.html)

Die lui hebben er wel verstand van volgens mij ;)

piezo
18 maart 2007, 15:02
Daar staat dus de bevestiging: poetsen èn inolieën met hetzelfde spul, citrusolie. :)

Ebben droogt niet zo snel uit, maar àls het uitdroogt kan het snel splijten of krimpen.

Liefhebber
18 maart 2007, 15:17
Vanwaar toch altijd die neiging om een toets met allerlei middelen te gaan schoonmaken?
Op een gegeven moment onstaan er inderdaad vuilophopingen vooral rondom de frets. Dit is een mengsel van huidvet, huidschilvers, omgevingsvuil en oxidatiemateriaal van de snaren. Eigenlijk geeft dit heel lang geen hinder!
Ok ,het staat niet mooi en mogelijk nemen de snaren aan de onderkant wat vuil op maar tegen de tijd dat dat gaat doorwerken zijn die snaren toch al aan vervanging toe! Ik stoor me er persoonlijk niet aan.
Wat ik doe als ik mij er echt aan erger is een chirurgisch mesje pakken met een recht snijvlak. Hiermee schraap je het vuil er heel nauwkeurig vanaf. Dan zie je schraapeffecten op de toets. Die werk je weg door er met je duim flink over heen te wrijven.
Om die vetresten weg te halen moet je sterke ontvetters gebruiken anders lukt het echt niet. Als je daarna de toets weer glad wilt maken dan zul je toch weer een middel moeten gebruiken wat vettig is. Dit trekt weer vuil aan!
Gewoon met gevoel mechanisch schoonmaken en huidvet is ook een smeer/glijmiddel! Bij mij geen rotzooi op mijn toetsen !

kreation1
18 maart 2007, 16:13
ok bedankt allemaal, ik had em net al schoon gemaakt met wasbenzine, toen zag je toch wel de wat kalere plekken in het hout omhoog komen op sommige plekken. daarna heel lichtjes in gewreven met een klein beetje olijfolie op een doek, dat even laten staan, en er daarna weer grondig afgeveegd, en flink gepoetst. wanneer zou het nou aan te raden zijn om er nieuwe snaren op te zetten, kan dat bv. nu of vanavond al? of zou ik beter een dagje kunnen wachten? (i.v.m. dat de snaren mischien de olie uit het hout openemen? en je ze dan weer na een weekie kan vervangen.)

Roland.

Enra
18 maart 2007, 18:41
wanneer zou het nou aan te raden zijn om er nieuwe snaren op te zetten, kan dat bv. nu of vanavond al? of zou ik beter een dagje kunnen wachten?
Roland.

Kan na een minuutje of wat!!!

Liefhebber
18 maart 2007, 23:41
Nog een opmerking.
Als je een echt mooie gepolijste ebben toets op je gitaarhals hebt dan heb je helemaal geen problemen met dat vet! Je wrijft het er zo af! Enventueel nog even napoetsen met een klein beetje afwassop op een zacht doekje en afdrogen en opwrijven! Dat geldt bijvoorbeeld ook voor goed gepolijste esdoorntoetsen(Fender elektrieks)
Bij palissander toetsen gaat het moeilijker. Ze spelen wel heerlijk maar het vet gaat wel in de hele kleine naadjes zitten. Hier dus gewoon schrapen op doordachte wijze!

glasbier
18 maart 2007, 23:52
gewoon zo'n setje van dunlop kopen;bestaat uit 2 flesjes→remover+olie.
werkt perfekt en gaat jaren mee en kost iets van 10 euro.

lifespan
19 maart 2007, 10:32
"Citroenolie" is een olie die uit de schil van citroenen geperst wordt, valt onder de groep "citrus terpenen", grootste toepassingsgebied is toevoeging an kunstharsen en als sticker- en grafiti remover. Je kan inderdaad de toets redelijk schoonkrijgen met dit sul, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf zweer bij......wasbenzine! en dan eigenlijk het liefst een wasbenzine met een lager kookpunt (wasbenzine is een "kookpuntbenzine" (Kpb) met een kooktraject van 140C tot 165C) 80-110 of 60-95, dit omdat het sneller verdampt. En inderdaad, het is een koolwaterstof, echter het laat absoluut geen residu achter, (je kan het zelfs doen als de snaren er nog opzitten, worden die ook weer wat schoner!!) is niet aggressief (citroenolie kan gelakte en kunststof oppervlakken aantasten) en dan nog spotgoedkoop ook! Ernstig vuil haal ik ook eerst met lancet weg (komt alleen voor bij gitaren van anderen, ik hou de halzen van mijn eigen gitaren altijd goed schoon!), daarna altijd met Kpb en daarna met Dunlop Fretolie, meetal in drie lagen. Goed op laten drogen en daarna goed nawrijven met doek (droogdoek is hier erg goed voor). Wat ik wel grappig vind is het verhaal van "liefhebber"; als je bij iemand op z'n computer gaat en op de toetsen zit allemaal vuil, vind je dat dan ook geen probleem? Ik ben geen "schoonheidsfreak" of zo, maar echt hygienisch is het niet natuurlijk.
Natuurlijk geldt hier ook "Voorkomen is beter dan genezen"; koop bij de drogist een flesje alcohol (96%) of bij de apotheek een pak met alcholdoekjes, voor je gaat spelen je vingers even goed schoon maken met die alcohol en het "vervuilen" van je toets én snaren reduceer je met ruim 70%!!

Succes en zo,
Pep

:gitarist:

jplm
19 maart 2007, 14:07
Beste Jan, je haalt volgens mij even wat dingen door elkaar:


Dat zou best wel eens kunnen, daarom pak ik even mijn potje olie erbij, en schrijf hier letterlijk over wat erop staat, mag jij beoordelen of, en wat ik door elkaar haal :):

D'Andrea Lemon Oil, cleaner and conditioner, made in USA.

Removes dirt, grease & wax built-up, conditions to resist dryness.

Achterkant: Apply D'Andrea Lemon Oil to your instrument sparingly, rub gently with a cloth to a clean dry lustre. En dan bla bla bla.

Dus, ze hebben het niet zozeer over het fretboard, maar meer over het hele instrument. En, ik moet toegeven, ik heb even met m'n neus boven het potje gehangen, en het ruikt toch wel iets naar citroen.

Voor wat betreft de behandeling van de toets, je leest hier dat er nogal wat verwarring is, en dat mensen er soms tegenop zien. Welnu, mijn eerste gitaar was een tweedehands Koreaanse Strat-imi, dat was mijn eerste toets-schoonmaak-ervaring. Ik heb gewoon met wat wasbenzine de toets schoongemaakt, waarna hij (uiteraard) wat wit uitsloeg, en daarna met die Lemon Oil de zaak een keer of drie (spaarzaam!) ingewreven. Met spaarzaam bedoel ik gewoon, een klein beetje op een doekje aanbrengen, rustig in laten trekken, en daarna weer wat aanbrengen, enz.
Tegen de mensen die er wat tegenop zien; het is volgens mij gewoon een kwestie van gezond verstand: je haalt eerst met een middeltje vuil, vet, maar dus ook alle olie van de toets, dus daarna breng je er weer wat op (volgens mij maakt het nog niet eens veel uit wat het is, meubelpoets of zo) en klaar is kees.

Groet, Jan.

Laser
19 maart 2007, 14:40
Al jaren verzorg ik mijn fretboard als volgt:
- ik doe lemon tree oil op een zacht katoen doek, en wrijf daarmee zachtjes het hele fretbord of toets schoon, indien nodig in verschillende keren tot er geen vuil meer met de olie op het doekje blijft zitten.
- dan een vers doekje wat natter maken met lemon tree oil, en rijkelijk op de toets aanbrengen ( niet laten aflopen op de gelakte zijden van de hals) en wat laten inwerken; dan alles mooi afvegen.
Slorpt het hout te snel de olie op, dan nog eens overdoen.
Ik haal de olie bij een winkel die zelf olie importeert, dus geen olie met additieven erin wat met goedkope olieën wel eens het geval is.
Ik heb zo nog nooit verrassingen meegemaakt, ik blijf dat zo verder doen.

greencharlie
19 maart 2007, 21:17
Waarom toch al die speciale dingen?
Waarom geen gewone ouderwetse 'teakoil' (dient voor onderhoud en reiniging van tropische houtsoorten) gebruiken?
Om achteraf je toets zo glad als een babyvelletje te krijgen strooi je er gewoon wat talkpoeder op (dit vult de minuscule scheurtjes), overtollige poeder erafvegen, en je vingers spelen op een glijbaan.

lifespan
19 maart 2007, 21:49
Nadeel van de meeste teakolien is dat ze vettig blijven. Talkpoeder lijkt goede oplossing, is echter ook "vettig", voor je het weet smeer je je wounded snaren helemaal dicht, beetje jammer...

greencharlie
19 maart 2007, 21:59
kwist niet dat er verschillende teakoils bestaan.
Natuurlijk niet overdrijven met dat talkpoeder.

lifespan
20 maart 2007, 00:34
Nog even over bericht van "liefhebber" en zijn sopje, NOOIT met water je toets schoonmaken!!!, wat je namelijk doet is het vetlaagje (komt er altijd op, of je nu olie gebruikt of niet, komt gewoon van je vingers!) erafhalen, ergo, de nerf staat dus wijd open! En reken maar dat er water in trekt, één keer lijkt niet zo erg, maar het grootste probleem is dat je daarna olie op de toets smeert en het vocht dus niet meer de kans krijgt uit de nerf te verdampen, kijk dan ook niet raar op als ineens blijkt dat je hals iets getordeerd is! Geloof me, water zo ver als mogelijk weghouden van je toets, en dat geldt ook voor gelakte toetsen; door temperatuurverschillen rekt en krimpt de hals steeds ietsje waardoor de laklaag uiteindelijk niet meer "waterdicht" aansluit tegen je fretten en dus fijn het vocht op kunnen nemen.
Het begint op een mantra te lijken, maar heus, wasbenzine - wasbenzine - wasbenzine - en dan pas olie en goed nawrijven!

Pep

:confused:

Plant
17 april 2011, 14:45
Wierook en Mirre :???: Wat heeft deze spam met fretboardolie te maken?

Gerapporteerd.

LaurentB
17 april 2011, 16:56
Wierook en Mirre :???: Wat heeft deze spam met fretboardolie te maken?

Gerapporteerd.

Goed gezien, is gebanned.

SantaX
17 april 2011, 17:16
Daar ik toevallig gisteren voor het eerst de dunlop 65 lemon oil heb getest en dit topic er nu is, ook even mijn bevindingen. De gitaar is nieuw gekocht eind vorig jaar, maar gemaakt in januari 2009. Kortom, meer dan 2 jaar de tijd gehad om te drogen zal ik maar zeggen. De toets was niet heel erg vuil en voor ik de olie heb aangebracht heb ik eerst met een goede micro-fibre doek het opgebouwde vuil rond de fretjes zoveel mogelijk eraf gehaald. Daarna eigenlijk volgens de beschrijving, parallel aan de frets de olie heel dun aangebracht, even uitgewreven over de toets en een minuut of 10 gegeven. Daarna goed droog gemaakt. Het verschil mag er toch wel zijn hoor. De toets is wat mooier weer van kleur en de tekening is wat duidelijker. Het grootste verschil is toch wel de bespeelbaarheid, bij het benden merk ik echt veel winst. Stuk minder wrijving. Stukken gladder zonder vettig aan te voelen. Geen idee wat dit op de lange termijn doet (heb begrepen dat als je er eenmaal mee begint, je het 1 keer per jaar moet doen), maar ik ben tot nu toe zeer tevreden over het resultaat. Aan het potje te zien, gaat 1 zo een flesje een leven lang mee. Je gebruikt haast niets ervan.

Edit: waarschuwing: niet geschikt voor maple toets!