PDA

View Full Version : klikkent en patsend geluid uit versterker



Morskisrle
18 maart 2007, 02:40
Hoi,

Ik heb de forums al eeb beetje doorzocht maar vond niet wat ik wilde, tenminste dat denk ik.
Vandaag heb ik een starterskit gekocht, ja weet ik is slecht, maar voor begin zal wel ok zijn. Ik kan al aardig overweg met acoustische gitaar, maar wilde iets anders uitproberen. Daarom kocht ik die pakket voor heel wenig via ebay.

Probleem is als volgt:

Als ik de versterker PG-10, (denk is een B huismerk :) ) aansluit op het net krijg ik een klikkend geluid (kijk in de desktop.rar)

http://www.megaupload.com/?d=QE96Q0WA

Dit gebeurde alleen als de gitaarkabel in de versterker zat, waarbij het andere einde los zat. Dus niet in de gitaar.
Als de kabel niet in de versterker zit, dan komt er helemaal geen geluid/ geruis uit.
Heeft dit nou te maken met de kabel of de versterker? Welke geluid hoort een versterker te hebben als de gitaarkabel erin/eruit zit? Ik heb zelf nooit die gehoord dus ik weet niet of dat zo hoort vanwege die gevoeligheid of zo.
En komt er uberhaupt een geluid uit versterker als de gitaarkabel niet in zit?

Bij de tweede probleem is de gitaarkabel alleen aan de versterker aangesloten. Als de versterker aan is en de volume een beetje verhoogt is, krijg ik de patsendgeluid (zie in desktop.rar) bij het aanraken van het uiteinde die in de gitaar gaat.

Bedankt

Speulert
18 maart 2007, 02:44
dit is normaal (ten minste met de plug niet in de gitaar)

Morskisrle
18 maart 2007, 02:57
En met de plug? Die klikende en patsende geluiden?

Speulert
18 maart 2007, 03:15
-Als de gitaar aangesloten is op je versterker dan horen er geen (of in ieder geval heel weinig) patsende geluiden te zijn,een lichte ruis/brom is niet erg.

-Als je helemaal geen kabel in je versterker hebt, hoort ie ook stil te zijn (of een lichte brom/ruis)

-als je alleen een kabel in je versterker hebt is et normaal dat je versterker rare geluiden maakt

Morskisrle
18 maart 2007, 03:26
Hm...ok

Want die geluiden komen er ook als de gitaar aangesloten is. Dus daarom dacht ik dat het niets met de gitaar te maken heeft.

Speulert
18 maart 2007, 03:28
En als je je hand over alle snaren legt zodat de snaren niet kunnen bewegen,kraakt de versterker dan nog?

Morskisrle
18 maart 2007, 12:37
Ja als de gitaarsnaren helemaal stil zijn hoor je het nog. Wel hoor je een heel klein beetje minder als je je hand op alle snaren zet. Het lijkt dan alsof de geluid en beetje dempt.

The_Darkness
18 maart 2007, 15:50
Mijn ervaring is dat de kabels die bij die setjes zitten 3x niets zijn.
Laatst had een vriend er ook een gekocht en hij had ook heel veel last van bijgeluiden enzo. Toen zijn kabel omgewisseld met mijn cordial kabel. Het was gelijk tien keer beter dus mijn advies is koop een goede kabel.

Morskisrle
18 maart 2007, 16:48
Aha ok.

Cordial kabel dus. Zijn die te koop ook bij Media Markt of moet ik naar een speciaal zaak, en hoe duur zij ze?

Samder
18 maart 2007, 18:44
Zit je versterker wel in een geaard stopcontact??

The_Darkness
18 maart 2007, 19:37
Ik zou voor een gitaarkabe gewoon naar een instrumenten zaak gaan. Dat soort dingen haal je niet bij de mediamarkt. Mijn kabel kostte trouwens 17 euro hier waar ik woon.

no 1 hops
19 maart 2007, 08:39
als je een nieuw pakket met garantie hebt gekocht zou ik contact opnemen met de verkoper en een nieuwe versterker vragen.

het aarde aan een waterleiding is een optie voor test maar niet voor gebruik.
stel er komt kortsluiting en de amp zet stroom op die metalen leiding,(weet niet wat er dan gebeurt maar lijkt mij niet goed) want door het stroompje wat je voelde of zag geeft al aan dat er iets mis is in de amp zelf.

sommigen hebben dat ook wanneer ze de pc kast (metaal) aanraken en een blanke cv leiding daarom moet eigenlijk ook een pc geaard zijn via een geaard stopcontact.

Morskisrle
19 maart 2007, 09:47
OK.
Ik zal de kabel kopen en zien of het een beetje helpt.
Wat de amp betreft. Het lijkt mij ook dat er iets mis is als die beetje stroom afgeeft, maar helaas is er geen garantie. :(
Geef niet, is toch een HELE goedkope uitprobeer gitaar. Ik heb wel hier om de hoek een muziekwinkel en zal daar zien voor de kabel en eventueel een andere amp. Het lijkt wel een regel dat als je ergens mee begint en niet zo veel verstand van hebt, dat er altijd problemen zijn.
Wat de waterleiding betreft heb ik geen andere keuze. Anders zou ik een 15 meter lange verlengkabel moeten kopen, vloer omgooien en een gat boren in de deur van mijn huisgenoot. Dus ja denk niet dat ie dat fijn zal vinden.
Eigelijk wel best dom van de bouwers dat ze niet overal een geaarde stopcontact heben gezet. Deze buurt is niet eens zoo oud...jaren 60-70 of zo.

En ja als iets gebeurt...zal aan iemand anders gebeuren, pech :)
Er was ooit een liedje It wasnt me.....bwhaha

Aimé
19 maart 2007, 13:57
Ik had vaak hetzelfde geklik, het kan aan vanalles liggen. In mijn geval was het men gsm, maar het kan er ook dat de telefoonkabel langs de muur van je kamer passeert, dit geeft ook klikkende geluiden.