PDA

View Full Version : maya les paul



Maurice_732
17 maart 2007, 19:33
Ik kan een maya les paul uit 1975 kopen via marktplaats.
Hoeveel is deze gitaar ongeveer waard?
En zijn dit goeie gitaren? :gitarist:

BamBuFan1
17 maart 2007, 20:39
Ik kan een maya les paul uit 1975 kopen via marktplaats.
Hoeveel is deze gitaar ongeveer waard?
En zijn dit goeie gitaren? :gitarist:

De kwaliteit van Maya LPs is heel verschillend. Sommige hebben een geboute nek, anderen een gelijmde. Soms is het mahonie, dan weer spaanplaat. Ik zou er in ieder geval nooit één op afstand kopen, wat niet wil zeggen dat een Maya automatisch een slechte gitaar is. Het gebruikte hout is het belangrijkste, een geboute of gelijmde hals geeft wel wat toonverschil, maar een geboute hals hoeft niet slecht te klinken. Een prijs voor een Maya is dus moeilijk te geven... €75 voor een spaanplaat-exemplaar dat wel goed speelt tot €200 voor een perfecte mahonie-versie met gelijmde hals. Zoiets.

De El Maya's daarentegen: topspul, duur en iedere cent waard (ik heb er drie).

Noid
17 maart 2007, 20:56
Mijn eerste electrische gitaar was een Maya en het is een wonder dat ik nog gitaar speel, want dat ding was erg slecht. Ik kon er al niks van, maar op dat ding kon het ook niks worden. Hij had een platte body (multiplex) en alleen een wrap around brug. Dat type zou ik mijden. De constructie van die gitaar klopt niet, o.a. door die wrap around brug, waardoor hij nooit goed te intoneren is. Daarnaast microfonische single coil humbucker look a like elementen en zeer brakke stemmechanieken. Waardeloos ding, maar in die tijd had echter iemand die ik kende een duurdere Maya, met een tuneomatic brug en echte humbuckers en dat was gewoon een goede gitaar.

Het kan dus verkeren: er zijn goede Maya's en slechte Maya. El Maya's zijn zoals hiervoor al gezegd zeker goede gitaren.

Maurice_732
17 maart 2007, 21:08
Zag net nog is 1 uit japan.
Maya-Kobe factory in Japan.

wietse
17 maart 2007, 22:08
is het die in leeuwarden?

herken dat ding aan de gebruikte brug, die is volgens mij van treeb geweest ziet er leuk uit en speelt goed maar is een multiplexplank met nephumbuckers, 50/70 euro moet het ophouden voor zoiets vind ik.
die brug heb ik er namelijk zelf nog voor hem opgezet is dus beslist niet origineel, wel lekker van die verkoper om gelijk met ibanez te schermen om de prijs op te drijven, maya en ibanez hadden niks met elkaar gemeen, behalve dat ze uit japan kwamen.

er staat tot mijn verbazing ook nog een maya lp custom op marktplaats voor 425 euro, dat is geen maya waard, zo goed waren die over het algemeen niet, die vintage en lawsuit hype loopt nu ondertussen toch de spuigaten uit.

Einzeln
17 maart 2007, 22:15
Ik heb ook een El Maya± loodzwaar . De EM1100. Een soort sg van mahonie.

Einzeln
17 maart 2007, 22:20
He die staat ook op Marktplaats 300 geboden
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/71744131-el-maya-em1100.html?return=eJxNyN0KgjAYxvF7EexM56aiTCQMOqu LeLHRxj4c2yuV0b03O%2BrkeX78gVP%2BVrwaIqd9y7MoIMxyk IieE6IXL1xpIWj0BgBj6Qyx66aELoQrlIsYViscCkeiAwj%2Fp bgrhJBeGKExqDhLMndNX0q05vg0Iz3c4ohLXk80r08mzdSxfif b2fyIiZvyifqReL7krGXVFV6Q0hJVauzgR5oNny9gEUK7&df=1&fta=eNo9jcEKwjAQRP9lwZ6zMZo6S4%2Fe9BvKQkWCkRZT22rp v5uKeFreMPtGscecUIKej1gPGhNJwi7zFCsumlT1LVgiw9tSoo V3%2BfR4h05uI46njTVnfam0KcAWXcXGrQYH6vR6IQnISQ62oN BkuYIxBxj5jnr2zvGWSZaEA%2BiuU73%2B5WKTZxMsSMdVaED0 4%2BHPywf4zzZL

wietse
17 maart 2007, 22:22
Ik heb ook een El Maya± loodzwaar . De EM1100. Een soort sg van mahonie.
zoéén heb ik ook topgitaar, en het koopje van het jaar was dat voor mij (100 euro met koffer) doen gemiddeld een 600 tot 700 euro.

Einzeln
17 maart 2007, 22:30
zoéén heb ik ook topgitaar, en het koopje van het jaar was dat voor mij (100 euro met koffer) doen gemiddeld een 600 tot 700 euro.
Dat kun je niet menen. Ik heb hem nieuw voor 500 gulden gekocht. Hij ziet er niet meer zo mooi uit als deze. Ik vind hem acoustisch al zo mooi.

wietse
17 maart 2007, 22:50
Dat kun je niet menen. Ik heb hem nieuw voor 500 gulden gekocht. Hij ziet er niet meer zo mooi uit als deze. Ik vind hem acoustisch al zo mooi.

jawel dingen zijn enorme verzamelstukken geworden, en klinken inderdaad onversterkt al als een klok 1 van de mooist klinkende gitaren die ik heb.
alleen hier nog onbekend dus onbemind (ze weten niet wat ze missen:D) ga je over de grote plas heen daar rijzen de prijzen voor el maya's echt de pan uit.

BamBuFan1
18 maart 2007, 00:05
Zag net nog is 1 uit japan.
Maya-Kobe factory in Japan.

Klopt, het moederbedrijf heet Rokkoman uit Kobe (en liet ook onder die naam gitaren maken).

BamBuFan1
18 maart 2007, 00:09
wel lekker van die verkoper om gelijk met ibanez te schermen om de prijs op te drijven, maya en ibanez hadden niks met elkaar gemeen, behalve dat ze uit japan kwamen.


Mja, maar zelfs een respectabele site als http://www.ibanez-vintage-page.com/ zet maya gewoon tussen de Hoshino-merken....

Ik heb Harry er al over gemaild en gesproken, maar het is nog steeds niet verbeterd. En ondertussen linkt half Duitsland op ebay naar die site als ze een Maya willen verkopen...

BamBuFan1
18 maart 2007, 00:29
jawel dingen zijn enorme verzamelstukken geworden, en klinken inderdaad onversterkt al als een klok 1 van de mooist klinkende gitaren die ik heb. alleen hier nog onbekend dus onbemind (ze weten niet wat ze missen:D) ga je over de grote plas heen daar rijzen de prijzen voor el maya's echt de pan uit.

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST!!!!
Ik wil namelijk ook nog een keer een betaalbare EM vinden,
en de El Maya strat met de doorlopende hals http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/13/7563.jpg
en de SG-kopie
en en en...

Maar ik weet, met twee LP Customs en een experimenteel model (de Bambu) van El Maya mag ik nu al niet klagen. En toch doe ik het!

Treeb
18 maart 2007, 12:40
is het die in leeuwarden?

herken dat ding aan de gebruikte brug, die is volgens mij van treeb geweest ziet er leuk uit en speelt goed maar is een multiplexplank met nephumbuckers, 50/70 euro moet het ophouden voor zoiets vind ik.
die brug heb ik er namelijk zelf nog voor hem opgezet is dus beslist niet origineel, wel lekker van die verkoper om gelijk met ibanez te schermen om de prijs op te drijven, maya en ibanez hadden niks met elkaar gemeen, behalve dat ze uit japan kwamen.

er staat tot mijn verbazing ook nog een maya lp custom op marktplaats voor 425 euro, dat is geen maya waard, zo goed waren die over het algemeen niet, die vintage en lawsuit hype loopt nu ondertussen toch de spuigaten uit.


Klopt helemaal wietse! Ik heb die maya geruilt voor een gitaar van die man. Hij zegt dat alles origineel is, maar dat klopt voor geen meter, want die heb jij er toen opgezet. Verder zegt hij dat hij originele slagplaat erbij heeft, dat kan absoluut niet, want die zat er niet bij. Verder weet ik ook niet hoe hij erbij komt dat de gitaar uit 1975 komt, misschien gegokt ofzo.

Die mayas zijn best populair aan het worden, maar meer dan die 70 euro die je noemt zijn ze eigenlijk niet waard, omdat ze nu zo populair zijn gaan ze alleen voor veel meer geld weg vaak.

Over deze gitaar: ik heb er toen 15 euro voor betaald op de rommelmarkt. Hij speelt wel goed opzich, niet zwaar ofzo. Maar de elementen zijn niet geweldig.

Treeb
20 maart 2007, 15:13
Het verhaal gaat nog even door: hij wil er nu 250 euro voor hebben. Voor iemand die er belang bij heeft, dat is de gitaar absoluut niet waard.

BamBuFan1
20 maart 2007, 20:48
Het verhaal gaat nog even door: hij wil er nu 250 euro voor hebben. Voor iemand die er belang bij heeft, dat is de gitaar absoluut niet waard.

Ja hallo, het is DE gitaar waar op gitaarnet een topic over is gestart. Dat drijft de prijs natuurlijk op.

Maurice_732
21 maart 2007, 06:59
Hij heeft er ook nog bijgezet:
Dezelfde gitaren worden regelmatig voor meer dan 500 euro aangeboden ,
maar dan staat er Ibanez op.

Treeb
21 maart 2007, 07:56
Ja hallo, het is DE gitaar waar op gitaarnet een topic over is gestart. Dat drijft de prijs natuurlijk op.

Haha, wat dat betreft: hij stond er ook al eens eerder op http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=52842&highlight=

Hij heeft er opzich ook gelijk in dat die gitaren voor 500 euro worden aangeboden. Ik zag laatst een ibanez voor 400 euro met bolt-on neck en multiplex en zo'n stuk gebogen triplex over de gitaar heen als top. Dus ze worden wel voor idioot hoge bedragen aangeboden, maar ze zijn het niet waard

The Mess
1 april 2007, 19:02
Hoi,

Omdat het topic nog niet zo oud is, en voor mij relevant kick ik em even omhoog :D
Ik wil graag een les paul, en proberen mijn drummer van zijn verragde ding af te krijgen ;)

Het gaat wederom over een maya les paul:

+ Bindings
+ Neckplate met 'Made In Japan'
+ Blokinlays in de hals
+ Gewelfde Top

- Alle hardware is naar de knoppen
- Er zitten heel wat deuken in, er is zelfs een hoekje van de kop afgebroken

Is het de moeite om deze gitaar op te knappen?
Hoeveel zou dat kosten?
Hoeveel is deze gitaar nog waard?

Cheers.

LaurentB
1 april 2007, 19:51
Hoi,

Omdat het topic nog niet zo oud is, en voor mij relevant kick ik em even omhoog :D
Ik wil graag een les paul, en proberen mijn drummer van zijn verragde ding af te krijgen ;)

Het gaat wederom over een maya les paul:

+ Bindings
+ Neckplate met 'Made In Japan'
+ Blokinlays in de hals
+ Gewelfde Top

- Alle hardware is naar de knoppen
- Er zitten heel wat deuken in, er is zelfs een hoekje van de kop afgebroken

Is het de moeite om deze gitaar op te knappen?
Hoeveel zou dat kosten?
Hoeveel is deze gitaar nog waard?

Cheers.

De eerste electrische gitaren waar ik ooit op speelde in de jaren zeventig waren Maya's (zowel Stratocaster als Les Paul model). Valse krengen met een slecht geluid en halzen als spoorwegbielsen (die bielsen worden ook vintage, trouwens, want tegenwoordig zijn die van beton). Niet alles wat oud is, is bruikbaar of interessant...

The Mess
1 april 2007, 20:02
Nou interessant wel, want ik houd wel van verragde gitaren.
Maar tis dus niks?

LaurentB
1 april 2007, 20:11
Nou interessant wel, want ik houd wel van verragde gitaren.
Maar tis dus niks?

Nee, als alle hardware kapot is; een setje goede mechanieken kost al meer dan zo'n geval waard is, lijkt me.

Brammibal
1 april 2007, 20:12
ALs je alles bij GFS besteld, ik dnek dat het het wel waard is.

The Mess
1 april 2007, 20:13
GFS???

10 Tekens

Brammibal
1 april 2007, 20:15
www.guitarfetish.com
Amerikaanse winkel met goede hardware en pickups voor spotprijzen.
En de verzendkosten zijn opzich goed te doen.

The Mess
1 april 2007, 20:22
Bedankt man!
Kende ik nog niet...

Treeb
1 april 2007, 22:09
Als ik het zo hoor dan is zou ik het niet voor die maya over hebben. Kijk eens naar een tweedehands epiphone waar al andere elementen in zitten, veel meer waar voor je geld. Mijn epiphone is gewoon zoveel beter dan die maya die ik had.

LaurentB
1 april 2007, 22:27
Het punt is: de basis van een gitaar moet goed, zijn, ongeacht de hardware die erop zit.
Laatst ben ik met een jonge gitaarleerling zijn eerste (tweedehands) gitaar gaan kopen, een Fernandes Retrorocket X1 (nieuw ca. 225 euro), en dat is een goed voorbeeld: het is een spartaans Stratocasterachtig model, alleen een volumeknop, een toneregelaar en een eenvoudige vibrato-handle.
Maar hij klinkt als een klok, omdat de body solide is, en de bevestiging van de hals, de hals zelf en de frets goed zijn. Een electrische solidbody is niet zo'n ingewikkeld ding, maar de basis moet goed in elkaar gezet zijn met goede materialen. Je kunt hem dan nog verbeteren met betere elementen en zo, maar als die basis niks is wordt het ook nooit wat.