PDA

View Full Version : Soldano SP-77



EpiCenturiesAWAy
17 maart 2007, 17:15
Heeft iemand hiermee ervaringen ?
Ik heb de SLO-100 eens gehoord en dat is de meest waanzinnige amp OOIT imho ;)
Kan je deze SP daarmee vergelijken, of is deze iets helemaal anders dan de SLO of de Hotrod ??



T

peter_heijnen
17 maart 2007, 17:59
Het prijsverschil zegt natuurlijk een hoop maar als jij de slo de shit vindt, en niet over toereikend budget beschikt, zou de sp77 een hele fijne bak voor je kunnen zijn.

Er zijn twee versies, de versie met het donkerdere front zou iets beter klinken dan de andere, maar dat heb ik enkel van horen zeggen. Ik heb jaren de andere versie gehad en er veel plezier aan beleefd.

Heb je ook al een poweramp op het oog?

EpiCenturiesAWAy
17 maart 2007, 18:11
Ik zou deze dan in de FX-Return zetten van m'n 5150..

En hoe werkt deze pre-amp voor de zwaardere dingen ?

Jimwoud
17 maart 2007, 18:55
Ik heb hem ook eens geprobeerd, ik ben ook echt super fan van de (high-gain)SLO/ Hot Rod sound. Maar die SP77 komt echt niet in de buurt. Weinig gain vond ik, en ik gebruik niet eens veel. Maar proberen kan altijd natuurlijk.

rjong999
18 maart 2007, 00:56
Ik heb de SP-77 in mijn rack zitten. Fijne amp, 100% one trick pony. Als je echt hi-gain zoekt moet je er wel een booster ofzo voor zetten, de gain in de eerste stages is daar niet hoog genoeg voor. Maar geboost is daar wel eht nodige te bereiken - een Rectifier is het natuurlijk niet.
Er zijn twee versies op de markt, de paarse en de lichtblauwe. De paarse zijn Made in USA, de lichtblauwe zijn Made in Japan. Of dat tot enige kwaliteitsverschil leidt weet ik niet, want ik heb nog nooit een japanse gehoord, ik heb zelf een Made in USA.
De SP-77 heeft twee kanalen. Het clean kanaal is OK, niet verbluffend ofzo. De mijne is door Soldano gemod met een chrunch switch op het cleane kanaal, die klinkt wel erg lekker, in het bijzonder met single coils, en dan helemaal met een tele, je krijgt ´m net aan het zingen. Het gain kanaal is hemels, onvervangbaar, uniek, (...nog enige superlatieven...), en absoluut de 300-400 euro waard die er tweedehands normaal gesproken voor gevraagd wordt. Met een klein beetje delay en reverb en een Ibanez RG ervoor ben je automatisch Steve Vai, helder maar wel lekker vet, en met oneindige veel headroom. Het geluid is vooral goed te horen op Operation Mindcrime van Queensr˙che, waar Steve Wilton veelvuldig van de SP-77 gebruik maakt.
In relatie tot de SLO-100: een belangrijk deel van de layout van het gain kanaal van de SP-77 is gelijk aan dat van de SLO-100. Maar een belangrijk deel van het fabelachtige geluid van de SLO-100 komt uit de eindtrap, je zult, als je dat zoekt, dus een vergelijkbare eindtrap er achter moeten zetten. Mike Soldano zweert bij A/B eindtrappen met (meestel) 6L6´s, dus daar zou ik het vooral zoeken...
Ik heb er zelf ElectroHarmonix buisjes ingestopt, eerder had ik er Chinese 12AX7´s in, die klonken me wat te ´dik´ en stroperig, met de EH´s komt ´ie wat beter tot z´n recht, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Jimwoud
18 maart 2007, 02:50
Gaaf dat hij gebruikt wordt op Operation: Mindcrime(btw Michael Wilton). Nog steeds een van de gaaftste rock/ prog/ metal albums ooit.

Maar je zegt dat de SLO het moet hebben van z'n eindtrap. Zal dat zo veel gain uitmaken??? Een SLO-100 is echt wel dikke high-gain, en die SP77 blijft echt wel ik achter (helaas). Voor rock is het echt een hele vette preamp!

Ibanez RuleZ
18 maart 2007, 13:02
idd eens met de stelling dat het een geweldige rock preamp is. ik wil m nog steeds een keer terug in mn rack, zou een perfecte aanvulling op mijn mesa quad zijn.

veel gain zit er niet in, dat wil zeggen, als je veel compressie wilt enzo en daar je sustain uit wil halen, maar je kan echt wel lompe metal spelen met deze unit, zou je dat willen. dat is een kwestie van goed gebruik maken van je vingers ;).

zoals al gezegd: clean niet super, maar het is idd een onetrick pony. ik dacht ook dat het cleankanaal gelijk was qua circuit aan het leadkanaal, alleen een gainstage minder (zou je aan SimonS moeten vragen, die is de grote broer dr van aan het bouwen)

harrald.

SimonS
18 maart 2007, 23:10
Maar je zegt dat de SLO het moet hebben van z'n eindtrap. Zal dat zo veel gain uitmaken???
dat lijkt me nogal stug. als ik het me goed herinner is de eindtrap van de SLO erg "clean". (bijv itt die van de marshall 18Watter)

rjong999
19 maart 2007, 00:57
dat lijkt me nogal stug. als ik het me goed herinner is de eindtrap van de SLO erg "clean". (bijv itt die van de marshall 18Watter)
Qua 'gain' zal die eindtrap ook niet zoveel toevoegen denk ik, tenzij je alles voluit zet. Wel in de 'vetheid' van het signaal, ik heb het gevoel dat 'ie een beetje compressed in het laag, wat het geluid wat dikker maakt. Kan ook verbeelding zijn.

MSNL
20 maart 2007, 10:11
De Sp-77 is niet verkeerd, maar is niet te vergelijken met de 'duurdere' Soldano's.
Ik heb de X99 preamp en de SP-77 (series II). De X99 klinkt strakker en dikker dan de SP-77. De Sp-77 is inderdaad een one-trick pony, maar de X99 kan toch wel veel meer. Het 2e kanaal van de X99 gaat van (bijna) clean tot stevig lead en alles daar tussen in. Super!
Het lead-kanaal heeft duidelijk het Soldano-geluid en heeft minder compressie in vergelijking met de SP-77.

grtz

MSNL

rjong999
21 maart 2007, 12:56
De x99 heeft een nogal ander signaalpad dan de SLO-100, dat veel meer op dat van de SP77 lijkt. Pak er even een schema bij: pas in de laatste gain-stage zitten er wezenlijke verschillen, omdat de de SLO-100 nog een FX-loop heeft en natuurlijk geen pre-amp out.
De X99 is een prachtige amp, maar eigenlijk ook wel weer een beetje een one-trick pony, onderin het overdrive kanaal klint 'ie hetzelfde als boven in het cleane kanaal. Wel anders dan de SP natuurlijk, en eigenlijk helemaal niet zo heel erg 'Soldano'-achtig. De Astroverb, Decatone, HotRod en de Atomic hebben bijv. maar 3 buizen in de preamp, en het schema daarvan is vrijwel identiek aan dat van de SP77. Bij de SLO-60 en SLO-100 vindt je vier buizen in de pre-amp, net als bij de SP77.
De X88, en z'n eenvoudiger broertje, de X99, zijn met resp. 6 en 5 buizen echt andere preamps. Overigens wel geweldige amps, maar niet 'typisch Soldano'.
Dacht ik.

Jimwoud
21 maart 2007, 13:19
Is de lead van de SP77 niet te modden naar de preamp van de SLO-100 met dezelfde hoeveelheid gain ongeveer.

pol
21 maart 2007, 14:13
Ik heb zo een paarse SP77 gehad en vond er niks aan, veel te modderig qua geluid, niks definitie op high gain.

De clean was dan wel ok, maar ook weer lang niet zo luid te krijgen als het lead kanaal.

Ik heb em getest op de poweramp van een jcm800, en die klonk super met een jmp1, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.


Veel kans is de klank van dit ding slechter dan van je 5150

rjong999
21 maart 2007, 17:14
Is de lead van de SP77 niet te modden naar de preamp van de SLO-100 met dezelfde hoeveelheid gain ongeveer.Ongetwijfeld...voor iemand met verstand van zaken...er zitten vrijwel dezelfde componenten in, ik zal eens kijken of ik ergens een verschil kan vinden dat voor het verschil in gain verantwoordelijk zou kunnen zijn. En misschien wil Mike Soldano zelf ook nog wel behulpzaam zijn, zal hem eens mailen.
@Pol: dan zou een buizenwissel misschien aan de orde zijn ?

Jimwoud
21 maart 2007, 19:52
Ongetwijfeld...voor iemand met verstand van zaken...er zitten vrijwel dezelfde componenten in, ik zal eens kijken of ik ergens een verschil kan vinden dat voor het verschil in gain verantwoordelijk zou kunnen zijn. En misschien wil Mike Soldano zelf ook nog wel behulpzaam zijn, zal hem eens mailen.
@Pol: dan zou een buizenwissel misschien aan de orde zijn ?

Ok, cool dat je erachteraan wil gaan. Ben benieuwd. zelf ook misschien van plan als het mogelijk is?

pol
21 maart 2007, 19:54
Ongetwijfeld...voor iemand met verstand van zaken...er zitten vrijwel dezelfde componenten in, ik zal eens kijken of ik ergens een verschil kan vinden dat voor het verschil in gain verantwoordelijk zou kunnen zijn. En misschien wil Mike Soldano zelf ook nog wel behulpzaam zijn, zal hem eens mailen.
@Pol: dan zou een buizenwissel misschien aan de orde zijn ?

Ik heb die SP-77 al lang niet meer hoor, heb er wel verschillende buizen in getest, maar dit maakte niet veel uit, het geluid bleef slecht.

Ik vond een beetje de jcm800 toer opgaan, maar dan veel minder vet.

rjong999
22 maart 2007, 00:04
Ik heb die SP-77 al lang niet meer hoor, heb er wel verschillende buizen in getest, maar dit maakte niet veel uit, het geluid bleef slecht.

Ik vond een beetje de jcm800 toer opgaan, maar dan veel minder vet.
Misschien was er iets anders mis dan. jcm800 klopt wel een beetje natuurlijk, de bouw is ook niet heel anders, de klank is meer wat verfijnder. Maar toch wel even vet, zou ik denken.
Maar goed, het blijft een kwestie van smaak: wat de een vet vind, is volgens de ander over de top en modderig.

rjong999
22 maart 2007, 00:06
Ok, cool dat je erachteraan wil gaan. Ben benieuwd. zelf ook misschien van plan als het mogelijk is?
Ik ben om te beginnen erg benieuwd, gewoon om eens te weten. Want de SLO100 klinkt ook op lagere volumes meer hi-gain dan een SP77, terwijl er toch erg weinig verschil tussen zit, dus dan wordt ik wel nieuwsgierig...

Geronimo
22 maart 2007, 13:27
De SP77 lijkt meer op de SLO-100 dan de X88r op de SLO lijkt zo op het eerste gezicht, maar sowieso zijn de verschillen erg klein. De meeste van Soldano's ontwerpen zijn op de SLO gebaseerd.
Ik zit even op www.schematicheaven.com naar de schema's te kijken en zie dat de eerste koppel C bij de X88 0,047 is en bij de SLO en SP77 0,022. Dat zou wat extra bas doen oversturen in de X88R waardoor ie wat 'dikker' kan klinken denk ik.

Wel is bij de SLO en de X88 een 500K gainpot gebruikt en bij de SP77 juist een 1 Meg, dat zou bij de SP77 juist weer een klein beetje extra gain moeten opleveren naar mijn idee. Dat zijn volgens mij de grootste verschillen, maar misschien zijn die genoeg voor de verschillen in klank. Die fxloop en output buffers op het eind maken niet zo veel verschil qua overdrive en de eindtrap in de slo ook niet. Het karakter van de SLO achtigen zit 'm in de eerste paar trappen. Vooral die trap met de 39K kathodeweerstand is kenmerkend.
Misschien zit er ook nog wel een verschil in de voedingspanning dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

En als je een 5150 hebt is een sp77 aanschaffen een beetje dubbelop en qua overdrive een beetje onnodig aangezien de 5150 een opgevoerde SLO is! Samen met de Mesa Rectifier zijn dat de duidelijkste ripoffs van Micheal Soldano.

rjong999
22 maart 2007, 13:38
...des te vreemder is het (ik kom tot dezelfde conclusie) dat de SP77 minder fel klinkt dan de SLO-100, terwijl je zou verwachten dat 'ie juist meer gain heeft.
Ik zal de anodespanningen nog even proberen te achterhalen, wellicht zijn die opmerkelijk verschillend.

Geronimo
23 maart 2007, 01:08
Het is zo dat een eindtrap niet veel invloed zal hebben op de mate van overdrive, behalve dan bij hoge uitsturing, maar het zou wel kunnen dat de eindtrap toch bepaalde eigenschappen meegeeft aan de uiteindelijke klank. Ik heb zelf het verschil niet gehoord tussen de drie, maar misschien is het zo dat als je de sp77 in de loop-return van een slo hangt het verschil minimaal is. Ik bedoel het zou natuurlijk aan de beluisterde setup kunnen liggen. De schakelingen zijn zo op het eerste gezicht bijna identiek dus ik zou niet precies weten waar het grote verschil wat ik hier lees zou kunnen verklaren. Maar misschien zie ik iets over het hoofd of misschien zijn het de onderdelen dat zou ook nog kunnen.