PDA

View Full Version : Craig David - Seven days, met plectrum



savale
17 maart 2007, 17:07
Allereerst wel handig om te vermelden dat ik n plectrum addict ben. Ik speel nummers echt zelden zonder. Inmiddels speel ik ruim een half jaar echt serieus gitaar en heb ik hem wel om de 2 dagen in mijn handen.
Over het algemeen speel ik vooral slag, maar nu hoorde ik vandaag een leuk nummer dat ik vroeger vaak luisterde dus wilde deze weleens zelf gaan proberen. Het tempo van het echte nummer haal ik nog bij lange na niet, maar ik vraag me af of dat ook echt wel mogelijk is met plectrum? Wat denken jullie ervan?
Andere tips om dit te leren zijn ook heel graag welkom!

Het gaat dus om dit nummer: http://youtube.com/watch?v=LcsvJvLMzyA


.
e|------7-x-7----2h3p2-0-2-0------------------2---2-2--2-2-2---2--2h3p2-0-2-0--|
B|------8-x-8----------------3-1-0--1-x-0h1---3-x-2h3--0-0-0-x-0---------etc---|
G|------9-x-9-----------------------0-x-0-0---2-x-2-2--0-0-0-x-0---------------|
D|----9-9-x-9-----------------------2-x-2-2---4-x-4-4--2-2-2-x-2---------------|
A|--7-------------------------------0-x-0-0---2-x-2-2--2-2-2-x-2---------------|
E|-----------------------------------------------------------------------------|
E Am7 Bm7 Em7



Hier trouwens ook mijn poging na ongeveer een 45 minuten intensief proberen:
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaar/7dagen.mp3

peter_heijnen
19 maart 2007, 11:07
Het origineel is met plectrum.

Tip: nooit sneller willen spelen dan het moeilijkste gedeelte van het stukje je toestaat. Metronoom gebruiken en op je eigen maximumspeed instellen. Vanaf hier kun je stukje bij beetje het tempo opvoeren. Het moeilijkste gedeelte bepaalt hoe snel je de metronoom kunt instellen.

savale
20 maart 2007, 08:02
Het origineel is met plectrum.

Tip: nooit sneller willen spelen dan het moeilijkste gedeelte van het stukje je toestaat. Metronoom gebruiken en op je eigen maximumspeed instellen. Vanaf hier kun je stukje bij beetje het tempo opvoeren. Het moeilijkste gedeelte bepaalt hoe snel je de metronoom kunt instellen.

Ok dat is echt een goede tip! Thx! Is het misschien ook een idee om bijvoorbeeld eerst te oefenen om de vingers op het fretboard te zetten en dan later pas de slag erbij o.i.d. of gewoon maar tegelijk en dan het tempo opvoeren zoals je al hebt verteld?

peter_heijnen
20 maart 2007, 08:33
Is het misschien ook een idee om bijvoorbeeld eerst te oefenen om de vingers op het fretboard te zetten en dan later pas de slag erbij o.i.d. of gewoon maar tegelijk en dan het tempo opvoeren zoals je al hebt verteld?
Prima idee lijkt me, alleen al vanwege het feit dat je dat zelf bedacht hebt.

Een goede oefening om je vingers goed op het fretboard te leren zetten: Begin op de 6e snaar en sla die los aan. Dan zet je je eerste vinger in de eerste positie en slaat die aan. Dan tweede vinger in de tweede positie, maar wel terwijl je de eerste vinger laat staan. Dan de derde vinger in de derde positie terwijl je de eerste twee vingers laat staan, en uiteindelijk de vierde vinger terwijl je de eerste drie laat staan. Hele verhaal herhalen op de 5e snaar, 4e snaar, tot helemaal naar boven.

Als je boven bent ga je terug vanuit 4e vinger op 4 terwijl door het hele verhaal om te draaien. Een voor een positie terug en vinger loslaten en het hele verhaal herhalen tot je weer terug bent op de 6e snaar los.

Mooi langzaam doen en concentreren op een mooie toon, een goede aanslag en het synchroniseren van je linker en rechterhand. In de tussentijd bouw je ongemerkt kracht op.

Dooooodelijk saai, maar effectief. Ik speel al dertig jaar en doe dit nog steeds wel eens.

saparua1
23 maart 2007, 12:19
Prima idee lijkt me, alleen al vanwege het feit dat je dat zelf bedacht hebt.

Een goede oefening om je vingers goed op het fretboard te leren zetten: Begin op de 6e snaar en sla die los aan. Dan zet je je eerste vinger in de eerste positie en slaat die aan. Dan tweede vinger in de tweede positie, maar wel terwijl je de eerste vinger laat staan. Dan de derde vinger in de derde positie terwijl je de eerste twee vingers laat staan, en uiteindelijk de vierde vinger terwijl je de eerste drie laat staan. Hele verhaal herhalen op de 5e snaar, 4e snaar, tot helemaal naar boven.

Als je boven bent ga je terug vanuit 4e vinger op 4 terwijl door het hele verhaal om te draaien. Een voor een positie terug en vinger loslaten en het hele verhaal herhalen tot je weer terug bent op de 6e snaar los.

Mooi langzaam doen en concentreren op een mooie toon, een goede aanslag en het synchroniseren van je linker en rechterhand. In de tussentijd bouw je ongemerkt kracht op.

Dooooodelijk saai, maar effectief. Ik speel al dertig jaar en doe dit nog steeds wel eens.
Is het dan niet slimmer om meteen een toonladder te oefenen?

peter_heijnen
23 maart 2007, 12:48
Is het dan niet slimmer om meteen een toonladder te oefenen?
Mss wel, probeer het gerust uit. Alles uitproberen is altijd het slimste.

jaspie
24 maart 2007, 20:43
in je sound file hoork ik trouwens geen hammerons en pulls....hoezo?

savale
28 maart 2007, 17:21
in je sound file hoork ik trouwens geen hammerons en pulls....hoezo?

Helemaal juist. Eerlijk gezegt lukte dat nog helemaal niet. Inmiddels probeer ik het zelfs zo te spelen dat ik tijdens dat riedeltje maar 2x hoef aan te slaan en de rest doe ik met hammerons & pulloffs.
Als het wat beter gaat post ik het nog wel even